REKLAMA

hydronic_bd345wsc_ss_1622.rar

Jak sprawdzić działanie Webasto w VW Sharan 1996?

może to troche pomoże


Pobierz plik - link do postu
  • hydronic_bd345wsc_ss_1622.rar
    • hydronic_bd345wsc_ss_1622.pdf


hydronic_bd345wsc_ss_1622.rar > hydronic_bd345wsc_ss_1622.pdf

Urz¹dzenie grzewcze typu Hydronic:
D 3 W Z, B/D 4 W SC, B/D 5 W SC, B/D 5 W S
Eberspächer
Wyszukiwanie usterek
Instrukcja naprawy
Eberspaecher Sp. z o.o.
Wysogotowo k. Poznania
ul. Okrê¿na 17
62-081 PrzeŸmierowo
tel. (061) 81 61 850
fax (061) 81 61 860

Niniejsza instrukcja naprawy jest wa¿na
dla nastêpuj¹cych urz¹dzeñ:
Hydronic D 3 W Z - 12 V

25 1926 00 00 00

Hydronic D 4 W SC- 12 V

25 1917 01 00 00

Hydronic D 5 W SC - 12 V

25 1920 05 00 00

Hydronic D 5 W S- 12 V

25 2031 05 00 00

Hydronic D 5 W S - 24 V

25 2009 05 00 00

Hydronic B 4 W SC - 12 V

20 1770 05 00 00

Hydronic B 5 W SC - 12 V

20 1753 05 00 00

Hydronic B 5 W S - 12 V

20 1777 05 00 00

ZawartoϾ

Strona

Przekroje urz¹dzeñ

2-5

Opis pracy urz¹dzeñ

6

W przypadku usterki sprawdŸ

7

Diagnoza zegarem modu³owym

8

Diagnoza testerem zegarowym

9

Wielkoœci kontrolne

10

Tabele kodów b³êdów,
przyczyny usterek i ich usuwanie

11 - 12

Schematy elektryczne urz¹dzeñ

13 - 15

Naprawa urz¹dzenia D3W Z

16 - 19

Naprawa urz¹dzeñ B4W SC, B5W SC

20 - 23

Naprawa urz¹dzeñ D4W SC, D5W SC

24 - 27

Naprawa urz¹dzeñ B/D5W S

28 - 32

Pomiar iloœci paliwa

33

Przekrój urz¹dzenia D 3 W Z

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

dmuchawa powietrza spalania
silnik elektryczny
wymiennik ciep³a
komara spalania
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
czujnik temperatury
czujnik przegrzania
sterownik
przewód powietrza spalania
przewód odprowadzenia spalin
pompa dozuj¹ca paliwo
filtr paliwa w pompie
bezpiecznik g³ówny
8 biegunowa wtyczka

A
B
V
WA
WE

spaliny
paliwo
powietrze spalania
wyjœcie wody
wejœcie wody

2

Przekrój urz¹dzenia B 4/5 W SC

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18

dmuchawa powietrza spalania
silnik elektryczny
wymiennik ciep³a
palnik
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
czujnik temperatury
czujnik przegrzania
sterownik
króciec powietrza spalania
t³umik spalin
króciec paliwowy
pompa wody
g³ówny bezpiecznik
z³¹cze 8 biegunowa wtyczka
odpowietrzenie
pompa dozuj¹ca paliwo
filtr paliwa na wejœciu do pompy

A
B
V
WA
WE

spaliny
paliwo
powietrze spalania
wyjœcie wody
wejœcie wody

3

Przekrój urz¹dzenia D 4/5 W SC

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

dmuchawa powietrza spalania
silnik elektryczny
wymiennik ciep³a
palnik
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
czujnik temperatury
czujnik przegrzania
sterownik
króciec powietrza spalania
t³umik spalin
pompa dozuj¹ca paliwo
pompa wody
g³ówny bezpiecznik
z³¹cze 8 biegunowa wtyczka
odpowietrzenie

A
B
V
WA
WE

spaliny
paliwo
powietrze spalania
wyjœcie wody
wejœcie wody

4

Przekrój urz¹dzenia B/D 5 W S

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

dmuchawa powietrza spalania
silnik elektryczny
wymiennik ciep³a
palnik
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
czujnik temperatury
czujnik przegrzania
sterownik
króciec powietrza spalania
t³umik spalin
pompa dozuj¹ca paliwo
filtr paliwa
g³ówny bezpiecznik
z³¹cze 8 biegunowa wtyczka
pompa wody

A
B
V
WA
WE

spaliny
paliwo
powietrze spalania
wyjœcie wody
wejœcie wody

5

Opis pracy urz¹dzeñ Hydronic B/D 4/5 W SC/S

podawanie paliwa lub pojawi siê p³omieñ, ale po chwili
znowu zgaœnie, to urz¹dzenie przejdzie w wy³¹czenie
awaryjne.

W zale¿noœci od pod³¹czenia elektrycznego urz¹dzenia
mo¿e ono pracowaæ tylko jako niezale¿ne ogrzewanie
lub w kombinacji niezale¿nego ogrzewania i dogrzewacza.

Przez wy³¹czenie i ponowne w³¹czenie urz¹dzenia kasuje
siê wy³¹czenie awaryjne.

Praca jako niezale¿ne ogrzewanie

3. Je¿eli wyst¹pi przegrzanie (za ma³a iloœæ wody w uk³adzie
lub wyst¹pienie poduszki powietrza), to czujnik przegrzania
zamelduje to sterownikowi, który przerwie doprowadzenie
paliwa a urz¹dzenie przejdzie w wy³¹czenie awaryjne.
Po usuniêciu przyczyny przegrzania urz¹dzenie mo¿na
ponownie uruchomiæ przez jego wy³¹czenie i ponowne
w³¹czenie. Urz¹dzenie uruchomi siê, je¿eli jest w³aœciwie
wych³odzone.

W³¹czenie
Po w³¹czeniu urz¹dzenia zapala siê lampka kontrolna w
elemencie w³¹czaj¹cym (wy³¹cznik, wy³¹cznik zegarowy).
W³¹cza siê pompa wody i rozpoczyna siê proces
uruchomienia urz¹dzenia wg zawartego w sterowniku
programu.
Rozpoczyna siê ¿arzenie sztyftu ¿arowego i po
doprowadzeniu paliwa powstaje p³omieñ.
Po rozpoznaniu i ustabilizowaniu p³omienia zostaje
wy³¹czony sztyft ¿arowy.

4. Je¿eli napiêcie zasilania obni¿y siê poni¿ej 10 V lub
zwiêkszy siê ponad 16 V, to urz¹dzenie przejdzie w
wy³¹czenie awaryjne.

Grzanie
Urz¹dzenie Hydronic B/D 4/5 W SC/S reguluje siê w
zale¿noœci od wielkoœci zapotrzebowania na ciep³o pracuj¹c
na stopniach:
B/D 5 W SC/S

B/D 4 W SC

du¿y
5000 W
ma³y
2200 W
wy³¹czenie regulacyjne

5. Przy uszkodzeniu sztyftu ¿arowego lub przerwanych
przewodach elektrycznych do pompy paliwa urz¹dzenie nie
uruchomi siê.

power
4000 W
du¿y
3300 W
ma³y
1500 W
wy³¹czenie regulacyjne

6. Prêdkoœæ obrotowa dmuchawy powietrza jest stale
kontrolowana; je¿eli bêdzie ona niew³aœciwa lub silnik
zablokuje siê, to urz¹dzenie wy³¹czy siê awaryjnie.
Po pod³¹czeniu testera zegarowego firmy Eberspächer nr
kat. 22 1512 89 00 00 mo¿na dokonaæ diagnozy urz¹dzenia.
Opis testera do³¹czony jest do testera.

W tym celu s¹ zapamiêtane w pamiêci sterownika
odpowiednie temperatury, przy których nastêpuje regulacja
urz¹dzenia.

Poni¿sze czynnoœci mog¹ zostaæ wykonane przez
u¿ytkownika, w przypadku awarii urz¹dzenia Hydronic:

Je¿eli zapotrzebowanie na ciep³o na stopniu ma³ym jest
niewielkie i temperatura wody osi¹ga wartoœæ 85° C,
urz¹dzenie przechodzi w wy³¹czenie regulacyjne po 130
sekundowym przedmuchu z najwy¿sz¹ prêdkoœci¹ obrotow¹
dmuchawy. Pompa wody pracuje ca³y czas do chwili
ponownego startu urz¹dzenia.
Je¿eli urz¹dzenie siê wy³¹czy lub przejdzie w stan
wy³¹czenia awaryjnego, to przedmuch nastêpuje
z najmniejsz¹ prêdkoœci¹ obrotow¹ dmuchawy.

1. Kontrola i w razie potrzeby wymiana jednego z trzech
bezpieczników
25 A dla urz¹dzenia
5 A dla elementów steruj¹cych
25 A dla dmuchawy pojazdu
W przy uszkodzeniu bezpiecznika dmuchaw pojazdu ciep³o
nie bêdzie dostarczane do wnêtrza pojazdu, ogrzewanie
bêdzie pracowaæ nadal.
2. Wy³¹czyæ i ponownie w³¹czyæ urz¹dzenie nie wiêcej ni¿ 2
razy. Je¿eli urz¹dzenie nadal nie pracuje, nale¿y zg³osiæ
siê z usterk¹ do autoryzowanego punktu serwisowego firmy
Eberspächer.

Uwaga:
Przed w³¹czeniem lub zaprogramowaniem w³¹czenia
urz¹dzenia nale¿y ustawiæ dŸwigniê ogrzewania pojazdu w
pozycji GRZANIE oraz dmuchawê na najmniejszym biegu
(im mniejsze obroty dmuchawy, tym mniejszy pobór pr¹du
z akumulatora).
Sterowanie i kroki bezpieczeñstwa
P³omieñ jest kontrolowany przy pomocy czujnika p³omienia,
a maksymalna temperatura jest kontrolowana przez czujnik
przegrzania. Oba czujniki informuj¹ sterownik o przebiegu
pracy urz¹dzenia, który wy³¹cza ogrzewanie w przypadku
powstania usterki.
1. Je¿eli w urz¹dzeniu nie pojawi siê p³omieñ w ci¹gu 90
sekund od chwili rozpoczêcia podawania paliwa, rozpoczyna
siê ponowna próba uruchomienia urz¹dzenia (powtórny
start).
Je¿eli po kolejnych 90 sekundach nie pojawi siê p³omieñ
urz¹dzenie przejdzie w wy³¹czenie awaryjne.
2. Je¿eli w czasie pracy urz¹dzenia nast¹pi samoistne
wygaœniêcie p³omienia, to urz¹dzenie ponownie rozpocznie
fazê uruchamiania. Je¿eli w ci¹gu 90 sekund nie nast¹pi

6

W przypadku wyst¹pienia usterki nale¿y sprawdziæ:

- paliwo w zbiorniku
- bezpieczniki
- przewody elektryczne i ich po³¹czenia
- doprowadzenie powietrza spalania i odprowadzenie spalin

7

Odczytywanie diagnozy zegarem modu³owym
Numer zamówienia 22 1000 30 34 00 niemiecki

Je¿eli po w³¹czeniu urz¹dzenia lub w czasie jego pracy
pojawi siê b³¹d odczytany przez zegar, to zostanie on
wyœwietlony przez 15 sekund (cyfra poprzedzona liter¹ F).

Odblokowanie
Obs³uga: wykonaæ po³¹czenie pomiêdzy zaciskiem 15
zap³on a zaciskiem 10 dwunasto polowej wtyczki zegara.

Np. wskazanie F 64 i migaj¹cy symbol ogrzewania oznacza
aktualny b³¹d o kodzie 064.
Opisy b³êdów w pracy urz¹dzenia patrz strona 11 do 12.

Wcisn¹æ przycisk grzanie. Zostanie wskazany aktualny b³¹d
F 15 lub F 50. Nastêpnie wcisn¹æ przycisk zegara i
przytrzymaæ, jednoczeœnie w ci¹gu 2 sekund wcisn¹æ
przycisk P.
Zegar modu³owy znajduje siê w fazie odczytu b³êdu.
Teraz nale¿y wy³¹czyæ zap³on (zacisk 15) wcisn¹æ
jednoczeœnie przyciski zegar i P oraz jednoczeœnie w³¹czyæ
zap³on (zacisk 15), i odczekaæ a¿ na wyœwietlaczu pojawi¹
siê cztery kreski oddzielone dwukropkiem i symbol grzania.

Odczytywanie pamiêci b³êdu z sterownika przy pomocy
zegara modu³owego.
Elektroniczny sterownik wyposa¿ony jest w pamiêæ
umo¿liwiaj¹c¹ zapisanie piêciu ostatnich b³êdów w pracy
urz¹dzenia, które mo¿na odczytaæ przy pomocy zegara
modu³owego.
Aktualny b³¹d jest zapisany w pamiêci jako F1, najstarszy
jako F5.
Odczytanie zawartoœci pamiêci:
- wcisn¹æ przycisk grzania - urz¹dzenie w³¹czy siê
- wcisn¹æ przycisk zegara i przytrzymaæ jednoczeœnie w
czasie do 2 sekund wcisn¹æ przycisk P.
Zostanie wyœwietlony aktualny np. AF 64
Przy pomocy klawiszy ze strza³kami mo¿na odczytaæ
zawartoœæ pamiêci od F1 do F5.

Po up³ywie 3 sekund sterownik rozblokuje siê i urz¹dzenie
zostanie w³¹czone. Na wyœwietlaczu pojawi siê AF: 00 i
symbol grzania.

Kody b³êdów patrz strona 9 do 11.
Uwaga!
Je¿eli urz¹dzenie nie jest pod³¹czone do zegara
modu³owego, to mo¿na je skontrolowaæ testerem
zegarowym pod³¹czenie patrz strona 9.
Odblokowywanie sterownika
Przegrzanie
Je¿eli trzy razy po kolei wyst¹pi b³¹d 012 lub 013 to
sterownik zablokuje siê.
Za du¿o powtórzeñ startów
Je¿eli urz¹dzenie 10 razy pod rz¹d nie uruchomi siê (piêæ
b³êdów 052 lub 050), to sterownik zablokuje siê.

8

Odczyt b³êdów przy pomocy testera zegarowego
Nr zamówienia 22 1512 89 00 00
Pod³¹czenie testera zegarowego
Wpi¹æ 8 biegunow¹ wtyczkê do testera.
- z 8 biegunowej wtyczki testera wyprowadziæ trzy
przewody do wtyczki S1/B1 o przekroju 0,5 mm
i pod³¹czyæ je odpowiednio
zacisk 3
zacisk 5
zacisk 6

przewód bia³o-niebieski (sygna³ diagnozy)
przewód czerwony (plus zasilania)
przewód br¹zowy (minus zasilania)

lub zastosowaæ oryginalny adapter kabel do pod³¹czenia
testera do urz¹dzenia.
Adapter Kabel do pod³¹czenia testera
zegarowego 22 1000 30 71 00

Obs³uga testera
Wcisn¹æ klawisz D zostanie wskazany aktualny b³¹d. Kod
b³êdu patrz tabela str. 11 do 12 .
Sterownik zapamiêtuje piêæ ostatnich b³êdów. Odczyt ich
nastêpuje przez klawisze ze strza³kami.
Odblokowywanie sterownika
Przegrzanie
Je¿eli trzy razy po kolei wyst¹pi b³¹d 012 lub 013 to
sterownik zablokuje siê.
Za du¿o powtórzeñ startów
Je¿eli urz¹dzenie 10 razy pod rz¹d nie uruchomi siê
(piêæ b³êdów 052 lub 050), to sterownik blokuje siê.
Odblokowanie
Sterownik odblokuje siê po jednoczesnym wciœniêciu
klawiszy L na czas minimum 2 sekund. Po up³ywie tego
czasu pamiêæ zostanie skasowana, a sterownik
odblokowany.

9

Wielkoœci kontrolne
Prêdkoœæ obrotowa dmuchawy
Hydronic D3W Z
Stopieñ du¿y
Stopieñ ma³y

8000 +/- 800 obr/min
4500 +/- 800 obr/min

Hydronic B/D4W SC
Stopieñ power
Stopieñ du¿y
Stopieñ ma³y

10500 +/- 900 obr/min
8000 +/- 800 obr/min
4500 +/- 800 obr/min

Hydronic B/D5W SC/S
Stopieñ du¿y
Stopieñ ma³y

11000 +/- 900 obr/min
4500 +/- 800 obr/min

Pompa dozuj¹ca paliwo

ok. 20 Ohm

Wykres kontroli czujnika p³omienia

Rezystancja

Rezystancja [Ohm]

[kOhm]

Wykres do kontroli czujnika temperatury i przegrzania

Temperatura °C

Temperatura °C

10

Kod b³êdu

Usterka / b³¹d

Sposób usuniêcia

000

Praca bez b³êdów

010

Za wysokie napiêcie

Napiêcie mierzone na zaciskach 1 (rt) i 2 (br) wtyczki B1/S1
sterownika wiêksze ni¿ 16 V, sprawdziæ akumulator i regulator
alternatora.

011

Za niskie napiêcie

Napiêcie mierzone na zaciskach 1 (rt) i 2 (br) wtyczki B1/S1
sterownika mniejsze ni¿ 10,2 V, sprawdziæ akumulator i regulator
alternatora.

012

Przegrzanie

Temperatura zmierzona przez czujnik temperatury lub czujnik
przegrzania wiêksza ni¿ 125°C, sprawdziæ obieg wodny

014

Rozpoznanie mo¿liwe przegrzanie
(za du¿a ró¿nica temp.)
Ró¿nica pomiêdzy temperatur¹ zmierzon¹ przez czujnik temperatury
i czujnik przegrzania wiêksza ni¿ 15°C (min. temp wody 70°C i pracuj¹ca
pompa paliwa) skontrolowaæ oba czujniki w razie koniecznoœci wymieniæ
(wartoœci kontrolne wykres str. 10).

015

Blokada urz¹dzenia

Poniewa¿ przekroczona zosta³a dopuszczalna liczba przegrzañ w
sterowniku przekroczona dopuszczalna liczba przegrzañ w liczniku
przegrzañ, zablokowanie sterownika mo¿na odblokowaæ przy pomocy
testera zegarowego (wciœniêcie klawiszy " L " " L " ) .

017

Rozpoznane przegrzanie

Z³e wielkoœci podawane przez czujniki, temperatura zmierzona przez
czujnik temperatury i czujnik przegrzania wiêksza ni¿ 130°C, patrz kod
012 i 014, skontrolowaæ obieg wody, sprawdziæ czujniki temperatury i
przegrzania, w razie koniecznoœci wymieniæ.

020

Przerwa na sztyfcie ¿arowym

Sprawdziæ sztyft , w razie koniecznoœci wymieniæ.

021

Zwarcie sztyftu ¿arowego

Sprawdziæ sztyft , w razie koniecznoœci wymieniæ.

030

Nieodpowiednia prêdkoœæ
obrotowa silnika dmuchawy

Zablokowane ko³o dmuchawy lub silnik (usun¹æ zabrudzenia),
ewentualnie wymieniæ zespó³.

031

Przerwa na silniku dmuchawy

Sprawdziæ przewody elektryczne zasilaj¹ce silnik, ewentualnie
wymieniæ silnik.

032

Zwarcie na silniku dmuchawy

Skontrolowaæ silnik dmuchawy powietrza, ewentualnie wymieniæ,
sprawdziæ przewody zasilaj¹ce.

038*

Przerwa na przekaŸniku
dmuchawy pojazdu

Skontrolowaæ przewody elektryczne do przekaŸnika, usun¹æ przerwê,
ewentualnie wymieniæ przekaŸnik.

039*

Zwarcie na przekaŸniku
dmuchawy pojazdu

Skontrolowaæ przewody elektryczne do przekaŸnika, usun¹æ zwarcie,
ewentualnie wymieniæ przekaŸnik.

041*

Przerwa na pompie wody

Skontrolowaæ przewody elektryczne silnika pompy wody na przejœcie,
usun¹æ przerwê, ewentualnie wymieniæ silnik.

042*

Zwarcie na pompie wody

Skontrolowaæ przewody elektryczne silnika pompy wody na zwarcie,
usun¹æ zwarcie, ewentualnie wymieniæ silnik.

047

Zwarcie na pompie paliwa

Skontrolowaæ przewody elektryczne do pompy paliwa na zwarcie, usun¹æ
zwarcie, w razie koniecznoœci wymieniæ pompê.

048

Przerwa na pompie paliwa

Skontrolowaæ przewody elektryczne do pompy paliwa na przerwê, usun¹æ
przerwê, w razie koniecznoœci wymieniæ pompê.

050*

Blokada z powodu zbyt du¿ej
liczby powtórzeñ startu

Przekroczona dopuszczalna liczba powtórzeñ startu w liczniku,
zablokowanie sterownika, mo¿na odblokowaæ przy pomocy testera
zegarowego (wciœniêcie klawiszy " L " " L " ).

11

Kod b³êdu

Usterka / b³¹d

Sposób usuniêcia

051

Przekroczenie czasu przedmuchu Przy starcie urz¹dzenia, je¿eli czujnik p³omienia melduje temperaturê
wy¿sz¹ od 70°C, skontrolowaæ przewody doprowadzenia powietrza i
odprowadzenia spalin, sprawdziæ czujnik p³omienia, ewentualnie wymieniæ
(wartoœci kontrolne czujnika wykres strona 10)

052

Przekroczenie czasu
bezpieczeñstwa

Je¿eli wszystkie próby uruchomienia urz¹dzenia koñcz¹ siê wy³¹czeniem
awaryjnym, to sprawdziæ zasilanie paliwem oraz iloœæ podawanego paliwa,
przewody doprowadzaj¹ce powietrze i odprowadzaj¹ce spaliny

053

Wygaœniêcie p³omienia
na stopniu Power

Urz¹dzenie pozostaje gotowe do pracy, je¿eli mo¿liwe s¹
jeszcze powtórzenia startu. Licznik powtórzeñ startu jest kasowany w
chwili uruchomienia urz¹dzenia i przejœcia na pracê regulacyjn¹.
Usterka wystêpuje je¿eli nie mo¿liwe jest dokonanie powtórzenia startu,
sprawdziæ zasilanie paliwem, doprowadzenie powietrza spalania i
odprowadzenie spalin.

054

Wygaœniêcie p³omienia na stopniu du¿ym Patrz kod 053

056

Wygaœniêcie p³omienia na stopniu ma³ym Patrz kod 053

060

Przerwa na czujniku temperatury

Skontrolowaæ po³¹czenia elektryczne, zmierzyæ wielkoœæ rezystancji
miêdzy zaciskami 7 i 8 (D3W Z) oraz 11 i 12 (D4W SC) na wtyczce B2.
Je¿eli rezystancja jest wiêksza ni¿ 2 MOhmy, to wystêpuje przerwa.

061

Zwarcie na czujniku temperatury

Skontrolowaæ po³¹czenia elektryczne, zmierzyæ wielkoœæ rezystancji
miêdzy zaciskami 7 i 8 (D3W Z) oraz 11 i 12 (D4W SC) na wtyczce B2.
Je¿eli rezystancja jest mniejsza ni¿ 50 Ohmów, to wystêpuje zwarcie.

064

Przerwa na czujniku p³omienia

Skontrolowaæ po³¹czenia elektryczne, zmierzyæ wielkoœæ rezystancji
miêdzy zaciskami 5 i 6 (D3W Z) oraz 13 i 14 (D4W SC) na wtyczce B2.
Je¿eli rezystancja jest wiêksza ni¿ 3040 Ohmy, to wystêpuje przerwa.

065

Zwarcie na czujniku p³omienia

Skontrolowaæ po³¹czenia elektryczne, zmierzyæ wielkoœæ rezystancji
miêdzy zaciskami 5 i 6 (D3W Z) oraz 13 i 14 (D4W SC) na wtyczce B2.
Je¿eli rezystancja jest mniejsza ni¿ 750 Ohmów, to wystêpuje zwarcie.

071

Przerwa na czujniku przegrzania

Skontrolowaæ po³¹czenia elektryczne, zmierzyæ wielkoœæ rezystancji
miêdzy zaciskami 9 i 10 (D3W Z i D4W SC) na wtyczce B2.
Je¿eli rezystancja jest wiêksza ni¿ 2 MOhmy to wystêpuje przerwa.

072

Zwarcie na czujniku przegrzania

Skontrolowaæ po³¹czenia elektryczne, zmierzyæ wielkoœæ rezystancji
miêdzy zaciskami 9 i 10 (D3W Z i D4W SC) na wtyczce B2.
Je¿eli rezystancja jest mniejsza ni¿ 50 Ohmów, to wystêpuje zwarcie.

090

Uszkodzenie sterownika
(wewnêtrzne uszkodzenie)

Zak³ócenia pracy sterownika przez zak³ócenia napiêciowe z instalacji
pojazdu, przyczynami mog¹ byæ: z³y stan akumulatora, alternatora lub
jego regulatora, lub inne. Usun¹æ zak³ócenia.

092

Uszkodzenie sterownika

Wewnêtrzne uszkodzenie pamiêci sterownika, wymieniæ sterownik.

093

Uszkodzenie sterownika

Wewnêtrzne uszkodzenie pamiêci sterownika, wymieniæ sterownik.

097

Wewnêtrzne uszkodzenie sterownika

Pozosta³e b³êdy ró¿ne od kodów 090, 092, 093, wymieniæ sterownik.

12

Dogrzewacz D 3 WZ - schemat elektryczny

Lista czêœci
1.1
1.2
1.5

silnik dmuchawy
sztyft ¿arowy
czujnik przegrzania

1.12
1.13

czujnik p³omienia
czujnik temperatury

2.1
2.2
2.7

sterownik
pompa dozuj¹ca paliwo
bezpiecznik g³ówny 25 A

5.1

akumulator

a)
b)
c)

diagnoza
zacisk +15 lub wy³¹cznik temperaturowy
zacisk D+ alternatora

Kolory przewodów:
rt
br
ge
gr
gn
ws
bl
vi

czerwony
br¹zowy
¿ó³ty
szary
zielony
bia³y
niebieski
fiolet

13

Hydronic B/D 4/5 W SC

Hydronic B/D 5 W S

14

Lista czêœci

Elementy steruj¹ce

1.1
1.2
1.5

silnik dmuchawy
sztyft ¿arowy
czujnik przegrzania

1.12
1.13

czujnik p³omienia
czujnik temperatury

2.1
2.2
2.5.7
2.7
2.7.1
2.7.5
2.12
2.15.9

sterownik
pompa dozuj¹ca paliwo
przekaŸnik dmuchawy pojazdu
bezpiecznik g³ówny 25 A
bezpiecznik elementów steruj¹cych 5A
bezpiecznik dmuchawy pojazdu 25 A
pompa wody
czujnik temperatury zewnêtrznej

3.1.9 wy³¹cznik wyboru grzanie / wietrzenie
(opcja dostêpna od po³owy 1996 roku)
3.2.5 wy³¹cznik zegarowy 7 dniowy
3.2.6 mini wy³¹cznik zegarowy
3.2.9 zegar modu³owy
5.1
5.1.2
5.9.1
5.10
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)

Zdalne sterowanie TP 41 z wy³¹cznikiem - przyciskiem

akumulator
skrzynka bezpieczników pojazdu
wy³¹cznik dmuchawy pojazdu
dmuchawa pojazdu
opcja dogrzewacza D+
zacisk +15
oœwietlenie zacisk 58
przewietrzanie
opcja
zewnêtrzny przycisk w³¹czaj¹cy
przerwaæ wi¹zkê
tylko dla benzyny
tylko dla oleju napêdowego
pod³¹czenie modu³u zdalnego
sterowania radiowego
w³¹cznik ogrzewania & lt; 5°C

k)

opcja

Sumaryczna d³ugoœæ przewodów zasilaj¹cych
plus i minus
& lt; = 5m przekrój przewodu 4mm2
& gt; 5m & lt; = 8m przekrój przewodu 6mm2
Kolory przewodów:

Zdalne sterowanie TP 41 z mini zegarem

rt
br
ge
gr
gn
ws
bl
vi

15

czerwony
br¹zowy
¿ó³ty
szary
zielony
bia³y
niebieski
fiolet

Budowa urz¹dzenia D3W Z

1
2
3
4
5
6
7
8
9

pokrywa, p³aszcz
pokrywa , dmuchawa powietrza
sterownik z pokryw¹
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
wi¹zka elektryczna
silnik elektryczny kompletny
komora spalania
wymiennik ciep³a

Numery katalogowe elementów patrz lista czêœci.

16

Kroki naprawy
Kolejnoœæ monta¿u i demonta¿u urz¹dzenia

1
2
3
4
5
6
7
8
9

pokrywa, p³aszcz
pokrywa , dmuchawa powietrza
sterownik z pokryw¹
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
wi¹zka elektryczna
silnik elektryczny kompletny
komora spalania
wymiennik ciep³a

17

Demonta¿ / monta¿

1. Pokrywa, p³aszcz

4. Sztyft ¿arowy

2. Pokrywa, dmuchawa

5. Czujnik p³omienia (do demonta¿u ko³nierza stosowaæ
specjalny przyrz¹d firmy AMP nr. 725 864-1)

3. Sterownik i pokrywa

6. Wi¹zka elektryczna

18

7. Silnik elektryczny kompletny

8. Komora spalania z rur¹ p³omieniow¹

9. Wymiennik ciep³a i p³aszcz wodny (przy monta¿u
nale¿y umieœciæ zaczep p³aszcza w szczelinie
znajduj¹cej siê w wymienniku ciep³a)

19

Budowa urz¹dzenia D4W SC, D5W SC
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

pokrywa pompy dozuj¹cej paliwo
zabudowana pompa wody
wspornik pompy paliwa
pokrywa dmuchawy
sterownik z pokryw¹
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
wi¹zka elektryczna
silnik elektryczny kompletny
komora spalania z rur¹ p³omieniow¹
wymiennik ciep³a z p³aszczem

20

Kroki naprawy
Kolejnoœæ monta¿u i demonta¿u urz¹dzenia
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

pokrywa pompy dozuj¹cej paliwo
zabudowana pompa wody
wspornik pompy paliwa
pokrywa dmuchawy
sterownik z pokryw¹
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
wi¹zka elektryczna
silnik elektryczny kompletny
komora spalania z rur¹ p³omieniow¹
wymiennik ciep³a z p³aszczem

21

Demonta¿ / Monta¿

1. Os³ona pompy paliwa

4. Pokrywa dmuchawy

2. Pompa wody (przy monta¿u Oringi zak³adaæ
na króæce pompy)

5. Sterownik wraz z pokryw¹

3. Pompa paliwa ze wspornikiem

6. Sztyft ¿arowy

22

7. Czujnik p³omienia (do demonta¿u ko³nierza stosowaæ
specjalny przyrz¹d firmy AMP nr. 725 864-1)

10. Komora spalania z rur¹ p³omieniow¹

8. Wi¹zka elektryczna

11. Wymiennik ciep³a z p³aszczem (przy monta¿u
nale¿y umieœciæ zaczep p³aszcza w szczelinie
znajduj¹cej siê w wymienniku ciep³a)

9. Silnik elektryczny kompletny

23

Budowa urz¹dzenia B4W SC, B5W SC

1
2
3
4
5
6
7
7a
8
9
10
11

pokrywa
zabudowana pompa wody
pokrywa dmuchawy
sterownik z pokryw¹
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
uchwyt sztyftu z doprowadzeniem paliwa
sitko sztyftu
wi¹zka elektryczna
silnik elektryczny kompletny
komora spalania z rur¹ p³omieniow¹
wymiennik ciep³a z p³aszczem

24

Kroki naprawy
Kolejnoœæ monta¿u i demonta¿u urz¹dzenia
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

pokrywa
zabudowana pompa wody
dmuchawa z pokryw¹
sterownik z pokryw¹
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
uchwyt sztyftu z doprowadzeniem paliwa
wi¹zka elektryczna
silnik elektryczny kompletny
komora spalania z rur¹ p³omieniow¹
wymiennik ciep³a z p³aszczem

25

Demonta¿ / Monta¿

1. Pokrywa

4. Sterownik z pokryw¹

2. Pompa wody (przy monta¿u Oringi
zak³adaæ na króæce pompy)

5. Sztyft ¿arowy

3. Dmuchawa z pokryw¹

6. Czujnik p³omienia

26

7. Uchwyt sztyftu z doprowadzeniem paliwa

10. Komora spalania z rur¹ p³omieniow¹

8. Wi¹zka elektryczna

11. Wymiennik ciep³a z p³aszczem (przy monta¿u
nale¿y umieœciæ zaczep p³aszcza w szczelinie
znajduj¹cej siê w wymienniku ciep³a)

9. Silnik elektryczny kompletny

27

Budowa urz¹dzenia B 5 WS

1
2
3
4
5
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.

pokrywa
pokrywa dmuchawy
sterownik
dmuchawa
wymiennik ciep³a
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
uchwyt sztyftu z doprowadzeniem paliwa
O ring
sitko sztyftu
tulejka uszczelniaj¹ca
czujnik przegrzania
czujnik temperatury
sprê¿ynka dociskowa
O ring
wi¹zka elektryczna
uszczelka
uszczelka
p³aszcz wodny
rura p³omieniowa
O ring
pokrywa silnika
wi¹zka sztyftu ¿arowego
uchwyt

28

Budowa urz¹dzenia D 5 WS

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

pokrywa
pokrywa dmuchawy
sterownik
dmuchawa
wymiennik ciep³a
sztyft ¿arowy
czujnik p³omienia
O ring
czujnik temperatury
sprê¿ynka dociskowa
O ring
wi¹zka elektryczna
uszczelka
uszczelka
p³aszcz wodny
rura p³omieniowa
O ring
pokrywa silnika
redukcja tylko dla urz¹dzeñ 24V
wi¹zka sztyftu

29

Kroki naprawy
Kolejnoœæ monta¿u i demonta¿u urz¹dzenia
1
2
3
4
5
6
7
8
9

sterownik
sztyft ¿arowy (D5WS)
sztyft ¿arowy (B5WS)
uchwytu sztyftu z doprowadzeniem paliwa
czujnik p³omienia
dmuchawa
rura p³omieniowa
czujnik przegrzania i temperatury
wymiennik ciep³a z p³aszczem

30

Demonta¿ / Monta¿

4. Uchwytu sztyftu z doprowadzeniem paliwa

1. Sterownik

2. Sztyft ¿arowy (D5WS)
5. Czujnik p³omienia

3. Sztyft ¿arowy (B5WS)
6. Dmuchawa

31

7. Rura p³omieniowa

8. Czujnik przegrzania i temperatury

9. Wymiennik ciep³a i p³aszcz wodny (przy monta¿u
nale¿y umieœciæ zaczep p³aszcza w szczelinie
znajduj¹cej siê w wymienniku ciep³a)

32

Pomiar iloœci paliwa

3. Analiza wyników
Wymagana iloϾ

Uwaga !
Pomiaru iloœci zu¿ywanego paliwa nale¿y dokonywaæ
przy dostatecznie na³adowanym akumulatorze.
Napiêcie zmierzone na zaciskach sterownika powinno
wynosiæ min 11 Volt, max 13 Volt.

D4W
D5W

1. Przygotowanie

B4W

Zdemontowaæ pokrywê pompy paliwa (tylko dla urz¹dzenia
Hydronic D4W SC, D5WSC).

B5W

Od³¹czyæ przewód paliwowy od pompy paliwa do króæca w
komorze spalania i jego koñcówkê umieœciæ
w menzurce. W³¹czyæ urz¹dzenie.
Podawanie paliwa rozpocznie siê po oko³o 40 sekundach
od chwili w³¹czenia.
Je¿eli paliwo wyp³ywa równomiernie oznacza to, ¿e przewód
jest odpowietrzony.
Wy³¹czyæ urz¹dzenie i opró¿niæ naczynie pomiarowe.

max. 7,5 cm3 /90s
min. 6,5 cm3 /90s
max. 8,5 cm3 /90s
min. 7,5 cm3 /90s
max. 10,6 cm3 /90s
min. 9,5 cm3 /90s
max. 12,1 cm3 /90s
min. 10,9 cm3 /90s

Je¿eli iloœæ paliwa mieœci siê w podanych granicach to
pompa paliwa jest sprawna. Je¿eli nie, nale¿y wymieniæ j¹
na now¹.

2. Pomiar
W³¹czyæ urz¹dzenie
Podawanie paliwa rozpocznie siê po oko³o 40 sekundach
Naczynie pomiarowe trzymaæ na wysokoœci sztyftu
¿arowego.
Po 90 sekundach od chwili pierwszych impulsów na pompê
paliwow¹ automatycznie zostanie przerwane podawanie
paliwa. Wy³¹czyæ urz¹dzenie.
Odczytaæ iloœæ paliwa w naczyniu pomiarowym.

33