REKLAMA

instrukcja.pdf

Gdzie znaleźć instrukcję obsługi BRC Sequent 24 po polsku?

BRC SEQUENT 24 instrukcja obsługi sekwencyjnego wtrysku gazu w języku polskim


Pobierz plik - link do postu

Podręcznik Obsługi
Sekwencyjnego wtrysku gazu BRC

SEQUENT 24

Opracowanie i dystrybucja:
EKO ALMA Sp.j. ul. Grafitowa 2 55-010 Radwanice k/Wrocławia
Tel. (71) 311 72 33 e-mail biuro@autogas.pl www.autogas.pl

Czym jest SEQUENT 24
SEQUENT 24 jest najnowszym produktem BRC i stanowi kontynuację myśli
technicznej zapoczątkowanej pierwszym na rynku LPG systemem wtrysku gazu Flying
Injection poprzez Sequent Standard i Sequent Fast. Nowy produkt to sekwencyjny system
wtrysku gazu w fazie lotnej.
Charakterystyczną cechą systemu jest jego wyjątkowa dojrzałość techniczna
pozwalająca połączyć prostotę montażu i obsługi ze spełnieniem wymogów najwyższych
norm technicznych i jakościowych.
• Do minimum sprowadzona została liczba elementów wchodzących w skład
systemu. SEQUENT 24 posiada emulatory zintegrowane z centralą sterującą a
czujniki temperatury wody i gazu odpowiednio wbudowane w reduktor Genius
i listwę wtryskiwaczy Rail.
• Wykonanie połączeń elektrycznych zostało uproszczone dzięki nowej wiązce
przewodów z niewielką liczbą końcówek
• W nowym systemie nie jest już konieczne podłączanie sygnału TPS
• Wykorzystanie sygnału sondy lambda jest opcjonalne.
• Dla uzyskania sygnału obrotów można wybrać również impuls z cewki, poza
standardowym sygnałem obrotów czy obrotów fonicznych.
• Nowe oprogramowanie dla SEQUENT 24 jest łatwiejsze w obsłudze i
całkowicie samodzielne w stosunku do standardowego SEQUENT oraz od
SEQUENT FAST. Możliwe jest jednak zachowanie wcześniejszej bazy
danych o obsługiwanych pojazdach.

Podstawowe różnice w stosunku do poprzednich systemów
W tabeli zostały wymienione podstawowe różnice pomiędzy systemem standardowym
SEQUENT/ SEQUENT FAST oraz SEQUENT 24:

Czujniki

SEQUENT/
SEQUENT FAST
• P1- czujnik MAP
(puszka)
• T - gazu na reduktorze

SEQUENT 24




Odcinanie
wtryskiwaczy
benzynowych
+ 12 V po
zapłonie i
pobranie
czasu
wtrysku






odcięcie na biegunie
ujemnym wewnątrz
centrali sterującej
współpraca z mod. LD
do podłączenia + 12V
po zapłonie (brązowy)
do pobrania czasu
wtrysku benzyny
(biało-zielony)





P1 - czujnik w listwie Rail
czujnik T - wody zespolony na
reduktorze
MAP jedynie podczas
programowania
odcięcie na biegunie dodatnim
wewnątrz centrali sterującej,
równoczesne dla 4 wtryskiwaczy
przewód + 12V po zapłonie jest
jednocześnie pobraniem czasu
wtrysku wtryskiwaczy
benzynowych.

2

Komunikacja



Przełącznik



Połączenie
TPS
Połączenie
OBROTY
Archiwum
danych
Wariator







aktywna po włączeniu
zapłonu
okablowanie10 pin
połączone z centralą
sterującą



konieczne lub
opcjonalne
konieczne lub
opcjonalne



plik FSF+AAP lub
tylko FSF dla
parametrów pojazdu i
map
wewnętrzny








aktywna przy uruchomionym
silniku.
okablowanie 3 pin połączone z
centralą sterującą
jeden przewód do sygnalizacji
poziomu gazu na przełączniku
nie połączony



możliwość używania sygnałów z
czujnika wału lub bieguna
ujemnego cewki
plik FSF dla parametrów pojazdu
i map
odrębny od poprzednich Sequent



zewnętrzny

Centrala sterująca SEQUENT 24
Szczegółowy opis centrali sterującej wychodzi poza zakres tego podręcznika obsługi.
Nowoczesny kształt i niewielkie wymiary to cechy charakterystyczne nowej centrali.
Hermetyczna obudowa z PCV pozwala na montaż w komorze silnika z zachowaniem jednak
elementarnych zasad ochrony przed wodą i temperaturą.

Przełącznik
Zewnętrznie podobny do znanego przełącznika dwupozycyjnego Micro. Nowy przełącznik
jest wyposażony w sygnalizator akustyczny (buzer), używany już wcześniej przy systemach
SEQUENT i SEQUENT FAST. Podstawową różnicą jest programowe połączenie
przełącznika z centralą sterującą pozwalające na sygnalizowanie ewentualnych błędów a
głównie utratę komunikacji z centralą sterującą. Zachowana została funkcja zmiany trybu
zasilania benzyna – gaz oraz wizualizacja poziomu gazu w zbiorniku.

3

Przełącznik w ustawieniu „benzyna”
Kiedy przycisk przełącznika znajduje się w pozycji „benzyna” silnik pojazdu będzie pracował
na benzynie. Użytkownik jest o tym informowany przez świecącą się czerwoną prostokątną
diodę. W tej pozycji nie funkcjonuje wskazanie poziomu gazu co oznacza, że zielone diody
LED wskazujące ten poziom nie świecą.

Przełącznik w ustawieniu „gaz”
W tym ustawieniu przełącznika silnik pojazdu uruchamia się na benzynie - diody wskazujące
poziom gazu nie świecą. Po osiągnięciu warunków przełączania ustalonych przy
programowaniu (szczegóły w rozdz. 3.1) automatycznie następuje przełączenie na zasilanie
gazem. Użytkownik jest o tym informowany przez prostokątną diodę, która najpierw świeci
pomarańczowo a następnie na zielono (praca na gazie). Tylko podczas pracy na gazie poziom
gazu w zbiorniku jest wizualizowany za pomocą 4 zielonych diod.

Sygnalizacja błędu
Przełącznik wykorzystany w systemie komunikuje się z centralą sterującą. W przypadku
przerwania komunikacji użytkownik zostaje o tym powiadomiony przez zapalenie się dwóch
środkowych diod migających na zielono a pomarańczowa prostokątna dioda zaczyna
pulsować. W takiej sytuacji możliwy jest powrót do pracy na benzynie przestawiając
przełącznik w pozycję „benzyna”. Możliwa jest dalsza jazda na gazie, po ustawieniu
przełącznika w pozycji „gaz”, tracąc niestety informację o poziomie gazu. Po wystąpieniu
kodu błędu na przełączniku, zaleca się przeprowadzenie kontroli systemu oraz ewentualną
naprawę lub wymianę przełącznika.

Reduktor Genius SEQUENT 24
Reduktor jest podobny do znanego wcześniej reduktora GPL GENIUS SEQUENT z tą
różnicą, że jest wyposażony w nowy czujnik temperatury wody. Reduktor ten nie jest
kompatybilny ze stosowanymi w poprzednich systemach.

4

Czujnik temperatury wody silnika
Czujnik temperatury wody silnika jest zamontowany bezpośrednio w reduktorze GENIUS od
strony komory wodnej. Czujnik jest typu oporowego, dwuprzewodowy, bazujący na
termistorze NTC. Na pomiarze temperatury wody silnika opierają się strategia warunków
przełączania na gaz. Czujnik ten różni się od poprzednich nową konstrukcją mechaniczną.

Listwa „RAIL”
Jest to metalowa listwa, na której montowane są wtryskiwacze. W odróżnieniu od
poprzednich urządzeń sekwencyjnych można wykorzystywać wyłącznie wtryskiwacze typu
BRC. Listwa jest fabrycznie przystosowana do montażu czujnika ciśnienia i temperatury
gazu. Rozwiązanie to nie jest kompatybilne z poprzednimi systemami.
5

Wtryskiwacze BRC
Urządzenie SEQUENT 24 używa wyłącznie wtryskiwaczy BRC. Poniżej przedstawione
zostały zasady zastosowania wtryskiwaczy
Rodzaj
wtryskiwaczy
Typ Max
Typ Normal

Typ silnika
wolnossący
Turbo
wolnossący
Turbo

Reduktor
Genius 800
17kW/cylinder
22kW/cylinder

Reduktor
Genius 1200
26kW/cylinder
32kW/cylinder
21kW/cylinder
26kW/cylinder

Reduktor
Genius 1500
30kW/cylinder
36kW/cylinder
-

Czujnik ciśnienia i temperatury gazu
Czujnik ten jest całkowicie nowym rozwiązaniem. Umieszczony w jednym korpusie. jest
zespolony z przełącznikiem, zawiera czujnik ciśnienia P1 oraz czujnik temperatury gazu.
Czujnik jest montowany bezpośrednio na listwie wtryskiwaczy. Dzięki temu pomiar ciśnienia
i temperatury gazu jest dokładniejszy oraz pozwala na szybsze przeprowadzenie zmian
dotyczących składu mieszanki paliwowej.

Czujnik ciśnienia MAP
Czujnik ten jest identyczny z czujnikiem ciśnienia MAP systemu SEQUENT Standard (kod
09SQ10990001). Cechą charakterystyczną nowego rozwiązania jest jednorazowe
wykorzystanie tego czujnika, wyłącznie w fazie programowania. Po zaprogramowaniu
systemu czujnik można usunąć i wykorzystać przy kolejnych montażach. Podczas normalnej
pracy pojazdu wartość MAP zostaje oszacowana i uwidoczniona na ekranie programu
SEQUENT 24.
.
6

Okablowanie
Okablowanie systemu SEQUENT 24 jest mniejsze (pracujące sprawniej) niż w poprzednich
systemach. Poprzednią wersję ze złączką 56 biegunową systemu SEQUENT Standard,
zastąpiło okablowanie ze złączką 24 biegunową. W celu ułatwienia instalacji, podstawowe
przewody połączono za pomocą odpowiednich złączek, dzięki temu liczba przewodów do
przylutowania jest zredukowana do minimum. Zastosowane przewody są ekranowane a
złączki cynowane. Wyjątkiem jest złączka przełącznika, która jest umieszczona w osłonie,
zabezpieczającej przed dostaniem się wody.

7

Odcięcie wtryskiwaczy
W nowym rozwiązaniu wtryskiwacze są odcinane na przewodach dodatnich, dzięki czemu
zmniejszono ilość przewodów wchodzących do centrali Sequent 24.
Do przerwania pracy wszystkich wtryskiwaczy wykorzystuje się dwa przewody:
- przewód biało/zielony (obsługuje dodatni przewód wtryskiwaczy od strony
zasilania)
- przewód biało/brązowy (obsługuje dodatni przewód wtryskiwaczy od strony
wtryskiwaczy benzynowych).
Przewód biało/zielony służy jednocześnie jako przewód + 12V po zapłonie, zatem jest to
przewód, który zasila centralę SEQUENT 24. W związku z tym należy pamiętać, że
niektóre samochody nie podają zasilania na wtryskiwacze aż do momentu uruchomienia
silnika. Dlatego w części pojazdów nie wystarczy tylko włączenie zapłonu, lecz konieczne
jest uruchomienie silnika, które umożliwi przeprowadzenie programowania.
Przewód biało/brązowy jest podłączany bezpośrednio do wtryskiwaczy benzyny.
Dostarcza on napięcie na przewód dodatni wtryskiwaczy podczas pracy na benzynie. Podczas
pracy na gazie napięcie nie jest podawane co powoduje odcięcie wtryskiwaczy.
Producent systemu zaleca stosowanie oryginalnych okablowań BRC, stosowanych do
odcięcia wtryskiwaczy benzynowych. W takim przypadku połączenia z wtryskiwaczami są
przeprowadzane szybko, bez lutowania, redukując możliwość popełnienia błędu przez
instalatora. Konieczne jest zwrócenie uwagi na wcześniejsze sprawdzenie i dobór
odpowiedniego okablowania (lewe lub prawe) w zależności od występującej polaryzacji
wtryskiwaczy. W wyjątkowych przypadkach można użyć okablowania uniwersalnego, które
wymaga cięcia przewodów i lutowania końcówek.

8

Szczególnie ważne:
Przewód biało/zielony może zostać połączony z jednym dodatnim przewodem,
pochodzącym z okablowania oryginalnego benzyny,
Wszystkie przewody dodatnie wtryskiwaczy benzyny muszą zostać odcięte,
odłączając je od oryginalnego przewodu dodatniego, i podłączając za pomocą jednego
przewodu biało/brązowego
Miejsce przecięcia przewodu dodatniego wtryskiwaczy benzyny, musi znajdować się
możliwie jak najbliżej wtryskiwaczy. Odcinając przewód dodatni w dużej odległości
od wtryskiwaczy benzyny, ryzykuje się odcięcie innych urządzeń lub czujników
pojazdu zasilanych tym samym przewodem.
Przewody ujemne wtryskiwaczy są odcinane i podłączane do fioletowych przewodów
(strona centrali benzyny) i pomarańczowych (strona wtryskiwaczy). Podłączenie
następuje w tej samej kolejności od 1 do 4, w których podłączane są wtryskiwacze
gazu.
W podręczniku (Rozdział 4 str. 27) zamieszczono objaśniający schemat dotyczący
odcinania wtryskiwaczy.
Emulacja wtryskiwaczy benzyny realizowana jest za pośrednictwem cewek, podobnych do
tych w emulatorach LD dla systemów SEQUENT. W tym systemie są one wmontowane do
centrali SEQUENT 24.
Kody okablowań do odcięcia wtryskiwaczy
06LB50010121 – okablowanie UNIWERSALNE do Sequent 24
06LB50010122 – okablowanie PRAWE do Sequent 24
06LB50010123 – okablowanie LEWE do Sequent 24

Programowanie
Struktura oprogramowania jest maksymalnie bliska systemom sekwencyjnym BRC obecnym
od dawna na rynku.

Rodzaje plików
Procedura programowania centrali SEQUENT 24 oparta jest na wykorzystaniu dwóch
plików:
1. Plik .S19
2. Plik .FSL
Konieczna informacja na temat funkcjonowania pojazdu zawarta jest w pliku .FSL

Procedura przeprowadzana krok po kroku
Procedura przeprowadzana jest przy pracującym silniku oraz przełączniku
ustawionym w pozycji „benzyna” (program wskazuje instalatorowi, kiedy przełączyć na gaz).
Kroki przeprowadzania procedury nie różnią się od procedur systemu SEQUENT Standard
oraz SEQUENT FAST.

9

Procedura przeprowadzana indywidualnie
Krok 1

Początek procedury

Krok 2
Krok 3

Wybór rodzaju urządzenia i
wtryskiwaczy
Kalibracja obrotów

Krok 4

Kalibracja sondy (opcjonalnie)

Krok 5

Zapis pliku

Krok 6

Automatyczne mapowanie

Krok 7

Zapis pliku
Koniec procedury

Istotne różnice zostały wprowadzone w polu odnoszącym się do rodzaju urządzenia oraz w polu
dotyczącym kalibracji obrotów.
Okno dotyczące rodzaju urządzenia (Rys. 2.1) wymaga podania pojemności silnika pojazdu

rys 2.1
Okno dotyczące kalibracji obrotów (Rys. 2.2) poza możliwością uzyskania wyboru oraz taratury
zwykłego sygnału obrotów lub sygnału obrotów fonicznych, pozwala również na oddzielenie sygnału
obrotów cewki. Uwaga: Oddzielając sygnał obrotów od ujemnego przewodu cewki, nie uzyskuje się

10

właściwej wizualizacji obrotów we wszystkich warunkach pracy. W niektórych, jak np. podczas
odcięcia (cut off) wizualizowany sygnał obrotów może nie odpowiadać sygnałowi rzeczywistemu
pojazdu, nie wpływa to jednak na pracę pojazdu.

rys 2.2

Przygotowanie
W tym rozdziale zostaną omówione różnice w odniesieniu do poprzednich systemów
SEQUENT. Dla uzyskania pozostałych informacji należy skorzystać z podręczników obsługi
systemów SEQUENT Standard oraz SEQUENT FAST.

Przełączanie
Proces przełączania zawiera istotne różnice w odniesieniu do oprogramowania poprzednich
systemów. Wynika to z faktu, że odcięcie wtryskiwaczy w systemie SEQUENT 24 przebiega
w sposób całkowicie odmienny. Odcięcie wtryskiwaczy jest jednoczesne i może zdarzyć się,
że przełączanie, /zmiana zasilania/ nie będzie płynne we wszystkich warunkach, jak to
przebiegało w systemie SEQUENT Standard czy Fast.
W obrazie pierwszego okna widać (Rys. 3.1), że temperaturę silnika potrzebną do
przełączenia na gaz, pobiera się bezpośrednio z płynu chłodzącego silnik, poprzez czujnik
umieszczony w Reduktorze Genius systemu SEQUENT 24.

11

rys 3.1

Parametry przełączania z benzyny na gaz
W podanym przykładzie warunki przełączania osiągane są jeśli:
1. dla zimnego silnika minęło przynajmniej 60 sekund od uruchomienia pojazdu oraz
temperatura płynu chłodzącego wynosi między 40 i 50 o C.
2. dla silnika rozgrzanego minęło przynajmniej 5 sekund od uruchomienia pojazdu a
temperatura płynu jest wyższa niż 50 o C.
Wybierając przycisk ALTRO ( ROZWIŃ ) możliwe jest przejście do dodatkowych
parametrów, mających wpływ na warunki przełączania.
Zasadniczo inne są warunki, w których następuje przełączanie z benzyny na gaz (okienko 1
rys. 3.2) od tych, w których następuje przełączanie z gazu na benzynę (okienko 2 rys. 3.2).
Możliwy jest dostęp do następujących ustawień:
& lt; Przełączanie na minimum - może zachodzić przy obrotach mniejszych niż 4000 obr/min
oraz MAP zbliżonemu do minimalnego obciążenia
& lt; Przełączanie przy zejściu z obrotów - może zachodzić przy spadku obrotów z liczbą
obrotów zawierającą się pomiędzy 2000 obr/min a 4000 obr/min oraz przy wartościach MAP
zbliżonemu do minimum. Przełączanie to jest bardzo podobne do tego z systemu Flying Injection). Przełączanie przy spadku obrotów jest wskazana dla tych pojazdów, których
diagnoza OBD wskazuje na problemy z tzw. „wypadaniem zapłonu”.
& lt; Przełączanie zawsze - może zachodzić we wszystkich warunkach oraz przy każdych
obrotach i dowolnym obciążeniu silnika.
UWAGA: czynności /procedury/ ręczne na przełączniku mają pierwszeństwo przed
sterowaniem z oprogramowania, zatem ręcznie przestawiając przełącznik na benzynę

12

przełączanie gaz-benzyna, zostanie przeprowadzone natychmiast, nawet gdy programowo
zostało ustalone przełączanie przy spadku obrotów).
Ustawienia standardowe :
& lt; Przełączanie Benzyna-Gaz (Okno 1 rys. 3.2) : Przełączanie przy spadku obrotów.
& lt; Przełączanie Gaz- Benzyna (Okno 2 rys. 3.2) : Przełączanie zawsze.
W oknie „ponowne przełączenie na benzynę przy braku gazu” znajdują się wszystkie
parametry, które zarządzają tą funkcją. Są to parametry stosowane w systemie SEQUENT
Standard i SEQUENT FAST.
Przy tworzeniu nowej mapatury zostają ustalone wartości wcześniej określone, które
normalnie nie wymagają zmiany.
Okno „ponowne przełączanie na benzynę przy obrotach minimum” pozwala na dokonanie
przełączenia pojazdu na benzynę za każdym razem, gdy obroty silnika znajdą się poniżej
określonego minimum. Funkcja ta jest taka sama, jak w systemie Sequent Standard i używana
jest w tych samochodach, w których powrót do obrotów minimum jest na tyle krytyczny, że
może spowodować gaśnięcie silnika.

rys 3.2

Mapatura automatyczna
Mimo określenia automatyczna mapatura może ona zostać przeprowadzona także przez jej
przygotowanie. W takim przypadku procedura jest taka sama jak podczas procedury
programowania indywidualnego.

13

Jedyna nowość pojawia się w początkowym pytaniu (Rys. 3.3), czy operator decyduje się na
przeprowadzenie automatycznej mapatury zaczynając od pozycji Aktualna Mapa, czyli od
tej znajdującej się już w centrali, czy od Mapa Podstawowa, używając standardowych map
znajdujących się w PC.

UWAGA NALEŻY PODŁĄCZYĆ CZUJNIK MAP.

rys 3.3

Informacje
Sekcja ta pozwala na kontrolę aktualizowanych zmian wersji oprogramowania znajdujących
się w PC i zaprogramowanie ich do centrali, wizualizując nazwę programu oraz jego wersję

14

rys.4.1

Przykładowe problemy i rozwiązania
Problem
Centrala nie
komunikuje się

Centrala nie
wyłącza się

Co się stało
- brakuje zasilania w centralce
- niewłaściwy port komunikacyjny
w PC
- przewód komunikacyjny jest
uszkodzony
komunikacja z PC nie jest jeszcze
aktywna

Przełącznik nie
pokazuje
poziomu gazu

- przełącznik jest w pozycji
„benzyna” (diody wskazujące
poziom zgaszone)
- przełącznik nie działa (środkowe
diody wskazujące poziom migocą)

Przełącznik nie
nie wyświetla
prawidłowo
funkcji

- środkowe zielone diody
wskazujące poziom gazu oraz
pomarańczowa prostokątna dioda
migocą

Co należy zrobić
- uruchomić silnik
- sprawdzić w (KOMUNIKACJI)
ustawienia wyjścia COM
- wymienić przewód
komunikacyjny
odłączyć przewód komunikacyjny
lub wyjść z programu SEQUENT
24 oraz poczekać na zgaśnięcie
centrali
- przełączyć na gaz i sprawdzić
wizualizację poziomu.
-sprawdzić okablowanie
przełącznika lub je wymienić.
Przyczyną może być również
centrala. Należy sprawdzić czy jest
komunikacja z programem na PC
oraz ewentualnie wymienić
centralę.
W takiej sytuacji pojazd kontynuuje
jazdę na benzynie lub na gazie w
zależności od ustawienia
przełącznika. Brak jest informacji
na temat trybu funkcjonowania.
Koniecznie należy sprawdzić
przewód lub wymienić przełącznik.

Problem
Przełącznik nie świeci

Co się stało
- przewód przełącznika jest
przerwany
- bezpiecznik 5A jest uszkodzony
- przełącznik jest zepsuty
- centrala nie działa

Pojazd pracuje źle na
gazie

- dodatnie przewody
wtryskiwaczy nie są odcięte
właściwie

Co należy zrobić
- sprawdzić przewód
przełącznika
- wymienić bezpiecznik 5 A
- wymienić przełącznik
- sprawdzić funkcjonowanie
centrali
- sprawdzić czy zostały
odłączone wszystkie
dodatnie przewody
wtryskiwaczy benzyny
- sprawdzić czy odcięcie
zostało wykonane możliwie
15

Wtryskiwacze benzyny i
gazu wtryskują
jednocześnie (trudno
wykonać automatyczną
mapaturę)

- dodatnie przewody
wtryskiwaczy nie są odcięte
właściwie

Pojazd nie rusza

- złe dobranie polaryzacji
przewodów do odcięcia
wtryskiwaczy benzyny np. DX
(prawy) zamiast SX (lewy)

Pojazd nie przechodzi na - wtryskiwacze nie są
gaz
prowadzone na masę
- brak połączenia z masą
akumulatora
Centrala nie zapala się
lub resetuje się podczas
pracy na gaz

- brak podłączenia do przewodu
dodatniego akumulatora lub jest
ono przerwane
- brak podłączenia do przewodu
dodatniego bieguna wtryskiwacza
lub jest ono przerwane

jak najbliżej wtryskiwaczy
- spróbować uruchomić
pojazd z wtryskiwaczami na
gaz odłączonymi, jeśli pojazd
rusza (również pracując źle)
problem dotyczy odcięcia
przewodu dodatniego
przewodu wtryskiwaczy.
- sprawdzić sposób
odłączenia wtryskiwaczy.
Możliwe, że zamieniono
polaryzację przewodów i
zastosowano okablowanie np
DX (prawe) zamiast SX
(lewe). Podczas próby
uruchomienia napięcie na
przewodzie biało/zielonym
pozostaje niskie.
- sprawdzić połączenie
przewodu masy
wtryskiwaczy Pin B1
- sprawdzić połączenie
przewodu masy baterii Pin
C8
- sprawdzić połączenie
przewodu dodatniego
akumulatora A1
- sprawdzić połączenie
przewodu dodatniego
wtryskiwaczy A7

16

Problem
Pojazd przełącza na
benzynę w cut-off

Co się stało
- sygnał obrotów jest brany z
bieguna ujemnego cewki.
Sygnał zanika w cut-off
- bezpiecznik 15A jest
uszkodzony
- jeden z przewodów
przekaźnika urządzenia
aktywującego jest odłączony
- przekaźnik jest zepsuty
- przewód biało/zielony jest
zamieniony z przewodem
biało/brązowym (w tym
przypadku wyczuwa się
wibrowanie przekaźnika

Pojazd gaśnie po
przełączeniu na gaz

Co należy zrobić
- pobrać sygnał obrotów w
inny sposób
- sprawdzić bezpiecznik 15A
- sprawdzić połączenia na
przekaźniku urządzeń
aktywujących
- wymienić przekaźnik
- sprawdzić podłączenia
przewodów biało/zielonego i
biało/brązowego

Uwaga 1: Pin A1 centrali (dodatni baterii) jest połączony z Pin 3 złącza komunikacyjnego PC.
Uwaga 2: Pin C5 centrali (dodatni czujników) jest połączony z następującymi Pin odległych
złączy:




Pin 3 czujnika ciśnienia i temperatury gazu
Pin 4 przełącznika
Pin 2 czujnika MAP

Uwaga 3: Pin C8 centrali (masa centrali i czujników) jest połączony z następującymi Pin
odległych złączy:






Pin 1 czujnika ciśnienia i temperatury gazu
Pin 3 przełącznika
Pin 1 czujnika MAP
Pin 1 czujnika temperatury płynu schładzającego silnik
Pin 1 czujnika poziomu gazu

Rozmieszczenie złączy (nóżek) centrali
1

A
B
C

2

3

4

5

6

7

8

+VBAT
T
GNDINJ
EVGAS

INJ1-GAS

INJ2-GAS

INJ3-GAS

INJ4-GAS

INJ2BENZ
-IN
LINEA-K

INJ3BENZ
-IN
LINEACOM

INJ4BENZ
-IN
ALIMSEN
S

COMINJBENZ
-IN
MAP-AIN

RPM-IN

INJ1BENZ-IN

COMINJBENZ
-OUT
LAMBDA-AIN
LAMBDAAOUT

TGAS-AIN

TEMP.ACQU
A (T wody)

P1-AIN
GNDBAT
T

17

Dodatek
Rozmieszczenie złączy
Nazwa
złącza
centrali

Nazwa
złączki
odległej

Kolor
przewodu

Nazwa przewodu

Opis

A1

Uwaga 1

czerwony

+VBATT

B1
C1

Pierścień
1

czarny
zielono/czarny

GND-INJ
EVGAS

A2

1

biało/zielony

INJ1-GAS

B2

B1

fioletowy

INJ1BENZ-IN

C2

2

żółty

A3

1

biało/zielony

TEMP.ACQUA (T
wody)
INJ2-GAS

Zasilanie centrali z
baterii/okrążanie wtrysków
Masa wtryskiwaczy gazu
Wyjście pilotażu elektrycznego
zaworu
Wyjście pilotażu wtryskiwacza 1
gazowego
Wejście wtryskiwacza 1
benzynowego
Temperatura wody

B3

B2

fioletowy

INJ2BENZ-IN

C3

4

biały

LINEA-K

A4

1

biało/zielony

INJ3-GAS

B4

C1

fioletowy

INJ3BENZ-IN

C4

2

zielony

LINEA-COM

A5

1

biało/zielony

INJ4-GAS

B5

C5

fioletowy

INJ4BENZ-IN

C5

Uwaga 2

czerwony

ALIMSENS

A6

A2

biało/brązowy

COMINJBENZOUT

B6
C6
A7

A1

żółty
błękitny
biało/zielony

LAMBDA-AIN
LAMBDA-AOUT
COMINJBENZ-IN

B7

4

biały

MAP-AIN

C7
A8
B8
C8

4
2
Uwaga 3

biały
szary
zielony
czarny

TGAS-AIN
RPM-IN
P1-AIN
GNDBATT

Wyjście pilotażu wtryskiwacza 2
gazowego
Wejście wtryskiwacza 2
benzynowego
Komunikacja szeregowa
diagnozująca linię k
Wyjście pilotażu wtryskiwacza 3
gazowego
Wejście wtryskiwacza 3
benzynowego
Komunikacja szeregowa
przełącznika
Wyjście pilotażu wtryskiwacza 4
gazowego
Wejście wtryskiwacza 4
benzynowego
Zasilanie 5V dla czujników i
przełącznika
Dodatni przewód zbiorczy
wtryskiwaczy benzyny, strona
wtryskiwaczy
Wejście analogowe sondy lambda
Wyjście analogowe sondy lambda
Dodatni przewód zbiorczy
wtryskiwaczy benzyny, strona
centralki benzynowej,(lub +V
klucz)
Wejście analogowe ciśnienia
MAP
Wejście analogowe temperatury
Wejście obrotów
Wejście analogowe ciśnienia gazu
Masa centralki i czujników

18

Główny schemat elektryczny
UWAGA:
- Należy przestrzegać skrupulatnie sekwencji wtryskiwaczy benzyny i wtryskiwaczy gazu jak
to pokazano na rysunku
- Nie podłączać nigdy do masy przewodów
elektrycznego zaworu przedniego i tylnego
- Nie wymieniać nigdy bezpieczników na inne o zmienionych parametrach

19

Schemat odcięcia wtryskiwaczy
Bianco/verde – biało/zielony
Bianco/marrone - biało brązowy
Viola – fioletowy
Arancione – pomarańczowy
Verde/nero – zielono/czarny
Positivo iniettori benzina – dodatni przewód wtryskiwaczy benzyny
Rele esterno sul cablaggio – przekaźnik zewnętrzny na przewodzie
Elettrovalvola – elektozawór
Iniettore – wtryskiwacz
Centralina benzina – centrala benzyny

20