NIKON SB-28 instrukcja obsługi POLSKI Producent: NIKON Model: SB-28 Jezyk: POLSKI
Photographic Accessories
Camera / Speedlight
Compatibility
Camera/Speedlight Compatibility
SB-28 / SB-28DX
F5
F4
F100/F90X
F80/F70
F65
F60
PRONEA 600i
F3 series
FM3A
FM2
D1 series
‡ K
H
ØH
‡ K
H
‡ K
A i FG·‡
fl °
A i
fl °
G
‡K
H A i ·‡
SB-50DX
fl °
‡ KØH i ·
fl °
ØH i
fl °
H A i ·‡ffl °
‡ KØH i ·
fl °
H A i ·‡ffl °
‡ KØH i · ‡ fl °
ØH A i
A i FG· ‡ffl °
‡K
‡K
fl °
H
A i
G· ‡ffl°
ØH
A i
G· ‡ffl°
ØH A i ·‡ffl °
ØH i · ‡ fl °
Ø
A i
G
Ø
Ø
ØH
A i
G · ‡f fl°
H*1
H
A*1 i*1
K
fl
A i
A i
G
°
fl
°
K
ØH i
‡ K
SB-16B
fl
K
°
H i
A i ·‡ffl °
H i·‡fl
‡fl
H i
A i
SB-23
i
ØH i ·‡ fl °
H*1 i*1
H A i
H AA*3 A i F G · ‡ f fl °
ØH A i
fl
H*1A*1i*1
G
H A i·‡fl
‡
Ø H A i ·‡ffl °
G*1
A i
‡*3 K*3
‡
SB-22s
F5
F4
F100/F90X
F80/F70
F65
F60
PRONEA 600i
F3 series
FM3A
FM2
D1 series
SB-27
H i ·‡ fl °
SB-16A
H A i ·‡
ØH A i
A*2 i*2 ·*2‡*2
SB-29
K
A*2 i*2
H i ·‡
ØH i
K
H A i·‡fl
K
H i ·‡fl
K
H A i ·‡
A*2 i*2 ·*2 ‡*2
K
H i ·‡
K
H A i·‡fl
K
H i ·‡fl
K
H A i ·‡
A*2 i*2 ·*2 ‡*2
K
H i ·‡
ØH A i·‡fl
ØH i ·‡fl
ØH A i ·‡
A*2 i*2 ·*2 ‡*2
ØH i ·‡
Ø
Ø
Ø
A*2 i*2
Ø
A i
‡fl
ØH A i· ‡fl
i
‡fl
ØH i ·‡fl
A i
‡
ØH A i ·‡
‡*2
A* i* ·* ‡*2
2
H*1A*1i*1
H*1i*1
H*1A*1i*1
H i
2
HA i
H A i
2
A i
A i·‡fl
i
‡
ØH i ·‡
H*1i*1
H A i
i ·‡fl
‡: 3D Multi-Sensor Balanced Fill-Flash
(With D-type Nikkor lens)
K: Multi-Sensor Balanced Fill-Flash
Ø: Matrix Balanced Fill-Flash
H: Standard TTL flash
A: Non-TTL automatic control
(With built-in flash sensor)
AA: Auto Aperture Flash — non-TTL
automatic control with selected
apertures
i: Manual control
H A* i*
H i
A i
—
2
A*2 i*2
i
A i ·‡
A*2 i*2 ·*2 ‡*2
i ·‡
2
F: FP High-Speed Sync
G: Repeating Flash
·: Rear-Curtain Sync
(set on the camera body)
f: Red-Eye Reduction
fl: AF-Assist Illuminator
‡: Slow Sync (set on the camera body)
°: Automatic power zoom
*1 When connecting via Flash Unit Coupler
AS-17.
*2 When connecting via Flash Unit Coupler
AS-6.
*3 Possible with SB-28DX only.
Note: This chart shows the available features
when connecting the Speedlight unit to
each Nikon camera directly.
NIKON CORPORATION
FUJI BLDG., 2-3, MARUNOUCHI 3-CHOME, CHIYODA-KU, TOKYO 100-8331, JAPAN
www.nikon-image.com/eng/
March 2001
NIKON SB 28 ( SB 28 DX)
Najbardziej zaawansowana lampa Nikona montowana na stopce. Liczba
przewodnia 50 (przy g?owicy ustawionej na 50mm). Wyposa?ona w
automatyczny zoom (24-85mm) g?owica obraca si? w p?aszczy?nie pionowej i
poziomej. Mo?liwo?ci rozproszenia i z?agodzenia b?ysku zwi?ksza
wbudowany dyfuzor i adapter szerokok?tny, z którym lampa mo?e pokry?
pole widzenia obiektywu 18mm. Zaawansowana funkcja przestrzennego b?ysku
rozja?niaj?cego sterowanego wielosensorowo (3-D Multi-Sensor Balanced
Fill-Flash). Synchronizacja z krótkimi czasami na?wietlania (od 1/250 do
1/4000s). B?yski stroboskopowe. Wbudowany reflektor wspomagania
autofokusa aparatu. Lampa wyposa?ona jest w z??cze PC/zewn?trznego
zasilania i pod?wietlany panel LCD. Wersja SB-28DX jest przystosowana do
wspó?pracy z profesjonaln? lustrzank? cyfrow? D1. Wykorzystuje tryby
przestrzennego b?ysku specjalnie zoptymalizowane pod k?tem tego aparatu
oraz dodatkowy tryb AA (Auto Aperture), nie wykorzystuj?cy pomiaru TTL
(z nastawian? przys?on?). Wersja DX nie wspó?pracuje niestety z
zewn?trznymi ?ród?ami zasilania.
Tryby pracy:
Przestrzenny b?ysk rozja?niaj?cy sterowany wielosensorowo z aparatami:
F5, F100, F90X, F90, F80, F70, D1*, wyposa?onymi w obiektyw typu D.
Nat??enie b?ysku jest dobierane w taki sposób, aby zapewni? równowag?
na?wietlenia t?em a obiektem g?ównym. Przed wykonaniem zdj?cia lampa
wysy?a kilka b?ysków pomiarowych, prawie niewidocznych dla oka. Na
podstawie pomiarów, wykonanych przez multisensor TTL aparatu w ?wietle
tych przedb?ysków, oraz dodatkowych informacji, uzyskanych z obiektywu
typu D, mikroprocesor lampy oblicza optymaln? moc b?ysku maj?cego
rozja?ni? obiekt g?ówny. Tryb przydatny przy fotografowaniu jasnych
obiektów (o powierzchni dobrze odbijaj?cej ?wiat?o), oraz obiektów na
jednolitym lub oddalonym tle.
B?ysk rozja?niaj?cy sterowany wielosensorowo z aparatami: F5, F100,
F90X, F90, F80, F70, D1*. Tryb podobny do poprzedniego, ale nie
wykorzystuj?cy funkcji obiektywu typu D.
B?ysk rozja?niaj?cy sterowany pomiarem matrycowym (z aparatami: F4, F65,
F60, F-801s, F-801, Pronea 600i. Matrycowy sensor aparatu okre?la
stopie? na?wietlenia ?wiat?em zastanym i przekazuje informacj? do
mikroprocesora lampy b?yskowej, który tak dobiera nat??enie b?ysku, aby
zapewni? poprawne na?wietlenie obiektu g?ównego i t?a.
Automatyka b?ysku TTL z aparatami: F5, F4, F100, F90X, F90, F80, F70,
F65, F-801s, F801, Pronea 600i, FM3A, F3 (wymagany adapter stopki
AS-17). W tym trybie uk?ad pomiaru ?wiat?a aparatu przekazuje lampie
informacj? o o?wietleniu sceny podczas trwania b?ysku. Nie ma mo?liwo?ci
zrównowa?enia jasno?ci t?a i pierwszego planu, tote? ten rodzaj
automatyki daje dobre efekty tylko przy s?abym o?wietleniu zastanym.
Automatyka nie-TTL z aparatami: F5, F4, F100, F90X, F90, F80, F70, F65,
F60, F-801s, F801, Pronea 600i, FM3A, FM2, D1, F3 (wymagany adapter
stopki AS-17). W tym trybie o?wietlenie sceny jest mierzone przez
czujnik wbudowany w lamp?, który wy??cza palnik po osi?gni?ciu w?a?ciwej
ekspozycji. Nie ma mo?liwo?ci zrównowa?enia jasno?ci t?a i pierwszego
planu.
Tryb r?czny (manual) z aparatami: F5, F4, F100, F90X, F90, F80, F70,
F65, F60, F-801s, F801, Pronea 600i, FM3A, FM2, D1, F3 (wymagany adapter
stopki AS-17). Lampa nie korzysta z ?adnego uk?adu pomiarowego. B?ysk
jest wyzwalany z zaprogramowan? moc? (1/64, 1/32, 1/16, 1/8, 1/4, 1/2
lub pe?na moc).
* Wersja SB-28DX
Dane techniczne:
Kontrola b?ysku: TTL, nie-TTL, wyzwalanie r?czne
Pole pokrywane b?yskiem: automatyczny zoom; pozycje 18, 20 (z adapterem
szerokok?tnym), 24, 28, 35, 50, 70, 85mm
Liczba przewodnia: 50 (przy g?owicy nastawionej na 85mm), 36 (przy
g?owicy nastawionej na 35mm) [m przy ISO 100]
Dodatkowe funkcje: synchronizacja z drugim przebiegiem kurtyny, slow
sync, synchronizacja z krótkimi czasami na?wietlania (High-Speed Sync),
redukcja efektu " czerwonych oczu " , b?yski stroboskopowe (z nastawian?
cz?stotliwo?ci? i ilo?ci? powtórze?, z??cze synchroniczne
Czas synchronizacji: zale?ny od aparatu
G?owica z zoomem, ruchoma w p?aszczy?nie pionowej i poziomej
Wymiary: 69x128x90mm (bez stopki)
Masa: 320g
Zasilanie: 4xLR6 (AA), opcjonalny Battery Pack SD-7/8A (tylko SB-28)
Wydajno??: ok. 150 b?ysków (pe?na moc, r?czne wyzwalanie)
Gwarancja: 12 miesi?cy
SB 26/28 opis
Przedblysk na F90X/SB26 robi sie sam, przy ustawieniu lampy na 3D matrix
fill-in flash:
Zalozyc i wlaczyc lampe. Ustawic przelacznik A/M/TTL w pozycji TTL.
Sprawdzic na wyswietlaczu lampy, czy kolo ikonki TTL widac ikonke z
pieciopolowa matryca. Jak nie, to naciskac przycisk M dopoki sie ta
ikonka
nie pokaze. Reflektor lampy musi byc ustawiony na wprost i pionowo
(skala
odleglosci na wyswietlaczu lampy nie miga). I juz. Dalej tylko naciskac
spust (upewniwszy sie, ze glowny przedmiot zdjecia miesci sie w zakresie
odleglosci na wyswietlaczu lampy). Wychodzi z tego profesjonalnej
jakosci
rownowaga blysku ze swiatlem zastanym, ktora jeszcze nie tak dawno, w
epoce pre-elektronicznych aparatow i mniej wyrafinowanego sterowania
lamp
blyskowych, nie zawsze sie udawala nawet doswiadczonym zawodowcom,
bioracym ciezkie pieniadze za kazda minute swego cennego czasu.
Aparat moze byc w dowolnym trybie pracy: P, A, S albo M. Pelny benefit
3D
matrix fill-in flash uzyskuje sie przy wlaczonym na aparacie matrycowym
pomiarze swiatla , ale mozna takze, zaleznie od przedmiotu zdjecia,
uzywac
pomiaru selektywnego, centre-weighted lub spot. Przy wlaczonej lampie
czas
w trybie S albo M nie da sie ustawic aparatu na czas otwarcia migawki
dluzszy niz 1/60 ani krotszy niz 1/250 - bo taki jest normalny zakres
synchronizacji lampy. Zeby ustawic czasy dluzsze, trzeba przelaczyc na
lampie synchronizacje na REAR (tylna roletka), co automatycznie wlacza w
aparacie funkcje SLOW (synchronizacja z czasami dluzszymi niz 1/60s).
Zeby
uzyc krotszych czasow synchronizacji (do 1/4000s,) trzeba przestawic
synchronizacje lampy na FP, ale traci sie cala automatyke i jest to poza
tym bardzo upierdliwa procedura (12 kolejnych czynnosci), w zasadzie
wymagajaca wykonywania z instrukcja w reku i nie bardzo warta swieczki.
Przedblyskow SB-26 nie zobaczysz golym okiem, bo sa slabe (dobrze
ponizej
1% mocy), bardzo krotkie (okolo 1/20 000 s) i odpalane na milisekundy
przed wlasciwym blyskiem. Jak juz musisz zobaczyc, zeby sie przekonac,
ze
cie nie oszukano i przedblyski dzialaja, to sprobuj filmowac odpalajacy
flesz kamera wideo. Przegladajac pozniej tasme klatka po klatce mozesz
czasem zobaczyc przedblysk na jedna klatke przed blyskiem glownym.
Ciekawostka jest taka, ze tam nie idzie jeden przedblysk, tylko seria.
Nikon z premedytacja nie mowi, ile tych przedblyskow jest i w jakiej
kolejnosci, ale zdaje sie ze idzie minimum piec mikroblyskow, po jednym
dla kazdego segmentu pieciopolowej matrycy swiatlomierza swiatla
blyskowego, a w skomplikowanej sytuacji oswietleniowej moze nawet
wiecej,
i w rozmaitej kolejnosci. To jest robione dla pomiaru reflektancji
kazdego
segmentu osobno, zeby algorytm mogl zdecydowac ktory segment pomiarowy
bedzie sterowal wlasciwym blyskiem.
Do skomplikowanego, opatentowanego algorytmu Nikona wchodza poza tym
wyniki pomiaru swiatla zastanego, osobno z kazdego z 8 segmentow matrycy
swiatlomierza swiatla zastanego, kontrast pomiedzy segmentami
swiatlomierza swiatla zastanego, kontrast miedzy segmentami
swiatlomierza
swiatla blyskowego, polozenie silnika krokowego ukladu AF, dane D
(odleglosc od glownego przedmiotu zdjecia) przekazane przez procesor
wbudowany w obiektyw serii D. A wszystko to prawie w czasie realnym.
F90X
oczywiscie ma wyspecjalizowane procesory, a nie komputer ogolnego
przeznaczenia, ale tak czy owak tam siedzi spora moc obliczeniowa, bo
caly
proces decyzyjny sterowania swiatlem blyskowym miesci sie miedzy
podniesieniem lustra a poczatkiem ruchu przedniej roletki migawki i
zabiera kilkanascie milisekund.
Pamietac tez nalezy, ze SB-26 to jest dosc skomplikowany przyrzad (z
fatalnie napisana instrukcja obslugi), ktorego sie trzeba przez jakis
czas
uczyc dla osiagniecia najlepszych wynikow. Przy wykonywaniu fill-in jak
wyzej, aparat i lampa daja imponujace wyniki, ale tylko wtedy, kiedy
lampa
jest dodatkowym zrodlem swiatla w stosunku do swiatla zastanego. Jezeli
lampa jest glownym zrodlem swiatla, to zdjecia beda niedoswietlone co
najmniej o 1/3 dzialki, bo program fill-in przewiduje tylko dopalanie
dla
rozjasnienia cieni i zlagodzenia kontrastu, a nie oswietlenie ogolne.
Sa na to dwie rady: wylaczyc 3D matrix fill-in przechodzac na zwykle TTL
(naciskac przycisk M, az zgasnie ikonka pieciopolowej matrycy). Druga,
lepsza, to zostawic wlaczony 3D matrix fill-in, ale ustawic na lampie
kompensacje swiatla blyskowego +0.3 (przyciskiem SEL i strzalkami plus i
minus). Poza tym, w ogole niezla praktyka robienia zdjec w ciemnawych
wnetrzach, z lampa blyskowa jako glownym zrodlem swiatla, jest uzywanie
tak dlugiego czasu migawki, jaki tylko sie da z reki utrzymac (na ogol
1/30s), a to dla zlapania ile sie da z tla.
SB-26 ma jeszcze jeden sekret, ktory znakomity amerykanski fotograf
Galen
Rowell nazwal 'the magic number'. Robiac zdjecia (zwlaszcza portret)
przy
swietle dziennym z dopalaniem lampa na 3D matrix fill-in, nalezy ustawic
na lampie kompensacje -1.7 (minus jeden i dwie trzecie dzialki
przyslony).
Kompensacja ustawiona na lampie odnosi sie tylko do swiatla blyskowego i
nie ma wplywu na ekspozycje obliczona przez F90X dla swiatla zastanego.
'Magic number' Rowella, czyli minus 1.7, daje tak delikatne dopalenie
lampa, ze efekt rzuca na kolana - dluzszy czas trzeba sie wpatrywac na
odbitce w znakomicie oswietlony portret, zeby sie domyslic, ze flesz byl
w
ogole w uzyciu. Piekne, miekkie, prawie bezkierunkowe swiatlo. Sprobuj.
Aha, do portretu dobrze tez jest opuscic na palnik wbudowany w SB-26
dyfuzor do szerokich katow, i ustawic zoomujacy palnik lampy na
najszerszy kat rozsylu swiatla (jak do obiektywu 18 mm), przyciskiem
ZOOM
i strzalkami + i -
Uwaga: 3D matrix fill-in flash, czyli te najsubtelniejsze elektroniczne
cuda na kiju wbudowane w kombinacje SB-26 z F90X dzialaja w pelni tylko
wtedy, kiedy reflektor SB-26 jest na wprost i poziomo. Wlasciwa pozycje
poznac po tym, ze skala odleglosci na wyswietlaczu nie miga.W przeciwnym
razie, lampa przechodzi na zwykly (chciaz bardzo, bardzo dobry,
wieloczujnikowy) TTL i traci sie czesc subtelnego efektu delikatnego
dopalania lampa. Swiadomie mozna wylaczyc przeblyski przez lekkie
podniesienie palnika, albo przez przestawienie przelacznika zdalnego
odpalania z przodu lampy z pozycji jalowej w pozycje D. Trzeba tak
zrobic
wtedy, kiedy SB-26 na aparacie ma zdalnie odpalac blyskiem inne lampy; w
przeciwnym razie lampy pomocnicze beda odpalac na przedblysk,
przedwczesnie.
Z ewentualnym wyjatkiem najnowszych lamp Metza, Nikon SB-26 (stanowczo
nie
nowsza SB-28) to prawdopodobnie najlepsza w tej chwili lampa w swojej
klasie, a jej integracja z F70, F90/90X, F100 i F5 nie ma sobie rownych
(Canon dopiero teraz zaczyna doganiac z nowym EOS 3 i najnowsza,
kosztowna
dedykowana lampa). Mocy SB-26 w praktyce wystarcza na prawie wszystko
(liczba szacunkowa 42 dla obiektywu 50 mm i filmu 100 ASA). Jak komu
potrzeba wiecej, to nalezy pomyslec o dodatkowych lampach.
Jedyne niewielkie ograniczenie funkcjonalnosci SB-26 to sklonnosc do
przegrzewania sie elektroniki przy dluzszych seriach zdjec. Nikon nie
zaleca serii zdjec z lampa dluzszych niz 15 klatek, potem nalezy zrobic
3-5 minut przerwy dla ostygniecia lampy. Dlatego tez nowy, duzy, ciezki
i
kosztowny jak cholera Metz 50-MZ5, ukochany przez panow fotografistow
weselnych, pogrzebowych, bankietowych, balowych i konferencyjnych, ma
wbudowany wewnetrzny wentylator do chlodzenia, zeby mozna bylo robic
dlugie serie. (Kolega Modzelewski moze cos na ten temat powiedziec).
Nikon Speedlight SB-28
Widok z przodu
1.
2.
3.
4.
Dyfuzor
Rozpraszacz szerokokątny
Reflektor (odbłyśnik)
Lampa redukująca efekt
czerwonych oczu
5. Sensor automatyki błysku
6. Lampa pomocnicza dla AF
7. Blokada głowicy
8. Zamknięcie komory na baterie
(4x " paluszki " )
9. Gniazdo zewnętrznego źródła
zasilania
10. Pierścień blokujący lampę z
aparatem
11. Bolec blokujący (wysuwa się
podczas zakręcania pierścienia
10)
12. Styki
13. Stopka
Widok z tyłu
1.
2.
3.
4.
5.
Skala odgięcia głowicy w pionie
Skala obrotu głowicy w poziomie
Przykrywka gniazd
Gniazdo do podłączenia TTL wielolampowego
Gniazdo synchroniczne do podłączenia innych
lamp
6. Wyświetlacz LCD
7. Przyciski obsługi lampy
8. Lampka gotowości lampy
Przyciski obsługi lampy
Funkcje włączane za pomocą jednego przycisku
ZOOM dostosowanie kąta rozsyłu błysku do ogniskowej
MODE wybór trybu działania lampy
SEL
wybór różnych funkcji oraz wartości parametrów
+
wyższa wartość parametru
niższa wartość parametru
FLASH wyzwolenie błysku testowego
żarówka podświetlenie wyświetlacza
ON/OFF włącznik/wyłącznik lampy
Funkcje włączane za pomocą dwóch przycisków
włączenie/wyłączenie samoczynnego dostosowania kąta rozsyłu błysku (wcisnąć co
najmniej 3 sek)
ustawienie kąta rozsyłu błysku po przypadkowym złamaniu rozpraszacza
ZOOM + SEL
szerokątnego
MODE + [ - ] włączenie/wyłączenie światła pomocniczego autofokusa
włączenie/wyłączenie funkcji STAND-BY (przyciski należy wcisnąć po wyłączeniu
MODE +
ON/OFF
lampy)
żarówka + wybór skali odległości - w metrach lub stopach (przyciski należy wcisnąć po
ON/OFF
wyłączeniu lampy)
ZOOM + [+]
Wyświetlacz LCD
1. Tryb pracy lampy:
wielosensorowy automatyczny
błysk rozjaśniający TTL
błysk rozjaśniający sterowany
pomiarem matrycowym,
skoncentrowanym, punktowym
standardowa automatyka błysku
TTL
3. Skala odległości
4. Symbol redukcji efektu czerwonych oczu
5. Ogniskowa dla jakiej ustawiony jest
reflektor
6. Stopień mocy lampy
7. Symbol korekty mocy błysku
8. Symbol niedoświetlenia
9. Wartość korekty mocy błysku/stopień
niedoświetlenia
tryb ręczny
synchronizacja z błyskiem liniowym
błyski stroboskopowe
automatyka własna lampy
2. Czułość filmu/częstotliwość błysków/ilość
błysków na jedno zdjęcie
10. Zasięg błysku w metrach
11. Zasięg błysku w stopach
12. Sygnalizacja stanu lampy w trybie
oczekiwania
13. Sygnalizacja wyłączenia lampy pomocniczej
AF
14. Przysłona robocza
Ogólny opis trybów pracy lampy
Wielosensorowy przestrzenny błysk rozjaśniający (z F5, F90X, F90, F70)
W tym trybie natężenie błysku jest tak sterowane, aby nastąpiła estetyczna równowaga naświetlenia
pomiędzy tłem a obiektem głównym. SB-28 wyzwala błysk dopiero po wysłaniu kilku błysków
pomiarowych, prawie niewidocznych dla oka. W/w aparaty są w stanie, dzięki multisensorowi TTL
rozpoznać te błyski. Dane uzyskane tą drogą uzupełniane są o informacje z obiektywu typu Nikkor
D nastawionej odległości oraz o inne, w wyniku czego mikroprocesor oblicza optymalną moc
błysku mającego rozjaśnić obiekt główny. Tryb ten jest szczególnie przydatny w wypadku
motywów powierzchni silnie odbijającej światło, białej ściany stanowiącej tło oraz w wypadku
obiektów, których tło jest mocno oddalone lub jednolite, jak na przykład niebieskie niebo lub
chmury.
Wielosensorowy błysk rozjaśniający (z F5, F90X, F90, F70)
W tym trybie natężenie błysku jest tak sterowane, aby nastąpiła estetyczna równowaga naświetlenia
pomiędzy tłem a obiektem głównym. Włącza się on wtedy, gdy założony jest obiektyw Nikkor bez
D lub Nikkor typu AI-P. SB-28 wyzwala błysk dopiero po wysłaniu kilku błysków pomiarowych,
prawie niewidocznych dla oka. Aparaty w/w są w stanie, dzięki multisensorowi TTL, rozpoznać te
błyski. Mikroprocesor oblicza optymalną moc błysku mającego rozjaśnić obiekt główny. Tryb ten
jest szczególnie przydatny w wypadku motywów o powierzchni silnie odbijającej światło, białej
ściany stanowiącej tło oraz w wypadku obiektów, których tło jest mocno oddalone lub jednolite, jak
na przykład niebieskie niebo i chmury.
Błysk rozjaśniający sterowany pomiarem matrycowym ( z F4, F-801s, F-801, Pronea 600i, F601, F-601m, F50, F-401x)
W trybie natężenie błysku jest tak sterowane, że w połączeniu z Nikkorem AF z oznaczeniem D lub
bez niego następuje poprawne naświetlenie tła i obiektu głównego. Pomiar matrycowy określa
stopień naświetlenia światłem zastanym.
Błysk rozjaśniający sterowany pomiarem skoncentrowanym/punktowym ( z F4, F-801s, F801, Pronea 600i, F-601, F-601m, F50, F-401x)
W tym trybie naświetlenie światłem zastanym określane jest na podstawie pomiaru
skoncentrowanego lub punktowego. W wypadku pomiaru skoncentrowanego zostanie bardziej
zaakcentowany środek obrazu, w wypadku punktowego tylko mały obszar w środku obrazu. Nie
wszystkie aparaty Nikona z autofokusem wyposażone są w pomiar punktowy.
Programowana automatyka błysku TTL (z F-501, F-401s, F-401, F-301)
W tej automatyce błysku TTL należy ustawić pierścień przysłon w pozycji największej liczby
przysłony. Aparat automatycznie dobiera przysłonę zależnie od czułości filmu.
Normalna automatyka błysku TTL (z F5, F90X, F90, F70, F4, F-801s, F801, Pronea 600i, F601, F-601m, F501, F-401s, F-401, F-301, FA, FE2, FG, Nikonos V)
W tej automatyce nie następuje automatyczne zrównoważenie jasności tła i planu przedniego,
dlatego tryb ten nie nadaje się do stosowania podczas bardzo dobrych warunków oświetleniowych,
a wyłącznie podczas słabych warunków oświetleniowych.
Ważne/nieważne:
1
Lampka kontrolna FLASH miga przez 3 sek., gdy zużyto na błysk całą energię i zdjęcie zostało
niedoświetlone.
Reflektor lampy dostosowany jest do rozsyłu błysku w sześciu różnych ustawieniach, dla
2 obiektywów 24mm, 28mm, 35mm, 50mm, 70mm, i 85mm, a przy użyciu wbudowanego
rozpraszacza dla obiektywów 18mm i 20mm.
3 Przy zakładaniu lampy na aparat, wyłącz obydwa urządzenia
4
Jeśli lampa oraz aparat nie są używane przez ok. 80s, lampa włącza tryb standby (oszczędza
baterie)
5 Lampa jest gotowa do błysku jak zapali się kontrolka FLASH
6
Automatyczne dostosowanie kąta rozsyłu błysku działa tylko przy normalnym ustawieniu
głowicy lampy