REKLAMA

virago 535.rar

Gdzie znaleźć polską instrukcję obsługi do Yamaha Virago 535?

YAMAHA VIRAGO 535 instrukcja obsługi POLSKI Producent: YAMAHA Model: VIRAGO 535 Jezyk: POLSKI


Pobierz plik - link do postu
  • virago 535.rar
    • virago 535.pdf


virago 535.rar > virago 535.pdf

Książka obsługi
/polskie tłumaczenie Owner's Manual Yamaha XV500/XV535 Virago 1995 J.Ch/,
http://www.republika.pl/chudzikj lub http://motocykle.spedia.net

Yamaha XV500 / XV535 Virago
Wprowadzenie
Gratulujemy zakupu motocykla XV535/500. Dzięki wieloletnim doświadczeniom Yamahy w
produkcji motocykli turystycznych, sportowych i wyścigowych Twój nowy motocykl jest
skonstruowany z zastosowaniem najnowocześniejszej technologii, a ponadto charakteryzuje się
wysoką jakością, niezawodnością, dzięki którym Yamaha należy do czołówki producentów motocykli.
Instrukcja obsługi zawiera najważniejsze wskazówki dotyczące eksploatacji, przeglądów i konserwacji
motocykla. Dodatkowe instrukcje uzyskasz od Twojego dealer'a Yamahy.
Poniższa instrukcja stanowi nierozłączną część motocykla. W przypadku sprzedaży motocykla
powinna być przekazana nowemu właścicielowi.
Szczególnie ważne informacje są sygnalizowane w instrukcji następującymi oznaczeniami:
! - znak wykrzyknik oznacza Zagrożenie - pamiętaj o Twoim bezpieczeństwie!
Ostrzeżenie
Nieprzestrzeganie tych wskazówek może spowodować zagrożenie zdrowia i życia
kierowcy, mechanika i innych osób.
Uwaga
Tak sygnalizowane są informacje o środkach ostrożności służących zabezpieczeniu
motocykla przed uszkodzeniem.
Wskazówka
Wskazówki zawierają dodatkowe informacje i rady pomocne w uproszczeniu niektórych
czynności.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

2

Spis treści
I.

BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM

5

INFORMACJE OGÓLNE
MOCOWANIE DODATKOWYCH AKCESORIÓW
ROZMIESZCZENIE ETYKIET INFORMACYJNYCH I OSTRZEGAWCZYCH

5
5
6

II.

OPIS MOTOCYKLA

III.

IDENTYFIKACJA MOTOCYKLA

9

NUMERY IDENTYFIKACYJNE MOTOCYKLA

III.1

9

NUMER SERYJNY SILNIKA
VIM

III.2

NUMERY IDENTYFIKACYJNE KLUCZYKÓW

IV.

OSPRZĘT I JEGO FUNKCJE

IV.1
IV.2
IV.3
IV.4

STACYJKA ZAPŁONU
LAMPKI KONTROLNE
PRĘDKOŚCIOMIERZ
OSPRZĘT KIEROWNICY
WŁĄCZNIK KIERUNKOWSKAZÓW TURN (2)
PRZEŁĄCZNIK ŚWIATEŁ DIMMER (1)
WYŁĄCZNIK SILNIKA ENGINE STOP (4)
WŁĄCZNIK ROZRUSZNIKA START (6)
WŁĄCZNIK SYGNAŁU DŹWIĘKOWEGO HORN (3)
WŁĄCZNIK REZERWY PALIWA FUEL (5)
WŁĄCZNIK ŚWIATEŁ (BRAK NA RYSUNKU)

IV.5
IV.6
IV.7
IV.8
IV.9
IV.10
IV.11

DŹWIGNIA SPRZĘGŁA
NOŻNA DŹWIGNIA ZMIANY BIEGÓW
HAMULEC RĘCZNY
HAMULEC NOŻNY
DŹWIGNIA SSANIA
BLOKADA KIEROWNICY
KOREK ZBIORNIKA PALIWA

OTWIERANIE
ZAMYKANIE

IV.12
IV.13
IV.14
IV.15
IV.16

V.
V.1

SIEDZENIE
UCHWYT KASKU
AMORTYZATORY TYLNEGO KOŁA
PODNÓŻKA BOCZNA
KONTROLA WŁĄCZNIKÓW PODPÓRKI BOCZNEJ I SPRZĘGŁA

RUTYNOWA KONTROLA PRZED ROZPOCZĘCIEM JAZDY
HAMULCE
KONTROLA LUZU DŹWIGNI HAMULCA
KONTROLA POZIOMU PŁYNU HAMULCOWEGO

V.2
V.3

SPRAWDZENIE SZCZELNOŚCI INSTALACJI HAMULCOWEJ PRZEDNIEGO KOŁA
SPRZĘGŁO
KONTROLA LUZU DŹWIGNI SPRZĘGŁA

V.4
V.5
V.6
V.7

7

MANETKA GAZU
OLEJ SILNIKOWY
OLEJ PRZEKŁADNIOWY
OGUMIENIE
TYP OGUMIENIA
CIŚNIENIE W OGUMIENIU
STAN OGUMIENIA

9
9

9

10
10
11
11
12
12
13
13
13
13
13
13

13
14
14
14
14
15
16
16
16

16
17
17
17
17

19
19
19
19

19
20
20

20
20
20
21
21
21
21

V.8 KOŁA
V.9 OŚWIETLENIE I LAMPKI KONTROLNE
V.10 PRZEŁĄCZNIKI
V.11 AKUMULATOR
V.12 PALIWO

22
22
22
22
22

VI.

24

WAŻNE WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE JAZDY I OBSŁUGI

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

3

VI.1
VI.2
VI.3
VI.4
VI.5
VI.6

ROZRUCH SILNIKA
ROZRUCH ROZGRZANEGO SILNIKA
ZMIANA BIEGÓW
ZALECANE MOMENTY ZMIANY BIEGÓW (TYLKA SZWAJCARIA)
PROCEDURA DOCIERANIA SILNIKA
ZATRZYMANIE I PARKOWANIE

24
25
25
25
26
26

VII.

KONSERWACJA OKRESOWA I DROBNE NAPRAWY

28

VII.1
VII.2
VII.3
VII.4

NARZĘDZIA PODRĘCZNE
KONSERWACJA OKRESOWA I SMAROWANIE
MOMENTY DOKRĘCANIA
OLEJ SILNIKOWY

KONTROLA POZIOMU OLEJU
WYMIANA OLEJU I FILTRA

VII.5

OLEJ PRZEKŁADNIOWY

KONTROLA POZIOMU OLEJU
WYMIANA OLEJU

VII.6
VII.7
VII.8
VII.9
VII.10
VII.11
VII.12
VII.13

FILTR POWIETRZA
REGULACJA GAŹNIKA
REGULACJA OBROTÓW BIEGU JAŁOWEGO
REGULACJA LUZU CIĘGNA GAZU
REGULACJA LUZU ZAWORÓW
KONTROLA ŚWIEC ZAPŁONOWYCH
REGULACJA LUZU DŹWIGNIA HAMULCA RĘCZNEGO
REGULACJA DŹWIGNI HAMULCA NOŻNEGO

POŁOŻENIE DŹWIGNI
LUZ DŹWIGNI

VII.14
VII.15

REGULACJA WŁĄCZNIKA ŚWIATŁA STOP
KONTROLA KLOCKÓW HAMULCOWYCH PRZEDNIEGO KOŁA I SZCZĘK HAMULCOWYCH TYLNEGO KOŁA

KOŁO PRZEDNIE
KOŁO TYLNE

VII.16
VII.17
VII.18
VII.19
VII.20
VII.21
VII.22
VII.23
VII.24

KONTROLA POZIOMU PŁYNU HAMULCOWEGO
WYMIANA PŁYNU HAMULCOWEGO
REGULACJA LUZU DŹWIGNIA SPRZĘGŁA
KONTROLA I REGULACJA CIĘGIEN BOWDENA
SMAROWANIE CIĘGNA GAZU I MANETKI GAZU
SMAROWANIE DŹWIGNIA HAMULCA NOŻNEGO I DŹWIGNI ZMIANY BIEGÓW
SMAROWANIE DŹWIGNI HAMULCA RĘCZNEGO I DŹWIGNI SPRZĘGŁA
KONTROLA I SMAROWANIE PODPÓRKI BOCZNEJ
KONTROLA WIDELCA TELESKOPOWEGO

KONTROLA WZROKOWA
KONTROLA DZIAŁANIA

VII.25
VII.26
VII.27
VII.28
VII.29
VII.30
VII.31
VII.32
VII.33
VII.34
VII.35
VII.36

REGULACJA AMORTYZATORÓW TYLNYCH
KONTROLA UKŁADU KIEROWNICZEGO
KONTROLA I KONSERWACJA ŁOŻYSK KÓŁ
KONTROLA AKUMULATORA
KONSERWACJA AKUMULATORA
WYMIANA BEZPIECZNIKÓW
WYMIANA ŻARÓWKI REFLEKTORA
DEMONTAŻ PRZEDNIEGO KOŁA
MONTAŻ PRZEDNIEGO KOŁA
DEMONTAŻ TYLNEGO KOŁA
MONTAŻ TYLNEGO KOŁA
DIAGNOSTYKA

PALIWO
KOMPRESJA
ZAPŁON
AKUMULATOR

28
29
30
31
31
31

33
34
34

35
38
39
39
40
40
41
42
43
43

44
44
44
45

45
46
46
48
48
48
48
48
48
49
49

49
50
51
51
51
52
53
55
56
58
59
59
60
60
60
60

VIII.

PIELĘGNACJA I PRZERWA W EKSPLOATACJI

61

VIII.1
VIII.2

PIELĘGNACJA
PRZERWA W EKSPLOATACJI

61
61

IX.

X.

DANE TECHNICZNE

SCHEMAT INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ

63

66

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl
KODY BARW:
SPIS ELEMENTÓW INSTALACJI

4
66
66

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

I.

5

BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM

Informacje ogólne
Motocykl to fascynujący pojazd, dający nieporównywalne z niczym uczucie wolności i siły. Jednak
równocześnie stawia swojemu użytkownikowi granice, które ten musi zaakceptować. Nawet najlepszy
motocykl nie może sprawić, aby przestały działać prawa fizyki.
Utrzymanie motocykla i jego niezawodnego działania wymaga regularnych zabiegów pielęgnacyjnych
i konserwacyjnych. A to, co dotyczy pojazdu, dotyczy również kierowcy. Tylko kierowca zdrowy,
wyspany i w idealnej kondycji jest w stanie zapanować nad motocyklem. Leki, środki odurzające i
alkohol są oczywiście wykluczone. W przypadku motocykla - w jeszcze większym stopniu niż w
przypadku samochodu - jest niezbędne, aby kierowca był w każdej chwili w najlepszej formie. Alkohol
zwiększa skłonnośc do ryzyka, dlatego jest niebezpieczny nawet w małych ilościach.
Odpowiednie ubranie ochronne to coś również nieodłącznego od jazdy motocyklem jak pas
bezpieczeństwa w jeździe samochodem. Kompletne ubranie ochronne, mocne wysokie buty, specjalne
rękawice motocyklowe i atestowany, idealnie dobrany kask - to absolutny obowiązek. Lecz uwaga:
bardzo dobre ubranie ochronne kusi często do wykonywania lekkomyślnych manewrów. Człowiek
wierzy, że nic mu się nie może stać. Ale nie zapomnij: motocyklista nie ma kontrolowanych stref
zgniotu.
Dobry motocyklista jeździ przewidując, co może się stać, pewnie i defensywnie. Zapobiega wypadkom
również, gdy błędy popełniają inni uczestnicy ruchu. Dobrej jazdy!
Ostrzeżenie:
Modyfikacje motocykla lub wymiana oryginalnych jego elementów na inne może
powodować zagrożenia oraz mogą być niezgodne z prawem.

Mocowanie dodatkowych akcesoriów
Istnieje bardzo wiele akcesoriów, które sprzedawane są posiadaczom motocykli Yamaha. Firma nie ma
żadnego wpływu na ich jakość i użyteczność. Korzystanie z nieodpowiedniich akcesoriów może
negatywnie wpływać na bezpieczeństwo jazdy. Firma nie jest również w stanie sprawdzić wszystkich
dostępnych na rynku akcesoriów lub ich części. Dealer może dopomóc w wyborze odpowiednich
akcesoriów i właściwie je zamontować.
Przy wyborze i instalacji akcesoriów dodatkowych należy zachować ostrożność. Poniżej podano kilka
ogólnych porad, które mogą być pomocne przy podejmowaniu decyzji dotyczących wyposażenia
motocykla w akcesoria dodatkowe.
Nigdy nie należy przekraczać dopuszczalnej masy (GVW) motocykla. Całkowita masa
motocykla to masa samego motocykla gotowego do drogi, masa kierowcy i pasażera, bagażów.
Przeciążenie może spowodować w krytycznej sytuacji utratę kontroli nad motocyklem.
Wszelkiego rodzaju dodatkowe akcesoria i bagaże powinny być mocowane jak najniżej co
obniża środek ciężkości motocykla.
Przed jazdą sprawdzić prześwit motocykla i zdolność skrętu kierownicą. Dodatkowo również
należy upewnić się, ze akcesoria dodatkowe nie koliduja z innymi elementami motocykla takimi
jak: zawieszenie, układ kierowniczy, elementy sterowania /linki, przewody itp./
Dołaczanie dodatkowych akcesoriów na kierownicy lub zawieszeniu przednim mogą
powodować problemy ze stabilnoscią podczas jazdy. Dlatego też nie należy w tych miejscach
umieszczać bagaży, przedmiotów ciężkich i o zbyt dużych wymiarach.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

6

Dodatkowa szyba, podnóżki, osłony, sakwy itp. mogą być przyczyną pogorszenia stabilności
podczas jazdy i powodować zaburzenia w aerodynamice pojazdu. Dlatego też należy zwracać
uwagę na dobór tych elementów, specjalnie przeznaczonych do danego modelu - najlepiej z
katalogów fabrycznych lub firm akcesoryjnych.
Przyłączanie dodatkowych akcesoriów elektrycznych może być przyczyną przeciążenia systemu
elektrycznego.
Bagaż należy umieszczać płasko i tak szczelnie przy maszynie jak to tylko możliwe.
Niewłaściwie umocowany ładunek może zmienić własności jezdne pojazdu i zagrażać
bezpieczeństwu ruchu.
Rozmieszczenie etykiet informacyjnych i ostrzegawczych
Przed rozpoczęciem użytkowania motocykla należy zapoznać się z etykietami informacyjnymi i
ostrzegawczymi naklejonymi na motocykl zgodnie z poniższym rysunkiem.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

II.

1.
2.
3.
4.

OPIS MOTOCYKLA

tylny kierunkowskaz
amortyzator tylnego koła
zbiornik paliwa
dodatkowy zbiornik paliwa

7

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.

przedni kierunkowskaz
błotnik przedniego koła
dźwignia hamulca nożnego
podnóżek
tłumik
tylne koło
reflektor
siedzenie kierowcy
siedzenie pasażera
uchwyt na kask
światło tylne, światło STOP
stacyjka zapłonu
nożna dźwignia zmiany biegów
przednie koło
dźwignia sprzęgła
prędkościomierz
dźwignia hamulca ręcznego
manetka gazu
osprzęt kierownicy (prawy)
osprzęt kierownicy (lewy)

8

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

9

III. IDENTYFIKACJA MOTOCYKLA
III.1

NUMERY IDENTYFIKACYJNE MOTOCYKLA

Numery seryjne VIM i/lub silnika używane są przy rejestracji motocykla. W czasie zamawiania części
zamiennych u autoryzowanego dealer‘a Yamahy należy powołać się na te numery.
Numer seryjny silnika
Numer seryjny silnika wybity jest na prawej tylnej części silnika.
VIM
Numer identyfikacyjny VIM umiejscowiony jest na prawej stronie główki ramy.
Wpisz w poniższą tabelę numery Twojego motocykla.
Nr VIM
Nr silnika

III.2

NUMERY IDENTYFIKACYJNE KLUCZYKÓW

Do motocykla dołączone są dwa komplety kluczyków, jeden do stacyjki zapłonu i drugi do zamka
blokady kierownicy.
Na kluczykach zapłonu wybite są numery identyfikujące.
Wpisz w poniższą tabelę numery Twojego motocykla.
Numery kluczyków
zapłon:
blokada:

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

10

IV. OSPRZĘT I JEGO FUNKCJE
IV.1

STACYJKA ZAPŁONU

Stacyjka zapłonu służy do włączania zapłonu oraz zasilania elektrycznego innych systemów
elektrycznych. Poniżej opisane są wszystkie kolejne położenia stacyjki.

ON:
Zapłon włączony. Można uruchomić silnik, wszystkie systemy elektryczne są gotowe do pracy. W tym
położeniu nie można wyjąc kluczyka ze stacyjki.
OFF:
Wszystkie systemy elektryczne są wyłączone, można wyjąć kluczyk ze stacyjki.
P (postój):
Wcisnąc kluczyk znajdujący się w pozycji OFF i obrócić w położenie P. W położeniu tym włączone
jest oświetlenie postojowe tj. światła pozycyjne i światło tylne. Pozostałe systemy elektryczne są
wyłączone. W tym położeniu kluczyk można wyjąć ze stacyjki. Aby wyjąć kluczyk z tego położenia,
należy obrócić kluczyk zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Wskazówka:
W celu zaparkowania motocykla, przekręcić kluczyk do pozycji OFF i wyjąć ze stacyjki.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

IV.2

1.
2.
3.

IV.3

11

LAMPKI KONTROLNE

Lampka kontrolna świateł drogowych
HIGH BEAM
Lampka kontrolna biegu jałowego
NEUTRAL
Lampka kontrolna kierunkowskazów
TURN

lampka świeci, gdy włączone jest światło drogowe
lampka świeci, gdy skrzynia biegów pracuje na
biegu jałowym
lampka błyska, gdy włączony jest kierunkowskaz.

PRĘDKOŚCIOMIERZ

Prędkościomierz informuje kierowcę o aktualnej prędkości w mil/h lub km/h.
Licznik ten umiejscowiony jest w dolnej części puszki prędkościomierza.
W prędkościomierzu zamontowany jest licznik przebiegu całkowitego i dziennego. Umożliwiają one
uzyskanie informacji o dziennym przebiegu lub dystansie przebytym między tankowaniami oraz
całkowitym dystansie przejechanym na motocyklu. Licznik przebiegu dziennego może być kasowany
(zerowany) poprzez pokrętło umieszczone w lewej stronie puszki prędkościomierza. Dzięki temu
można lepiej zaplanować trasę przejazdu, dostosowując ją do np. ilości paliwa w zbiorniku paliwa.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

1.
2.
3.

IV.4

kasowanie licznika przebiegu dziennego
licznik przebiegu całkowitego
licznik przebiegu dziennego

OSPRZĘT KIEROWNICY

Włącznik kierunkowskazów TURN (2)
Włącznik kierunkowskazów znajduje się po lewej stronie kierownicy. Włącznik ten może działać
ręcznie (A) lub automatycznie (B).
Przed skrętem w prawo wcisnąć włącznik w prawo; przed skrętem w lewo - w lewo. Po puszczeniu
włącznik wraca do położenia wyjściowego (środkowego).
(A) - aby wyłączyć kierunkowskazy, nacisnąć włącznik po jego powrocie do położenia środkowego.
(B) - jeżeli kierunkowskazy nie zostaną wyłączone ręcznie następuje automatyczne wyłączenie po
około 10 sekunkach lub przejechaniu około 150 metrów. Automatyczne wyłączenia działa tylko
podczas jazdy. Podczas postoju (np. na skrzyżowaniu) kierunkowskazy nie są automatycznie
wyłączane.

12

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

13

Przełącznik świateł DIMMER (1)
Przełącznik świateł znajduje się po lewej stronie kierownicy. Przesunąć przełącznik w pozycję górną
aby włączyć światła długie (drogowe) lub w pozycję dolną, aby włączyć światła mijania.
Wyłącznik silnika ENGINE STOP (4)
Wyłącznik silnika umiejscowiony jest po prawej stronie kierownicy. Włącznik ten jest urządzeniem
awaryjnym, umożliwiającym wyłączenie silnika w sytuacjach awaryjnych, bez konieczności
zdejmowania rąk z kierownicy, np. przy zablokowanym silniku na wysokich obrotach, wywrotce
motocykla itp. Silnik może pracować tylko w położeniu RUN tego wyłącznika. Położenia OFF używać
w sytuacjach awaryjnych lub do gaszenia silnika.
Włącznik rozrusznika START (6)
Włącznik ten znajduje po prawej stronie kierownicy. Służy on do uruchomienia rozrusznika, a tym
samym do rozruchu silnika.
Uwaga:
Przed pierwszym rozruchem przeczytać uważnie wskazówki dotyczące rozruchu silnika.

Włącznik sygnału dźwiękowego HORN (3)
Włącznik ten znajduje po lewej stronie kierownicy. Służy on do uruchomienia sygnału dźwiękowego.
Włącznik rezerwy paliwa FUEL (5)
Położenie ON jest przeznaczone do normalnej jazdy. Po wyczerpaniu paliwa w zbiorniku przestawić w
położenie RES (rezerwa) i jak najszybciej zatankować motocykl. Po zatankowaniu przestawić
dźwignię w pozycję ON.
Wskazówka:
Rezerwa to około 2,5 litra paliwa.

Włącznik świateł (brak na rysunku)
Włącznik ten znajduje po prawej stronie kierownicy. W położeniu skrajnym prawym światła są
wyłączone. W położenie środkowym włączone są: światło pozycyjne, podświetlenie wskaźników
i światło tylne. W położeniu skrajnym lewym włączony jest także reflektor.

IV.5

DŹWIGNIA SPRZĘGŁA

Dźwignia sprzęgła, w której mieści się włącznik blokady rozrusznika, znajduje się po lewej stronie
kierownicy. W celu wysprzęglenia płynnie wcisnąc dźwignię sprzęgła, przy wysprzęglaniu puszczać z
wyczuciem, aby zapewnić płynne włączenie sprzęgła (bez szarpania).

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

IV.6

14

NOŻNA DŹWIGNIA ZMIANY BIEGÓW

Skrzynia biegów posiada pięć przełożeń przełączanych w systemie 1-N-2-3-4-5. Dźwignia zmiany
biegów jest połączona w przekładni z mechanizmem zapadkowym. Każdorazowo, gdy jeden z biegów
zostaje włączony, dźwignia zmiany biegów powraca do swojego normalnego położenia, tak aby
następny bieg mógł zostać znowu włączony.
Dźwignia zmiany biegów znajduje się po lewej stronie motocykla. W celu zmiany biegu należy
wcisnąć dźwignię sprzęgła i zamknąć rączkę gazu, jednocześnie należy przełączyć dźwignię zmiany
biegów. Przesunięcie dźwigni w górę zmienia przełożenie na wyższe, w dół na niższe. Pozycja
NEUTRAL znajduje się pomiędzy pierwszym i drugim biegiem. Jeżeli należy włączyć bieg luzem
NEUTRAL, należy wcisnąć lub pociągnąć lekko (do połowy) dźwignię zmiany biegów.

IV.7

HAMULEC RĘCZNY

Hamulec przedni uruchamiany jest dźwignią umiejscowioną przy rączce gazu. Przedni hamulec jest
hamulcem tarczowym, hydraulicznym, bardziej wydajnym od hamulca bębnowego. Wraz z
wciśnięciem dźwigni tego hamulca zostaje włączone światło tylne STOP.

IV.8

HAMULEC NOŻNY

Pedał hamulca tylnego znajduje się po prawej stronie motocykla. Hamulec ten jest hamulcem
bębnowym, mniej wydajnym od hamulca hydraulicznego. Naciśnięcie go powinno również
spowodować zaświecenie światła tylnego STOP.

IV.9

DŹWIGNIA SSANIA

Do rozruchu zimnego silnika potrzebna jest bogatsza mieszanka paliwowo-powietrzna, która zapewnia
specjalne urządzenie do rozruchu zimnego silnika, tzw. " ssanie " .
W celu włączenia ssania, dźwignię ssania (1) przestawić do oporu w kierunku A. W miare jak silnik
się rozgrzewa, dźwignię tę można stopniowo cofać.
Aby wyłączyć mechanizm ssania, przestawić dźwignię (1) do oporu w kierunku B.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

IV.10

15

BLOKADA KIEROWNICY

W celu zablokowania obrócić kierownicę w prawo do oporu, opuścić osłone blokady, włożyć kluczyk
w zamek blokady i obrócić o 1/8 obrotu w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Następnie wcisnąc i cofnąć o 1/8 obrotu w kierunku ruchu wskazówek zegara. Sprawdzić, czy
kierownica jest zablokowa, wyjąc kluczyk i opuścić osłone zamka blokady.
Aby odblokować kierownicę, wykonać wyżej opisane czynności w odwrotnej kolejności.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

IV.11

16

KOREK ZBIORNIKA PALIWA

Otwieranie
Otworzyć osłonkę, włożyć kluczyk i obrócić w zamku o 1/4 obrotu w prawo. Blokada zostanie zdjęta można wyjąć korek.
Zamykanie
Należy zwrócić uwagę na strzałkę naniesioną na korku. Założyć korek i przekręcić kluczyk w lewo do
pozycji wyjściowej. Następnie wyjąć kluczyk i zamknąć osłonkę.

IV.12

SIEDZENIE

Aby zdjąc siedzenie pasażera, włożyć kluczyk w zamek siedzenia i obrócić w kierunku ruchu
wskazówek zegara (1).

Aby założyć siedzenie pasażera, włożyc czop na tyle siedzenia w uchwyt w ramie i zatrzasnąć
siedzenie.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

IV.13

17

UCHWYT KASKU

Uchwyt kasku znajduje się po lewej stronie pod siedzeniem tylnym. Wsadzić kluczyk i obrócić
zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu otwarcia zasuwki. Wsadzić sprzączkę kasku na zasuwce i
przekręcić kluczyk w odwrotnym kierunku, co spowoduje zamknięcie uchwytu.

IV.14

AMORTYZATORY TYLNEGO KOŁA

Zawieszenie tylne umożliwia regulację napięcia wstępnego sprężyn zależnie od obciążenia, stylu jazdy
i stanu nawierzchni drogi. Możliwy jest wybór jednej z kilku pozycji. Przestawienia dokonuje się, po
uprzednim postawieniu motocykla na stopce, za pomocą specjalnego klucza do amortyzatorów.
Obracając klucz zgodnie z ruchem wskazówek zegara doprowadzić do pozycji miękkie poprzez
pozycje pośrednie aż do twarde - zależnie od wymagań.
Ostrzeżenie:
Należy pamiętać o jednakowej regulacji obu amortyzatorów. Nierównomiernie
wyregulowane amortyzatory pogarszają charakterystykę trakcyjna motocykla.

IV.15

PODNÓŻKA BOCZNA

Motocykl wyposażony został w podnóżkę boczną po lewej stronie motocykla, która umożliwia
parkowanie.
Ostrzeżenie:
Nie wolno jechać z rozłożoną podpórką boczną. Nie złożona całkowicie podpórka moze,
zwłaszcza na zakrętach, zahaczyć o nawierzchnię i spowodować ciężki upadek. Z tego
względu Yamaha wyposażyła podpórkę w wyłącznik zapłonu, uniemożliwiający rozruch
silnika i ruszenie motocykla przy rozłożonej podpórce. Kontrola włącznika sprzęgła i
włącznika podpórki są omówione w dalszej częsci instrukcji. W razie stwierdzenia
zakłóceń w działaniu tych włączników należy wykonać przegląd i ewentualną naprawę w
serwisie Yamaha.

IV.16

KONTROLA WŁĄCZNIKÓW PODPÓRKI BOCZNEJ I SPRZĘGŁA

Sprawdzić działanie włączników w niżej opisany sposób:
1. Ustawić kluczyk w stacyjce zapłonu w położeniu ON, a wyłącznik silnika w położeniu RUN.
2. Włączyć bieg i złozyć podpórkę boczną.
3. Wcisnąć dźwignię sprzęgła i włącznik rozrusznika.
4. Silnik zaskakuje.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl
5.
6.
7.
8.

Włącznik sprzęgła działa prawidłowo
Rozłożyć podpórkę.
Silnik gaśnie.
Wyłącznik podpórki działa prawidłowo.
Ostrzeżenie:
Jeżeli masz jakieś wątpliwości, zleć wykonanie przeglądu motocykla przez serwis
Yamaha.

18

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

V.
V.1

19

RUTYNOWA KONTROLA PRZED ROZPOCZĘCIEM JAZDY
HAMULCE

Kontrola luzu dźwigni hamulca
Sprawdzić - i w razie konieczności skorygować - luz dźwigni hamulca ręcznego i nożnego (patrz
odpowiedni rozdział) Krótko po ruszeniu sprawdzić skuteczność hamowania przy małej prędkości.
Ostrzeżenie:
Jeżeli dźwignia hamulca ręcznego przy naciskaniu jest miękka, może to oznaczać
uszkodzenie instalacji hamulcowej. Objaw ten może wskazywać na zapowietrzenie,
nieszczelność lub poważniejsze uszkodzenie układu hamulcowego. W takiej sytuacji
należy niezwłocznie zlecić wykonanie przeglądu i naprawy przez serwis Yamaha. W
żadnym razie nie wolno jeździć motocyklem do chwili usunięcia tych nieprawidłości.

Kontrola poziomu płynu hamulcowego
Sprawdzić i w razie konieczności uzupełnić poziom płynu hamulcowego..
Zalecany płyn hamulcowych - DOT-4
Wskazówka:
W razie braku płynu w specyfikacji DOT-4 można użyć płynu DOT-3 (ale nigdy DOT-5).

1. Sprawdzić klocki hamulcowego przedniego koła.
2. Sprawdzić szczęki hamulcowe tylnego koła.
Wskazówka:
Konserwacje i naprawy układu hamulcowego powinny być z zasady wykonywane
wyłącznie przez serwis Yamaha.

V.2

SPRAWDZENIE SZCZELNOŚCI INSTALACJI HAMULCOWEJ PRZEDNIEGO KOŁA

Mocno wcisnąć dźwignię hamulca przedniego. Upewnić się, czy z przewodów elastycznych, złączy i
cylinderków hamulcowych nie wycieka płyn hamulcowy.
Uwaga:
Płyn hamulcowy jest agresywny wobec lakieru i tworzyw sztucznych. Z płynem
hamulcowym należy obchodzić się ostrożnie i w razie rozlania natychmiast zetrzeć.
Ostrzeżenie:
W razie stwierdzenia wycieków płynu hamulcowego należy niezwłocznie zlecić wykonanie
przeglądu i naprawy przez serwis Yamaha. W żadnym razie nie wolno jeździć motocyklem
do chwili usunięcia tych nieprawidłości.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

V.3

20

SPRZĘGŁO

Kontrola luzu dźwigni sprzęgła
Sprawdzić - i w razie konieczności skorygować - luz dźwigni sprzęgła.
Wskazówka:
Jeżeli sprzęgło nie daje się wyregulować lub nie działa prawidłowo, zlecić wykonanie
przeglądu serwisowi Yamaha.

V.4

MANETKA GAZU

Sprawdzić - i w razie konieczności skorygować - luz manetki gazu (a=3-5mm). Systematycznie
wykonywać smarowanie manetki i cięgna gazu.

Ostrzeżenie:
Uszkodzenia pancerzy cięgien mogą być spowodowane korozją cięgien i ich
nieprawidowego działania. Ze względów bezpieczeństwa uszkodzone ciegła należy
bezzwłocznie wymienić.

V.5

OLEJ SILNIKOWY

Dobór odpowiedniego, wysokiej jakości oleju silnikowego i jego systematyczna wymiana umozliwia
długotrwały okres bezawaryjnej eksploatacji motocykla. Poziom oleju należy sprawdzać przed każdym
wyjazdem, a wymiany dokonywać zgodnie z tabelą przeglądów okresowych.
Zalecany olej silnikowy klasy wg API SE lub SF Yamalube 4 (10W30).
Pojemność skrzyni korbowej
całkowita - 3,2litra
przy wymianie bez filtra - 2,6 litra
przy wymianie z filtrem - 2,8 litra

V.6

OLEJ PRZEKŁADNIOWY

Pierwszej wymiany oleju w przekładni dokonuje się po 1000km, następne zgodnie z tabelą przeglądów
okresowych. Do wymiany stosować olej przekładniowy klasy SAE80 i jakości według API: GL-4.

21

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

V.7

OGUMIENIE

Typ ogumienia
Motocykl został wyposazony w ogumienie dętkowe oraz dostosowane do niego obręcze. Należy
używać ogumienie z napisem Tube type. Nigdy nie należy zakładać opon zaprojektowanych do
samochodów na obręcze motocyklowe.
Ostrzeżenie:
Próba zamocowania opony samochodu osobowego na obręczy motocyklowej może być
przyczyną złego dopasowania się obrzeży opony do obręczy i spowodować nagły ubytek
powietrza co doprowadzić może do powstania urazów lub śmierci.

Ciśnienie w ogumieniu
Pomiaru ciśnienia w ogumieniu dokonywać systematycznie i wyregulować zgodnie z zaleceniami
jeżeli zachodzi taka potrzeba.
Ostrzeżenie:
Ciśnienie sprawdzać i korygować na zimnym ogumieniu. Ciśnienie w ogumieniu musi być
dostosowane do obciążenia (całkowitego ciężaru kierowcy, pasażera, bagażu), a także do
przewidywanej prędkości i stanu nawierzchni.

Ciśnienie w ogumieniu
obciążenie do 90kg
obciążenie powyżej 90kg

przód
2,00 kg/cm2
2,00 kg/cm2

tył
2,25 kg/cm2
2,50 kg/cm2

3.00S19 4PR L-303A
3.00S19 4PR F-14 G

140/90-15M/C
140/90-15M/C SK-425

Marka ogumienia
Bridgestone
Dunlop

Ostrzeżenie:
Nieprawidłowe obciążenie motocykla pogarsza jego zachowanie w trakcie jazdy i przy
hamowaniu, a tym samym zmniejsza bezpieczeństwo. Dlatego należy zwrócić szczególną
uwagę na prawidłowe rozmieszczenie bagażu

Stan ogumienia
Sprawdzić, czy na oponach nie ma znaków nacięć, rozwarstwień itp. Sprawdzić, czy obręcz nie ma
wgięć lub nie jest zdeformowana. W przypadku jakichkolwiek uszkodzeń należy zwrócić się do
serwisu Yamaha. Tam dokonają naprawy lub wymiany oraz wyważenia.
Ostrzeżenie:
Na przednie i tylne koło należy zawsze zakładać opony tego samego typu i tego samego
producenta.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

22

W przypadku, gdy głębokość bieżnika (1) osiągnie minimum, należy wymienić oponę. Pomiaru
głębokości bieżnika dokonać na środku opony. Miejsca pomiaru zużycia bieżnika oznaczone są na
boku opony (2,3)

V.8

KOŁA

Motocykl został wyposażony w koła szprychowane z obręczami stalowymi. Koło takie wymaga
systematycznej kontroli naprężenia szprych.
Prawidłowe wyważenie koła jest konieczne do bezpiecznej, stabilnej jazdy motocykla. Nie należy bez
potrzeby zdejmować lub wymieniać odwazników zamocowanych na obręczy koła. Jeżeli wymagane
jest wyważenie koła, należy zwrócić się z tym do serwisu Yamaha. Wyważanie konieczne jest w
przypadku naprawy lub wymiany opony.

V.9

OŚWIETLENIE I LAMPKI KONTROLNE

Sprawdzić, czy reflektor, kierunkowskazy, światło tylne, światło STOP, oświetlenie wskaźników i
lampki kontrolne działają prawidłowo.

V.10

PRZEŁĄCZNIKI

Sprawdzić działanie włączników świateł, kierunkowskazów, światła hamowania, sygnału
dźwiękowego, rozrusznika, stacyjki zapłonu itd.

V.11

AKUMULATOR

Sprawdzić poziom elektrolitu w akumulatorze i w razie potrzeby dolać wody destylowanej.

V.12

PALIWO

Przed każdym rozpoczęciem jazdy upewnić się, czy w zbiorniku jest dostateczna ilość paliwa.
Ostrzeżenie:
Nie przepełniać zbiornika . W żadnym razie nie rozlewać paliwa na gorące części silnika.
Zbiornik napełniać tylko do dolnej krawędzi kroćca wlewu (patrz rysunek). W przeciwnym
razie pod wpływem ciepła objętość paliwa może się zwiększyć powodując wyciek przez
zakrętkę wlewu.

Krociec wlewu paliwa (1)
Poziom paliwa (2)

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

Uwaga:
Paliwo jest agresywne względem lakieru i tworzyw sztucznych. Rozlane paliwo należy
natychmiast zetrzeć suchą, czystą szmatką.
Zalecane paliwo - benzyna bezołowiowa o licznie oktanowej min. 91
Całkowita pojemność zbiornika paliwa - 13,5 litra
Rezerwa - 2,5 litra
Wskazówka:
Jeżeli silnik podczas pracy " dzwoni " lub " stuka " , zmienić paliwo na inną renomowaną
markę lub zastosować paliwo o wyższej liczbie oktanowej.
Jeżeli nie ma możliwości zatankowania paliwa bezołowiowego, można zatankować
benzynę ołowiową.

23

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

24

VI. WAŻNE WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE JAZDY I OBSŁUGI
Ostrzeżenie:
Przed uruchomieniem należy dobrze zapoznać się z cechami i obsługą motocykla. W
razie wątpliwości dodatkowe informacje otrzymasz od Twojego dealer'a Yamahy.
Ostrzeżenie:
Silnika nie wolno uruchamiać ani eksploatować w pomieszczeniach zamkniętych. Spaliny
są bardzo toksyczne i w krótkim czasie powodują utratę przytomności a nawet śmierć. Z
tego względu silnik można uruchamiać tylko w dobrze wentylowanych miejscach.
Przed ruszeniem upewnić się, czy podpórka boczna została złożona. Rozłożona podpórka
boczna może spowodować ciężkie wywrotki na zakętach.

VI.1

ROZRUCH SILNIKA

Wskazkówka:
Motocykl jest wyposażony w system przerywania zapłonu i blokady rozrusznika. Silnik
może być uruchomiony tylko w następujących warunkach:
Skrzynia biegów w pozycji luzu (N);
Podpórka boczna złożona, dźwignia sprzęgła wciśnięta przy włączonym biegu.
Podczas jazdy podpórka boczna musi być złożona.
Ostrzeżenie:
Przed wykonaniem opisanych niżej czynności kontrolnych w systemie przerywania
zapłonu i blokady rozrusznika koniecznie sprawdzić działanie włącznika podpórki bocznej i
włącznika sprzęgła.

KLUCZYK W STACYJNE ZAPŁONU USTAWIĆ W POŁOŻENIU ON, A WYŁĄCZNIK
SILNIKA W POŁOŻENIU RUN
SKRZYNIA BIEGÓW NA LUZIE (N),
PODPÓRKA BOCZNA ZŁOŻONA
A PODPÓRKA BOCZNA ROZŁOŻONA
I WŁĄCZONY BIEG
WCISNĄĆ WŁĄCZNIK ROZRUSZNIKA.
WCISNĄĆ DŹWIGNIĘ SPRZĘGŁA
SILNIK POWINIEN ZAPALIĆ.
I WŁĄCZNIK ROZRUSZNIKA. SILNIK
POWINIEN ZAPALIĆ
ZŁOŻYĆ PODPÓRKĘ BOCZNĄ I WŁĄCZYĆ
BIEG
MOTOCYKL GOTOWY DO JAZDY
MOTOCYKL GOTOWY DO JAZDY.
1. Kluczyk w stacyjne zapłonu ustawić w położeniu ON, a wyłącznik silnika w położeniu RUN.
2. Skrzynię biegów ustawić na luzie (N).
Wskazówka:
Lampka kontrolna biegu jałowego musi świecić, gdy skrzynia biegów jest na luzie. Jeżeli
tak się nie dzieje, zlecić sprawdzenie systemu przez serwis Yamaha.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl
3. Włączyć ssanie, całkowicie zamknąc manetkę gazu.
4. Nacisnąć włącznik rozrusznika, aby uruchomić silnik.
Wskazówka:
Jeżeli silnik nie zapali od razu, puścić włącznik rozrusznika i poczekać kilka sekunt przed
rozpoczęciem kolejnej próby rozruchu. Aby nie rozładować akumulatora, włącznik
rozrusznika trzymać wciśnięty za każdym razem przez okres nie dłuższy niż 10 sekund.

5. Po uruchomieniu silnika cofnąć dźwignię ssania do połowy.
Wskazówka:
Dopóki silnik się nie rozgrzeje, nie przyspieszać gwałtownie, ponieważ powoduje to
przyspieszone zużycie silnika.

6. Po rozgrzaniu silnika wyłączyć ssanie całkowicie.
Wskazówka:
Silnik jest dostatecznie rozgrzany, jeżeli przy wyłączonym ssaniu szybko reaguje na
dodanie gazu.

VI.2

ROZRUCH ROZGRZANEGO SILNIKA

Przy rozruchu ciepłego silnika nie włączać ssania.
Uwaga:
Przed pierwszą jazdą koniecznie zapoznać się z opisaną w dalszym ciągu " Procedurą
docierania silnika " .

VI.3

ZMIANA BIEGÓW

Wykorzystanie mocy silnika w różnych zakresach prędkości, umożliwiające ruszanie, podjazdy pod
górę i szybkie przyspieszanie, możliwe jest dzięki skrzyni biegów.
Położenia nożnej dźwigni zmiany biegów pokazane są na jednym z rysunków.
Aby włączyć luz, wcisnąć dźwignię zmiany biegów kilkakrotnie w dół aż do włączenia biegu
pierwszego a następnie lekko podciągnąc do góry.

VI.4

ZALECANE MOMENTY ZMIANY BIEGÓW (TYLKA SZWAJCARIA)

W poniższej tabeli podane są zalecane momenty zmiany biegów przy przyspieszaniu.
zmiana z...
moment zmiany biegów
1 - & gt; 2
23 km/h
2 - & gt; 3
36 km/h
3 - & gt; 4
50 km/h
4 - & gt; 5
60 km/h
Wskazówka:
Aby zredukowac bieg o dwa stopnie (np. z 4 na 2) motocykl należy najpierw wyhamować
do prędkości ok.35km/h.

25

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

VI.5

26

PROCEDURA DOCIERANIA SILNIKA

Pierwszy 1000 kilometrów decyduje o osiągach i trwałości nowego silnika. Z tego względu należy
starannie przeczytać i dokładnie przestrzegać poniższych wskazówek.
Podcza pierwszego 1000km przebiegu silnika nie wolno przeciążać, ponieważ różne elementy silnika
uzyskują dopiero w trakcie docierania prawidłowe luzy robocze. Należy unikać wysokich obrotów,
dłuższej jazdy na pełnym gazie i innych obciążeń powodujących silne rozgrzanie silnika.
1. Pierwsze 150km
Unikać dłuższej pracy silnika z manetka gazu otwartą więcej niż 1/3. Po każdej godzinie jazdy
wyłączyć silnik na 10-15 minut w celu ostudzenia. Często zmieniać biegi i prędkości jazdy. Nie
jechać stale z tą samą prędkością.
2. 150-500km
Unikać dłuższej jazdy z manetka gazu otwarta więcej niz 1/2. Na krótkich odcinkach można
krótkotrwale (np. podczas przyspieszania) wykorzystać cały zakres obrotów. Nie jechać na pełnym
gazie!
3. 500_1000km
Unikać dłuższej pracy silnika z manetka gazu otwartą więcej niż 3/4.
Uwaga:
Po pierwszym 1000km koniecznie wymienić olej silnikowy i filtr oleju oraz olej
przekładniowy.

4. Po 1000km
Unikać dłuższej jazdy na pełnym gazie i bez zmiany obrotu.
Uwaga:
W razie zakłóceń pracy silnika w okresie docierania niezwłocznie zgłosić się do serwisu
Yamaha.

VI.6

ZATRZYMANIE I PARKOWANIE

Aby zaparkować motocykl,wyłączyć silnik i wyciągnąć kluczyki ze stacyjki.
Ostrzeżenie:
Tłumik i rury wydechowe rozgrzewają się do wysokich temperatur. Motocykl należy
parkować tak, aby zapobiec przypadkowemu dotknięciu gorących elementów przez dzieci,
przechodniów. Motocykl nie stawiać na pochylonym lub miękkim podłożu, aby się nie
wywrócił.
Ostrzeżenie:
Korzystanie tylko z przedniego lub tylko z tylnego hamulca jest niebezpieczne, ponieważ
motocykl może wpaść w poślizg, a kierowca utracić nad nim kontrolę. Na mokre lub
śliskiej nawierzchni oraz na zakrętach, hamulców należy używać ostrożnie. Nagłe
hamowanie w tych warunkach jest szczególnie niebezpieczne.
Ostrzeżenie:
Wraz ze wzrostem szybkości motocykla droga hamowania pojazdu wydłuża się. Należy

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl
stale zachowywać wystarczający i bezpieczne odstęp od pojazdów jadących przed nami
oraz innych przeszkód.
Wskazówka:
Przed zmianą biegu należy odjąć gaz. Jeżeli włączony zostaie niższy bieg, przed
puszczeniem dźwigni sprzęgła należy zwiększyć lekko obroty, aby uniknąć szapnięć i
nadmiernego obciążenia silnika.

27

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

28

VII. KONSERWACJA OKRESOWA I DROBNE NAPRAWY
Optymalne osiągi i bezpieczeństwo może zagwarantować tylko należyte konserwowanie, regularne
smarowanie i prawidłowa regulacja. Każdy kierowca odpowiada sam za bezpieczeństwo swojego
pojazdu w ruchu drogowym. Podane w instrukcji zalecane częstotliwości wykonywania zabiegów
konserwacyjnych i smarowania należy traktować tylko jako dane orientacyjne, odniesione do
normalnych warunków eksploatacji.
Zależnie od pogody, obciążenia i sposobu wykorzystywania motocykla może być konieczne częstsze
wykonywanie tych czynności.
W tym rozdziale znajdziesz informacje o najważniejszych czynnościach kontrolnych, regulacjach i
smarowaniu.
Ostrzeżenie:
Osoby nie mające doświadczenia w wykonywaniu zwykłych czynności konserwacyjnych w
swoim motocyklu powinny zlecić ich wykonanie przez serwis Yamaha.

VII.1

NARZĘDZIA PODRĘCZNE

Niektóre czynności konserwacyjne i naprawy, wyszczególnione w instrukcji, mogą być wykonane
przez wprawnego użytkownika we własnym zakresie. Podręczne narzędzia (1) umożliwiają wykonanie
większości czynności konserwacyjnych. Niektóre regulacje wymagają jednak dodatkowych narzędzie
(np. klucza dynamometrycznego).

Wskazówka:
Jeżeli nie ma narzędzi potrzebnych do wykonania konserwacji, należy zlecić ich
wykonanie podczas przeglądu lub naprawy.

29

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

Zawory *

Opis czynności

Świece zapłonowe

sprawdzić luzy zaworowe, w razie potrzeby
wyregulować
sprawdzić stan, w razie potrzeby oczyścić lub wymienić

Filtr powietrza

oczyścić, w razie potrzeby wymienić

Gaźnik *

Filtr paliwa *

sprawdzić obroty biegu jałowego, synchronizację,
działanie ssania; w razie potrzeby wymienić
sprawdzić, czy nie ma pęknięć i innych uszkodzeń; w
razie potrzeby wymienić
sprawdzić stan; w razie potrzeby wymienić

Olej silnikowy

wymienić

Filtr oleju *

wymienić

Przekładnia

Hamulec tylnego koła

sprawdzić poziom oleju i ewentualne nieszczelności,
wymienić co 24000km lub co 2 lata
sprawdzić działanie i ewentualne nieszczelności, w razie
potrzeby uzupełnić poziom płynu
sprawdzić luz, w razie potrzeby skorygować

Sprzęgło

sprawdzić działanie, w razie potrzeby wyregulować

Przewody paliwowe *

Hamulec przedniego koła *

Łożyska wahacza tylnego koła * sprawdzić luz, w razie potrzeby skorygować, smarować
niewielką ilością smaru co 24000km lub co 2 lata
Koła *
sprawdzić wyważenie, bicie i ewentualne uszkodzenia
oraz stan napięcia szprych
Łożyska kół *
sprawdzić luz i ewentualne uszkodzenia, w razie
potrzeby wymienić
Łożysko kierownicy *
sprawdzić luz, w razie potrzeby wyregulować,
smarować niewielką ilością smaru co 24000km lub co 2
lata
Widelec teleskopowy *
sprawdzić działanie i ewentualne nieszczelności, w razie
potrzeby naprawić
Włącznik podpórki bocznej
sprawdzić działanie, w razie potrzeby wymienić
Akumulator *
Amortyzatory teleskopowe *
Połączenia śrubowe
Boczna podpórka

sprawdzić gęstość elektrolitu i drożność wężyka
odpowietrzającego, w razie potrzeby skorygować
sprawdzić działanie i ewentualne nieszczelności, w razie
potrzeby naprawić
sprawdzić połączenia w podwozie, w razie potrzeby
dokręcić lub wyregulować
sprawdzić działanie, w razie potrzeby naprawić

Co 12000km;
max po 12
miesiącach

Wyszczególnienie

Co 6000km;
max po 6
miesiącach

KONSERWACJA OKRESOWA I SMAROWANIE
Po dotarciu
1000km

VII.2

X

X

X

X

X
X
X

X
X
X

X

X

X
X

X

wymiana

X

X
X
X
X

X

X

X
X

X
X
X

X

X

X

X

X

X
X

X

X
X

X
X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

* konserwacja powinna być wykonana przez serwis Yamaha
** smar z dwusiarczkiem molibdenu
*** smar litowy

Wskazówka:
Wymiana płynu hamulcowego:
Regularnie sprawdzać i korygować poziom płynu hamulcowego
Co 2 lata wymieniać uszczelki pierścieniowe tłoczków w pompie głównej i cylinderkach
hamulcowych oraz wymieniać płyn hamulcowy

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

30

Elastyczne przewody układu hamulcowego wymieniać w razie stwierdzenia uszkodzeń lub
pęknięć, jednak nie rzadziej niż raz na 4 lata.

VII.3

MOMENTY DOKRĘCANIA

Stan dokręcenia wymienionych części należy sprawdzać regularnie, zwłaszcza przed dłuższą jazdą. Do
dokręcania należy użyć klucza dynamometrycznego.

A
nakrętka
10mm
12mm
14mm
17mm
19mm
22mm

B
śruba
6mm
8mm
10mm
12mm
14mm
16mm

Wyszczególnienie
świeca zapłonowa
spus oleju z silnika
śruba pokrywki obudowy filtra oleju
śruba zaciskowa przedniej osi
przednia oś
nakrętka tylnej osi
śruba zaciskowa tylnej osi
spust oleju z przekładni
zakrętka wlewu oleju do przekładni

Ogólne momenty dokręcania
Nm
kGm
6
0,6
15
1,5
30
3,0
55
5,5
85
8,5
130
13,0
Specjalne momenty dokręcania
Nm
kGm
20
2,0
43
4,3
10
1,0
23
2,3
58
5,8
107
10,7
16
1,6
23
2,3
23
2,3

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

VII.4

31

OLEJ SILNIKOWY

Kontrola poziomu oleju
1. Rozgrzać silnik przez kilka minut. Ustawić motocykl wyprostowany na równym podłożu.
2. Odczytać poziom oleju przy wyłączonym silniku na wzierniku (1) z lewej strony pod skrzynią
korbową.
3. Poziom oleju powinien zawierać się pomiędzy kreskami mininum (3) i maksimum (2). Jeżeli oleju
jest za mało należy dolać go do zalecanego poziomu.

Wskazówka:
Podczas kontroli poziomu oleju motocykl musi stać idealnie prosto. Nawet niewielkie jego
odchylenie od pionu spowoduje błędny odczyt.
Wskazówka:
Przed odczytem poziomu oleju na wzierniku poczekać, aby olej mógł spłynąć.

Wymiana oleju i filtra
Rozgrzać silnik przez kilka minut a następnie wyłączyć.
1. Pod silnikiem ustawić naczynie na zużyty olej i zdjąć zakrętkę wlewu oleju do silnika

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

32

2. Wykręcić śrubę do spuszczania oleju (1) z silnika i opróżnić silnik ze zużytego oleju.

3. Odkręcić śruby (2) mocujące pokrywę obudowy filtra oleju (1) i wyjąć pierścień uszczelniający oring oraz zużyty wkład filtra. .

4. Wkręcić śrubę spustu oleju i dokręcić z wymaganym momentem obrotowym.
Moment dokręcania:
śruba spustu oleju - 43Nm
śruba pokrywki obudowy filtra oleju - 10Nm

5. Zamontować nowy wkład filtrujący (2), uszczelniacz o-ring (1) i pokrywę filtra. Dokręcić śruby
pokrywy zgodnie z zalecanym momentem obrotowym.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

Wskazówka:
Upewnić się, czy o-ring jest prawidłowo osadzony.

6. Wlać odpowiednią ilość zalecanego oleju silnikowego i założyć zakrętkę wlewu oleju.
Zalecany gatunek oleju silnikowego (lepkość):
SAE 20W40 przy temperaturach powyżej 50C
SAE 10W30 przy temperaturach poniżej 100C
Zalecane klasy wg API - SE, SF, SG, SH lub SJ
Wielkości napełniania:
wymiana bez filtra - 2,6 litra
wymiana z filtram - 2,8 litra
Uwaga:
Nie stosować dodatków do oleju - może to powodować ślizganie sprzęgła.
Uwaga:
Uważać, aby do skrzyni korbowej nie dostały się żadne obce ciała.

7. Uruchomić silnik, zostawić na luzie przez kilka minut, sprawdzić, czy nie ma nieszczelności. W
razie jakichkolwiek nieszczelności wyłączyć silnik i usunąć przyczynę wycieków.

VII.5

OLEJ PRZEKŁADNIOWY

Ostrzeżenie:
Uważać, aby do skrzyni przekładniowej nie dostały się żaden ciała obce, a olej nie dostał
się na koła i ogumienie.

33

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

34

Kontrola poziomu oleju
1. Ustawić motocykl na równym podłożu w pozycji pionowej. Silnik powinien być ochłodzony do
temperatury otoczenia.
2. Zdjąć zakrętkę wlewu oleju przekładniowego (3) i sprawdzić, czy olej (1) sięga do górnej krawędzi
(2) otworu wlewu. Jeżeli poziom oleju jest za niski, dolać zalecanego oleju.

Wymiana oleju
1. Podstawić pod skrzynię przekładniową naczynie na zużyty olej.
2. Wykręcić zakrętkę wlewu oleju i śrubę spustową (1), spuścić olej.

3. Wkręcić śrubę spustową i dokręcić z zalecanym momentem obrotowym.
Moment dokręcania
śruba spustowa oleju przekładniowego - 23Nm

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

35

4. Skrzynię przekładniową napełnić świeżym olejem do krawędzi wlewu.
Ilość oleju przekładniowego - 190ml
Zalecany gatunek oleju:
olej hipoidalny SAE80, klasa wg API GL-4
lub uniwersalny olej przekładniowy SAE80W/90
Wskazówka:
Oznaczenie GL-4 odnosi się do klasyfikacji oleju. Można także używać oleju GL-5 lub GL6.

5. Założyć zakrętkę wlewu oleju i dokręcić z zalecanym momentem obrotowym.
Moment dokręcania:
zakrętka wlewu oleju przekładniowego - 23Nm

6. Na zakończenie sprawdzić, czy ze skrzyni przekładniowej nie ma wycieków.

VII.6

FILTR POWIETRZA

Wkład filtra powietrza należy czyścić w zalecanych odstępach czasu. W razie eksploatacji motocykla
w warunkach wysokiej wilgotności powietrza lub dużego zapylenia, wkład należy czyścić częściej.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

1. Zdjąć siedzenie
2. Odkręcić zbiornik paliwa
3. Unieść zbiornik paliwa i odłączyć od obudowy filtra.
Ostrzeżenie:
Do wykonania tej czynności zbiornik paliwa należy pewnie podeprzeć.
Nie przechylać za mocno zbiornika paliwa ani nie ciągnąc za mocno, aby nie obluzowały
się elastyczne przewody paliwowe i nie powstały wycieki paliwa.

4. Odkręcić pokrywę obudowy filtra powietrza (1 - śruba mocująca obudowy filtra powietrza).

5. Wyjąć czop w tylnej części pokrywki obudowy filtra z zaczepu na ramie i unieść pokrywkę
obudowy, nie zdejmując jej jednak całkowicie.

36

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

6. Wyciągnąc wkład filtra powietrza.
7. Ostukać wkład filtra, aby usunąć najgrubszy brud i kurz. Następnie wydmuchać sprężonym
powietrzem drobniejszy pył. Jeżeli wkład filtra jest uszkodzony, wymienić.
8. Montaż wykonać w odwrotnej kolejności.

Uwaga:
Upewnić się, czy wkład filtra jest dobrze ułożony w obudowie filtra.
Ostrzeżenie:
Przed ponownym zmontowaniem części upewnić się, czy elastyczne przewody paliwowe
nie są uszkodzone i czy nie ma wycieków paliwa. W przeciwnym razie nie wolno
uruchamiać silnika. Uszkodzenie powinno być naprawione w serwisie Yamaha.

37

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl
Upewnić się, czy elastyczne przewody paliwowe są prawidłowo ułożone, dobrze
podłączone i czy nie są przygniecione.
Uwaga:
Przy dokręcaniu śrub mocujących zbiornik paliwa upewnić się, czy dobrze osadzone są
podkładki i gumowe elementy amortyzujące.

Uwaga:
Silnik nie może pracować bez filtra powietrza, ponieważ cząsteczki pyłów dostające się do
silnika przyspieszają zużycie tłoków i/lub cylindrów.

VII.7

REGULACJA GAŹNIKA

Gaźnik to zasadnicza część zespołu napędowego, wymagająca bardzo precyzyjnej regulacji.
Większość regulacji powinna być wykonana przez serwis Yamahy, dysponujący odpowiednimi
urządzeniami diagnostycznymi, wiedzą i doświadczeniem. Opisaną niżej regulację biegu jałowego
można wykonać samodzielnie w ramach regularnej konserwacji motocykla.
Wskazówka:
Do regulacji obrotów biegu jałowego potrzebny jest obrotomierz diagnostyczny.
Uwaga:
Regulacja gaźnika wykonana przez producenta oparta jest na liczny testach. Zmiana
ustawień fabrycznych może spowodować spadek mocy a nawet uszkodzenie silnika.

38

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

VII.8

REGULACJA OBROTÓW BIEGU JAŁOWEGO

Uruchomić i rozgrzać silnik. Silnik można uznać za dostatecznie rozgrzany, jeżeli dobrze reaguje na
dodawanie gazu.
Do regulacji obrotów biegu jałowego służy śruba regulacyjna (1). Aby zwiększyć obroty, wkręcać
śrubę regulacyjną, aby zmniejszać obroty - wykręcać śrubę.

Obroty biegu jałowego - 1150-1250obr/min.
Wskazówka:
Jeżeli nie da się wyregulować obrotów powyższą metodą, należy zlecić wykonanie
przeglądu silnika przez serwis Yamaha.

VII.9

REGULACJA LUZU CIĘGNA GAZU

Wskazówka:
Przed regulacją luzu cięgna gazu sprawdzić, i w razie potrzeby skorygować obroty biegu
jałowego.

Manetka gazu musi mieć pewien luz w kierunku obrotu. Jeżeli luz ten (A) jest nieprawidłowy, jego
regulacja powinna zostać przeprowadzona w serwisie Yamaha.

39

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

40

Luz (A) - 3-5mm

VII.10 REGULACJA LUZU ZAWORÓW
W eksploatacji motocykla z czasem zmienia się luz zaworów, wskutek czego nie następuje optymalne
napełnienie cylindrów. Poza tym nieprawidłowy luz zaworów może spowodować uszkodzenie silnika.
Aby temu zapobiec, należy regularnie - zgodnie z harmonogramem - kontrolować i w razie potrzeby
regulować luz zaworów. Regulacja ta powinna być wykonana przez serwis Yamahy.

VII.11 KONTROLA ŚWIEC ZAPŁONOWYCH
Prawidłowa praca silnika zależy w znacznym stopniu od działania i stanu świec zapłonowych. Stan
świec można łatwo skontrolować, przy czym obserwacja świec pozwala na wyciągnięcie wniosków co
do stanu silnika. Stopka izolatora powinna być jednakowo zabarwiona na wszystkich świecach silnika.
Przy prawidłowo ustawionym silniku i normalnym stylu jazdy izolator porcelannowy otaczający
elektrodę centralną ma kolor jasnobrązowy. Jeżeli zabarwienie poszczególnych lub wszystkich świec
odbiega od tej barwy, należy zlecić wykonanie przeglądu przez serwis Yamahy.
Świece zapłonowe należy regularnie wykręcać i kontrolować, ponieważ ciepło spalania i osady z
biegiem czasu powodują pogorszenie działania świec.
Przy znacznym stopniu wypalenia elektrod centralnych lub nadmiernym osadzie nagaru olejowego
świece należy wymienić na nowe o zalecanej wartości cieplnej.
Zalecane świece zapłonowe:
na rynek szwajcarski - BPR7ES firmy NGK
dla pozostałych krajów - BPR6ES firmy NGK

Przed wkręceniem świecy zapłonowej należy skontrolować wielkość przerwy na elektrodzie (1) i
ewentualnie skorygować.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

41

Przerwa na elektrodzie świecy zapłonowej - 0,7-0,8mm

Przed zamontowaniem świec należy zawsze oczyścić płaszczyznę gniazda uszczelki świecy i założyć
nową uszczelkę. Brud i zanieczyszczenia usunąć z gwindu i dokręcić świece wymaganym momentem
obrotowym.
Moment dokręcania:
świeca zapłonowa - 20Nm
Wskazówka:
Jeżeli przy montażu świecy nie dysponujemy kluczem dynamometrycznym właściwy
moment dokręcania uzyskamy wkręcając świecę do oporu ręką, a następnie dociągając
kluczem o 1/4-1/2 obrotu.

VII.12 REGULACJA LUZU DŹWIGNIA HAMULCA RĘCZNEGO
Dźwignia hamulca ręcznego powinna mieć luz 2-5mm. Luz należy regulować w następujący sposób:
1. Poluzować przeciwnakrętkę (2) na dźwigni hamulca ręcznego.
2. Wkręcać lub wykręcać śrubę regulacyjną (1) aż luz (A) na końcu dźwigni hamulca ręcznego przy
jej naciskaniu osiągnie 2-5mm przed zetknięciem się śruby regulacyjnej z tłoczkiem pompy
hamulcowej.
3. Dokręcić przeciwnakrętkę.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

Ostrzeżenie:
Kontrolować luz dźwigni hamulca ręcznego, zapewniając prawidłowe działania hamulca.
Ostrzeżenie:
Miękka reakcja przy naciskaniu dźwigni hamulca ręcznego wskazuje na zapowietrzenie
instalacji hamulcowej, co należy koniecznie usunąć przed rozpoczęciem jazdy. Powietrze
w przewodach hamulcowych zmniejsza siłę hamowania i stanowi duże zagrożenie.
Czynność odpowietrzania hamulców należy powierzyć serwisowi Yamaha.

VII.13 REGULACJA DŹWIGNI HAMULCA NOŻNEGO
Ostrzeżenie:
Regulacja ta powinna być wykonana przez serwis Yamaha.

42

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

43

Położenie dźwigni

1. Poluzować przeciwnakrętkę (2).
2. Wkręcać lub wykręcać nakrętkę regulacyjną (1), aby ustawić dźwignię hamulca nożnego w
położeniu pokazanym na rysunku.
3. Dokręcić przeciwnakrętkę.

Ostrzeżenie:
Po wyregulowaniu położenia dźwigni wyregulować luz dźwigni.

Luz dźwigni
Dźwignia hamulca nożnego powinna mieć luz 20-30mm. Aby zmniejszyć lub zwiększyć luz, obrócić
nakrętkę regulacyjną (1) na mechanizmie dźwigniowym hamulca w kierunku ruchu wskazówek zegara
lub w kierunku przeciwnym.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

44

Ostrzeżenie:
Po wyregulowaniu luzu dźwigni hamulca nożnego sprawdzić działanie światał STOP.

VII.14 REGULACJA WŁĄCZNIKA ŚWIATŁA STOP
Połączony ze światłem hamowania włącznik STOP (1) jest uruchamiany przy naciśnięciu dźwigni
hamulca nożnego. W celu wyregulowania przytrzymać włącznik i obracać nakrętką regulacyjną (2).
Przy prawidłowym wyregulowaniu światło hamowania zapala się tuż przed rozpoczęciem działania
hamulca.

VII.15 KONTROLA KLOCKÓW HAMULCOWYCH PRZEDNIEGO KOŁA I SZCZĘK HAMULCOWYCH
TYLNEGO KOŁA

Hamulce wyposażone są we wskaźnik zużycia, umożliwiający wzrokową ocenę stanu klocków lub
szczęk hamulcowych bez ich demontażu.
Koło przednie
Wcisnąć dźwignię hamulca ręcznego i przyjrzeć się wskaźnikowi zużycia (1). Po osiągnięciu granicy
dopuszczalnego zużycia (A) zlecić wymianę klocków hamulcowych serwisowi Yamaha.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

45

Granica zużycia klocków hamulcowych (A) - 0,8mm

Koło tylne
Wcisnąć dźwignię hamulca nożnego i przyjrzeć się wskaźnikowi zużycia (2). Po osiągnięciu granicy
dopuszczalnego zużycia (1) zlecić wymianę serwisowi Yamaha.

VII.16 KONTROLA POZIOMU PŁYNU HAMULCOWEGO
Przy zbyt małej ilości płynu hamulcowego do instalacji hamulcowej może dostać się powietrze, co ma
negatywny wpływ na działanie hamulców. Dlatego przed kazdą jazdą należy skontrolować poziom
płynu hamulcowego w zbiorniczku i w razie potrzeby uzupełnić. Nalezy przy tym przestrzegać kilku
zasad:

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

46

1. Do odczytu poziomu płynu trzymać kierownicę tak, aby zbiorniczek płynu hamulcowego pompy
hamulcowej był ustawiony poziomo.

2. Stosować tylko zalecany płyn hamulcowy. Inne płyny mogą uszkodzić elementy gumowe i
spowodować nieszczelności układu, a tym samym niesprawność hamulców.
Zalecany płyn hamulcowy - DOT-4
Wskazówka:
W razie braku płynu hamulcowego klasy DOT-4 można zastosować płyn DOT-3.

3. Dolewać wyłącznie płyn tej samej marki i tego samego typu co w układzie.
4. Uważać aby podczas dolewania płynu do układu nie dostała się woda. Woda znacznie obniża
temperaturę wrzenia płynu i może spowodować powstawanie pęcherzyków pary.
5. Płyn hamulcowy jest agresywny wobec lakieru i tworzyw sztucznych. Z tego względu należy
obchodzić się z nim bardzo ostrożnie, a rozlany płyn natychmiast zetrzeć.
6. Stopniowe opadanie poziomu płynu hamulcowego wywołane jest zyżywaniem się okładzin
hamulcowych. W przypadku nagłego spadku poziomu płynu należy koniecznie wykonać przegląd
układu hamulcowego w serwisie Yamaha.

VII.17 WYMIANA PŁYNU HAMULCOWEGO
1. Wymiana płynu hamulcowego powinna być wykonana przez serwis Yamaha.
2. Po podanych niżej okresach, a także w razie stwierdzenia nieszczelności lub innych uszkodzeń
zlacić wykonanie przez serwis wymianę następujących części:
- uszczelka labiryntowa;
- elastyczne przewody hamulcowe (co 4 lata);

VII.18 REGULACJA LUZU DŹWIGNIA SPRZĘGŁA
Luz dźwigni sprzęgła powinien wynosić 10-15mm.

W razie potrzeby wykonać następujące czynności regulacyjne:

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

1.
2.
3.
4.

Poluzować przeciwnakrętkę (1) na rękojeści.
Luz dźwigni skorygować obracając nakrętką regulacyjną (2).
Dokręcić przeciwnakrętkę.
Jeżeli luz cięgna nie da się wyregulować na rękojeści, należy wykonać regulację przy skrzyni
korbowej.

Wskazówka:
Jeżeli sprzęgło nie daje się wyregulować lub nie działa prawidłowo, zlecić wykonanie
przeglądu serwisowi Yamaha.

47

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

VII.19 KONTROLA I REGULACJA CIĘGIEN BOWDENA
Ostrzeżenie:
Uszkodzenia pancerzy cięgien mogą być spowodowane korozją cięgien i ich
nieprawidowego działania. Ze względów bezpieczeństwa uszkodzone ciegła należy
bezzwłocznie wymienić.

Cięgna i złączki regularnie smarować.
Zalecany smar do cięgien - olej silnikowy SAE10W30

VII.20 SMAROWANIE CIĘGNA GAZU I MANETKI GAZU
Ponieważ do nasmarowania cięgna gazu wymagany jest demontaż manetki gazu, zaleca się
nasmarowanie obu elementów jednocześnie.
1. Odkręcić śruby obudowy manetki i zdjąć rękojeść.
2. Trzymając końcówkę cięgna do góry wpuścić kilka kropel oleju do pancerza i na cięgno.
3. Rękojeść i obudowę manetki nasmarować w punktach smarowania odpowiednim olejem
uniwersalnym.

VII.21 SMAROWANIE DŹWIGNIA HAMULCA NOŻNEGO I DŹWIGNI ZMIANY BIEGÓW
Przesmarować osie obrotu dźwigni hamulca nożnego i dźwigni zmiany biegów.
Zalecany smar - olej silnikowy SAE10W30

VII.22 SMAROWANIE DŹWIGNI HAMULCA RĘCZNEGO I DŹWIGNI SPRZĘGŁA
Przesmarować osie obrotu dźwigni hamulca ręcznego i dźwigni sprzęgła.
Zalecany smar - olej silnikowy SAE10W30

VII.23 KONTROLA I SMAROWANIE PODPÓRKI BOCZNEJ
Przesmarować osie obrotu i ewentualnie powierzchnie ślizgowe podpórki bocznej. Upewnić się, że
podpórka składa i rozkłada się bez oporów.
Zalecany smar - olej silnikowy SAE10W30
Ostrzeżenie:
Jeżeli podpórka zacina się, należy zlecić wykonanie przeglądu serwisowi Yamaha.

VII.24 KONTROLA WIDELCA TELESKOPOWEGO
Ostrzeżenie:
Podeprzeć motocykla tak, aby nie mógł się przewrócić.

48

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

49

Kontrola wzrokowa
Sprawdzić, czy na rurach stojakowych nie ma wyżłobień lub innych mechanicznych uszkodzeń,
sprawdzić, czy na uszczelkach widelca nie ma wycieków.
Kontrola działania
1. Ustawić motocykl wyprostowany na równym podłożu.
2. Mocno wcisnąć dźwignię hamulca ręcznego.
3. Nacisnąć mocno na kierownicę, sprawdzić kilkakrotnie ruch sprężynujący widelca.
Uwaga:
Jeżeli ruch sprężynujący nie jest równomierny lub w razie stwierdzenia jakichkolwiek
uszkodzeń, należy zlecić wykonanie przeglądu motocykla przez serwis Yamaha.

VII.25 REGULACJA AMORTYZATORÓW TYLNYCH
Naciąg sprężyn obu amortyzatorów można wyregulować w następujący sposób: aby zwiększyć naciąg,
obracać miseczkę sprężyny w kierunku (2), aby zmniejszyć naciąg - w kierunku (1).

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

50

Ostrzeżenie:
Należy pamiętać o jednakowej regulacji obu amortyzatorów. Nierównomiernie
wyregulowane amortyzatory pogarszają charakterystykę trakcyjna motocykla.
Wskazówka:
Regulację najlepiej zlecić serwisowi Yamaha.

VII.26 KONTROLA UKŁADU KIEROWNICZEGO
Zużycie lub luzy łożysk układu kierowniczego stanowią poważne zagrożenie bezpieczeństwa jazdy. Z
tego względu należy regularnie kontrolować stan układu kierowniczego.
1. Ustawić motocykl na koziołkach tak, aby można było swobodnie obracać kierownicą.
2. Uchwycić dolny koniec widelca teleskopowego i spróbować poruszać nim w kierunku jazdy tam i z
powrotem.
3. W razie stwierdzenia luzu, należy zlecić wykonanie regulacji układu kierowniczego serwisowi
Yamaha.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

51

Ostrzeżenie:
Podeprzeć motocykl tak, ab nie mógł się wywrócić.

VII.27 KONTROLA I KONSERWACJA ŁOŻYSK KÓŁ
Jeżeli luz na łożyskach koła przedniego lub tylnego jest za duży lub koła nie obracają się swobodnie,
należy zlecić wykonanie przeglądu łożysk kół przez serwis Yamaha.
Łożyska kół należy konserwować zgodnie z tabelą przeglądów okresowych.

VII.28 KONTROLA AKUMULATORA
Sprawdzić poziom elektrolitu w akumulatorze i stan zacisków biegunków akumulatora. Jeżeli poziom
elektrolitu jest za niski dolać wody destylowanej.
Uwaga:
Kontrola akumulatora obejmuje także sprawdzenie, czy wężyk odpowietrzający
akumulator jest dobrze ułożony. Jeżeli wężyk ten jest tak, że elektrolitu lub gazy z
akumulatora dostają się na ramę, może to spowodować, oprócz śladów na powierzchni,
uszkodzenia w strukturze materiału.
Ostrzeżenie:
Akumulator zawiera trujący kwas siarkowy, który może spowodować ciężkie poparzenia i
trwale uszkodzić oczy. Dlatego przy wszelkich czynnościach związanych z akumulatorem
należy nosić okulary ochronne. Należy bezwzględnie unikać kontaktu oczu, skóry i
odzieży z elektrolitem.

VII.29 KONSERWACJA AKUMULATORA
Niewystarczająco konserwowany akumulator szybko się zużywa i rozładowuje. Dlatego poziom
elektrolitu w akumulatorze należy sprawdzać co najmniej raz na miesiąc.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

52

1. Poziom elektrolitu powinien zawierać się pomiędzy kreskami minimum (2) oraz maksimum (1). W
razie potrzeby uzupełnić wodą destylowaną.
Uwaga:
Zwykła woda wodociągowa zawiera związki mineralne szkodliwe dla akumulatora. Dlatego
do akumulatora można wlewać tylko wodę destylowaną.

2. Przed przewidywaną dłuższą przerwą w eksploatacji motocykla wymontować akumulator z
motocykla i przechowywać w chłodnym i zacienionym miejscu. Przed ponownym zamontowaniem
akumulatora w motocyklu naładować go.
3. W trakcie dłuższego przechowywania akumulatora co pewnien czas sprawdzić częstość elektrolitu i
w razie potrzeby doładować akumulatora.
4. Montując akumulator należy zwrócić uwagę na biegunowość, a także zwrócić uwagę na
podłączenie i stan wężyka odpowietrzającego.

VII.30 WYMIANA BEZPIECZNIKÓW
Skrzynka bezpieczników znajduje się pod siedzeniem kierowcy.
Jeżeli przepali się któryś z bezpieczników, należy wyłączyć zapłon i wszystkie odbiorniki prądu.
Następnie należy wymienić przepalony bezpiecznik na nowy o tym samym prądzie przebicia.
Następnie włączyć zapłon i odbiorniki. Sprawdzić czy instalacja elektryczna działa prawidłowo. Jeżeli
nowo założony bezpiecznik ulegnie ponownie przepaleniu należy zlecić sprawdzenie instalacji i
usunięcie usterki serwisowi Yamaha.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

Uwaga:
Nie wolno stosować bezpieczników o prądzie przebicia większym niż zalecany. Taki
bezpiecznik może spowodować zniszczenie układów elektronicznych a nawet pożar.
Zalecane bezpieczniki:
główny - 30A
reflektora - 15A
kierunkowskazów - 15A
instalacji zapłonowe - 15A

VII.31 WYMIANA ŻARÓWKI REFLEKTORA
Reflektor został wyposażony w żarówkę halogenową H4. Przepaloną żarówkę można wymienić w
następujący sposób:
1. Odkręcić wkręty mocujące (1) reflektor.

53

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

2. Rozłączyć wtyczkę, odsłonić reflektor i zdjąć gumowy kapture lampy (1)

3. Zluzować uchwyt lampy (1) obracając w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara i
wyjąć uszkodzoną żarówkę.

54

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

Ostrzeżenie:
Nie dotykać żarówki zanim nie ostygnie.

4. Założyć nową żarówkę reflektora i zabezpieczyć uchwyt lampy, obracając go w tym celu w
kierunku ruchu wskazówek zegara.
Uwaga:
Nie dotykać żarówki palcami. Ślady potu i tłuszczu powodują skrócenie żywotności
żarówki. Zanieczyszczoną żarówkę przetrzeć ściereczką zwilżoną alkoholem lub
rozcieńczalnikiem.

5. Założyć kapturek lampy i wtyczkę. W razie potrzeby zlecić wyregulowanie reflektora serwisowi
Yamaha.

VII.32 DEMONTAŻ PRZEDNIEGO KOŁA
Ostrzeżenie:
Czynności serwisowe przy kołach powinny być wykonywane przez serwis Yamaha.
Ostrzeżenie:
Podeprzeć motocykl tak, aby się nie wywrócił.

1. Zdemontować z przedniego koła wałek napędowy prędkościomierza (1).

55

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

Wykręcić śrubę zaciskową (1) przedniej osi i zdemontować oś koła.

2. Motocykl oprzeć na koziołku ustawionym pod motocyklem tak, aby przednie koło uniosło się z
podłoża.
3. Wyjąć oś koła. Zwrócić uwagę, aby motocykl był prawidłowo i bezpiecznie podparty.
Wskazówka:
Przy wymontowanej tarczy hamulca nie wolno pod żadnym pozorem naciskać dźwignia
hamulca ręcznego, ponieważ spowoduje to ściśnięcie ze soba klocków hamulcowych.

VII.33 MONTAŻ PRZEDNIEGO KOŁA
Montaż przedniego koła wykonać w odwrotnej kolejności, zwracając uwagę na następujące punkty:

56

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

57

1. Pazury zbieraka prędkościomierza na piaście koła muszą być włożone w rowki na obudowie
napędu prędkościomierza.

2. Między klockami hamulcowymi musi być zapewniony dostatecznie duży luz, aby zmieściła się w
nim tarcza hamulcowa.
3. Nosek na rurze widelca musi wejść w rowek w obudowie napędu prędkościomierza.

4. Oś koła dokręcić z wymaganym momentem obrotowym.
Moment dokręcania przedniej osi - 58Nm

5. Przed dokręceniem śruby blokującej oś, nacisnąc kilkakrotnie na teleskopy.
6. Śrubę blokującą dokręcić z odpowiednim momentem.
Moment dokręcania śruby blokującej - 23Nm

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

VII.34 DEMONTAŻ TYLNEGO KOŁA
Ostrzeżenie:
Czynności serwisowe przy kołach powinny być wykonywane przez serwis Yamaha.
Ostrzeżenie:
Podeprzeć motocykl tak, aby się nie wywrócił.

1. Wymontować zawleczkę (2) nakrętki osi i poluzować nakrętkę (1).

2. Demontując zawleczkę, nakrętkę i śrubę odłączyć cięgno od tarczy hamulca.

3. Motocykl oprzeć na koziołku ustawionym pod motocyklem tak, aby koło uniosło się z podłoża.
4. Odłączyć od pręta hamulca (5) nakrętkę regulacyjną (4) i mechanizm dźwigniowy (6).
5. Zdemontować nakrętkę osi (8)

58

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

59

6. Poluzować śrubę zaciskową (7) osi i wyjąć oś tylną koła.
7. Odłączyć koło odsuwając je w prawo od skrzyni przekładniowej a następnie wyjąć.

VII.35 MONTAŻ TYLNEGO KOŁA
Montaż tylnego koła wykonać w odwrotnej kolejności, zwracając uwagę na następujące punkty:
1. Złącze wielokarbowe skrzyni przekładniowej i piasty koła tylnego posmarować cienką warstwą
smaru litowego.
2. Złącza wielokarbowe piasty koła i skrzyni przekładniowej muszą być dobrze wzajemnie zazębione.

3. Podane niżej części dokręcić z wymaganym momentem i założyć nowe zawleczki.
Ostrzeżenie:
Nigdy nie zakładać ponownie wymontowanej zawleczki.
Momenty dokręcania:
nakrętka osi - 107Nm
śruba cięgna hamulca - 20Nm
śruba zaciskowa - 16Nm

4. Wyregulować położenie dźwigni hamulca nożnego.

VII.36 DIAGNOSTYKA
Poniższy schemat diagnostyczny zawiera opis czynności umożliwiających łatwą i szybką kontrolę
poszczególnych zakresów funkcjonalnych. Naprawy powinny być wykonywane wyłącznie przez
serwis Yamaha. Należy stosować wyłącznie oryginalne części zamienne Yamaha. Części innych
producentów mogą wprawdzie wyglądać identycznie, jednak rzadko mają identyczną jakość i trwałość.
Ostrzeżenie:
Podczas czynności diagnostycznych i naprawczych przy układzie paliwowym trzymać z
dala źródła ognia, iskrzenia i otwartego płomienia. Nie palić tytoniu.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl
Paliwo
1. Sprawdzić poziom paliwa
2. Wystarczający
3. Brak paliwa
4. Zlecić wykonanie przeglądu przez serwis Yamaha.
5. Zatankować paliwo.
6. Ponownie uruchomić silnik.
Kompresja
7. Włączyć rozrusznik elektryczny
8. Jest kompresja.
9. Nie ma kompresji.
10. Normalna kompresja.
11. Zlecić wykonanie przeglądu przez serwis Yamaha.
Zapłon
12. Wykręcić świece i sprawdzić elektrody.
13. Wilgotne
14. Suche.
15. Wytrzeć do sucha czystą szmatką.
16. Założyć końcówkę przewodu zapłonowego i przyłożyć do masy (ramy motocykla).
17. Włączyć rozrusznik.
18. Dobra iskra.
19. Słaba iskra.
20. Brak iskry.
21. Zapłon w porządku.
22. Skorygować odstęp na elektrodach lub wymienić świece.
Akumulator
23. Włączyć rozrusznik.
24. Rozrusznik " kręci " szybko.
25. Rozrusznik " kręci " za wolno.
26. Akumulator w porządku.
27. Sprawdzić poziom elektrolitu i stan złącz, naładować akumulator.
28. Zlecić wykonanie przeglądu w serwisie Yamaha.

60

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

61

VIII. PIELĘGNACJA I PRZERWA W EKSPLOATACJI
VIII.1 PIELĘGNACJA
Regularne, gruntowne mycie zapewnia nie tylko dobry wygląd, ale poprawia również ogólne warunki
eksploatacji, ogranicza zużycie a tym samym zwiększa trwałość i pozwala dłużej zachować wartość
motocykla.
1. Przed myciem:
- na otwory tłumika nałożyć torebki plastikowe i zabezpieczyć gumkami, aby zapobiec
dostaniu się wody do tłumika,
- sprawdzić, czy końcówki przewodów zapłonowych i wszystkie kapturki są dobrze
założone.
2. Jeżeli silnik jest mocno zabrudzony olejm, nanieść pędzelkiem środek do czyszczenia na zimno.
Środka tego nie nakładać na osie kół.
3. Brud i środek do mycia na zimno spłukać gruntownie wodą przy pomocy węża, przy możliwie
niskim ciśnieniu mody.
Uwaga:
Za wyskie ciśnienie wody może spowodować przedostanie się wody i brudu do łożysk kół,
widelca przedniego koła, łożysk wahaczy, hamulców, uszczelek przekładni i podzespołów
elektrycznych. Skutkiem zastosowania ciśnieniowego urzadzenia do mycia jest wiele
kosztownych napraw.

4. Po spłukaniu grubszego brudu zmyć wszystkie powierzchnie ciepłą wodą z dodatkiem łagodnego
środka czyszczącego. Trudno dostępne miejsca najlepiej oczyścić przy pomocy starej szczoteczki
do zębów lub szczotki do mycia butelek.
5. Bezpośrednio potem spłukać motocykl czystą wodą i wytrzeć ściereczką irchową, czystą szmatką
lub miękkim, nasiąkliwym materiałem.
6. Siedzenie przetrzeć preparatem do czyszczenia tapicerki winylowej, aby obicie pozostało miękkie i
błyszczące.
7. Powierzchnie lakierowane i chromowane można wypolerować woskiem samochodowym. Należy
unikać kombinowanych preparatów czyszcząco-polerujących, ponieważ często zawierają środki
ścierne, które mogłyby uszkodzić elementy lakierowane. Po umyciu włączyć silnik i rozgrzać do do
temperatury eksploatacyjnej.

VIII.2 PRZERWA W EKSPLOATACJI
Przed planowaną przerwą w eksploatacji trwającą więcej niż 2 miesiące należy wykonać kilka
czynności mających na celu uniknięcie uszkodzeń. Najpierw motocykl gruntownie oczyścić a
następnie wykonać następujące czynności:
1. Usunąc paliwo ze zbiornika paliwa, przewodów paliwowych i komory pływakowej gaźników.
2. Opróżniony zbiornik paliwa wymontować, wlać do niego kubek oleju silnikowego i obracać
zbiornikiem tak, aby jego wnętrze zostało zwilżone olejem. Następnie wylać olej i zamontować
zbiornik do motocykla.
3. Wykręcić świece zapłonowe, w otwory po świecach wlać mniej więcej po łyżeczce do herbaty
oleju silnikowego i z powrotem wkręcić świece. Końcówki przewodów zapłonowych przyłożyć do
masy i zakręcić przez chwilę rozrusznikiem, aby olej rozprowadził się w tulejach cylindrowych.

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

62

! Ostrzeżenie:
Do obrócenia silnika rozrusznikiem ściągnąć końcówki przewodów zapłonowych i
przyłożyć do masy, aby zapobiec powstawaniu iskier zapłonowych.

4.
5.
6.
7.

Naoliwić wszystkie cięgna.
Motocykl ustawić na koziołkach tak, aby oba koła znalazły się w powietrzu.
Na otwory tłumika nałożyć torebki plastikowe, aby zapobiec dostawaniu się wilgoci do tłumika.
Jeżeli motocykl będzie przechowywany w bardzo wilgotnej lub zasolonej atmosferze, na wszystkie
powierzchnie metalowe nanieść cienką warstwę oleju. Nie wolno oliwić częsci gumowych ani
obicia siedzenia.
8. Zdemontowac akumulator, całkowicie naładować, umieścić w suchym miejscu i raz na miesiąc
doładowywać. Akumulatora nie przechowywać w bardzo zimnym ani bardzo ciepłym
pomieszczeniu (zakres temperatur 00-300C)
Wskazówka:
Przed przerwą w eksploatacji wykonać wszystkie niezbędne naprawy.

63

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

IX. DANE TECHNICZNE
Model
Wymiary gabarytowe
długość całkowita
szerokość całkowita
wysokość całkowita
wysokość siedzenia
rozstaw osi
minimalny prześwit
minimalny promień skrętu
Masa motocykla
w stanie gotowym do jazdy
z pełnym zbiornikiem paliwa
Silnik
typ konstrukcji
układ cylindrów
pojemność skokowa
średnica x skok tłoka
stopień sprężania
rozruch
smarowanie

|XV535 / XV500
2285mm
2225mm
715mm
780mm
1090mm
1120mm
720mm
1520mm
160mm
2900mm
195kg
196kg

wymiane bez filtra
wymiana z filtrem
całkowita pojemność miski
olejowej
Olej przekładniowy
gatunek oleju
klasa
wielkość wymiany
Filtr powietrza
typ
Paliwo
rodzaj
całkowita pojemność zbiornika
paliwa
rezerwa
Gażniki

CH, A

chłodzony powietrzem, 2-cylindrowy, 4-suwowy,
benzynowy, rozrządu typu SOHC
V2
535ccm XV535
494ccm XV500
76,0 x 59,0mm XV535
73,0 x 59,0mm XV500
9,0:1
elektryczny
wysokociśnieniowe, z mokrą miską olejową

Olej silnikowy
do silników 4-suwowych

D, GB, S, SF, DK, CH, N
F, I, E, NL, GR, A, B, P
prosta kierownica
wygięta kierownica
prosta kierownica
wygięta kierownica

SAE 20W40
SAE 10W30
2600ml
2800ml
3200ml

powyżej 50C
poniżej 150C

olej hipoidalny SAE80
GL-4 wg API
190ml
wkład suchy papierowy
benzyna bezołowiowa o liczbie oktanowej min. 91
13,5 l
2,5 l

64

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl
typ
producent
Świece zapłonowe
standardowo
przerwa na elektrodzie
Sprzęgło
typ
Przeniesienie napędu
napęd pierwotny
napęd wtórny
skrzynia biegów
zmiana biegów
przełożenia

BDS 34
MIKUNI
BPR6ES NGK
0,7-0,8mm
mechaniczne, cierne, wielopłytkowe, mokre
koła zębate 70/36 (1,944)
wał Kardana 19/18x32/11 (3,071)
5-stopniowa, kłowa
nożna
I
II
III
IV
V

38/14 (2,714)
38/20 (1,900)
35/24 (1,458)
28/24 (1,167)
29/30 (0,967)

Podwozie
konstrukcja ramy
kąt skrętu kierownicy
wyprzedzenie

rama dwujarzmowa
31050'
125mm

rodzaj
wielkość

dętkowe

Ogumienie
przód 3,00-19 49S
tył 140/90-15 N/C 70S

Hamulce
przód
tył
Zawieszenie kół
przód
tył
Amortyzatory
przód
tył
Skok sprężyn
przód
tył
Instalacja elektryczna
zapłon
akumulatora
Lampa przednia
typ
Żarówki
reflektor
światło tylne, STOP
kierunkowskazy
światła pozycyjne

tarczowy
bębnowy
widelec teleskopowy
wahacz wleczony
hydrauliczne, ze sprężyną spiralną
amortyzatory gazowe ze spręzyną spiralną
150mm
85mm
cyfrowy zapłon tranzystorowy TCI
GM 12AZ-3A-2/ 12V 12Ah
lampa halogenowa
12V 60/55W
12V 5/21W
12V 21W
12V 4W

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl
oświetlenie wskaźników
kontrolka luzu
kontrolka światłe długich
kontrolka kierunkowskazów

12V 3W
12V 3W
12V 1,7W
12V 3W

65

66

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

X.

SCHEMAT INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ

Kody barw:
B
L
G
Y
R
O
Br
Ch
Gy
Sb
Dg
W
B/Y
O

czarny
niebieski
zielony
żółty
czerwony
pomarańczowy
brązowy
czekoladowy
szary
błękitny
ciemnozielony
biały
czarno zółty

Spis elementów instalacji
1. ` osprzęt kierownicy (R)
2.
włącznik rozrusznika START
3.
włącznik świateł LIGHTS
4.
wyłącznik silnika ENGINE STOP
5.
włącznik rezerwy paliwa FUEL
6.
sygnał dźwiękowy
7.
cewka zapłonowa 1
8.
cewka zapłonowa 2
9.
wyłącznik termiczny
10. masa (rama)
11. stacyjka zapłonowa
12. dioda
13. pompa paliwowa
14. solenoid
15. masa (prostownik / regulator)
16. prostownik / regulator
17. akumulator
18. układ przekaźnikowy
19. rozrusznik
20. tylny kierunkowskaz (R)
21. światło tylne / STOP
22. tylny kierunkowskaz (L)
23. włącznik podpórki bocznej
24. włącznik biegu jałowego
25. generator impulsów
26. alternator
27. włącznik światła STOP

L/B
L/Y
L/R
L/W
G/Y
Y/B
Y/R
R/B
R/Y
R/W
Br/W
W/G
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.

niebiesko czarny
niebiesko żółty
niebiesko czerwony
niebiesko biały
zielono żółty
żółto czarny
żółto czerwony
czerwono czarny
czerwono żółty
czerwono biały
brązowo biały
biało zielony
skrzynka bezpieczników
przekaźnik kierunkowskazów
gaźnik - element grzejny 2
gaźnik - element grzejny 1
przekaźnik pompy paliwowej
skrzynka zapłonowa
osprzęt kierownicy (L)
włącznik sygnału dźwiękowego HORN
włącznik kierunkowskazów TURN
włącznik świateł mijania LIGHTS
włącznik sygnału świetlnego PASS
włącznik sprzęgła
przedni kierunkowskaz (L)
kontrolka kierunkowskazów TURN
kontrolka biegu jałowego NEUTRAL
kontrolka świateł drogowych HIGH
BEAM
oświetlenie wskaźników
bimetaliczny przekaźnik
kierunkowskazów
reflektor
światło postojowe przednie
przedni kierunkowskaz (R)
włącznik światła STOP w przednim kole

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

2

Instrukcja obsługi Yamaha XV500/535 Virago - www.PC800.prv.pl

3