Instrukcja obsługi do sterownika gazu STAG 200 300 i 4 oraz opis wyprowadzeń.
Instrukcja podłączenia i programowania sterownika
STAG-200, STAG-4,
STAG-300 Plus, STAG-300 Premium
( instrukcja dostępna także w programie diagnostycznym oraz na www.ac.com.pl)
ver. 2.3 2009‐06‐17
Producent:
AC Spółka Akcyjna.
15‐182 Białystok, ul. 27 Lipca 64
tel. +48 85 7438117, fax +48 85 653 8649
www.ac.com.pl, e‐mail: autogaz@ac.com.pl
Strona 1 z 35
Spis treści
1. Podłączenie instalacji.............................................................................................................3
1.1. Schemat podłączenia STAG‐200 .................................................................................3
1.2. Schemat podłączenia STAG‐4 .....................................................................................4
1.3. Schemat podłączenia STAG‐300 Plus..........................................................................5
1.4. Schemat podłączenia STAG‐300 Premium .................................................................6
1.5. Podłączenie dla sterowania pół‐sekwencyjnego........................................................7
1.6. Podłączenie dla sterowania full‐group. ......................................................................7
1.7. Sposób montażu sterownika STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300
Premium. ...................................................................................................................7
1.8. Dobór reduktora .........................................................................................................7
1.9. Dobór dysz wtryskiwaczy............................................................................................8
2. Opis programu diagnostycznego Ac Gas Synchro .................................................................8
2.1. Podłączenie sterownika do PC....................................................................................8
2.2. Wersja programu diagnostycznego AC GAS SYNCHRO ..............................................9
2.3. Menu główne ..............................................................................................................9
2.4. Parametry sterownika ..............................................................................................10
2.5. Informacja o sterowniku...........................................................................................15
2.6. OBD, Adaptacja OBD (tylko STAG‐300 Premium).....................................................16
2.7. Przyporządkowanie wtryskiwaczy gazowych do odpowiedniego Banku (tylko
STAG‐300 Premium). ...............................................................................................19
2.8. Sygnały, wtryskiwacze, centralka .............................................................................20
2.9. Autokalibracja ...........................................................................................................22
2.10. Oscyloskop ..............................................................................................................22
2.11. Błędy .......................................................................................................................23
2.12. Mapa mnożnika 2D .................................................................................................24
2.13. Mapa korekcji mnożnika 3D ( Dostępne tylko dla sterownika STAG‐300 Plus,
STAG‐300 Premium )................................................................................................25
2.14. Menu opcje .............................................................................................................27
2.15. Mapa korekcji mnożnika 3D „cyfrowa” ( Dostępne tylko dla sterownika
STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium ) ......................................................................28
2.16. Mapa korekcji od temperatury gazu ......................................................................29
2.17. Aktualizacja sterownika ..........................................................................................29
2.18. Aktualizacja STAG – OBD Adapter ..........................................................................30
3. Programowanie sterownika STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium .......31
3.1. Autokalibracja ...........................................................................................................31
3.2. Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na benzynie (mapa benzynowa) .............31
3.3. Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na gazie (mapa gazowa)..........................32
3.4. Sprawdzenie czy mapy się pokrywają, sprawdzenie odchyłki..................................32
3.5. Ręczne ustawianie sterownika. ................................................................................32
3.6. Korekcja mapy mnożnika mapa 3D ( tylko dla STAG‐300 Plus, STAG‐300
Premium ) ................................................................................................................33
3.7. Poprawka od temperatury gazu ( tylko STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium ) ........33
4. Obsługa centralki LED i sygnały dźwiękowe (instrukcja dla użytkownika) ..........................34
4.1. Centralka LED............................................................................................................34
4.2. Sygnały dźwiękowe...................................................................................................34
5. Dane techniczne...................................................................................................................35
6. Gwarancja ograniczenia / wyłączenia..................................................................................35
Strona 2 z 35
1. Podłączenie instalacji
1.1. Schemat podłączenia STAG‐200
PC
INTERFEJS
Bluetooth
BRĄZOWY
ZŁĄCZE
DIAGNOSTYCZNE
INERFEJS
RS 232 lub USB
1
1
CEWKA
ZAPŁONOWA
2
2
4
4
3
3
FIOLETOWY
O
I
ECU
II
BEZPIECZNIK
GO
CZERWONY
STACYJKA
WB 1... WB 8
- WTRYSKIWACZE BENZYNOWE
SONDA
LAMBDA
WL 1...WL 8
- WTRYSKIWACZE LPG or CNG
WB 1
WL 1
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
ŻÓŁTY
BEZPIECZNIK
WB 2
WL 2
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
ZIELONY
PRZEŁĄCZNIK
BENZYNA/GAZ
B/G
SZARO-ZIELONY
ZIELONO-CZARNY
BRĄZOWY
CZARNY,
BIAŁO-ZIELONY,
SZARO-CZARNY,
ZIELONO-CZERWONY,
BIAŁO-CZERWONY
_
CZARNY,
BIAŁY
WB 3
CZERWONY,
CZARNY,
BIAŁY
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
WPGH
BUZER
SZARO-CZERWONY
CZERWONO-CZARNY
Pressure (+)
WB 4
MAP (-)
CZARNY,
BIAŁY (kolektor),
BIAŁY (reduktor),
BIAŁY (+12V)
4
2
2
1
DO KOLEKTORA
SSĄCEGO
WB 5
NIEBIESKI
WODA
WL 5
POMARAŃCZOWY
GAZ
SZARO-POMARAŃCZOWY
WB 6
CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-02
WL 6
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
1
REDUKTOR
2
SZARO-FIOLETOWY
1
FIOLETOWO-CZARNY
ELEKTROZAWÓR
LPG lub CNG
POMARAŃCZOWO
-CZARNY
2
FIOLETOWY
CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-04-2K
TRÓJNIK
POMIAROWY
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
POMARAŃCZOWOCZARNY
CZARNY
CZARNY
SZARO-NIEBIESKI
NIEBIESKO-CZARNY
WIELOZAWÓR
POMARAŃCZOWY
1
3
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
NIEBIESKI
CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPGH
3
WL 4
4
B
E
N
Z
Y
N
O
W
Y
CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPG
CZUJNIK
CIŚNIENIA
WL 3
CZERWONY
CZARNY
FILTR
GAZU
WYJŚCIE
GAZU
WODA
Rysunek 1
+
AKUMULATOR
CZARNY
CZERWONY
E
C
U
POMARAŃCZOWY
SZARO-ŻÓŁTY
ŻÓŁTO-CZARNY
Schemat podłączenia STAG‐200 do instalacji samochodowej.
Strona 3 z 35
1.2. Schemat podłączenia STAG‐4
PC
67R-01 4903
110R-00 4904
www.ac.com.pl
U=12V
INTERFEJS
Bluetooth
BRĄZOWY
Wybrać w programie
odpowiedni typ sondy.
2
1
ZŁĄCZE
DIAGNOSTYCZNE
4
3
INTERFEJS
RS 232 lub USB
CEWKA
ZAPŁONOWA
1
FIOLETOWY
FIOLETOWO-SZARY
2
FIOLETOWO-SZARY
3
4
FIOLETOWO-SZARY
FIOLETOWY
FIOLETOWY
CZERWONY
ECU
ECU
STACYJKA
WB 1... WB 8
- WTRYSKIWACZE BENZYNOWE
WL 1...WL 8
- WTRYSKIWACZE LPG lub CNG
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
ŻÓŁTY
WL 2
WB 2
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
ZIELONY
15A
PRZEŁĄCZNIK
BENZYNA/GAZ
BRĄZOWY
B/G
CZARNY
CZERWONY
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
CZERWONY
UWAGA !!!
Opis podłączenia sondy znajduje się
w pomocy programu diagnostycznego.
CZARNY,
BIAŁY
CZERWONY
ŻÓŁTY
AKUMULATOR
WL 3
WB 3
CZERWONY
CZARNY,
BIAŁO-ZIELONY,
SZARO-CZARNY,
ZIELONO-CZERWONY,
BIAŁO-CZERWONY
SZARO-ZIELONY
ZIELONO-CZARNY
NIE PODŁĄCZONY
CZUJNIK
CIŚNIENIA
NIE
PODŁĄCZONY
CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPG
SZARO-CZERWONY
CZERWONO-CZARNY
BUZER
WL 4
WB 4
WIELOZAWÓR
CZARNY,
BIAŁY,
CZERWONY
Pressure (+) MAP (-)
NIEBIESKI
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
NIEBIESKO-CZARNY
CZARNY,
BIAŁY (kolektor),
BIAŁY (reduktor),
BIAŁY (+12V)
SZARO-NIEBIESKI
WPGH
B
E
N
Z
Y
N
O
W
Y
SONDA
PRĄDOWA
BEZPIECZNIK
SZARO-ŻÓŁTY
ŻÓŁTO-CZARNY
E
C
U
SONDA
UEGO
szerokopasmowa
SONDY
NAPIĘCIOWE
WL 1
WB 1
ECU
SONDA
LAMBDA 2
(dla wersji 6 i 8 cylindrów,
przed katalizatorem)
SONDA
LAMBDA
(przed katalizatorem)
CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPGH
POMARAŃCZOWY
CZARNY
CZARNY
DO KOLEKTORA
SSĄCEGO
NIEBIESKI
WODA
ELEKTROZAWÓR
LPG lub CNG
CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-04-2K
TRÓJNIK
POMIAROWY
GAZ
CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-02
REDUKTOR
CZARNY
POMARAŃCZOWO
-CZARNY
FILTR
GAZU
WYJŚCIE
GAZU
WODA
Rysunek 2
Schemat podłączenia STAG‐4 do instalacji samochodowej.
Strona 4 z 35
1.3. Schemat podłączenia STAG‐300 Plus
PC
INTERFEJS
Bluetooth
BRĄZOWY
CEWKA
ZAPŁONOWA
ZŁĄCZE
DIAGNOSTYCZNE
INTERFEJS
RS 232 lub USB
1
1
Wybrać w programie
odpowiedni typ sondy.
3
3
4
4
2
2
CZERWONY
FIOLETOWO-SZARY
STACYJKA
WB 1... WB 8
- WTRYSKIWACZE BENZYNOWE
FIOLETOWY
FIOLETOWO-SZARY
FIOLETOWO-SZARY
FIOLETOWY
FIOLETOWY
WL 1...WL 8
- WTRYSKIWACZE LPG lub CNG
WL 1
WB 1
ŻÓŁTY
ECU
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
ŻÓŁTO-CZARNY
SZARO-ŻÓŁTY
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
ZIELONY
SONDA
PRĄDOWA
SZARO-ZIELONY
ZIELONO-CZARNY
WL 3
WB 3
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
CZERWONY
PRZEŁĄCZNIK
BENZYNA/GAZ
SZARO-CZERWONY
CZERWONO-CZARNY
ECU
SONDA
UEGO
szerokopasmowa
SONDY
NAPIĘCIOWE
WL 2
WB 2
ECU
SONDA
LAMBDA 2
(dla wersji 6 i 8 cylindrów,
przed katalizatorem)
SONDA
LAMBDA
(przed katalizatorem)
B/G
15A - wersja 4-cylindrowa
20A - wersja 6-cylindrowa
25A - wersja 8-cylindrowa
BEZPIECZNIK
CZARNY,
BIAŁO-ZIELONY,
SZARO-CZARNY,
ZIELONO-CZERWONY,
BIAŁO-CZERWONY
BRĄZOWY
CZERWONY
UWAGA !!!
Opis podłączenia sondy znajduje się
w pomocy programu diagnostycznego.
CZARNY,
BIAŁY
CZARNY
CZERWONY
CZERWONY
WL 4
WB 4
4
WERSJA
4-CYLINDROWA
WERSJA
6-CYLINDROWA
B
E
N
Z
Y
N
O
W
Y
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
NIEBIESKI
SZARO-NIEBIESKI
NIEBIESKO-CZARNY
WB 5
AKUMULATOR
CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPG
BUZER
WIELOZAWÓR
CZARNY,
BIAŁY,
CZERWONY
CZARNY,
BIAŁY (kolektor),
BIAŁY (reduktor),
BIAŁY (+12V)
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
POMARAŃCZOWY
SZARO-POMARAŃCZOWY
POMARAŃCZOWO-CZARNY
CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPGH
POMARAŃCZOWY
WL 6
WB 6
CZARNY
CZARNY
FIOLETOWY
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
FIOLETOWO-CZARNY
SZARO-FIOLETOWY
DO KOLEKTORA
SSĄCEGO
NIEBIESKI
WODA
ELEKTROZAWÓR
LPG lub CNG
TRÓJNIK
POMIAROWY
GAZ
WL 7
BRĄZOWY
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
BRĄZOWO-CZARNY
WB 8
WERSJA
8-CYLINDROWA
NIE PODŁĄCZONY
Pressure (+) MAP (-)
WL 5
WB 7
8
CZUJNIK
CIŚNIENIA
WPGH
6
E
C
U
SZARO-CZARNY
POMARAŃCZOWO
-CZARNY
WL 8
SZARY
SZARO-CZARNY
CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-02
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
SZARO-BIAŁY
REDUKTOR
CZARNY
FILTR
GAZU
WYJŚCIE
GAZU
WODA
Rysunek 3
Schemat podłączenia STAG‐300 Plus do instalacji samochodowej.
Strona 5 z 35
1.4. Schemat podłączenia STAG‐300 Premium
1
8
9
16
PC
ŻÓŁTY
INTERFEJS
Bluetooth
BRĄZOWY
ZŁĄCZE
DIAGNOSTYCZNE
INTERFEJS
RS 232 lub USB
Wybrać w programie
odpowiedni typ sondy.
1
1
CEWKA
ZAPŁONOWA
3
3
4
4
2
2
CZERWONY
FIOLETOWO-SZARY
STACYJKA
WB 1... WB 8
- WTRYSKIWACZE BENZYNOWE
FIOLETOWY
FIOLETOWO-SZARY
FIOLETOWO-SZARY
FIOLETOWY
FIOLETOWY
WL 1...WL 8
- WTRYSKIWACZE LPG lub CNG
WL 1
WB 1
ŻÓŁTY
ECU
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
ŻÓŁTO-CZARNY
SZARO-ŻÓŁTY
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
ZIELONY
SONDA
PRĄDOWA
SZARO-ZIELONY
ZIELONO-CZARNY
WL 3
WB 3
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
CZERWONY
15A - wersja 4-cylindrowa
20A - wersja 6-cylindrowa
25A - wersja 8-cylindrowa
BEZPIECZNIK
CZARNY,
BIAŁO-ZIELONY,
SZARO-CZARNY,
ZIELONO-CZERWONY,
BIAŁO-CZERWONY
PRZEŁĄCZNIK
BENZYNA/GAZ
SZARO-CZERWONY
CZERWONO-CZARNY
ECU
SONDA
UEGO
szerokopasmowa
SONDY
NAPIĘCIOWE
WL 2
WB 2
ECU
SONDA
LAMBDA 2
(dla wersji 6 i 8 cylindrów,
przed katalizatorem)
SONDA
LAMBDA
(przed katalizatorem)
BRĄZOWY
CZERWONY
UWAGA !!!
Opis podłączenia sondy znajduje się
w pomocy programu diagnostycznego.
CZARNY,
BIAŁY
B/G
CZARNY
CZERWONY
CZERWONY
WL 4
WB 4
4
WERSJA
4-CYLINDROWA
WERSJA
6-CYLINDROWA
B
E
N
Z
Y
N
O
W
Y
SZARO-NIEBIESKI
NIEBIESKO-CZARNY
WB 5
SZARO-POMARAŃCZOWY
WL 6
WB 6
FIOLETOWY
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
FIOLETOWO-CZARNY
POMARAŃCZOWY
CZARNY
CZARNY
CZUJNIK
TEMPERATURY
CT-04-2K
NIEBIESKI
BIAŁY (supply)
POMARAŃCZOWO-CZARNY,
BIAŁY (pressure),
BIAŁY (MAP),
CZARNY
1
2
3
4
ELEKTROZAWÓR
LPG lub CNG
5
WL 7
BRĄZOWY
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
BRĄZOWO-CZARNY
DO KOLEKTORA
SSĄCEGO
SZARO-CZARNY
WODA
WB 8
WERSJA
8-CYLINDROWA
CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPGH
WODA
SZARO-FIOLETOWY
WB 7
8
WIELOZAWÓR
CZARNY,
BIAŁY,
CZERWONY
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
POMARAŃCZOWY
CZUJNIK POZIOMU GAZU
WPG
BUZER
WL 5
POMARAŃCZOWO-CZARNY
AKUMULATOR
NIE PODŁĄCZONY
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
NIEBIESKI
WPGH
6
E
C
U
WL 8
SZARY
SZARO-CZARNY
Rysunek 4
REDUKTOR
NIEBIESKO-CZERWONY
(+12V)
WYJŚCIE
GAZU
WYJŚCIE
GAZU
FILTR
GAZU
CZUJNIK CIŚNIENIA
I TEMPERATURY
SZARO-BIAŁY
Schemat podłączenia STAG‐300 Premium do instalacji samochodowej.
Strona 6 z 35
1.5. Podłączenie dla sterowania pół‐sekwencyjnego.
WTRYSKIWACZE
BENZYNY
WB 1
WG 1
WTRYSKIWACZE
GAZU
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)
ŻÓŁTY
%
ŻÓŁTO-SZARY
ŻÓŁTO-CZARNY
WB 2
E
C
U
WG 2
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)
ZIELONY
%
ZIELONO-SZARY
ZIELONO-CZARNY
S
A
M
O
C
H
O
D
U
WB 3
WG 3
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)
CZERWONY
%
CZERWONO-SZARY
CZERWONO-CZARNY
WG 4
WB 4
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)
NIEBIESKI
%
NIEBIESKO-SZARY
NIEBIESKO-CZARNY
Rysunek 5
Schemat podłączenia do instalacji samochodowej przy sterowaniu pół‐sekwencyjnym.
1.6. Podłączenie dla sterowania full‐group.
WTRYSKIWACZE
BENZYNY
WB 1
WG 1
WTRYSKIWACZE
GAZU
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)
ŻÓŁTY
%
ŻÓŁTO-SZARY
ŻÓŁTO-CZARNY
WB 2
E
C
U
WG 2
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)
ZIELONY
%
ZIELONO-SZARY
ZIELONO-CZARNY
S
A
M
O
C
H
O
D
U
WB 3
WG 3
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)
CZERWONY
%
CZERWONO-SZARY
CZERWONO-CZARNY
WB 4
WG 4
NIEBIESKI
%
ZÓŁTO-CZERWONY
(+12V)
NIEBIESKO-SZARY
NIEBIESKO-CZARNY
Rysunek 6
Schemat podłączenia do instalacji samochodowej przy sterowaniu full group.
1.7. Sposób montażu sterownika STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium.
Dla sterownika STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium zalecany jest montaż
sterownika z wiązką skierowaną w dół. Niezależnie od rodzaju sterownika zaleca się, aby był on
zamontowany w takim miejscu gdzie nie będzie narażony na działanie wysokiej temperatury oraz
wilgoci.
1.8. Dobór reduktora
Montaż instalacji przeprowadzamy zgodnie ze schematem podłączenia (Rysunek 1, Rysunek 2,
Rysunek 3, Rysunek 4). Przy montażu instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu STAG‐200, STAG‐4, STAG‐
300 Plus, STAG‐300 Premium należy zwrócić uwagę na prawidłowy dobór reduktora do danej mocy
silnika i dysz wtryskiwaczy. Przy złym doborze reduktora w stosunku do mocy silnika samochodu przy
Strona 7 z 35
dużych wydatkach gazu tzn. pełne otwarcie przepustnicy reduktor nie będzie w stanie zapewnić
nominalnego ciśnienia gazu i ciśnienie w układzie będzie spadać. Jeżeli ciśnienie gazu spadnie poniżej
wartości minimalnej ustawionej w sterowniku układ przełączy się na zasilanie benzyną.
1.9. Dobór dysz wtryskiwaczy
Dobór średnicy dysz wtryskiwaczy także uzależniony jest w dużym stopniu od mocy silnika. Dysze
wtryskiwaczy powinny być tak dobrane, aby przy dużych obciążeniach silnika i wysokich obrotach
mnożnik dla danego czasu wtrysku powinien być bliski jedności. Przeważnie dla większości silników
chodzi tu o czasy wtrysku około 15 [ms]. Poniżej przedstawiona jest tabela średnicy dysz w zależności
od mocy przypadającej na 1 cylinder. Aby prawidłowo odczytać średnicę dyszy dla danego silnika
należy moc samochodu podzielić przez ilość cylindrów.
Średnica dyszy [mm] Ciśnienie reduktora 1 [bar] Moc na 1 cylinder [KM]
1,8‐2
12 – 17
2,1‐2,3
18 – 24
2,4‐2,6
25 – 32
2,7‐2,9
33 – 40
3,0
41 – 48
Należy zwrócić uwagę na to, że wartości podane w tabeli są wartościami orientacyjnymi i mogą w
niektórych przypadkach nie pokrywać się z rzeczywistością.
Taka sytuacja może wystąpić np. w samochodach z wtryskiem semisequential (pół‐
sekwencyjnym) lub full group ( wszystkie wtryskiwacze załączane jednocześnie ). W samochodach
takich średnice dysz będą mniejsze od podanych w tabeli z uwagi na to, że w tego typu sterowaniach
wtryskiem ilość podawanego gazu jest większa niż dla pełnej sekwencji, 2 ‐ krotnie dla semisequential
i 4 ‐ krotnie dla full group. W przypadku ustawienia w programie parametru „Typ ster. Wtrysku” ( w
zależności od samochodu ) na półsekwencyjny, fullgroup średnice dysz wtryskiwaczy powinny
odpowiadać tym z tabeli.
2. Opis programu diagnostycznego Ac Gas Synchro
2.1. Podłączenie sterownika do PC
Po prawidłowo przeprowadzonym montażu należy połączyć komputer z zainstalowanym programem
diagnostycznym Ac Gas Synchro ze sterownikiem STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300
Premium, przy użyciu interfejsu RS, USB lub Bluetooth firmy AC SA. Przed uruchomieniem programu
należy najpierw przekręcić kluczyk w stacyjce samochodu ( podać napięcie po stacyjce na sterownik
), jest konieczne gdyż sterownik po około 10 minutach od odłączenia mu napięcia po stacyjce
przechodzi w tryb uśpienia, w którym komunikacja jest nie możliwa. Po uruchomieniu programu, jeżeli
port szeregowy COM jest prawidłowo wybrany sterownik powinien połączyć się z programem
diagnostycznym, o czym świadczy napis „Połączony” w lewym dolnym rogu ekranu programu . Widok
okna parametry przedstawia Rysunek 7.
Strona 8 z 35
Rysunek 7
Widok okna parametry
W przypadku, gdy sterownik zgłasza komunikat „Brak sterownika gazu” i w lewym dolnym rogu
wyświetlany jest napis „brak połączenia” należy wybrać inny port z menu port u góry ekranu.
2.2. Wersja programu diagnostycznego AC GAS SYNCHRO
Po uruchomieniu programu diagnostycznego u góry ekranu na belce napisana jest wersja programu,
Rysunek 7 przedstawia program w wersji 5.0.0.17 .
2.3. Menu główne
W menu głównym dostępne są następujące opcje:
Port – służy do zmiany portu komunikacyjnego, połączenia, rozłączenia ze
sterownikiem
Okno – wybór okna programu
Język – wybór wersji językowej
Aktualizacja sterownika – aktualizacja oprogramowania w sterowniku
Dokumentacja – Otwarcie katalogu z dostępną dokumentacją
Help – informacje o programie
Strona 9 z 35
2.4. Parametry sterownika
U dołu ekranu programu wyświetlana jest wersja programu w sterowniku (Rysunek 7), po słowie
„ver.” podana jest wersja programu gdzie:
STAG‐300‐4 Premium – Model sterownika
5.0 ‐ Numer wersji oprogramowania w sterowniku
7.0.0 – Numer wersji sterownika
2009‐06‐18 08:54:54 ‐ Data i godzina kompilacji wersji
naciśnięcie tego przycisku spowoduje
W prawym górnym rogu widoczny jest przycisk
wyświetlenie okna z informacjami o sterowniku. Dokładny opis okna informacja o sterowniku
przedstawiony jest w dalszej części instrukcji.
W oknie parametry znajduje się szereg parametrów, które należy ustawić indywidualnie do każdego
samochodu.
W grupie parametry samochodu mamy do wyboru:
Ilość cylindrów – ilość cylindrów w samochodzie
Il. cyl. na cewkę – ilość cylindrów przypadających na jedną cewkę zapłonową
Sygnał obrotów – źródło sygnału obrotów
Wartość progu detekcji obrotów w voltach . Należy tak dobrać wartość progu
detekcji, aby sterownik prawidłowo odczytywał obroty silnika. Np. Dla impulsów
z komputera benzynowego, które zazwyczaj są na poziomie 5 [V] próg detekcji
ustawiamy
w okolicach 2,5 [V]. Dla impulsów z cewki zapłonowej próg detekcji
obrotów ustawiamy w okolicach 7 [V].
Wyjątkiem jest samochód Nissan Micra , w którym impulsy zapłonu
z komputera są na poziomie 1,4 [V] w tym przypadku próg detekcji
obrotów ustawiamy na poziomie 1,0 [V].
W niektórych wersjach Renault Megan próg detekcji obrotów należy
ustawić na poziomie 10 [V]
Filtr sygnału obrotów – Włączenie (TAK), wyłączenie (NIE) filtracji sygnału
obrotów. W przypadku samochodów „amerykańskich” może wystąpić problem z
prawidłowym odczytem wartości obrotów, w takim przypadku należy włączyć tą
opcję. W innym przypadku opcja powinna pozostać wyłączona.
Typ silnika – rodzaj silnika, Standard – silnik wolno ssący bez
doładowania, Turbo – silnik doładowany
Wtr. Benz. Sterowany „+” ‐ Odczyt impulsów wtrysku w układach, w których
impulsy są „dodatnie” tzn. sygnałem wspólnym dla wszystkich wtryskiwaczy jest
masa a impulsy sterujące są do 12 [V].
Typ lambdy – Rodzaj podłączonej sondy lambda:
‐ napięciowa ‐ standardowa sonda napięciowa. Możliwość podłączenia
2 sond napięciowych.
‐ UEGO ‐ & gt; napięciowa – sonda szerokopasmowa UEGO (prądowa).
Strona 10 z 35
Sterownik pokazuje na oscyloskopie wartości odczytywane z sondy
w takiej samej postaci jak dla sondy napięciowej. Możliwość
podłączenia do sterownika 1 sondy szerokopasmowej.
‐ UEGO ‐ & gt; Pełny zakres – sonda szerokopasmowa UEGO (prądowa).
Sterownik pokazuje na oscyloskopie wartości w formie napięcia.
Przy tej opcji możliwa jest obserwacja pełnego zakresu pracy sondy
UEGO tzn. od mieszanek ubogich do mieszanek bogatych.
Możliwość podłączenia do sterownika 1 sondy szerokopasmowej.
Nie należy wybierać opcji lambda UEGO przy podłączonych sondach
napięciowych gdyż może to spowodować ich uszkodzenie. Patrz schemat
podłączenia !!!
Typ wtrysku – Rodzaj układu wtryskowego zastosowanego w samochodzie,
‐ Standard – Standardowy wtrysk pośredni, wtryskiwacze benzynowe
sterowane bez ograniczenia prądu.
‐ Renix – Układ wtrysku pośredni, wtryskiwacze benzynowe sterowane z
ograniczeniem prądu „Renix”
Typ ster. wtrysku – Typ sterowania wtryskiwaczami benzynowymi
‐ Sekwencyjny – Każdy wtryskiwacz benzynowy sterowany jest z
oddzielnego kanału w sterowniku benzynowym.
‐ Półsekwencyjny – Wtryskiwacze benzynowe sterowane są parami, tzn. z
jednego kanału w sterowniku benzynowym sterowane są 2 wtryskiwacze.
‐ FullGroup – Wtryskiwacze benzynowe sterowane są z jednego kanału w
sterowniku benzynowym.
Zubożanie Mazda TM – W niektórych samochodach Mazda sterownik benzynowy ( w
pewnych warunkach ) może zmieniać sposób sterowania z sekwencyjnego na
półsekwencyjny. W bardzo łatwy sposób można to zauważyć obserwując wskaźnik
czasu wtrysku na mapie 2D. W momencie, gdy sterownik benzynowy zmienia sposób
sterowania z sekwencyjnego na półsekwencyjny (przy tym samym obciążeniu)spada
wartość czasu wtrysku benzyny o około 50 [%.]. Wskaźnik w osi poziomej (dla
stałego obciążenia)zmienia swoją pozycję z wartości czasu wtrysku np. 8 [ms] na 4
[ms]. Przy tego typu sterowaniu i pracy silnika na gazie może występować
„szarpanie” silnika wynikające ze zbyt bogatej mieszanki w momencie pracy silnika
w trybie półsekwencyjnym. W celu wyeliminowania wyżej opisanych problemów
należy użyć funkcji „Zubożanie MazdaTM”. Należy prawidłowo ustawić współczynnik
zubożania. Z przeprowadzonych badań wynika, że jego wartość powinna wynosić
około 17, jednak w zależności od silnika jego wartość może się nieco różnić.
Strona 11 z 35
W grupie ustawienia sterownika gazu mamy do wyboru następujące grupy parametrów:
Przełączenie na gaz – parametry, które związane są z przełączeniem sterownika z benzyny na
gaz.
Temp. przełączenia – temperatura reduktora, która jest wymagana, aby sterownik
przełączył się na gaz
Próg przełączenia – obroty silnika po osiągnięciu, których sterownik przełączy się
na gaz. Dla progu obrotów & lt; 700 przełączenie nastąpi na wolnych obrotach.
Czas przełączenia – czas od uruchomienia silnika, po jakim sterownik może
przełączyć się na gaz.
Przełączenie cylindra – czas pomiędzy przełączeniem kolejnych cylindrów, przy
ustawieniu np. 200[ms] przy silniku 4 cylindrowym przełączenie z benzyny na gaz
lub z gazu na benzynę będzie trwało 4*200[ms]. Dla tej opcji nie ma znaczenia czy
układ wtrysku benzyny to tzw. pełna sekwencja. Ustawienie czasu przełączenia na
0 spowoduje przełączanie z gazu na benzynę i odwrotnie oraz wył./wł.
elektrozaworów bez żadnych opóźnień.
Przełączenie na benzynę ‐ parametry, które związane są z przełączeniem sterownika z gazu na
benzynę.
Min. temp. gazu – minimalna temperatura gazu, poniżej której sterownik
przełącza się na benzynę.
Min. obroty na gazie – minimalne obroty na gazie, poniżej których sterownik
przełącza się na benzynę.
Max obroty na gazie – obroty silnika po osiągnięciu, których sterownik przełączy
się na benzynę
Czas błędu ciś. – czas, jaki ciśnienie gazu musi być mniejsze od minimalnego, aby
sterownik przełączył się na benzynę i zgłosił błąd: „Ciśnienie gazu za niskie”.
Wyłącz przy pierwszym – przy zaznaczonej opcji samochód zostanie przełączony
na benzynę przy pierwszym spadku ciśnienia poniżej minimum. W przypadku, gdy
opcja jest odznaczona przy spadku ciśnienia sterownik przełącza część cylindrów
na benzynę w celu zmniejszenia poboru gazu.
„Max. Obciążenie na gazie” – Maksymalna wartość obciążenia na gazie, powyżej
której sterownik przełącza się na benzynę. Opcja jest bardzo przydatna dla
silników, w których w pewnych warunkach może dojść do całkowitego otwarcia
wtryskiwaczy benzynowych. W sytuacji takiej sterownik gazowy może jedynie
także otworzyć wtryskiwacze gazowe na stałe, jednak nie jest możliwe
dokonywanie korekcji od np. ciśnienia gazu itp.. Moment, kiedy wtryskiwacze
benzynowe są w pełni otwarte pokrywa się z wartością obciążenia równą 100 [%].
Jeżeli w samochodzie dochodzi do całkowitego otwarcia wtryskiwaczy
benzynowych należy ustawić parametr „Max. Obciążenie na gazie” na wartość,
około 95 [%] co spowoduje przełączenie sterownika na benzynę tuż przed
całkowitym otwarciem wtryskiwaczy gazowych.
Strona 12 z 35
Parametry kalibracji – parametry, które związane są z kalibracją sterownika.
Temp. gazu kalibracja – Temperatura gazu, przy której był kalibrowany sterownik.
Ciśnienie
‐ Robocze – Ciśnienie gazu, przy którym był kalibrowany sterownik.
Możliwa jest ręczna zmiana ciśnienia roboczego. Jednak każda zmiana
ciśnienia roboczego wymaga skorygowania mapy mnożnika !!!
Minimalne – Ciśnienie, poniżej którego nastąpi przełączenie na benzynę,
jeżeli czas trwania spadku ciśnienia będzie dłuższy od ustawionego Czas
błędu ciś.
Pozostałe parametry w grupie ustawienia sterownika gazu:
Rodzaj paliwa ‐ Rodzaj zastosowanego paliwa w instalacji gazowej
Typ wtryskiwacza – Typ zastosowanego wtryskiwacza gazowego. Zmiana typu
wtryskiwacza wymaga ponownego przeprowadzenia autokalibracji lub
skorygowania mapy mnożnika !!!
Ustawienia wtr. Gazowych – Korekcje poszczególnych wtryskiwaczy gazowych.
Wskaźnik poziomu gazu – Ustawianie progów LED centralki. Przycisk służy do
wejścia w ustawianie progów zapalenia LED na centralce i do wyboru czujnika
poziomu gazu, co zostanie opisane później
Podgrzewanie wtryskiwaczy – Zaznaczenie tej opcji spowoduje uruchomienie
procedury podgrzewania wtryskiwaczy gazowych po dłuższym postoju
samochodu. Włączenie procedury zaznaczone jest na wykresie oscyloskopu
czerwoną linią oraz miganiem aktywnych wtryskiwaczy gazowych.
Próg obcinania dotrysków – impulsy wtrysku benzyny poniżej ustawionej wartości
będą ignorowane przez sterownik w tym sensie, że sterownik nie będzie
generował impulsu wtrysku gazu w przypadku wystąpienia impulsu wtrysku
benzyny poniżej ustawionego progu.
Po naciśnięciu przycisku Ustawienia wtr. Gazowych otwiera się okno przedstawiające korekcje
wtryskiwaczy gazowych:
kno te umożliwia procentową korekcję wtryskiwaczy gazowych. Dzięki tej opcji możliwe jest
O
skorygowanie składu mieszanki na gazie dla poszczególnych cylindrów. Korekcja taka pomaga
nam zniwelować ewentualne różnice czasów wtrysku pomiędzy stronami np. w silnikach w
układzie „V”.
Strona 13 z 35
orekcje taką należy przeprowadzić w następujący sposób: Po przeprowadzeniu autokalibracji
K
należy sprawdzić, jakie są czasy wtrysku benzyny na poszczególnych cylindrach przy pracy na
benzynie. Włączając pojedynczo poszczególne wtryskiwacze gazowe należy sprawdzić, dla
których cylindrów są różnice czasu wtrysku benzyny po przełączeniu na gaz. Należy tak dobrać
procentowe (oczywiście w przypadku, kiedy jest taka konieczność !) korekcje dla
poszczególnych wtryskiwaczy, aby przy włączaniu pojedynczo poszczególnych wtryskiwaczy na
gaz nie zmieniał się czas wtrysku benzyny.
WAGA !!! Opcję tą należy traktować jako ostateczność tzn. w przypadku, kiedy montaż
U
instalacji jest przeprowadzony prawidłowo, zostały wyeliminowane wszystkie problemy
mechaniczne i w dalszym ciągu występują różnice pomiędzy czasami wtrysku benzyny przy
pracy na gazie dla poszczególnych wtryskiwaczy, dopuszczalne jest użycie tej opcji. Nie
dopuszczalne jest np. zastosowanie wężyków pomiędzy listwą wtryskową a kolektorem różnej
długości dla poszczególnych cylindrów i niwelowanie tych różnic korekcjami dla
poszczególnych wtryskiwaczy !!! Także stosowanie tej opcji w przypadku, gdy niektóre
elementy instalacji nie są sprawne lub też zużyły się podczas eksploatacji jest nie dopuszczalne.
żywanie tej opcji w sposób niezgodny z opisem może doprowadzić do uszkodzenia
U
samochodu !!!.
Okno korekcji może być otwarte nie zależnie od aktualnej zakładki tzn. możemy mieć np.
otwartą zakładkę mapa i jednocześnie otwarte okno korekcji.
Na dole zakładki parametry znajdują się trzy przyciski, które posiadają następujące funkcje:
Odczyt – odczyt nastaw sterownika z pliku
Zapis – zapis nastaw sterownika do pliku
Fabryczne – przywrócenie ustawień fabrycznych sterownika
Strona 14 z 35
2.5. Informacja o sterowniku
Aby wywołać okno Informacja o sterowniku należy w prawym górnym rogu programu nacisnąć
przycisk
lub w menu help wybrać opcję „Informacja o sterowniku”.
Rysunek 8
Widok okna Informacja o sterowniku.
W oknie informacja o sterowniku (Rysunek 8) widoczne są następujące parametry:
Czas pracy sterownika:
Benzyna – całkowity czas pracy sterownika na benzynie wyświetlony w formie H –
godziny, M – minuty, S – sekundy.
Od ost. poł. – czas przepracowany na benzynie od ostatniego połączenia z PC.
Gaz ‐ całkowity czas pracy sterownika na gazie.
Od. Ost. poł. – czas przepracowany na gazie od ostatniego połączenia z PC.
Przegląd – Ustawiony czas przeglądu. Kiedy czas pracy sterownika na gazie
przekroczy ustawiony czas przeglądu, sterownik za każdym razem po wyłączeniu
stacyjki będzie włączał sygnał dźwiękowy informujący o konieczności wykonania
przeglądu instalacji. Kasowanie przeglądu instalacji opisane jest poniżej.
Aby ustawić czas przeglądu instalacji należy nacisnąć przycisk „Ustaw” w oknie informacja o
programie. Po naciśnięciu przycisku pokaże się okno (Rysunek 9):
Rysunek 9
Widok okna „Ustaw przegląd”.
Strona 15 z 35
Żądany czas przeglądu wyliczany jest na podstawie wybranego przebiegu, po którym ma być
wykonany przegląd. Przy obliczeniach standardowo brany jest przelicznik 1 h = 50 km, jednak
przelicznik można zmieniać. W oknie powyżej wybrany jest przegląd za 1000 km, co przeliczane jest na
czas pracy, czyli w naszym przypadku 20 godzin pracy.
Aby skasować przegląd należy wybrać w polu wyboru „Wyłączony”. Po wybraniu tej opcji
sterownik nie będzie sprawdzał czasu przeglądu.
Poniżej czasów pracy w oknie „Informacja o sterowniku” przedstawione są zarejestrowane przez
sterownik zdarzenia:
Pierwsze poł. z PC – Data pierwszego połączenia sterownika z programem
diagnostycznym.
Pierwsza mod. ust. – Pierwsza modyfikacja ustawień w sterowniku.
W przypadku, gdy zamiast konkretnej daty dla tych dwóch zdarzeń pojawiają się
znaki „???” oznacza to, że wystąpił błąd obszaru „informacja o sterowniku”.
Informacje o czasach pracy zostały utracone. Sterownik liczy czasy pracy od
początku.
Data mod. 1 ÷ Data mod. 5 – Lista modyfikacji ustawień sterownika.
Od najmłodszych do najstarszych.
Nieznana mod. ust. – Zdarzenie pojawi się w przypadku, gdy dokonana zostanie
modyfikacja ustawień sterownika z datą wcześniejszą niż ostatnio przeprowadzana
modyfikacja.
Przy każdym ze zdarzeń znajduje się również „kod”, który związany jest z komputerem PC, z którego
dokonywane były modyfikacje ustawień. Mając datę modyfikacji ustawień oraz kod komputera, z
którego dokonywana była modyfikacja w łatwy sposób można stwierdzić czy sterownik miał
modyfikowane nastawy przez osoby trzecie.
Na dole okna znajdują się dodatkowe informacje:
S/N Sterownika – Numer seryjny sterownika. W starszych wersjach sterownika
opcja ta nie jest dostępna.
Kod twego komputera –Kod komputera PC, na którym aktualnie uruchomiony jest
program diagnostyczny AcGasSynchro.
2.6. OBD, Adaptacja OBD (tylko STAG‐300 Premium)
W prawym górnym rogu programu widoczny jest przycisk OBD po jego naciśnięciu wyświetla się okno
w którym dostępne są informacje związane z OBD. Okno pojawia się również automatycznie w
momencie połączenia się z OBD w samochodzie.
Strona 16 z 35
Rysunek 10
Widok okna OBD.
W oknie OBD dostępne są następujące dane:
OBD II/EOBD – Dane dostępne z ECU benzyny za pośrednictwem interfejsu OBD
Liczba błędów – Ilość zarejestrowanych błędów OBD
STFT B1 – Korekcja krótkoterminowa Bank 1(ECU benzyny)
LTFT B1 – Korekcja długoterminowa Bank 1(ECU benzyny)
Korekcja wypadkowa B1 – Korekcja wypadkowa Bank 1 (ECU benzyny)
STFT B2 – Korekcja krótkoterminowa Bank 2(ECU benzyny)
LTFT B2 – Korekcja długoterminowa Bank 2(ECU benzyny)
Korekcja wypadkowa B2 – Korekcja wypadkowa Bank 2 (ECU benzyny)
Obroty silnika – Wartość obrotów silnika
Dodatkowo po naciśnięciu przycisku „Pokaż” wyświetlone zostanie okno zawierające informacje o
błędach zarejestrowanych (ECU benzyny) oraz błędach oczekujących (ECU benzyny).
Strona 17 z 35
Rysunek 11 Widok okna " Błędy ECU benzyny odczytane z OBD
STAG‐300 Premium – Dane związane z adaptacją OBD
Adaptacja włączona – Włączanie/wyłączanie adaptacji OBD. W przypadku silników
posiadających układ sterowania wyposażony w dwa Banki (np. silniki w układzie
„V” lub typu „boxer”) należy dodatkowo przyporządkować w którym banki
znajduje się określony wtryskiwacz gazowy patrz. rozdział 2.7 Przyporządkowanie
wtryskiwaczy gazowych do odpowiedniego Banku (tylko STAG‐300 Premium).
Próg włączenia adaptacji – Wartość korekcji wypadkowej (ECU benzyny) powyżej
której zaczyna działać adaptacja OBD (STAG). Domyślna wartość to 5 [%] w
większości samochodów powinna być ona prawidłowa, jednak w niektórych
samochodach (na wolnych obrotach ) korekcja wypadkowa (ECU benzyny)
znacznie różni się od 0 w takim przypadku należy zwiększyć „Próg właczenia
adaptacji” do wartości jaką posiada korekcja wypadkowa na wolnych obrotach.
STFT B1 – Korekcja krótkoterminowa Bank 1(STAG‐300 Premium)
LTFT B1 – Korekcja długoterminowa Bank 1(STAG‐300 Premium)
STFT B2 – Korekcja krótkoterminowa Bank 2(STAG‐300 Premium)
LTFT B2 – Korekcja długoterminowa Bank 2(STAG‐300 Premium)
Poniżej znajduje się kontrolka sygnalizująca stan połączenia z OBD.
Kontrolka w kolorze szarym oraz napis „Brak połączenia z OBD” oznacza, że w
danej chwili nie ma możliwości połączenia z OBD (brak zapłonu, brak adaptera
OBD)
Kontrolka w kolorze żółtym oraz napis „Łączenie z OBD” oznacza, że sterownik jest
w trakcie łączenia z OBD
Miganie kontrolki na czerwono oraz napis „Połączono z OBD” – sterownik jest
połączony z OBD.
Strona 18 z 35
Aby włączyć funkcję adaptacji należy wcześniej przeprowadzić proces autokalibracji patrz rozdział
3.1 Autokalibracja. Po przeprowadzeniu procesu autokalibracji należy przeprowadzić proces
programowania patrz rozdział 3. Programowanie sterownika STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐
300 Premium
2.7. Przyporządkowanie wtryskiwaczy gazowych do odpowiedniego Banku (tylko STAG‐300
Premium).
W przypadku silników posiadających układ „V” lub silniki typu „boxer „ układ sterowania może
posiadać 2 banki Bank 1 oraz Bank 2 (Wartości korekcji STFT B2 oraz LTFT B2 są różne od zera). W
takim przypadku należy przyporządkować odpowiednio określony wtryskiwacz gazowy do
odpowiedniego Banku.
W tym celu należy nacisnąć przycisk „Ustawienia wtr. gazowych” w zakładce „Parametry”. Na
ekranie pojawi się okno „Ustawienia wtryskiwaczy gazowych”
Rysunek 12 Widok okna Ustawienia wtryskiwaczy gazowych (STAG‐300 Premium)
Należy uruchomić silnik samochodu, poczekać aż sterownik nawiąże połączenie z OBD. Silnik powinien
pracować na wolnych obrotach na gazie z wyłączoną adaptacją. Zerujemy wartości korekcji dla
wszystkich wtryskiwaczy gazowych. Należy zapamiętać wartości korekcji STFT i LTFT dla Banku 1 i
Banku 2. Następnie wykonujemy następującą procedurę zaczynając od 1 wtryskiwacza gazowego:
1. W oknie „Ustawienia wtryskiwaczy gazowych” zmienić wartość korekcji dla
wtryskiwacza gazowego z wartości 0 na 25 [%]
2. Obserwujemy dla którego z 2 „Banków” zmieniają się korekcje STFT, LTFT w
kierunku mniejszych wartości.
3. Po stwierdzeniu dla jakiego „Banku” zmieniają się korekcję
przyporządkowujemy odpowiednio dany wtryskiwacz do odpowiadającego mu
„Banku”.
4. Zmieniamy wartość korekcji wtryskiwacza na 0. Po tym korekcji STFT oraz LTFT
powinny wrócić do wartości początkowych przed wykonaniem punktu 1.
Opisaną procedurę od punktu 1 do 4 należy powtórzyć tyle razy ile jest wtryskiwaczy gazowych w
układzie.
Strona 19 z 35
Po odpowiednim przyporządkowaniu wtryskiwaczy gazowych do odpowiedniego banku
włączamy autoadaptację jeżeli jest taka konieczność ustawiamy korekcje wtryskiwaczy gazowych do
wartości początkowej.
W przypadku układów sterownia posiadających 2 „Banki” nie wykonanie prawidłowo
powyższej procedury będzie skutkowało nie prawidłowym działaniem funkcji autoadaptacji co
może doprowadzić do uszkodzenia silnika.
W silnikach wyposażonych w układ sterownia z 1 „Bankiem” nie ma konieczności przeprowadzania
powyższej procedury ponieważ domyślnie wszystkie wtryskiwacze gazowe przyporządkowane są do 1
Banku.
2.8. Sygnały, wtryskiwacze, centralka
Po prawej stronie okna programu (Rysunek 7) znajduje się okno „sygnały” i okno wtryskiwacze. W
oknie „sygnały” dostępne są następujące sygnały mierzone przez sterownik:
Ciśnienie gazu [bar] – wartość ciśnienia gazu (różnicy ciśnień pomiędzy
reduktorem a kolektorem ssącym)
Ciśnienie MAP [bar] – wartość ciśnienie w kolektorze ssącym (wartość absolutna
ciśnienia )
Czas wtrysku [ms] – czas wtrysku benzyny
‐ Benz. 1 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 1
‐ Benz. 2 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 2
‐ Benz. 3 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 3
‐ Benz. 4 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 4
‐ Benz. 5 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 5
‐ Benz. 6 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 6
‐ Benz. 7 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 7
‐ Benz. 8 – Czas wtrysku benzyny dla wtryskiwacza 8
Czas wtrysku [ms] – czas wtrysku gazu
Gaz 1 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 1
Gaz 2 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 2
Gaz 3 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 3
Gaz 4 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 4
Gaz 5 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 5
Gaz 6 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 6
Gaz 7 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 7
Gaz 8 ‐ Czas wtrysku gazu dla wtryskiwacza 8
Temperatura Gaz [°C] – temperatura gazu na wyjściu reduktora
Temperatura Red. [°C] – temperatura płynu w reduktorze
Napięcie lambda 1 [V] – napięcie na sondzie lambda 1
Napięcie lambda 2 [V] – napięcie na sondzie lambda 2
Napięcie zasilania [V] – napięcie na zasilaniu sterownika
RPM [Obr/min] – obroty silnika
Obciążenie silnika ‐ aktualna wartość obciążenia silnika wyrażona w procentach.
Strona 20 z 35
Wszystkie z opisanych sygnałów widoczne są także na oscyloskopie. Istnieje możliwość wyłączenia
danego sygnału, aby nie był widoczny na oscyloskopie, aby to zrobić należy kliknąć na wartość danego
sygnału, co spowoduje odznaczenie go. Po kliknięciu na nazwie danego sygnału możliwa jest także
zmiana koloru.
Pod opisywanymi wyżej sygnałami (Rysunek 7) znajduje się ramka „Aktywne gazowe”. Opcja ta służy
do wyłączania poszczególnych wtryskiwaczy gazowych. . Np. dla silnika 4 cylindrowego normalnie
mamy aktywne 4 wtryskiwacze gazowe (kolor zielony). Aby wyłączyć dany wtryskiwacz gazowy należy
kliknąć na jego obrazku, co spowoduję jego wyłączenie i włączenie odpowiadającego mu wtryskiwacza
benzynowego. Dzięki tej opcji możliwe jest zdiagnozowanie mechanicznego uszkodzenia
wtryskiwacza. Po wyłączeniu napięcia po kluczyku włączane są wszystkie wtryskiwacze gazowe.
Pod oknami sygnały i wtryskiwacze widoczna jest centralka LED.
Rysunek 13
Widok centralki LED
Na centralce znajduje się przycisk do zmiany rodzaju paliwa. Dioda obok przycisku informuje o
rodzaju pracy sterownika:
Zgaszona – sterownik na benzynie
Zapalona – sterownik na gazie
Miga – sterownik w trybie automat
Pod centralka wyświetlana jest informacja o aktualnym paliwie. U góry centralki znajduje się 5 diod
informujących o poziomie gazu w zbiorniku. Po kliknięciu na jednej z czterech diod LED wchodzimy w
ustawianie progów LED.
Rysunek 14
Ustawianie progów LED
W oknie tym ustawiamy napięcia, przy których nastąpi zapalenie poszczególnych diod LED.
Wybieramy także rodzaj czujnika poziomu gazu. Wyświetlane jest również napięcie poziomu gazu .
Przy wyświetlonym oknie „Ustawienie progów LED” zmiana poziomu gazu na sensorze powoduje
natychmiastową zmianę stanu diod LED. Służy to do sprawdzania poprawności działania sensora
pełnego wskazania i linijki diodowej. Przy zamkniętym oknie (praca normalna) zmiana poziomu gazu
na sensorze jest widoczna na linijce LED po bardzo długim czasie.
Strona 21 z 35
2.9. Autokalibracja
Okno autokalibracji służy do kalibracji samochodu na wolnych obrotach. Po uruchomieniu silnika i
wtedy, gdy sonda lambda zaczęła już pracować włączamy start autokalibracji. Podczas autokalibracji
silnik powinien pracować na wolnych obrotach. Należy wyłączyć klimatyzację, światła, nie wykonywać
ruchów kierownicy. Sterownik podczas kalibracji przełączy się z benzyny na gaz samoczynnie.
Sterownik będzie włączał samoczynnie określone cylindry na gaz. Po zakończeniu kalibracji sterownik
wyświetla napis o pomyślnym ukończeniu kalibracji. Podczas kalibracji mogą pojawić się następujące
komunikaty:
Wartość obrotów silnika: [rpm] jest zbyt niska – obroty silnika są zbyt niskie należy
sprawdzić ustawienie Ilości cylindrów na cewkę
Brak wtrysku na wtryskiwaczu: ‐ brak sygnału na wtryskiwaczu benzynowym należy
sprawdzić podłączenie wiązki emulatora.
Wartość ciśnienia kolektora: [bar] jest nie prawidłowa – ciśnienie kolektora może być
nie prawidłowe należy sprawdzić ustawienia czujnika ciśnienia kolektora
Dostępne opcje kalibracji:
Wszystkie wtryskiwacze jednocześnie: ‐ Przy standardowej kalibracji (opcja „Wszystkie wtryskiwacze
jednocześnie” wyłączona) sterownik podczas kalibracji przełącza początkowo jeden cylinder na gaz
następnie kolejne cylindry. W przypadku włączenia opcji „Wszystkie wtryskiwacze jednocześnie”
sterownik podczas kalibracji nie będzie włączał pojedynczo cylindrów na gaz tylko załączy od razu
wszystkie wtryskiwacze jednocześnie.
Opcja ta może być bardzo przydatna w przypadku niektórych układów sterowania „Full‐group”, w
których nie ma możliwości rozdzielenia sterowania poszczególnych wtryskiwaczy benzynowych, 4
wtryskiwacze stanowią jeden zalany moduł z dwoma wyprowadzeniami. Również w przypadku
stosowania emulatorów ciśnienia listwy paliwa lub emulatorów typu „Renix” ta opcja powinna być
włączona.
W przypadku wybrania tej opcji automatycznie zostanie ustawiony parametr „Przełączenie
cylindra” na 0.
2.10. Oscyloskop
Rysunek 15
Widok oscyloskopu
Przy wybranej zakładce Autokalibracja oraz mapa widoczny jest oscyloskop. Na oscyloskopie
wyświetlane są wszystkie sygnały, które były opisywane w punkcie 2.5. Widoczne przycisku sterujące
posiadają następujące funkcje patrząc od lewej:
Start oscyloskopu
Stop oscyloskopu
Zapis aktualnego oscyloskopu
Strona 22 z 35
Wczytanie oscyloskopu
Zmniejszenie ilości wyświetlanych punktów(tylko przy wczytaniu wykresu)
Zwiększenie ilości wyświetlanych punktów(tylko przy wczytaniu wykresu)
W przypadku, gdy sterownik pracuje na gazie u góry oscyloskopu pojawia się ciągła linia w kolorze
takim jak czas wtrysku gazu.
2.11. Błędy
W oknie błędy wyświetlane jest pole:
sygnał ciągły dla błędów – zaznaczenie tego pola powoduje sygnalizację dźwiękową o
wystąpieniu błędu aż do naciśnięcia przycisku przez użytkownika. W przypadku wyłączenia tej
opcji sygnał dźwiękowy będzie włączony tylko przez określony czas.
W oknie błędy aktualne wyświetlane są aktualne błędy zarejestrowane przez sterownik, w oknie błędy
zarejestrowane wyświetlane są błędy zarejestrowane podczas pracy sterownika.
Podczas pracy mogą zostać wyświetlone następujące błędy:
Błąd wtryskiwacza nr – brak wtryskiwacza gazowego o podanym numerze lub jego
uszkodzenie
Błąd napięcia – napięcie na zasilaniu sterownika spadło poniżej 9 [V]
Ciśnienie gazu za wysokie – ciśnienie gazu było większe 2 krotnie od roboczego przez 60
sekund ( problemy z reduktorem )
Ciśnienie gazu za niskie – ciśnienie gazu spadło poniżej ciśnienia minimalnego przez
ustawiony czas.
Brak wtrysku benzyny – sterownik wykrył brak sygnału wtrysku na jednym lub kilku
wtryskiwaczach benzynowych.
Błąd danych, sprawdź nastawy ! – sterownik wykrył błąd w ustawieniach, należy sprawdzić
wszystkie ustawienia sterownika.
Napięcie zasilania za niskie dla LPG / CNG ! – zbyt niskie napięcie zasilania sterownika do
pracy na LPG / CNG.
Błąd czasów pracy – obszar „informacja o sterowniku” był uszkodzony i został automatycznie
skasowany. W takim przypadku nie jest wyświetlana informacja o „Pierwszym połączeniu z
PC” oraz „Pierwszej modyfikacji ustawień”.
W oknie komunikaty wyświetlane są następujące komunikaty:
Wtryskiwacze gazowe całkowicie otwarte !!, ‐ Sprawdź sondę lambda przy pełnym
obciążeniu – nastąpiło zapętlenie się wtrysku gazu tzn. podczas trwania wtrysku gazu
przyszedł następny wtrysk gazu. Jeżeli sonda lambda w tym czasie, kiedy pojawia się ten
komunikat jest „bogata” to można zignorować ten błąd w innym przypadku należy
zwiększyć dysze wtryskiwaczy, co spowoduje zmniejszenie mnożnika.
Brak wymaganego przeglądu instalacji !!! – Instalacja gazowa wymaga przeglądu. Aby
skasować przegląd należy wejść w okno informacja o sterowniku, wejść w „Ustaw przegląd” i
tam wybrać albo ilość kilometrów, po których ma być dokonany następny przegląd lub wybrać
opcję „Wyłączony”, co spowoduje wyłączenie opcji sprawdzania przeglądów.
Na dole okna „błędy” znajduje się przycisk „Kasuj błędy”, który służy do skasowania zarejestrowanych
błędów
Strona 23 z 35
2.12. Mapa mnożnika 2D
W oknie mapa znajdują się mapy 2D sterownika gazowego.
Rysunek 16
Mapy 2D sterownika
Rysunek 16 przedstawia 3 mapy:
Mapa mnożnika
‐ kolor pomarańczowy
Mapa czasu wtrysku benzyny (na benzynie) ‐ kolor niebieski
Mapa czasy wtrysku benzyny (na gazie)
‐ kolor zielony
Mapa mnożnika jest koloru pomarańczowego. Do tej mapy przyporządkowana jest lewa oś danych,
czyli Mnożnik i oś dolna, czyli Czas wtrysku [ms]. Mapa mnożnika służy do ustawiania mnożnika dla
danego czasu wtrysku benzyny. Do ustawiania mnożnika służą punkty znajdujące się na mapie (żółte).
Po autokalibracji na mapie pojawiają się 2 skrajne punkty na końcach mapy oraz 4 dodatkowe punkty
w środku mapy. Aby móc przesuwać dany punkt należy go najpierw zaznaczyć poprzez kliknięcie na
niego. Wartość zaznaczonego punktu wyświetlana jest po prawej stronie u dołu mapy. Do
przesuwania punktów na mapie służą następujące klawisze:
← ‐ strzałka w lewo przesuwanie punktu w lewo ( zmiana czasu wtrysku, na jakim
jest dany punkt)
→ ‐ strzałka w prawo przesuwanie punktu w prawo ( zmiana czasu wtrysku, na
jakim jest dany punkt)
↓ ‐ strzałka w dół zmniejszenie mnożnika dla danych czasów wtrysku
↑ ‐ strzałka w górę zwiększenie mnożnika dla danych czasów wtrysku
„Insert” (przy aktywnym punkcie) lub prawy klawisz myszy – dodanie nowego
punktu
„Delete” – skasowanie punktu z mapy
„Page Up” – podniesienie mapy do góry
„Page Down” – opuszczenie mapy do dołu
„Ctrl” + ← , lub „Ctrl” + → zmiana aktywnego punktu
Strona 24 z 35
Przy naciśniętym klawiszu „Shift” krok przesuwania zwiększy się o 10 (szybsze przesuwanie). W
przypadku, gdy nie jest aktywny żaden punkt strzałki ↑ ↓ powodują przesuwanie całej mapy.
Oprócz mapy mnożnika w oknie znajdują się też dwie inne mapy. Mapa koloru niebieskiego to mapa
czasów wtrysku benzyny(na benzynie). Do mapy przyporządkowane są oś prawa Ciśnienie kolektora
[Kpa] oraz oś dolna czas wtrysku [ms]. Mapa składa się z niebieskich punktów. Sterownik po zebraniu
mapy rysuje ją linią ciągłą. Analogicznie jest z tzw. mapą gazową tzn. mapą czasów wtrysku benzyny
(na gazie), która jest koloru zielonego.
Kiedy sterownik zbierze już dwie mapy tzn. mapę benzynową i gazową możliwe jest wejście w
zakładkę odchyłka, w której czerwoną linią wyrysowana jest odchyłka pomiędzy benzyną i gazem.
Na przedstawionym oknie mapy (Rysunek 16) widoczny jest również kwadratowy znacznik koloru
niebieskiego, którego pozycja zmienia się w osi pionowej od ciśnienia kolektora, a w osi poziomej od
czasów wtrysku benzyny. Jest on bardzo przydatny przy zbieraniu mapy, ponieważ pokazuje, przy
jakim obciążeniu i na jakich czasach wtrysku pracuje silnik.
Na mapie znajdują się również przyciski „kasuj”, które służą do skasowania mapy benzynowej i mapy
gazowej.
2.13. Mapa korekcji mnożnika 3D ( Dostępne tylko dla sterownika STAG‐300 Plus, STAG‐300
Premium )
W oknie mapa po naciśnięciu przycisku „widok 3D” pojawia się mapa korekcji mnożnika 3D.
Rysunek 17
Widok mapy 3D
Mapa 3D przedstawia mapę mnożnika opisywaną w punkcie 2.12 . Mapa mnożnika tworzy
płaszczyznę. Na jednej osi płaszczyzny znajduje się czas wtrysku benzyny [ms] na drugiej obroty silnika
[rpm]. Dzięki mapie 3D możliwa jest korekcja mnożnika w zależności od obrotów silnika, jest to
Strona 25 z 35
widoczne na Rysunek 17. Możliwe jest wzbogacenie/zubożenie mieszanki dla określonego czasu
wtrysku benzyny i obrotów poprzez korekcje mnożnika na mapie 3D.
Widoczny na wykresie żółty (kwadratowy) znacznik pokazuje nam, w którym miejscu na
płaszczyźnie aktualnie znajduje się silnik. Pozycja znacznika zależna jest od aktualnej wartości obrotów
i czasu wtrysku benzyny.
Podczas pracy z mapą 3D użytkownik ma do dyspozycji następujące tryby pracy:
Zmiana mnożnika
Tryb służy do zmiany charakterystyki mnożnika ( płaszczyzny ) analogicznie jak dla mapy
2D. Edycja w tym trybie wygląda analogicznie jak dla mapy 2D. Aktywowanie tego trybu
pracy następuje po kliknięciu lewym klawiszem myszy po za płaszczyznę wyznaczaną
przez mapę mnożnika lub poprzez naciśnięcie klawisza TAB (przejście z poprzedniego trybu).
Korekcja mnożnika (zmiana pół sąsiednich)
Tryb służy do korekcji mnożnika dla danego zakresu obrotów silnika i czasu wtrysku
benzyny. Aby dokonać korekcji mnożnika należy zaznaczyć obszar, dla którego chcemy
dokonać korekcji poprzez przesunięcie myszy z wciśniętym lewym przyciskiem. Drugim
sposobem zaznaczenia obszaru jest naciśnięcie klawisza SHIFT i trzymając go zaznaczenie
odpowiedniego obszaru poprzez naciskanie strzałek na klawiaturze:
← Strzałka w lewo
↑ ‐ Strzałka do góry
→ Strzałka w prawo
↓ Strzałka w dół
Po zaznaczeniu obszaru, dla którego chcemy dokonać korekcji trzymając klawisz CTRL i naciskając
odpowiednio:
↑ ‐ Strzałka do góry (dodajemy korekcję/wzbogacamy mieszankę)
↓ Strzałka w dół (odejmujemy korekcję/zubożamy mieszankę)
Podczas zmiany korekcji mnożnika naciśnięcie dodatkowo klawisza SHIFT powoduje zwiększenie kroku
10 – krotnie.
Aktywowanie tego trybu pracy następuje poprzez naciśnięcie klawisza TAB (przejście z
poprzedniego trybu).
Korekcja mnożnika (Bez zmiany pół sąsiednich)
Tryb służy do korekcji mnożnika dla danego zakresu obrotów silnika i czasu wtrysku
benzyny. Tryb działa analogicznie jak „Korekcja mnożnika (zmiana pół sąsiednich)” z tą
różnicą, że zmieniany jest tylko zaznaczony obszar pola sąsiednie pozostają bez zmian.
Aktywowanie tego trybu pracy następuje poprzez naciśnięcie klawisza TAB (przejście z
poprzedniego trybu).
Strona 26 z 35
Obracanie wykresu
Tryb służy do obracania wykresu 3D. Aby dokonać obrotu wykresu należy nacisnąć
prawy klawisz myszy i poruszać odpowiednio myszą. Drugim sposobem jest obracanie
go poprzez naciskanie strzałek na klawiaturze:
← Strzałka w lewo
↑ ‐ Strzałka do góry
→ Strzałka w prawo
↓ Strzałka w dół
2.14. Menu opcje
W górnym menu dostępne jest menu „Opcje”, dzięki któremu użytkownik może zdefiniować
własny najbardziej odpowiadający jego wymaganiom widok okna mapy 3D
Rysunek 18
Widok menu :Opcje”
Dzięki powyższemu menu możliwe jest indywidualnego dostosowania wyglądu mapy 3D przez
użytkownika, który posiada do wyboru 5 trybów wyświetlania:
Wygląd klasyczny
Wygląd klasyczny z siatką
Klasyczny szary
Czarny
Bardzo czarny
Dodatkowo dostępne są następujące opcje:
Wyświetlaj pozycje nad kursorem – Wyświetla wartości obrotów i
czasu wtrysku dla aktualnego stanu silnika.
Strona 27 z 35
Wyświetlaj pozycję pod kursorem myszki – Wyświetlana jest wartość
obrotów oraz czasu wtrysku, na który wskazuje aktualna pozycja
myszki.
Pokaż legendę – Pokazywanie/ukrywanie legendy na mapie 3D.
2.15. Mapa korekcji mnożnika 3D „cyfrowa” ( Dostępne tylko dla sterownika STAG‐300 Plus,
STAG‐300 Premium )
W oknie mapa po naciśnięciu zakładki „Korekcja Obr.” Otwiera się mapa korekcji mnożnika w postaci
cyfrowej. Mapa ta jest inny sposobem wizualizacji mapy 3D omówionej w punkcie 2.13. Jednak daje
nam nowe możliwości, które zostaną omówione poniżej.
Rysunek 19
Widok mapy korekcji mnożnika „cyfrowej”.
Dzięki widocznej powyżej mapie korekcji mnożnika 3D „cyfrowa” możliwa jest identyczna modyfikacja
mnożnika od obrotów jak w mapie 3D „graficznej” łącznie ze sposobem jej obsługi z klawiatury.
Zmiany na mapie „cyfrowej” będą odwzorowane na mapie „graficznej” i odwrotnie, ponieważ
fizycznie jest to ta sama mapa w pamięci sterownika tylko inaczej zobrazowana.
W przypadku modyfikacji mapy mamy dodatkowo dostępne następujące opcje:
„Zmieniając wartość zmieniaj sąsiednie” – (jeżeli opcja zaznaczona) w przypadku
modyfikacji zaznaczonego obszaru modyfikowane są również pola sąsiednie
„Wyświetlaj wartości” – (jeżeli opcja zaznaczona) sterownik wyświetla wartości
korekcji w procentach.
W tym trybie wyświetlania mapy znajduje się przycisk „Kasuj”, który umożliwia skasowanie
ustawienia całej mapy (wyzerowanie jej).
Na osi pionowej widoczne są wartości obrotów dla poszczególnych przedziałów na mapie. Czerwoną
obwódką została zaznaczona granica 2 przedziału obrotów. Przy ustawieniu przedziałów tak jak na
Rysunek 19 2 przedział działa od wartości obrotów silnika 300 do wartości obrotów silnika 500.
Następny 3 przedział obrotów działa od 500 do 600 obrotów.
Strona 28 z 35
Granice poszczególnych przedziałów można regulować, poprzez klikniecie myszką i wpisanie
nowej wartości granicy przedziału. Dzięki tej opcji możliwa jest korekcja składu mieszanki dla ściśle
określonego zakresu obrotów i czasu wtrysku. Użytkownik nie jest ograniczony ustalonymi z góry
przedziałami i może przesunąć sobie zakres działania np. przedziału 3 i ustawić go od 500 do 800
obrotów.
Widoczny na mapie niebieski kwadrat zmienia swoje położenie w osi poziomej od aktualnej wartości
czasu wtrysku benzyny zaś w osi pionowej od aktualnej wartości obrotów.
2.16. Mapa korekcji od temperatury gazu
W oknie mapa po naciśnięciu zakładki „Korekcja temp.” Otwiera się mapa korekcji od temperatury
gazu.
Rysunek 20
Widok mapy korekcji od temperatury gazu.
Sterownik posiada wpisaną na stałe korekcje mnożnika od temperatury gazu. Mapa korekcji od
temperatury gazu pozwala nam nanosić procentową poprawkę do tej korekcji. Edycja mapy korekcji
od temperatury gazu jest analogiczna jak mapy mnożnika.
2.17. Aktualizacja sterownika
Aby przeprowadzić aktualizację sterownika należy połączyć się ze sterownikiem programem
diagnostycznym, wyłączyć silnik. Wybrać z menu głównego opcję „Aktualizacja sterownika” i wybrać
(STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium) w zależności od podłączonego sterownika. Na
ekranie pojawi się okno „Aktualizacja sterownika”. W ramce „Parametry sterownika” wyświetlone są
informacje o wersji oprogramowania w sterowniku. W ramce Parametry aktualizacji znajduje się lista
dostępnych aktualizacji dla podłączonego sterownika. W przypadku, gdy chcemy załadować
aktualizację z poza katalogu programu należy nacisnąć przycisk ”Wczytaj aktualizację” i wybrać plik
aktualizacji. Wczytana aktualizacja powinna pojawić się na liście dostępnych aktualizacji. Po wybraniu
Strona 29 z 35
aktualizacji z listy nacisnąć przycisk „Aktualizuj”. Gdy pasek postępu aktualizacji dojdzie do 100 %
sterownik na chwilę się rozłączy i po chwili ponownie powinien się połączyć. Na dole ekranu powinien
być widoczny nowy numer wersji oprogramowania w sterowniku zgodny z załadowanym plikiem
aktualizacji.
W przypadku, gdy podczas aktualizacji wystąpi błąd po połączeniu ze sterownikiem automatycznie
otworzy się okno aktualizacji. Należy przeprowadzić powtórnie proces aktualizacji.
2.18. Aktualizacja STAG – OBD Adapter
Aby przeprowadzić aktualizację sterownika należy połączyć się ze sterownikiem programem
diagnostycznym, przekręcić kluczyk (właczyć napięcie po kluczyku). Wybrać z menu głównego opcję
„Aktualizacja sterownika” i wybrac STAG – OBD Adapter. Następnie należy wybrać z listy aktualizację i
nacisnąć przycisk „Aktualizuj”. Po prawidłowym zakończeniu procesu aktualizacji powinien pojawić
się komunikat o jej prawidłowym ukończeniu. W innym przypadku należy ponowić proces aktualizacji.
Następnie należy wyłączyć kluczyk i włączyć ponownie co po około 30 sekund powinno spowodować
połączenie z OBD.
Strona 30 z 35
3. Programowanie sterownika STAG‐200, STAG‐4, STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium
Programowanie sterownika STAG‐4 można wykonać na dwa sposoby:
Programowanie z użyciem mapy benzynowej i gazowej. Patrz punkty 3.1 do 3.4
Ręczne ustawianie sterownika. Patrz punkt 3.5
Programowanie z użyciem mapy benzynowej i gazowej można podzielić na następujące etapy:
Autokalibracja sterownika STAG‐4
Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na benzynie (mapa benzynowa)
Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na gazie (mapa gazowa)
Sprawdzenie czy mapy się pokrywają, sprawdzenie odchyłki
3.1. Autokalibracja
Przed rozpoczęciem autokalibracji należy uruchomić silnik i poczekać aż sonda lambda zacznie
pracować. Podczas wykonywania autokalibracji silnik powinien pracować na wolnych obrotach, nie
należy zwiększać obrotów, trzeba wyłączyć klimatyzację, światła, nie należy wykonywać ruchów
kierownicą gdyż może to spowodować błędne działanie procesu autokalibracji. Podczas
przeprowadzania autokalibracji należy obserwować czasy wtrysku benzyny i gazu. W przypadku, gdy
czasy wtrysku gazu są mniejsze od czasów wtrysku benzyny dysze wtryskiwacza mogą być zbyt duże i
należy wtedy zmniejszyć średnice dyszy. Po zakończeniu procesu autokalibracji na mapie mnożnika
powinny pojawić się 2 skrajne punkty i 4 punkty na środku mapy mnożnika. Drugi punkt od lewej to
punkt pracy silnika na wolnych obrotach, czyli punkt pracy podczas autokalibracji. Wartość mnożnika
dla tego punktu powinna zawierać się w granicach pomiędzy 1.1 a 1.6, w przypadku, gdy jest on
większy od 1.6 przy dłuższych czasach wtrysku benzyny, czyli przy większym obciążeniu i przy dużych
obrotach może wystąpić sytuacja nakładania się czasów wtrysku gazu na siebie tzn. podczas trwania
czasu wtrysku gazu przychodzi następny wtrysk (zapętlenie się czasów wtrysku). Sterownik w takiej
sytuacji zgłosi błąd „za długi czas wtrysku gazu”. Jednak w takim przypadku należy sprawdzić jak
zachowuje się sonda lambda, jeżeli jest ona „bogata” i samochód jedzie normalnie to można
zignorować ten komunikat.
3.2. Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na benzynie (mapa benzynowa)
Po wykonaniu procesu autokalibracji należy przełączyć samochód na benzynę i przejechać się nim
odcinek około 4 km w celu zebrania mapy benzynowej. Przy zbieraniu mapy należy starać się jechać
na jednym biegu np. na 4 i należy jechać w ten sposób, aby sonda lambda „pracowała” tzn. zmieniała
swój stan z ubogiej na bogatą. Podczas zbierania mapy powinny pojawiać się niebieskie punkty. W
celu szybszego zebrania mapy należy tak dobierać obciążenia samochodu, aby zbierać punkty w tym
miejscu gdzie mamy puste miejsca. Zbieranie map odbywa się bez udziału programu
diagnostycznego, dlatego można to wykonywać bez podłączonego komputera. Jednak wykonując tą
czynność z podłączonym komputerem i programem diagnostycznym możemy to zrobić dużo szybciej i
dokładnie widzimy, co się dzieje z samochodem. Gdy sterownik stwierdzi, że została zebrana
wystarczająca ilość punktów mapa zostanie wyrysowana linią ciągłą. W tym momencie zbieranie mapy
benzynowej zostaje zakończone.
Strona 31 z 35
3.3. Zebranie mapy czasów wtrysku benzyny na gazie (mapa gazowa)
Po zebraniu mapy benzynowej przełączamy samochód na gaz i zaczynamy analogicznie jak wcześniej
zbierać mapę gazową. Mapę gazową należy zbierać w identycznych warunkach drogowych z
podobnymi obciążeniami jak zbierana była mapa benzynowa. Mapa gazowa rysowana jest zielonymi
punktami. Po zebraniu wystarczającej ilości punktów mapa zostanie wyrysowana linią ciągłą. Przy
prawidłowo ustawionym sterowniku (dobrze dobrana charakterystyka mnożnika) mapa benzynowa i
gazowa powinny się pokryć. W przypadku, gdy mapy nie pokrywają się w miejscu gdzie mapy nie
nachodzą na siebie należy skorygować charakterystykę mnożnika (dla danych czasów wtrysku dolna oś
mapy). W trakcie zbierania mapy gazowej, gdy mamy podłączony komputer i uruchomiony program
diagnostyczny, kiedy widzimy, że zbierane zielone punkty nie pokrywają się z mapą benzynową
możemy na bieżąco korygować charakterystyką mnożnika. Jest to nawet zalecane, ponieważ w
sytuacji, gdy charakterystyka mnożnika jest mocno odchylona od charakterystyki, jaka powinna być
sterownik samochodowy zaczyna się przestawiać i w skrajnym przypadku może zapalić kontrolkę
„check”. Korygując na bieżąco charakterystykę mnożnika punkty mapy gazowej powinny pokrywać się
z mapą benzynową. Po doprowadzeniu do takiej sytuacji, że mapy się pokryją można uznać, że
charakterystyka jest dobrze dobrana.
3.4. Sprawdzenie czy mapy się pokrywają, sprawdzenie odchyłki.
Po zebraniu mapy benzynowej i mapy gazowej (mapy wyrysowane ciągłymi liniami) możemy
sprawdzić odchyłkę pomiędzy mapą benzynową i mapą gazową. W oknie „Mapa” po prawej stronie
znajduje się przycisk „Odchyłka”. Po jego naciśnięciu pojawia się wykres odchyłki narysowany linią
czerwoną. W przypadku, gdy odchyłka mieści się w granicach ± 10% można uznać, że sterownik jest
dobrze zaprogramowany, jeżeli jest inaczej należy skorygować charakterystykę mnożnika w punktach
gdzie mapy się nie pokrywają.
3.5. Ręczne ustawianie sterownika.
Istnieje także możliwość ręcznego ustawienia sterownika, które przy nabyciu odpowiedniego
doświadczenia może być szybsze od opisywanego powyżej sposobu.
Ustawienie sterownika tak jak przy poprzedniej metodzie rozpoczynamy od autokalibracji (jest
ona konieczna do prawidłowej pracy sterownika, patrz punkt 3.1). Następnie, jeżeli proces
autokalibracji przebiegł pomyślnie i wartości mnożnika są prawidłowe dla punktu kalibracji
przełączamy samochód na benzynę i wyjeżdżamy nim na jazdę. Ustawianie charakterystyki mnożnika
przeprowadzamy w następujący sposób:
Jedziemy samochodem na benzynie, staramy się utrzymywać stałe obciążenie silnika tzn. czasy
wtrysku benzyny powinny być ustabilizowane. Tak dobieramy obciążenie, aby czasu wtrysku benzyny
były np. około 5 [ms]. Określenie czasów wtrysku benzyny ułatwi nam niebieski kwadratowy znacznik,
którego pozycja w osi poziomej zależy od czasów wtrysku. Następnie przełączamy samochód na gaz i
obserwujemy czy niebieski znacznik nie zmieni swojej pozycji w osi czasu wtrysku, czyli czy nie zmienił
się czas wtrysku benzyny. Jeżeli czas wtrysku benzyny zmniejszył się (znacznik przesunął się w lewo) to
oznacza, że dla danych czasów wtrysku benzyny mnożnik jest zbyt duży (mieszanka jest zbyt bogata).
Należy w takim przypadku skorygować mnożnik w naszym przypadku dla czasu 5 [ms] do dołu. Jeżeli
po przełączeniu z benzyny na gaz znacznik przesuwa się w prawo to oznacza, że mieszanka jest zbyt
uboga i należy podnieść mapę mnożnika do góry dla danych czasów wtrysku.
Strona 32 z 35
Procedurę opisaną powyżej należy przeprowadzić dla kilku czasów wtrysku począwszy od punktu
kalibracji aż do czasów wtrysku przy dużym obciążeniu. Można np. sprawdzić mapę mnożnika, co
2[ms] począwszy od punktu kalibracji. W razie konieczności należy dodać punkt na mapie mnożnika w
celu dokładniejszego jej ustawienia.
Po przeprowadzeniu opisywanego ustawiania ręcznego sterownika mapy benzynowa i gazowa
powinny pokrywać się.
3.6. Korekcja mapy mnożnika mapa 3D ( tylko dla STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium )
Po uprzednim przeprowadzeniu autokalibracji i ustawieniu mapy mnożnika na drodze możemy
dodatkowo dokonać korekcji mnożnika w zależności od obrotów silnika wykorzystując mapę 3D patrz
punkt 2.13. W przypadku, gdy dla danego zakresu czasu wtrysku benzyny i obrotów silnika przy
przełączaniu z benzyny na gaz występują różnice w czasie wtrysku benzyny należy te różnice
skorygować poprzez wzbogacenie/zubożenie mapą 3D. Zasada jest identyczna jak przy ustawianiu
mnożnika tzn., jeżeli po przełączeniu z benzyny na gaz czas wtrysku benzyny się zwiększa to oznacza,
że w danym punkcie mapy mieszanka jest zbyt uboga ( komputer benzynowy wydłuża czasy wtrysku
benzyny ), należy, więc w tym miejscu wzbogacić mieszankę mapą 3D. W sytuacji odwrotnej, tzn. gdy
po przełączeniu z benzyny na gaz czas wtrysku benzyny się zmniejsza to należy mieszankę zubożyć.
3.7. Poprawka od temperatury gazu ( tylko STAG‐300 Plus, STAG‐300 Premium )
W przypadku, gdy podczas pracy na gazie przy zmianie temperatury gazu zmienia się czas wtrysku
benzyny należy nanieść poprawkę na korekcję od temperatury gazu. Można dokonać takiej poprawki
przy użyciu „Mapy korekcji od temperatury gazu” punkt 2.16. Należy jednak pamiętać, że można to
wykonać po prawidłowym przeprowadzeniu autokalibracji i ustawieniu mnożnika na drodze! W celu
prawidłowego ustawienia poprawki należy uruchomić samochód z zimnym silnikiem. Następnie
poczynając od temperatury przełączenia na gaz sprawdzamy czas wtrysku benzyny, przełączamy na
gaz i porównujemy czas wtrysku benzyny. W przypadku, gdy czas wtrysku benzyny (po przełączeniu
na gaz) ulega wydłużeniu to oznacza, że dla tej temperatury gazu należy dodać poprawkę na plus
(podnieść mapę korekcji od temperatury gazu). W przypadku, gdy po przełączeniu z benzyny na gaz
czas wtrysku benzyny skraca się należy dla danej temperatury gazu mapę korekcji opuścić. Należy tak
ustawić mapę korekcji, aby przy przełączaniu z benzyny na gaz czas wtrysku benzyny się nie zmieniał.
W celu prawidłowego ustawienia mapy korekcji od temperatury gazu należy opisaną procedurę
powtórzyć dla pełnego zakresu temperatur gazu z krokiem, co 5 [°C].
Strona 33 z 35
4. Obsługa centralki LED i sygnały dźwiękowe (instrukcja dla użytkownika)
4.1. Centralka LED
W skład centralki LED wchodzą:
Linijka LED wskazująca poziom gazu
Dioda LED sygnalizująca rodzaj paliwa
Przycisk
Linijka LED – pokazuje aktualny poziom gazu w zbiorniku. 4 zielone diody oznaczają pełen zbiornik,
dioda czerwona oznacza rezerwę.
Dioda LED – pokazuje aktualny stan pracy:
Zgaszona – samochód pracuje na benzynie
Wolne miganie (1 raz na sekundę) – oczekiwanie na temperaturę silnika
Normalne miganie (2 razy na sekundę) – sterownik w trybie automat
(oczekiwanie na obroty do przełączenia na gaz)
Szybkie miganie (4 razy na sekundę) – błąd sterownika (wyłączenie od
braku gazu w zbiorniku)
Zapalona – samochód pracuje na gazie
Przycisk – służy do zmiany paliwa
Sterownik zapamiętuje ostatnie ustawienie paliwa przed wyłączeniem napięcia po kluczyku.
Aby uruchomić samochód od razu na gazie (tryb awaryjny np uszkodzenie pompy paliwa) należy
przy wyłączonym zapłonie nacisnąć przycisk na centralce i trzymając go włączyć zapłon. Dioda na
centralce powinna zaświecić się na stałe. Po wykryciu obrotów silnika sterownik załącza
elektrozawory i silnik uruchamia się na gazie.
W trybie awaryjnym nie ma możliwości przełączenia samochodu na benzynę. Po zgaszeniu
silnika tryb awaryjny zostaje wyłączony.
4.2. Sygnały dźwiękowe
Sterownik generuje następujące sygnałem dźwiękowe:
Trzy sygnały dźwiękowe – w przypadku przełączenia się z gazu na
benzynę od zbyt małej ilości gazu w zbiorniku.
Trzy krótkie sygnały dźwiękowe i jeden długi – w przypadku wystąpienia
błędu sterownika.
Strona 34 z 35
Po wyłączeniu stacyjki. Dwa sygnały krótkie i jeden sygnał długi. Brak
wymaganego przeglądu instalacji. Należy udać się do serwisu i wykonać
przegląd instalacji.
5. Dane techniczne
Napięcie zasilania
12[V] ‐20% ÷ +30%
Maksymalna wartość prądu zasilającego dla sterownika 8 cylindrowego,
25 [A]
wtryskiwacze gazowe 1 [Ω]
Prąd pobierany w stanie uśpienia
& lt; 10 [mA]
Temperatura pracy
‐40 ‐ 110 [°C]
Klasa szczelności
IP54
6. Gwarancja ograniczenia / wyłączenia
Gwarancja nie obejmuje:
1. Uszkodzeń powstałych w wyniku podłączenia układu niezgodnie z obowiązującym
schematem montażowym.
w szczególności podłączeń przewodów sygnałowych w miejscach innych niż przewiduje
instrukcja montażu.
2. Uszkodzeń w wyniku montażu, w miejscach niezgodnych z instrukcją montażu oraz w
miejscach, w których narażone są na działanie wody, wysokiej temperatury, oparów z
akumulatora.
3. Układów poddanych własnoręcznym przeróbkom lub próbom napraw.
4. Układów uszkodzonych mechanicznie z winy klienta w szczególności:
uszkodzeń złącz,
uszkodzeń złącz w wyniku stosowania chemicznych preparatów czyszczących
uszkodzeń obudowy,
uszkodzeń płytki elektroniki
5. Układów uszkodzonych elektrycznie w wyniku podłączenia interfejsów komunikacyjnych
niezgodnych z instrukcja montażu.
Strona 35 z 35