Magic Parking (2009-04) Instrukcja obsługi (2009-12) Instrukcja obsługi (2010-06)
Magic Parking - System zawieszeń reakcyjnych
Instrukcja obsługi stanowi własność Fiat Auto Poland S.A. który udostępnia instrukcję
nieodpłatnie użytkownikom pojazdów samochodowych marki Fiat, Alfa Romeo i Lancia do korzystania
w celu zaspokojenia potrzeb własnych związanych z użytkowaniem wyżej wymienionych pojazdów.
Inny sposób wykorzystania instrukcji, w szczególności w celach zarobkowych, wymaga pisemnej zgody
Fiat Auto Poland S.A.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 1
SPIS TREŚCI
Magic Parking
Czujniki parkowania
System zawieszeń reakcyjnych
1
3
13
17
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 2
2
W niniejszym Uzupełnieniu opisany jest tryb używania systemu Magic Parking (system pomagający przy parkowaniu), Systemu Zawieszeń Reakcyjnych (systemu amortyzatorów aktywnych) i czujników parkowania przednich
i tylnych (gdzie przewidziano) Lancii Delta.
Aby prawidłowo używać tych systemów należy dokładnie przeczytać treść niniejszego Uzupełnienia aby dowiedzieć się, które operacje są prawidłowe i możliwe do wykonania.
Odnośnie uzyskania informacji nie podanych w tym uzupełnieniu, patrz Instrukcja obsługi, do której to Uzupełnienie jest dołączone.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 3
3
MAGIC PARKING
Magic Parking sygnalizuje kierowcy
przestrzeń parkowania równoległą wolną i odpowiednią do długości samochodu; w fazie manewrowania pomaga kierowcy sterując automatycznie ruchem
kierownicy.
Odpowiedzialność za manewr parkowania spoczywa
zawsze na kierowcy. Podczas
całej fazy manewru koniecznie
upewnić się zawsze, czy w przestrzeni manewrowej nie znajdują się
ludzie ani zwierzęta.
Czujniki parkowania stanowią tylko pomoc dla kierowcy, który zawsze powinien
zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania potencjalnie niebezpiecznych manewrów nawet, gdy
wykonywane są z małą prędkością:
system Magic Parking NIE reguluje w żaden sposób prędkości samochodu podczas fazy manewru, kontrola przyspieszenia i hamowania
pozostaje zawsze w gestii kierowcy.
Podczas fazy manewru kierowcy pomagają także dodatkowo informacje uzyskane z czujników parkowania (4 czujniki tylne i 4 czujniki przednie), które dostarczają kierowcy informacji o odległości podczas fazy zbliżania się do przeszkód znajdujących się z tyłu i z przodu
samochodu.
Podczas fazy poszukiwania użytecznej
przestrzeni parkowania czujniki przednie i tylne nie zostają uaktywnione, natomiast podczas fazy manewru, po włączeniu biegu wstecznego czujniki
przednie i tylne zostają automatycznie
uaktywnione.
CZUJNIKI
System podczas fazy poszukiwania przestrzeni parkowania wykorzystuje czujniki boczne (patrz rys. 1).
Te czujniki uaktywniane są automatycznie przy prędkości poniżej 30 km/h, w
tej fazie gdy tylko kierowca znajdzie
przestrzeń użyteczną dla wykonania manewru parkowania, może uaktywnić
funkcję za pomocą odpowiedniego przycisku, w tym momencie w zestawie
wskaźników wyświetlone zostaną instrukcje do wykonania manewru; jeżeli
funkcja nie zostanie uaktywniona przez
kierowcę za pomocą odpowiedniego
przycisku, żadna informacja nie zostanie
wyświetlona w zestawie wskaźników.
rys. 1
L0E0240m
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 4
4
FUNKCJONOWANIE
Wspomaganie manewru parkowania
można uaktywnić wyłącznie przy włączonym zestawie wskaźników i prędkości samochodu poniżej około 30 km/h i
podzielone jest na następujące fazy:
❍ Aktywacja: naciśnięcie przycisku
rys. 2 powoduje rozpoczęcie fazy przeszukiwania.
❍ Poszukiwanie: poprzez czujniki
boczne; system kontynuuje fazę poszukiwania wolnej przestrzeni parkowania i
dostosowanej do wymiarów samochodu.
Kierowca kierunkowskazami określa po
której stronie drogi zamierza parkować
(przy braku informacji z kierunkowskazów lub przy włączonych światłach awa-
rys. 2
L0E0241m
ryjnych poszukiwanie wykonywane zostaje po stronie pasażera).
OSTRZEŻENIE W logice systemu faza POSZUKIWANIA dezaktywuje się,
gdy po czasie równym 10 minut nie zostanie zidentyfikowana odpowiednia
przestrzeń parkowania.
❍ Zidentyfikowanie: jeżeli system zidentyfikuje wolną przestrzeń parkowania i dostosowaną do wymiarów samochodu, sygnalizuje jej obecność i wskazuje akcje, które należy wykonać, aby
rozpocząć manewr włączania biegu
wstecznego.
❍ Manewr: od kierowcy żądane jest
włączenie biegu wstecznego i pozostawienie wolnej kierownicy i sterowania
przyspieszeniem, hamulcem i sprzęgłem
(w przypadku manualnej skrzyni biegów) lub przyspieszeniem i hamulcem
(w przypadku automatycznej skrzyni
biegów). Podczas wykonywania manewru na biegu wstecznym aby zaparkować
system steruje automatycznie kierownicą.
Sugerowanie wykonania fazy manewru
na biegu wstecznym (jeżeli warunki to
umożliwiają) sygnalizowana jest sygnałem dźwiękowym czujników tylnych.
OSTRZEŻENIE W logice systemu faza
MANEWRU dezaktywuje się, gdy po 3
minutach nie zostanie zakończony manewr parkowania.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 5
5
❍ Zakończenie: Jeżeli przestrzeń parkowania jest wystarczająca, manewr włączenia zostanie zakończony przez system
tylko jednym manewrem i ustawieniem
samochodu nie wymagającym dalszej interwencji kierowcy. W przypadku gdy
okażą się konieczne dalsze manewry korekcyjne, system powierza kontrole kierowcy, który musi zakończyć manewr
ręcznie.
OSTRZEŻENIE Po zakończeniu fazy manewru na wstecznym biegu, przy
jego wyłączaniu kierownica zostaje ponownie wyprostowana; zadaniem kierowcy jest ręczne zakończenie manewru.
Funkcjonowanie systemu pomagającemu przy parkowaniu bazuje na następujących
elementach:
❍ czujnikach parkowania
przednich i tylnych;
❍ czujnikach bocznych;
❍ elektrycznej kierownicy;
❍ kołach i systemie hamulcowym;
❍ zestawie wskaźników.
Należy więc pamiętać, że nieprawidłowe funkcjonowanie jednego z
tych systemów może zakłócić funkcjonowanie systemu Magic Parking.
OPIS FAZ MANEWRU
Aktywacja
Aktywacja systemu następuje po naciśnięciu przycisku rys. 2 i natychmiast
po uaktywnieniu system rozpoczyna
się faza poszukiwania. Świecąca się
dioda w przycisku wskazuje że system
jest aktywny.
Ponieważ system wykonuje rozpoznanie
przestrzeni parkowania także wtedy, gdy
nie jest aktywny, możliwe jest uaktywnienie systemu także natychmiast po
przejechaniu obok odpowiedniej przestrzeni parkowania. W przypadku gdy
system określi efektywnie przestrzeń
parkowania, faza poszukiwania nie zostanie wykonana i system zaawizuje kierowcy operacje konieczne do wykonania
manewru.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 6
6
Poszukiwanie przestrzeni do
parkowania
Podczas fazy poszukiwania rys. 3 samochód musi jechać po drodze z prędkością
poniżej około 30km/h i w odległości od
samochodu zaparkowanego zawierającej
się pomiędzy 50 cm i około 130 cm.
Przestrzeń parkowania zostanie rozpoznana jako odpowiednia, jeżeli jest większa od około 120 cm w stosunku do wymiarów samochodu.
Możliwe są dwa typy parkowania:
❍ przestrzeń parkowania większa od
około 160 cm w stosunku do wymiarów samochodu: parkowanie wykonywane jest
jednym manewrem;
❍ przestrzeń parkowania większa od
około 120 cm w stosunku do wymiarów samochodu: parkowanie wykonywane jest
za pomocą kilku manewrów, z których
pierwszy następuje przy automatycznym
sterowaniu kierownicą (manewry następne powierzone są całkowicie kierowcy).
rys. 3
L0E1015g
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 7
7
Aby wybrać stronę poszukiwania i wykonania manewru kierowca może:
1) F Wybrać wykonanie poszukiwania przestrzeni i manewru po stronie pasażera przez:
❍ ustawienie dźwigni kierunkowskazów w pozycji środkowej;
❍ włączenie świateł awaryjnych;
❍ włączenie świateł awaryjnych i ustawienie dźwigni kierunkowskazów w pozycji po stronie pasażera;
❍ ustawienie dźwigni kierunkowskazów w pozycji po stronie pasażera.
2) D Wybrać wykonanie poszukiwania przestrzeni i manewru po stronie kierowcy przez:
❍ ustawienie dźwigni kierunkowskazów w pozycji po stronie kierowcy;
❍ włączenie świateł awaryjnych i ustawienie dźwigni kierunkowskazów w pozycji po stronie kierowcy.
System poinformuje kierowcę po której
stronie wykonywane jest poszukiwanie
i manewr przez odpowiednie komunikaty na wyświetlaczu w zestawie wskaźników i ikony (F i D) zróżnicowane pomiędzy stroną prawą i lewą.
Poszukiwanie następuje zwykle po obu
stronach, tak więc możliwe jest wykonanie wyboru przez użycie dźwigni kierunkowskazów, nawet wtedy gdy jedzie
się na wprost i przestrzeń parkowania
jest odpowiednia.
Podczas fazy poszukiwania prędkość samochodu musi być mniejsza od około 30
km/h, w przypadku osiągnięcia prędkości około 25 km/h zasygnalizowane zostanie kierowcy zmniejszenie prędkości,
w przypadku przekroczenia prędkości 30
km/h system dezaktywuje się; w tym
przypadku, aby ponownie uaktywnić system należy nacisnąć przycisk A - rys. 2.
W przypadku aktywnej funkcji “Zmiana pasa ruchu” (patrz punkt “1” w rozdziale “Światła zewnętrzne” w Instrukcji
obsługi do której Uzupełnienie to jest
dołączone) poszukiwanie przestrzeni
parkowania występuje zawsze po stronie
pasażera.
Podczas fazy poszukiwania przestrzeni parkowania po uaktywnieniu czujników parkowania (patrz rozdział
“Czujniki parkowania przednie i tylne”) funkcjonowanie systemu Magic
Parking dezaktywuje się.
Manewr
poszukiwania
przestrzeni do parkowania i
manewr parkowania muszą
być wykonywane przy przestrzeganiu przepisów Kodeksu drogowego.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 8
8
Określenie przestrzeni
parkowania rys. 4
Jeżeli system określi przestrzeń do parkowania odpowiednią pomiędzy dwoma
zatrzymanymi samochodami lub innymi ewentualnymi przeszkodami (np.
przedmioty z powierzchnią boczną szerszą jak samochody z naczepami, kontenery itp.) sygnalizuje znalezienie powierzchni parkowania i możliwe jest wykonanie manewru parkowania. W przypadku osiągnięcia pozycji odpowiedniej
do rozpoczęcia manewru system zasygnalizuje kierowcy, aby włączył bieg
wsteczny, w przeciwnym przypadku zasugeruje dalszą jazdę do przodu.
Po żądaniu włączenia biegu wstecznego kierowca powinien zatrzymać samochód i włączyć bieg wsteczny aby potwierdzić zamiar rozpoczęcia manewru;
jeżeli kierowca kontynuuje jazdę do
przodu system po około 10 metrach nie
będąc w stanie określić zidentyfikowanej
powierzchni parkowania, rozpoczyna
ponownie poszukiwanie nowej dostępnej powierzchni.
rys. 4
Manewr
Kierowca ma kontrolę nad ruchami samochodu przez użycie pedału przyspieszenia, hamulca i sprzęgła (tylko w wersjach z manualną skrzynią biegów), natomiast system steruje automatycznie kierownicą aby wykonać w najlepszy sposób
manewr parkowania w określonej pozycji.
L0E1016g
Podczas manewru możliwe jest wykorzystanie informacji przesyłanych z czujników parkowania (w fazie włączonego
biegu wstecznego zaleca się osiągnięcie
powierzchni parkowania sygnalizowanej
sygnałem ciągłym przez czujniki tylne),
ale należy zawsze utrzymać kontrolę wizualną powierzchni znajdującej się wokół.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 9
9
Podczas manewru możliwe jest zatrzymanie samochodu i podczas postoju samochodu chwilowe wyłączenie biegu
wstecznego (na przykład aby umożliwić
przejście pieszego na powierzchni na
której wykonany zostanie manewr).
Podczas fazy manewru prędkość musi
być niższa od około 7 km/h, w przeciwnym przypadku manewr parkowania zostanie przerwany.
Jeżeli podczas manewru parkowania
kierowca ruszy przypadkowo lub specjalnie na kierownicę (trzymając ją lub
wstrzymując jej ruch) manewr zostanie
przerwany.
W przypadku gdy nierówności drogi lub
przeszkody pod kołami wpływają na
ruch samochodu, uniemożliwiając wykonanie prawidłowej trajektorii, manewr
może zostać przerwany.
Zakończenie manewru
Uwagi ogólne
W przypadku gdy wymiar powierzchni
parkowania to umożliwia, manewr parkowania zakończy się jednym manewrem; po wyłączeniu biegu wstecznego
koła ustawią się do jazdy na wprost i manewr należy uważać za zakończony, system dezaktywuje się. W przypadku gdy
wymiar powierzchni parkowania jest
mniejszy, zaparkowanie nastąpi po kilku
manewrach, kierowca zostanie poinformowany o konieczności dokończenia
manewru parkowania ręcznie za pomocą odpowiedniego komunikatu na wyświetlaczy w zestawie wskaźników.
❍ Odpowiedzialność za manewry parkowania i inne niebezpieczne manewry
ponosi zawsze kierowca. Wykonując te
manewry sprawdzić zawsze, czy w przestrzeni manewrowej nie znajdują się osoby, przedmioty i zwierzęta. System Magic Parking (podobnie jak czujniki parkowania) stanowi tylko pomoc dla kierowcy, który zawsze powinien zachować
szczególną ostrożność podczas wykonywania potencjalnie niebezpiecznych manewrów nawet, gdy wykonywane są z
małą prędkością.
W przypadku zamiaru zatrzymania kierownicy podczas manewru zaleca się trzymać ją
mocno za krawędź zewnętrzną. Nie
wkładać rąk do wnętrza koła kierownicy, ani nie trzymać jej ramion.
❍ W przypadku gdy czujniki są zabrudzone, pokryte śniegiem, lodem błotem
lub polakierowane podczas poprawek lakierniczych w stosunku do rozwiązania
oryginalnego funkcjonowanie systemu
może zostać poważnie zakłócone.
❍ W przypadku gdy czujniki zostaną
uderzone, co spowoduje zmianę ich pozycji, funkcjonowanie systemu może zostać poważnie zakłócone.
❍ Dla prawidłowego funkcjonowania
systemu konieczne jest, aby czujniki były zawsze czyste. Podczas czyszczenia
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 10
10
czujników zachować maksymalną
ostrożność, aby ich nie porysować lub
uszkodzić, nie używać szmatek suchych,
szorstkich lub twardych. Czujniki należy myć czystą wodą, ewentualnie z dodatkiem szamponu samochodowego. W
myjniach gdzie stosuje się rozpylacze parowe lub pod wysokim ciśnieniem, czyścić szybko czujniki utrzymując rozpylacze w odległości powyżej 10 cm.
❍ Źródła dźwięków lub ultradźwięków
(na przykład hamulce pneumatyczne autokarów lub młoty pneumatyczne) znajdujące się w pobliżu mogą zakłócić działanie czujników.
❍ Czujniki mogą rozpoznać przedmiot
nieistniejący (odbicie typu echa) z powodu zakłócenia o charakterze mechanicznym, na przykład: mycie samochodu, deszcz, ekstremalne warunki wietrzne, grad.
❍ Czujniki mogą nie rozpoznać przedmiotów o szczególnym kształcie lub wykonanych ze szczególnych materiałów
(bardzo cienkie słupki, hak przyczepy samochodowej, blachy, siatki, krzaki, parkomaty, kosze na śmieci, motocykle trójkołowe…). Zwracać zawsze maksymal-
na uwagę, upewniając się czy samochód
i jego trajektoria są efektywnie kompatybilne z powierzchnią parkowania określoną przez system.
❍ W przypadku manewru parkowania na drodze pochyłej, może wystąpić
pogorszenie osiągów i wyłączenie się
systemu.
❍ Użycie opon (jednej lub więcej) lub
obręczy o wymiarach innych niż w momencie kupna samochodu może zakłócić funkcjonowanie systemu.
❍ W przypadku wykonania manewru
parkowania pomiędzy dwoma samochodami zaparkowanymi na chodniku, system Magic Parking może spowodować
ustawienie samochodu na chodniku.
❍ W przypadku gdy odłączony zostanie akumulator lub jest bardzo rozładowany, aby system Magic Parking był dostępny konieczne jest przejechanie kilkuset metrów na drodze krętej, aby zainicjować system.
❍ W przypadku holowania przyczepy
(której wtyczka zostanie prawidłowo
włożona w gniazdo) system Magic Parking wyłączy się.
❍ W przypadku gdy system Magic Parking znajduje się w trybie “poszukiwanie
w toku” system może błędnie określić
przestrzeń parkowania do wykonania
manewru (np. w pobliżu skrzyżowania,
wąski przejazd, drogi poprzeczne do kierunku jazdy…).
❍ Niektóre manewry przy bardzo wąskich zakrętach mogą nie zostać wykonane.
❍ Zwracać szczególna uwagę podczas
manewru parkowania w warunkach
zmiennych (np. obecność osób i/lub
zwierząt na powierzchni parkowania, samochody w ruchu …) i interweniować
natychmiast w przypadku koniecznym.
❍ Podczas manewru parkowania
zwracać uwagę na samochody, które
nadjeżdżają z przeciwnego kierunku.
Przestrzegać zawsze przepisów kodeksu
drogowego.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 11
11
KOMUNIKATY SYSTEMU W ZESTAWIE WSKAŹNIKÓW
Magic Parking wykonuje poszukiwanie odpowiedniej powierzchni do parkowania.
Magic Parking wykonuje poszukiwanie odpowiedniej powierzchni do parkowania.
Magic Parking wykonuje poszukiwanie odpowiedniej do powierzchni parkowania.
Określona została powierzchnia
parkowania i prawidłowa pozycja
do rozpoczęcia manewru parkowania. Należy zatrzymać się i włączyć bieg wsteczny.
Wyłączyć
bieg wsteczny
Po naciśnięciu przycisku aktywacji Magic Parking, wskazane zostanie czy konieczne jest wyłączenie biegu wstecznego, aby aktywacja dała wynik pozytywny.
Nie dotykać
kierownicy!
Po rozpoczęciu manewru kierowca proszony jest o zdjęcie rąk z kierownicy.
Nie dotykać
kierownicy!
Wykonać
manewr
Prędkość
zbyt wysoka
Manewr jest rozpoczęty, kierowca może przyspieszyć i zwolnić sprzęgło (w
przypadku manualnej skrzyni biegów)
aby wykonać manewr w przestrzeni parkowania; system Magic Parking steruje automatycznie kierownicą.
Prędkość samochodu przekroczyła maksymalną prędkość dozwoloną przez system (komunikat zostanie wyświetlony
przy około 25 km/h w fazie poszukiwania), jeżeli kierowca jeszcze zwiększy prędkość system automatycznie wyłączy się.
OSTRZEŻENIE Niektórym komunikatom tekstowym wyświetlanym w zestawie wskaźników towarzyszy odpowiednia
sygnalizacja akustyczna.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:04 AM
Page 12
12
Magic Parking
niedostępny
Spróbować
ponownie
później
System Magic Parking rozpoznał problem w jednym z systemów koniecznych do jego funkcjonowania. Jeżeli
problem występuje nadal konieczne
jest zwrócenie się do ASO.
❍ Faza manewru sterowana przez Magic Parking jest zakończona, ale parkowanie musi zostać dokończone
przez kierowcę.
Rozpoznany został problem w systemie Magic Parking. Konieczne jest
zwrócenie się do ASO.
Obracać
kierownicą
Magic Parking
OFF
Kierowca przytrzymał przypadkowo
lub specjalnie kierownicę. System dezaktywuje się i kontrola nad manewrem
powraca do kierowcy.
Magic Parking dezaktywuje się w jednym z następujących przypadków:
Manewr zakończony, przekroczenie limit prędkości, obecność przyczepy, czas
fazy poszukiwania nadmiernie długi,
czas fazy manewru nadmiernie długi,
zażądane zostało użycie czujników parkowania podczas fazy poszukiwania,
błędna trajektoria jazdy samochodu z
powodu przeszkód pod kołami.
Zakończyć
ręcznie
❍ Podczas manewru została przytrzymana kierownica.
❍ Podczas manewru został wyłączony bieg
wsteczny i samochód przemieścił się.
❍ Z powodu przeszkód pod kołami trajektoria samochodu zmieniła się od trajektorii koniecznej do zaparkowania.
Obecność
Przyczepy
Została zażądana aktywacja Magic Parking, ale samochód holuje przyczepę
(wtyczka przyczepy jest prawidłowo
włożona do gniazda).
Magic Parking
wyłączony
Magic Parking został wyłączony w wyniku żądania aktywacji czujników parkowania podczas fazy poszukiwania i przy prędkości niżej od 15 km/h.
OSTRZEŻENIE Niektórym komunikatom tekstowym wyświetlanym w zestawie wskaźników towarzyszy odpowiednia
sygnalizacja akustyczna.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:05 AM
Page 13
13
CZUJNIKI
PARKOWANIA
przednie i tylne
(gdzie przewidziano i
połączone z Magic
Parking)
Czujniki parkowania dostarczają kierowcy informacji o odległości podczas
zbliżania się do przeszkód znajdujących
się za i przed samochodem (wersje z 4
czujnikami tylnymi i 4 czujnikami
przednimi), są zawsze połączone z funkcjonowaniem Magic Parking. System
pomaga podczas manewrów parkowania,
ponieważ umożliwia rozpoznanie przeszkód znajdujących się poza polem widzenia kierowcy. Obecność i odległość
samochodu od przeszkody przekazywana jest kierowcy za pomocą sygnalizacji
akustycznej zmiennej, której częstotliwość zależy od odległości samochodu od
przeszkody (przy zmniejszaniu się odległości od przeszkody zwiększa się częstotliwości sygnalizacji akustycznej).
CZUJNIKI
Wersje z 8 czujnikami
W systemie, aby rozpoznać odległość samochodu od przeszkody, zastosowano 4
czujniki w zderzaku przednim (gdzie
przewidziano) rys. 7 i 4 czujniki w zderzaku tylnym rys. 6.
W wersji z 4 czujnikami tylnymi i 4 czujnikami przednimi system uaktywnia się
po włączeniu biegu wstecznego lub po
naciśnięciu przycisku rys. 8. W przypadku gdy zażąda się uaktywnienia funkcjonowania Magic Parking, czujniki przednie i tylne nie zostają uaktywnione automatycznie w fazie poszukiwania przestrzeni parkowania, ale można je uaktywnić po naciśnięciu odpowiedniego
przycisku (rys. 8) lub po włączeniu biegu wstecznego przy prędkości niższej od
15 km/h.
rys. 6
rys. 7
L0E0059m
L0E0250m
rys. 8
L0E0249m
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:05 AM
Page 14
14
Po wyłączeniu biegu wstecznego, czujniki tylne oraz przednie pozostają aktywne do momentu przekroczenia prędkości około 15 km/h, aby umożliwić dokończenie manewru parkowania.
System można uaktywnić także naciskając przycisk rys. 8 umieszczony na nakładce środkowej: gdy system jest aktywny, w przycisku zaświeci się lampka
sygnalizacyjna.
Czujniki dezaktywują się po ponownym
naciśnięciu przycisku rys. 8 lub po przekroczeniu prędkości 15 km/h: gdy system nie jest aktywny, lampka w przycisku jest zgaszona.
Gdy czujniki są aktywne, system sygnalizuje sygnałem akustycznym przez sygnalizatory przednie lub tylne gdy tylko
rozpoznana zostanie przeszkoda, z częstotliwością wzrastającą przy zbliżaniu się
do przeszkody.
Gdy przeszkoda znajdzie się w odległości mniejszej od około 30 cm, sygnał jest ciągły. W zależności pozycji
przeszkody (z przodu lub z tyłu) sygnał jest emitowany przez odpowiedni
sygnalizator akustyczny (przedni lub
tylny). W każdym przypadku sygnalizowana jest przeszkoda znajdująca się
najbliżej samochodu.
Sygnał ustaje natychmiast, jeżeli odległość od przeszkody zwiększy się. Cykl
sygnalizacji jest stały, jeżeli odległość
mierzona przez czujniki środkowe pozostaje niezmieniona, natomiast jeżeli ta
sytuacja zostanie rozpoznana przez czujniki boczne sygnalizacja zostanie przerwana po około 3 sekundach, aby uniknąć na przykład sygnalizacji w przypadku wykonywania manewrów wzdłuż
murów.
Odpowiedzialność za parkowanie i inne niebezpieczne
manewry ponosi zawsze kierowca. Podczas wykonywania tych
manewrów sprawdzić zawsze, czy
w przestrzeni manewrowej nie
znajdują się osoby (szczególnie dzieci) ani zwierzęta. Czujniki parkowania pomagają kierowcy przy parkowaniu, który jednak nigdy nie powinien zmniejszyć uwagi podczas
wykonywania potencjalnie niebezpiecznych manewrów nawet, jeżeli
wykonywane są z małą prędkością.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:05 AM
Page 15
15
SYGNALIZACJA AKUSTYCZNA
Informacja o obecności i odległości od
przeszkody przekazywana jest kierowcy
za pomocą sygnalizacji akustycznej przesyłanej z 2 sygnalizatorów dźwiękowych
zainstalowanych w kabinie:
❍ sygnalizator przedni awizuje obecność przeszkód z przodu, a sygnalizator
znajdujący się w strefie tylnej awizuje
obecność przeszkód z tyłu. Umożliwia to
kierowcy rozpoznanie strony samochodu (przednia/tylna) w której znajduje się
przeszkoda.
Po włączeniu biegu wstecznego uaktywnione zostaje automatycznie funkcjonowanie.
Sygnalizacja akustyczna:
❍ wzrasta wraz z zmniejszaniem się odległości pomiędzy samochodem a przeszkodą;
❍ przechodzi się w ciągłą, gdy odległość między samochodem a przeszkodą jest mniejsza od około 30 cm, natomiast ustaje natychmiast, jeżeli odległość
od przeszkody zwiększy się;
❍ pozostaje stała, jeżeli odległość pomiędzy samochodem a przeszkodą nie
zmienia się, natomiast jeżeli ta sytuacja
zostanie rozpoznana przez czujniki boczne, sygnalizacja zostanie przerwana po
około 3 sekundach, aby uniknąć na przykład sygnalizacji podczas wykonywania
manewrów wzdłuż murów.
Aby prawidłowo funkcjonował system niezbędne jest, aby
czujniki były zawsze czyste,
nie zabłocone, brudne, pokryte śniegiem lub lodem. Podczas czyszczenia
czujników zachować maksymalną
ostrożność, aby ich nie porysować lub
uszkodzić, nie używać szmatek suchych, szorstkich lub twardych. Czujniki należy myć czystą wodą, ewentualnie z dodatkiem szamponu samochodowego. W myjniach gdzie stosuje się rozpylacze parowe lub pod
wysokim ciśnieniem, czyścić szybko
czujniki utrzymując rozpylacze w
odległości powyżej 10 cm.
Aby ponownie lakierować
zderzaki lub wykonać ewentualne poprawki lakiernicze
zwracać się wyłącznie do ASO
Lancia. Nieprawidłowe naniesienie lakieru może w rzeczywistości
zakłócić funkcjonowanie czujników
parkowania.
ZAKRES DZIAŁANIA
CZUJNIKÓW
Czujniki umożliwiają systemowi kontrolowanie części przedniej (wersje z 8
czujnikami) i tylnej samochodu.
Ich pozycja pokrywa strefy pośrednie i
boczne przednie i tylne samochodu.
W przypadku przeszkody znajdującej się
w strefie pośredniej, zostanie ona rozpoznana przy odległości mniejszej od
około 0,9 m (z przodu) i 1,30 m (z tyłu).
W przypadku przeszkody znajdującej się
w strefie bocznej, zostanie ona rozpoznana przy odległości mniejszej od 0,6 m.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:05 AM
Page 16
16
FUNKCJONOWANIE
Z PRZYCZEPĄ
Funkcjonowanie czujników zostaje automatycznie przerwane po włączeniu
wtyczki wiązki przewodów przyczepy do
gniazdka zaczepu holowniczego. Funkcjonowanie czujników zostaje przywrócone automatycznie po wyjęciu wtyczki
z wiązką przewodów przyczepy.
OSTRZEŻENIE W przypadku, gdy
zamierza się pozostawić na stałe zamontowany hak holowniczy, bez holowania przyczepy, zaleca się zwrócić do
ASO Lancia, aby uaktualnić system, ponieważ hak holowniczy może zostać rozpoznany jako przeszkoda przez czujniki
środkowe.
SYGNALIZACJA USZKODZEŃ
Ewentualne uszkodzenia czujników parkowania są sygnalizowane, w trakcie włączania biegu wstecznego, przez podświetlenie się symbolu S (gdy jest system
Magic Parking), symbolu t (gdy nie
ma systemu Magic Parking), na wyświetlaczu razem z odnośnym komunikatem lub przez włączenie się lampki
sygnalizacyjnej è na desce rozdzielczej.
OSTRZEŻENIA OGÓLNE
Podczas manewrów parkowania zwrócić
szczególną uwagę na przeszkody, które
mogą znaleźć się nad lub pod czujnikami.
Przedmioty znajdujące się w bardzo bliskiej odległości, w niektórych przypadkach mogą nie być rozpoznane przez system i uszkodzić samochód lub zostać
uszkodzone.
Poniżej podajemy przypadki, które mogą
wpływać na osiągi systemu parkowania:
❍ Zmniejszona czułość czujników i
zmniejszenie osiągów systemu pomagającemu przy parkowaniu może być spowodowane obecnością na powierzchni
czujników: błota, lodu, śniegu lub wielu
warstw lakieru.
❍ Czujniki rozpoznają przedmiot nieistniejący (efekt typu echa) z powodu zakłócenia o charakterze mechanicznym,
na przykład: mycie samochodu, deszcz
(ekstremalne warunki wietrzne), grad.
❍ Sygnały przesyłane z czujników mogą ponadto zostać zmienione z powodu
wystąpienia w pobliżu systemów ultradźwiękowych (np. hamulce pneumatyczne autokarów lub młoty pneumatyczne).
❍ Na osiągi systemu pomagającemu w
parkowaniu może mieć wpływ także pozycja czujników. Na przykład zmiana
ustawienia samochodu (z powodu zużycia amortyzatorów, zawieszeń) lub wymiany opon, zbyt duże obciążenie samochodu, przeróbki specyficzne powodujące obniżenie się samochodu.
❍ Rozpoznanie przeszkód w części wyższej samochodu nie może być gwarantowane, ponieważ system rozpoznaje
przeszkody o które może uderzyć samochód w części niższej.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:05 AM
Page 17
17
SYSTEM
ZAWIESZEŃ
REAKCYJNYCH
(system aktywnych
amortyzatorów)
Ten system zintegrowany jest z funkcją
Sport (patrz punkt “1” w rozdziale
“Funkcja Sport” w Instrukcji obsługi do
której to uzupełnienie jest dołączone).
Za pomocą przycisku SPORT, rys. 5
możliwy jest wybór pomiędzy dwoma
ustawieniami jazdy w zależności od typu i nawierzchni drogi:
– przy zwolnionym przycisku: tryb “normalny”;
– przy naciśniętym przycisku: tryb
“SPORT”.
W trybie funkcjonowania “normalnym”
amortyzatory aktywne regulują tłumienie samochodu, dostosowując jazdę do
typu drogi i wytwarzanych naprężeń poprawiając znacznie komfort jazdy w
szczególności na drogach nierównych.
rys. 5
L0E0058m
W trybie funkcjonowania “SPORT”na
wyświetlaczu w zestawie wskaźników
podświetlony jest napis “S”. Za pomocą
tej funkcji uzyskuje się ustawienie do jazdy sportowej charakteryzujące się oprócz
lepszej reakcji na przyspieszenie i dostosowaniem układu wspomagania kierownicy dla lepszego wyczucia prowadzenia
samochodu także regulacją i rozdziałem
tłumienia amortyzatorów, co gwarantuje większą precyzję i reakcję samochodu
przy utrzymaniu wysokiego poziomu
komfortu. Kierowca wyczuwa większą
precyzję przy pokonywaniu zakrętu i
szybsze zmiany kierunku.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:05 AM
Page 18
18
W wersji 1.4 Turbo Jet 150KM po naciśnięciu przycisku SPORT zostaje ponadto uaktywniana funkcja turbodoładowywania przez turbosprężarkę (overboost); centralka kontroli silnika umożliwia w zależności od pozycji pedału
przyspieszenia i przez ograniczony czas
osiągnięcie maksymalnych poziomów
ciśnienia turbosprężarki z konsekwentnym zwiększeniem momentu silnika w
stosunku do osiąganych normalnie.
Ta funkcja jest szczególnie użyteczna, gdy
chcemy uzyskać maksymalne osiągi w
krótkim czasie (np. w fazie wyprzedzania).
OSTRZEŻENIE W fazie przyspieszania, używając funkcji SPORT, możliwe
jest odczucie szarpania podczas jazdy,
które jest charakterystyczne dla jazdy
sportowej.
OSTRZEŻENIE Po naciśnięciu przycisku SPORT, funkcja uaktywnia się po
około 5 sekundach.
Awaria systemu SDC
W razie nieprawidłowego funkcjonowania, system sygnalizuje kierowcy uszkodzenie przez odnośny komunikat w zestawie wskaźników, z możliwym do ponownej konfiguracji wielofunkcyjnym wyświetlaczem, oraz podświetlenie się symbolu i w kolorze żóło-pomarańczowym.
W takim przypadku, należy zwrócić się
do Sieci Serwisowej Lancia.
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:05 AM
Page 19
UWAGI
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
530_03_553 DELTA MAGIC PARKING PL
3/15/10
11:05 AM
Page 20
Fiat Group Automobiles S.p.A. - Customer Services - Technical Services - Service Engineering
Largo Senatore G. Agnelli, 5 - 10040 Volvera - Torino (Italia) - Druk nr 530.03.553 - 04/2009 - 1 edycja
POLSKI
Dane zawarte w tej publikacji podane są jedynie w celu informacyjnym. Lancia zastrzega sobie w ka dym momencie
prawo do modyfikacji modeli opisanych w tej publikacji ze względów technicznych lub handlowych.
W celu uzyskania dalszych informacji zapraszamy do stacji ASO Lancia.