REKLAMA

lambda.zip

Jakie napięcie generuje sonda lambda i czy można ją symulować układem elektronicznym?

masz tu materialy


Pobierz plik - link do postu
  • lambda.zip
    • Filtr Tps-u.doc
    • Tester sondy Lambda.doc
    • Emulator sondy Lambda.doc
    • Wykaz mo¾liwych wynik¢w analizy spalin i prawdopodobne ich przyczyny.doc


lambda.zip > Tester sondy Lambda.doc

Tester sondy Lambda

 

Wykonanie testera sondy Lambda jest bardzo proste nawet dla osób które
stawiają pierwsze kroki w elektronice. Dzięki zastosowaniu układu LM
3914 który w swojej strukturze zawiera wszystkie elementy niezbędne do
wysterowania LED, jedynie parę elementów zewnętrznych i mamy gotowy
przyrząd.

Wykaz potrzebnych elementów:

Układ scalony -  LM3914

Dioda - D1 dowolna krzemowa 1A służy do zabezpieczenia przyrządy
przed odwrotnym podłączeniem do źródła prądu

Dioda  LED -  LD1 - LD10 dowolne kolory moja propozycja:

LD1 LD2 LD3 LD4 LD5 LD6 LD7 LD8 LD9 LD10

Kondensator elektrolityczny - 50 µf/50V

Rezystor -  R1 1MΩ

Rezystor nastawny - P1,P2 4,7 KΩ  ( P1 i P2 ustawiamy zakres
napięciowy od 0,2 V do 1.2 V)



Całość można zmontować na uniwersalnej płytce drukowanej, zresztą
wszystkie elementy łącznie z obudową można nabyć w sklepach
elektronicznych koszt nie przekroczy 30zł ! a mamy super

tester sprzedawany za 250 zł


lambda.zip > Filtr Tps-u.doc

Filtr T.P.S.



Skuteczność systemu gazowego na układach wtryskowych zależy w dużej
mierze od prawidłowego sygnału T.P.S.. W przypadku gdy sygnał jest
zniekształcony miedzy innymi zużyciem ślizgacza na potencjometrze
mogą wystąpić problemy na wolnych obrotach lub tz. dziura przy
gwałtownym przyspieszeniu. Na rysunku poniżej jest schemat prostego
filtra który stabilizuje sygnał.

Jak to działa:

 Napięcie z T.P.S. podawane jest na diodę przełączającą która
zabezpiecza przed napięciem powrotnym. Kondensator ładuje się
napięciem z T.P.S. a rezystor ustala czas rozładowania kondensatora w
przypadku chwilowego zaniku sygnału napięcie zgromadzone jest podawane
do centrali LPG ( dioda w tej chwili stanowi zaporę aby aby napięcie
nie przedostało się do złącza T.P.S.). Układ do T.P.S. analogowego
dodatniego


lambda.zip > Wykaz mo¾liwych wynik¢w analizy spalin i prawdopodobne ich przyczyny.doc

HYPERLINK
" http://www.ekoalma.pop.pl/modules.php?name=Sections & sop=viewarticle & art
id=5 " Wykaz możliwych wyników analizy spalin i prawdopodobne ich
przyczyny

Wykaz możliwych wyników analizy spalin i prawdopodobne ich przyczyny

Obszary zastosowania pomiaru CO dla wolnych obrotów

Stężenie CO

Jeżeli producent nie zaznaczył inaczej lub jeśli nie istnieją inne
normy prawne 0.5-3.5%



Przyczyna awarii

   Stężenie za wysokie

Nieprawidłowe ustawienie mieszanki, ciśnienie paliwa za wysokie, zimny
silnik, paliwo zawiera olej, nie przestrzegane warunki pomiaru



W silnikach gaźnikowych: zatkany filtr powietrza, za wysoki poziom
pływaka, nieprawidłowo osadzona końcówka dyszy, uszkodzony zawór
wolnych obrotów



W silnikach z wtryskiem: uszkodzony czujnik temperatury, nieprawidłowe
ustawienie czasu wtrysku, uszkodzony przepływomierz



   Stężenie za niskie

Nieprawidłowe ustawienie mieszanki, ciśnienie paliwa za niskie, za
dużo powietrza – nieszczelne przewody powietrzne, niewłaściwe
warunki pomiaru (wadliwy przyrząd)



W silnikach gaźnikowych: za niski poziom pływaka, nieprawidłowo
osadzona końcówka dyszy lub zatkana dysza wolnych obrotów



W silnikach z wtryskiem nieprawidłowe ustawienie czasu wtrysku,
zapchane wtryskiwacze





Obszary zastosowanie pomiaru HC.

Stężenie HC   Bardzo wysokie

Zachowanie obciążonego silnika

Brak efektywnych cykli pracy przy obciążeniu i wyższych obrotach

   Przyczyna awarii



System zapłonowy

Brak zapłonu (użyj oscyloskopu)





Stężenie HC   Wysokie

Zachowanie obciążonego silnika

Silnik przerywa, szarpie na biegu

   Przyczyna awarii

Komponenty mechaniczne

Mieszanka zbyt bogata





Stężenie HC    Wysokie

Zachowanie obciążonego silnika

Silnik przerywa, szarpie na biegu

   Przyczyna awarii

Komponenty mechaniczne

Przygotowanie mieszanki

Nieszczelne przewody powietrzne

Mieszanka zbyt uboga ( mało paliwa), zmierz HC





Stężenie HC    Wysokie

Zachowanie obciążonego silnika

Nierówne niskie obroty

   Przyczyna awarii

Komponenty mechaniczne

Za mała wartość początkowa otwarcia przepustnicy





Stężenie HC    Wysokie

Zachowanie obciążonego silnika

Nierówne niskie obroty

   Przyczyna awarii

Przygotowanie mieszanki

Mieszanka zbyt uboga lub bogata

 





Stężenie HC    Wysokie

Zachowanie obciążonego silnika

Silnik przyśpiesza

   Przyczyna awarii

Komponenty mechaniczne

Pobieranie oleju (uszczelki elastyczne)





Stężenie HC    Zawartość HC w płynie chłodniczym

   Przyczyna awarii

Komponenty mechaniczne

Uszkodzona uszczelka pod głowicą





Stężenie HC    Nieszczelności w przewodach paliwowych

   Przyczyna awarii

Przygotowanie mieszanki

Dopasowanie baku, pompy, filtra, przewodów, komponentów
odpowiedzialnych za powstanie mieszanki nie jest właściwe





Stężenie HC    Katalizator test, jeżeli CO & lt; 0.1, HC & gt; 20 ppm, CO & gt; 14%

   Przyczyna awarii

Komponenty mechaniczne

Przygotowanie mieszanki

Jeżeli silnik jest sprawny, przyczyną usterki jest katalizator

Złe przygotowanie mieszanki





Obszary zastosowania pomiaru CO2.



CO2

CO

HC

Bardzo wysokie

Niskie

Bardzo wysokie

Idealne spalanie mieszanki, układ wydechowy sprawny

 

Niskie

Niskie

Niskie

Spalanie prawidłowe, nieszczelności w układzie wydechowym

 

Niskie

Wysokie

Wysokie

Ubogie spalanie, mieszanka zbyt bogata

 

Niskie

Bardzo niskie

Wysokie

Ubogie spalanie, mieszanka zbyt uboga

 

Katalizator

Bardzo wysokie

Zero

Ekstremalnie niskie

Silnik i katalizator sprawny, regulacja poprawna

 

Poniżej limitu

Powyżej zera

Powyżej limitu

Silnik uszkodzony lub zła regulacja, uszkodzony katalizator, lub zimny
silnik