masz tu materialy
Tester sondy Lambda
Wykonanie testera sondy Lambda jest bardzo proste nawet dla osób które
stawiają pierwsze kroki w elektronice. Dzięki zastosowaniu układu LM
3914 który w swojej strukturze zawiera wszystkie elementy niezbędne do
wysterowania LED, jedynie parę elementów zewnętrznych i mamy gotowy
przyrząd.
Wykaz potrzebnych elementów:
Układ scalony - LM3914
Dioda - D1 dowolna krzemowa 1A służy do zabezpieczenia przyrządy
przed odwrotnym podłączeniem do źródła prądu
Dioda LED - LD1 - LD10 dowolne kolory moja propozycja:
LD1 LD2 LD3 LD4 LD5 LD6 LD7 LD8 LD9 LD10
Kondensator elektrolityczny - 50 µf/50V
Rezystor - R1 1MΩ
Rezystor nastawny - P1,P2 4,7 KΩ ( P1 i P2 ustawiamy zakres
napięciowy od 0,2 V do 1.2 V)
Całość można zmontować na uniwersalnej płytce drukowanej, zresztą
wszystkie elementy łącznie z obudową można nabyć w sklepach
elektronicznych koszt nie przekroczy 30zł ! a mamy super
tester sprzedawany za 250 zł
Filtr T.P.S.
Skuteczność systemu gazowego na układach wtryskowych zależy w dużej
mierze od prawidłowego sygnału T.P.S.. W przypadku gdy sygnał jest
zniekształcony miedzy innymi zużyciem ślizgacza na potencjometrze
mogą wystąpić problemy na wolnych obrotach lub tz. dziura przy
gwałtownym przyspieszeniu. Na rysunku poniżej jest schemat prostego
filtra który stabilizuje sygnał.
Jak to działa:
Napięcie z T.P.S. podawane jest na diodę przełączającą która
zabezpiecza przed napięciem powrotnym. Kondensator ładuje się
napięciem z T.P.S. a rezystor ustala czas rozładowania kondensatora w
przypadku chwilowego zaniku sygnału napięcie zgromadzone jest podawane
do centrali LPG ( dioda w tej chwili stanowi zaporę aby aby napięcie
nie przedostało się do złącza T.P.S.). Układ do T.P.S. analogowego
dodatniego
HYPERLINK
" http://www.ekoalma.pop.pl/modules.php?name=Sections & sop=viewarticle & art
id=5 " Wykaz możliwych wyników analizy spalin i prawdopodobne ich
przyczyny
Wykaz możliwych wyników analizy spalin i prawdopodobne ich przyczyny
Obszary zastosowania pomiaru CO dla wolnych obrotów
Stężenie CO
Jeżeli producent nie zaznaczył inaczej lub jeśli nie istnieją inne
normy prawne 0.5-3.5%
Przyczyna awarii
Stężenie za wysokie
Nieprawidłowe ustawienie mieszanki, ciśnienie paliwa za wysokie, zimny
silnik, paliwo zawiera olej, nie przestrzegane warunki pomiaru
W silnikach gaźnikowych: zatkany filtr powietrza, za wysoki poziom
pływaka, nieprawidłowo osadzona końcówka dyszy, uszkodzony zawór
wolnych obrotów
W silnikach z wtryskiem: uszkodzony czujnik temperatury, nieprawidłowe
ustawienie czasu wtrysku, uszkodzony przepływomierz
Stężenie za niskie
Nieprawidłowe ustawienie mieszanki, ciśnienie paliwa za niskie, za
dużo powietrza – nieszczelne przewody powietrzne, niewłaściwe
warunki pomiaru (wadliwy przyrząd)
W silnikach gaźnikowych: za niski poziom pływaka, nieprawidłowo
osadzona końcówka dyszy lub zatkana dysza wolnych obrotów
W silnikach z wtryskiem nieprawidłowe ustawienie czasu wtrysku,
zapchane wtryskiwacze
Obszary zastosowanie pomiaru HC.
Stężenie HC Bardzo wysokie
Zachowanie obciążonego silnika
Brak efektywnych cykli pracy przy obciążeniu i wyższych obrotach
Przyczyna awarii
System zapłonowy
Brak zapłonu (użyj oscyloskopu)
Stężenie HC Wysokie
Zachowanie obciążonego silnika
Silnik przerywa, szarpie na biegu
Przyczyna awarii
Komponenty mechaniczne
Mieszanka zbyt bogata
Stężenie HC Wysokie
Zachowanie obciążonego silnika
Silnik przerywa, szarpie na biegu
Przyczyna awarii
Komponenty mechaniczne
Przygotowanie mieszanki
Nieszczelne przewody powietrzne
Mieszanka zbyt uboga ( mało paliwa), zmierz HC
Stężenie HC Wysokie
Zachowanie obciążonego silnika
Nierówne niskie obroty
Przyczyna awarii
Komponenty mechaniczne
Za mała wartość początkowa otwarcia przepustnicy
Stężenie HC Wysokie
Zachowanie obciążonego silnika
Nierówne niskie obroty
Przyczyna awarii
Przygotowanie mieszanki
Mieszanka zbyt uboga lub bogata
Stężenie HC Wysokie
Zachowanie obciążonego silnika
Silnik przyśpiesza
Przyczyna awarii
Komponenty mechaniczne
Pobieranie oleju (uszczelki elastyczne)
Stężenie HC Zawartość HC w płynie chłodniczym
Przyczyna awarii
Komponenty mechaniczne
Uszkodzona uszczelka pod głowicą
Stężenie HC Nieszczelności w przewodach paliwowych
Przyczyna awarii
Przygotowanie mieszanki
Dopasowanie baku, pompy, filtra, przewodów, komponentów
odpowiedzialnych za powstanie mieszanki nie jest właściwe
Stężenie HC Katalizator test, jeżeli CO & lt; 0.1, HC & gt; 20 ppm, CO & gt; 14%
Przyczyna awarii
Komponenty mechaniczne
Przygotowanie mieszanki
Jeżeli silnik jest sprawny, przyczyną usterki jest katalizator
Złe przygotowanie mieszanki
Obszary zastosowania pomiaru CO2.
CO2
CO
HC
Bardzo wysokie
Niskie
Bardzo wysokie
Idealne spalanie mieszanki, układ wydechowy sprawny
Niskie
Niskie
Niskie
Spalanie prawidłowe, nieszczelności w układzie wydechowym
Niskie
Wysokie
Wysokie
Ubogie spalanie, mieszanka zbyt bogata
Niskie
Bardzo niskie
Wysokie
Ubogie spalanie, mieszanka zbyt uboga
Katalizator
Bardzo wysokie
Zero
Ekstremalnie niskie
Silnik i katalizator sprawny, regulacja poprawna
Poniżej limitu
Powyżej zera
Powyżej limitu
Silnik uszkodzony lub zła regulacja, uszkodzony katalizator, lub zimny
silnik