Blackjack - Obchidzić się ostrożnie_603.95.078PL_500 Capote_603.95.007_500_PL_2ed_07_2010 Errata corrige Szybkiej instrukcji DVD_603.95.792_500_Multi_1ed_09_2011 Instrukcja obsługi_603.81.801_500_PL_5ed_06_2011 Mycie Capote_603.97.685_500_Multi_1ed_02_2010 Przegląd_603.95.042_500_PL_1ed_09_2010 Radio_603.97.928_500_PL_1ed_06_2010 Blue&Me_603.95.056_500_PL_1ed_06_2010 Dualogic_603.95.091_500_PL_2ed_07_2010 LPG_603.95.296PL_500_2ed_06_2011
500 dualogic GB
31-01-2008
8:54
Pagina 1
F
I
A
T
5
0
ENGLISH
The data contained in this publication is intended merely as a guide. FIAT reserves the right to modify the models and
versions described in this booklet at any time for technical and commercial reasons.
If you have any further questions please consult your FIAT dealer.
Printed in recycled paper without chlorine.
D
U
A
L
O
G
I
C
0
W niniejszym Suplemencie opisano tryb użycia mechanicznej skrzyni biegów z kontrolą elektroniczną Dualogic
Fiat
.
W celu prawidłowego posługiwania się skrzynią biegów niezbędne jest przeczytanie treści niniejszego Suplementu tak, aby dowiedzieć się od początku jakie operacje są prawidłowe i możliwe do wykonania.
Odnośnie do informacji niepodanych w niniejszym Suplemencie, patrz Instrukcja obsługi, do której Suplement
ten jest załączony.
SPIS
SKRZYNIA BIEGÓW DUALOGIC............................................................................................................................ 3
GOTOWI DO JAZDY................................................................................................................................................... 3
TRYB FUNKCJONOWANIA....................................................................................................................................... 4
KOMUNIKATY NA WYŚWIETLACZU WIELOFUNKCYJNYM ...................................................................... 8
LAMPKI SYGNALIZACYJNE I KOMUNIKATY ...................................................................................................... 12
HOLOWANIE SAMOCHODU .................................................................................................................................. 15
WYMIANA BEZPIECZNIKÓW.................................................................................................................................. 15
WYKAZ CZYNNOŚCI OBSŁUGI OKRESOWEJ ................................................................................................. 15
SPRAWDZANIE POZIOMÓW ................................................................................................................................. 16
FILTR POWIETRZA....................................................................................................................................................... 16
KODY SILNIKA – WERSJE NADWOZIA ................................................................................................................ 17
OSIĄGI .............................................................................................................................................................................. 17
PRZENIESIENIE NAPĘDU........................................................................................................................................... 17
MASY................................................................................................................................................................................. 18
POJEMNOŚCI ................................................................................................................................................................. 19
ZUŻYCIE PALIWA......................................................................................................................................................... 19
EMISJE CO2 ...................................................................................................................................................................... 20
2
SKRZYNIA BIEGÓW DUALOGIC
GOTOWI DO JAZDY
Samochód wyposażony jest w mechaniczną skrzynię
biegów kontrolowaną elektronicznie nazywaną “Dualogic”, która umożliwia dwie logiki funkcjonowania:
MANUAL i AUTO.
Skrzynia biegów składa się z tradycyjnego napędu mechanicznego, do którego dołączone jest urządzenie
elektrohydrauliczne sterowane elektronicznie, które
zarządza automatycznie sprzęgłem i włączaniem
biegów.
TRYB MANUALNY
OSTRZEŻENIE Dla właściwego użytkowania systemu
używać wyłącznie prawej stopy przy nacisku na pedał.
❒ Nacisnąć pedał hamulca
❒ Uruchomić silnik
❒ Pchnąć dźwignię A fig. 2 zmiany biegów w stronę
(+) aby włączyć pierwszy bieg (jeżeli wychodzi się z
N lub R wystarczy przesunąć dźwignię w położenie
środkowe) lub w R w celu włączenia biegu wstecznego.
❒ Zwolnić pedał hamulca i nacisnąć pedał przyspieszenia
❒ Podczas jazdy pchnąć dźwignię A zmiany biegów w
stronę (+) w celu włączenia wyższego biegu lub w
stronę (–) w celu włączenia niższego biegu.
fig. 1
F0S0235
3
TRYB AUTOMATYCZNY
TRYB FUNKCJONOWANIA
OSTRZEŻENIE Dla właściwego użytkowania systemu
używać wyłącznie prawej stopy przy nacisku na pedał.
❒ Nacisnąć pedał hamulca
❒ Uruchomić silnik
❒ Pchnąć dźwignię A fig. 2 zmiany biegów w A/M w
celu włączenia trybu automatycznego lub w R w
celu włączenia biegu wstecznego
❒ Zwolnić pedał hamulca i nacisnąć pedał przyspieszenia.
Skrzynia biegów może funkcjonować zgodnie z
dwoma logikami operatywnymi:
❒ pierwsza - typu manualnego (MANUAL), w której
kierowca decyduje bezpośrednio kiedy wykonać
zmianę biegów;
❒ druga - w pełni automatyczna (AUTO), w której
system decyduje kiedy wykonać zmianę biegów. W
wersji 1,2 z tym trybem funkcjonowania możliwe
jest użycie funkcji ECO (Economy), która umożliwia
zmniejszenie zużycia paliwa. W celu włączenia tej
funkcji nacisnąć przycisk Efig. 3 umieszczony na
nakładce skrzyni biegów.
W przypadku wersji 0.9 TwinAir 85KM, po
naciśnięciu przycisku ECO jak na rysunku E fig. 4 uaktywnia się również Dualdrive
fig. 2
4
F0S0370
fig. 3 - wersje 1.2 8V
F0S0236
W wersjach 1.4 16V możliwe jest zastosowanie funkcji SPORT, która - przez interwencję na zmianę
biegu, centralkę silnika i układ kierowniczy - pozwala
na uruchomienie trybu jazdy sportowej. W celu
włączenia tej funkcji nacisnąć przycisk D fig. 5 umieszczony na desce rozdzielczej.
fig. 4 - wersje 0.9 TwinAir 85KM
fig. 5 - wersje 1.4 16V
F0S0360
F0S0153
Wybór trybu jazdy i logiki funkcjonowania (MANUAL
lub AUTO) wykonuje się za pomocą dźwigni
sterującej A fig. 3 umieszczonej na konsoli środkowej.
DŹWIGNIA STERUJĄCA
Dźwignia sterująca A, znajdująca się na tunelu
środkowym, jest to dźwignia typu " pływającego“, to
znaczy może przyjmować trzy pozycje stabilne i trzy
niestabilne.
Trzy pozycje stabilne odpowiadają pozycji luzu (N),
biegu wstecznego (R) i pozycji środkowej usytuowanej
pomiędzy pozycjami niestabilnymi (+) i (–).
Pozycjami niestabilnymi, czyli tymi, które pozostaną
jak tylko dźwignia zostanie zwolniona, są natomiast
pozycja biegu wyższego (+), pozycja biegu niższego (–)
i pozycja trybu funkcjonowania automatycznego
(A/M).
Powrót do trybu manualnego wykonuje się
przesuwając ponownie dźwignię w pozycję A/M.
W samochodzie nie będącym w ruchu i z
wyciągniętym kluczykiem możliwe jest przesunięcie
dźwigni z/bez wciśniętym/-tego pedałem/-łu hamulca.
System nie uruchomi żadnej funkcji na skutek
przesunięcia dźwigni i włączonym biegiem pozostanie
ten, który włączono przed wyciągnięciem kluczyka.
OSTRZEŻENIE Przy uruchomionym silniku
wystąpienie ewentualnej pomyłki pomiędzy pozycją
dźwigni i efektywnie włączonym biegiem zasygnalizowane zostanie ostrzeżeniem akustycznym aż do przywrócenia zgodności.
5
TRYB MANUALNY (MANUAL)
Tryb ten powierza kierowcy wybór najlepszego
przełożenia w odniesieniu do warunków użycia
pojazdu.
W celu wykonania zmiany biegu należy:
❒ przesunąć dźwignię w pozycję (+) w celu włączenia
wyższego biegu;
lub
❒ przesunąć dźwignię w pozycję (-) w celu włączenia
niższego biegu.
W przypadku, gdy zmiana biegu może zakłócić
prawidłowe funkcjonowanie silnika i skrzyni biegów,
system nie umożliwia zmiany biegu, ale powoduje
stopniowe automatyczne zmniejszanie biegów, gdy
silnik pracuje na biegu jałowym (na przykład podczas
zwalniania).
W tych przypadkach system ostrzega kierowcę za
pośrednictwem sygnału akustycznego o braku
możliwości zmiany biegu.
ŁOPATKI PRZY KIEROWNICY
(dla wersji/rynków, gdzie przewidziano)
Dla wersji/rynków, gdzie przewidziano w wyposażeniu
istnieje możliwość zarządzania w sposób sekwencyjny
skrzynią biegów za pośrednictwem przycisków w kierownicy fig. 6 (opcjonalnie).
W celu użycia przycisków w kierownicy dźwignia
zmiany biegów musi znajdować się w pozycji
środkowej pomiędzy + i –:
❒ przesunięcie łopatki przy kierownicy +: włączenie
wyższego przełożenia;
❒ przesunięcie łopatki przy kierownicy –: włączenie
niższego przełożenia;
Włączenie niższego (lub wyższego) przełożenia biegu
możliwe jest tylko, jeżeli umożliwiają to obroty silnika.
Unikać trzymania ręką dźwigni poza momentami kiedy wymagana jest zmiana
biegów lub włączenie trybu Auto/Manual.
fig. 6
6
F0S0260
TRYB AUTOMATYCZNY (AUTO)
W celu włączenia/wyłączenia trybu automatycznego
(AUTO) należy pchnąć dźwignię A w pozycję A/M;
aktywacja zasygnalizowana będzie przez wyświetlenie
napisu AUTO i włączonego biegu na wyświetlaczu fig.
7. W trybie AUTO system powoduje zmianę biegów
w zależności od prędkości samochodu, obrotów silnika i intensywności naciskania na pedał przyspieszenia.
Możliwe jest też żądanie zmiany biegu za pomocą
dźwigni sterującej bez konieczności wyłączania w tym
celu tego trybu: funkcja ta, zwana “sugerowanie
biegu”, zawiesza bowiem tryb automatyczny na czas
wymagany do wykonania wyboru przełożenia
żądanego przez kierowcę.
Unikać trzymania ręką dźwigni poza momentami kiedy wymagana jest zmiana
biegów lub włączenie trybu Auto/Manual.
Tryb automatyczny (AUTO - ECO)
(wersje 1.2 8V i 0.9 TwinAir 85KM)
Funkcję ECO można uaktywnić tylko, gdy włączony
jest tryb automatyczny.
Włączenie funkcji ECO następuje po naciśnięciu przycisku E fig. 3 umieszczonego na nakładce obok dźwigni
zmiany biegów w przypadku wersji 1.2 8V, natomiast
w wersjach 0.9 TwinAir następuje po naciśnięciu przycisku ECO rysunek E fig. 4, znajdującego się na desce rozdzielczej. Po uaktywnieniu tej funkcji na ekranie wyświetlany jest włączony bieg i napis AUTO oraz
E.
Gdy aktywna jest funkcja ECO system wybiera najbardziej odpowiedni bieg w zależności od prędkości samochodu, obrotów silnika i intensywności nacisku na
pedał przyspieszenia, mając za cel ograniczenie zużycia
paliwa.
W przypadku wersji 0.9 TwinAir 85KM, po
naciśnięciu przycisku ECO jak na rysunku E fig. 4 uaktywnia się również Dualdrive.
Funkcja “Kick Down”
Dostępna jest również funkcja " Kick Down " : w razie
konieczności (np. przy wyprzedzaniu), gdy wciśnie się
gwałtownie pedał przyspieszenia, poza punkt graniczny, system dokonuje wyskalowania (o ile pozwalają
na to warunki prędkości obrotowej silnika), jednego
lub więcej biegów tak, aby wytworzyła się właściwa
moc i moment, pozwalające samochodowi na jazdę z
szybkością żądaną przez kierowcę.
fig. 7
F0S0320
7
W ten sposób zwiększone zostają chwilowo moc i
obroty silnika, aby następnie przywrócić je automatycznie po powrocie do warunków ustawionych
wcześniej.
OSTRZEŻENIE Aby nie powodować zwiększenia
zużycia paliwa zaleca się stosowanie funkcji " Kick
Down " tylko przy wyprzedzaniu i gwałtownym
przyśpieszaniu.
Tryb manualno-automatyczny (SPORT)
(wersje 1.4 16V)
Włączenie funkcji SPORT następuje po naciśnięciu
przycisku D fig. 5 znajdującego się na desce rozdzielczej. Po uaktywnieniu tej funkcji na wyświetlaczu
pojawi się włączony bieg i napis S.
W razie gdyby było to konieczne (np. przy wyprzedzaniu), system wykona redukcję o jeden lub więcej
biegów, aby dostarczyć mocy i momentu odpowiednich dla uzyskania przez samochód przyspieszenia
wymaganego przez kierowcę (wszystko następuje w
trybie automatycznym, niezależnie od tego czy funkcja
ECO/SPORT jest aktywna czy nie); w ten sposób
zwiększone zostają chwilowo moc i obroty silnika
przy chwilowym wyjściu z funkcji ECO/SPORT, która
następnie zostanie przywrócona automatycznie, gdy
nastąpi powrót do wcześniej ustawionych parametrów.
Komunikaty na Wyświetlaczu wielofunkcyjnym
Po przekręceniu kluczyka w wyłączniku zapłonu w
pozycję MAR, po około 1 sekundzie wyświetlacz wielofunkcyjny rekonfigurowalny pokaże włączony bieg i
ostatnio używany tryb (AUTO lub MANUAL):
Nr = luz;
1 = pierwszy bieg;
2 = drugi bieg;
3 = trzeci bieg;
4 = czwarty bieg;
5 = piąty bieg;
R = bieg wsteczny.
Jeżeli używamy funkcji ECO na wyświetlaczu pojawia
się litera E (Economy) obok włączonego biegu fig. 8.
Jeżeli używamy funkcji SPORT na wyświetlaczu pojawia się litera S (Sport) obok włączonego biegu fig. 8.
fig. 8
8
F0S0320
OSTRZEŻENIE Jeżeli w ciągu 10 sekund, gdy kluczyk
w wyłączniku zapłonu znajduje sie w pozycji MAR,
wyświetlacz nie wyświetli włączonego biegu,
przekręcić kluczyk w pozycję STOP, poczekać na zgaszenie wyświetlacza, następnie powtórzyć manewr.
Jeżeli to nie pomoże zwrócić się do ASO Fiata.
URUCHAMIANIE SILNIKA
Uruchomienie silnika dozwolone jest przez system
zarówno, gdy włączony jest bieg jak i gdy skrzynia
biegów znajduje się na luzie (N); zawsze konieczne
jest najpierw naciśnięcie pedału hamulca.
Zaleca się, przed uruchomieniem silnika, ustawić
dźwignię zmiany biegów w pozycji luzu (N).
Po uruchomieniu:
❒ skrzynia biegów włącza automatycznie luz (N);
❒ dźwignia pozostanie w takiej samej pozycji w jakiej
była przed wyłączeniem silnika;
❒ na wyświetlaczu pojawi się litera (N) i, po zwolnieniu pedału hamulca, sygnał akustyczny zasygnalizuje
ewentualną niezgodność pomiędzy pozycją dźwigni i
włączonym biegiem;
❒ biegi, jakie można włączyć to 1., 2. lub bieg wsteczny
(R).
OSTRZEŻENIE W przypadku, w którym żądanie uruchomienia silnika zostanie wykonane w momencie,
gdy skrzynia biegów znajduje się w pozycji innej niż N
i nie naciśnięty jest pedał hamulca, na wyświetlaczu
pojawi się odpowiedni komunikat (patrz rozdział
„Lampki sygnalizacyjne i komunikaty”). W takim przypadku należy powtórzyć manewr uruchomienia po
naciśnięciu pedału hamulca.
OSTRZEŻENIE W przypadku, gdy żądanie uruchomienia zostanie wykonane w razie awarii skrzyni
biegów, wykonać " Uruchomienie opóźnione " (patrz
odnośne komunikaty): po przekręceniu kluczyka w
pozycję AVV przez przynajmniej 7 sekund, przy
naciśniętym pedale hamulca, silnik uruchomi się. System pozostanie w stanie recovery (maksymalny dopuszczalny bieg 3., tryb Automatyczny niedostępny).
Jeżeli silnik nie uruchomi się zwrócić się do ASO
Fiata.
OSTRZEŻENIE Po otwarciu drzwi po stronie kierowcy system uaktywnia część hydrauliczną w celu
przygotowania jej do przewidywanego uruchomienia
silnika.
UWAGA
W razie braku uruchomienia silnika przy
włączonym biegu, sytuacja potencjalnie
niebezpieczna, w której skrzynia biegów ustawi
się automatycznie na luzie, zasygnalizowana zostanie za pośrednictwem sygnału akustycznego.
9
RUSZANIE SAMOCHODEM
Ruszanie samochodem, z miejsca, możliwe jest
zarówno na 1. biegu jak i na 2. (zalecane na powierzchniach o małej przyczepności), a także na biegu
wstecznym (R).
W celu włączenia 1. biegu
❒ nacisnąć pedał hamulca;
❒ jeśli dźwignia jest w pozycji (N) lub (R) przesunąć
dźwignię w pozycję środkową;
❒ jeśli dźwignia jest w pozycji środkowej przesunąć
dźwignię w stronę (+);
❒ zwolnić pedał hamulca i nacisnąć pedał przyspieszenia (po naciśnięciu do oporu i szybko pedału przyspieszenia i puszczeniu go, jeżeli jest obecny ASR
spowoduje się ruszenie “ze zrywem”).
Istnieje możliwość włączenia biegu 1. lub 2., gdy
dźwignia jest w pozycji środkowej i wciśnięty jest hamulec, posługując się dźwignią (+) umieszczoną z tyłu
kierownicy (dla wersji/rynków, gdzie przewidziano).
Przy ruszaniu pod górę na średnio-dużym wzniesieniu
zaleca się użyć hamulca ręcznego.
W celu włączenia 2. biegu
❒ nacisnąć pedał hamulca;
❒ gdy dźwignia jest w pozycji (N) lub (R) przesunąć
dźwignię w pozycję środkową i następnie w stronę
(+);
❒ gdy dźwignia jest w pozycji środkowej przesunąć
dźwignię 2 razy w kierunku (+);
10
❒ zwolnić pedał hamulca i nacisnąć pedał przyspieszenia.
Istnieje możliwość włączenia biegu 1. lub 2., gdy
dźwignia jest w pozycji środkowej i wciśnięty jest hamulec, posługując się dźwignią (+) umieszczoną z tyłu
kierownicy (dla wersji/rynków, gdzie przewidziano).
Przy ruszaniu pod górę na średnio-dużym wzniesieniu
zaleca się użyć hamulca ręcznego.
W celu włączenia biegu wstecznego (R)
❒ nacisnąć pedał hamulca (samochód całkowicie w
bezruchu);
OSTRZEŻENIE Jeżeli samochód jest w ruchu
włączenie biegu wstecznego będzie możliwe, jeżeli w
ciągu 1,5 sekundy od włączenia prędkość samochodu
będzie mniejsza od 3 km/h: w przypadku gdy żądanie
nie zostanie uaktywnione, system utrzymuje włączony
bieg lub, w przypadku gdy prędkość samochodu spadnie poniżej 10 km/h, ustawia skrzynię biegów na luzie
(N) i dlatego konieczne będzie powtórzenie manewru.
❒ ustawić dźwignię w (R);
❒ zwolnić pedał hamulca i nacisnąć pedał przyspieszenia.
SYGNALIZACJA AKUSTYCZNA
Z powodów bezpieczeństwa emitowany jest sygnał
akustyczny kiedy samochód parkowany jest przy
włączonej skrzyni biegów na luzie (N) (sygnał może
pojawić się po przekręceniu kluczyka w pozycję
STOP).
Gdy samochód nie jest w ruchu, włączony silnik i bieg
(1), (2) lub (R) system uaktywnia sygnał akustyczny i
ustawia automatycznie skrzynię biegów w pozycji luzu
(N) w następujących sytuacjach:
❒ brak naciśnięcia na pedał przyspieszenia i/lub hamulca przez przynajmniej 3 minuty;
❒ naciśnięty pedał hamulca przez czas powyżej 10
minut;
❒ po otwarciu drzwi po stronie kierowcy i gdy nie
naciska się na pedał przyspieszenia i hamulca przez
przynajmniej 1,5 sekundy;
❒ stwierdzono anomalię skrzyni biegów.
PARKOWANIE SAMOCHODU
Aby bezpiecznie zaparkować samochód konieczne jest
- przy naciśniętym pedale hamulca - włączyć 1. bieg
lub bieg wsteczny (R) i, w razie prowadzenia samochodu po wzniesieniu, zaciągnąć hamulec ręczny; ponadto nieodzowne jest odczekanie na zniknięcie z
wyświetlacza wielofunkcyjnego wyświetlenia
włączonego biegu zanim puści się pedał hamulca.
OSTRZEŻENIE Nie pozostawiać NIGDY samochodu
ze skrzynią biegów na luzie (N).
OSTRZEŻENIA OGÓLNE
❒ W samochodzie nie będących w ruchu i na
włączonym biegu przytrzymywać zawsze naciśnięty
pedał hamulca do momentu, w którym nie zdecydujemy się ruszyć, następnie zwolnić pedał hamulca i
stopniowo przyspieszać;
❒ przy dłuższych postojach z włączonym silnikiem
zaleca się utrzymać skrzynię biegów na luzie (N);
❒ w celu zachowania skuteczności sprzęgła nie używać
pedału przyspieszenia aby utrzymać samochód w
bezruchu (na przykład: postój na stromej drodze);
przegrzanie sprzęgła może w rzeczywistości
spowodować jego uszkodzenie, używać więc pedału
hamulca i nacisnąć na pedał przyspieszenia tylko gdy
zdecydujemy się ruszyć;
❒ używać drugiego biegu tylko gdy konieczne jest uzyskanie większej kontroli nad samochodem podczas
ruszania przy manewrach na drogach o niskiej
przyczepności;
❒ jeżeli, przy włączonym biegu wstecznym (R),
chcemy włączyć pierwszy bieg lub odwrotnie,
można to zrobić tylko, gdy samochód jest
całkowicie w bezruchu i gdy naciśnięty jest pedał
hamulca;
❒ mimo, iż odradza się tego typu działania, jeżeli samochód znajduje się na zjeździe i okaże się z nieprzewidzianych przyczyn konieczne ustawienie skrzyni
biegów na luzie (N), po żądaniu włączenia biegu,
system włączy automatycznie, w zależności od
prędkości samochodu, bieg optymalny aby
umożliwić prawidłowe przeniesienie momentu
napędowego na koła;
11
❒ O ile to możliwe, przy wyłączonym silniku możliwe
jest włączenie 1. lub wstecznego biegu (R) gdy
kluczyk w wyłączniku zapłonu znajduje się w pozycji
MAR i gdy wciśnięty jest hamulec. Zaleca się w tym
przypadku wykonywanie zmiany biegów po
upłynięciu przynajmniej 5 sekund pomiędzy jedną
zmianą i następną, aby chronić funkcjonowanie systemu hydraulicznego a w szczególności pompy;
❒ nacisnąć do końca skoku pedał przyspieszenia i
wyłączyć, jeżeli jest ASR, przyciskiem w desce rozdzielczej, uaktywni się wówczas funkcja, która
umożliwi ruszanie " ze zrywem " ;
❒ jadąc pod górę przyspieszać stopniowo nie do
oporu natychmiast po zwolnieniu hamulca ręcznego
lub pedału hamulca, umożliwiając silnikowi uzyskanie większej ilość obrotów i przeniesienie
większego momentu na koła na drodze o większym
pochyleniu.
LAMPKI SYGNALIZACYJNE I KOMUNIKATY
AWARIA SKRZYNI BIEGÓW “DUALOGIC” (czerwona)
Po przekręceniu kluczyka w położenie MAR lampka
sygnalizacyjna zaświeca się, ale powinna zgasnąć po
kilku sekundach.
Lampka sygnalizacyjna w zestawie wskaźników miga
(jednocześnie wyświetla się komunikat i włącza sygnał
akustyczny), gdy zostanie rozpoznana awaria skrzyni
biegów.
W przypadku awarii skrzyni biegów
zwrócić się - na ile to możliwe - do ASO
Fiata aby zweryfikować układ.
ZREDUKOWAĆ BIEGI
Komunikat pojawia się na wyświetlaczu w celu zasygnalizowania błędnego użycia biegu przez kierowcę.
Nieodpowiednie używanie (przez kierowcę), może
uaktywnić automatyczną procedurę ochrony systemu.
W przypadku gdy komunikat pozostanie
wyświetlany na wyświetlaczu zwrócić się
do ASO Fiata.
12
TRYB MANUALNY NIEDOSTĘPNY
Komunikat pojawia się na wyświetlaczu kiedy, przy
włączonym silniku, niemożliwe jest wybranie trybu
MANUAL.
W przypadku gdy komunikat pozostanie
wyświetlany na wyświetlaczu zwrócić się
do ASO Fiata.
TRYB AUTOMATYCZNY NIEDOSTĘPNY
Komunikat pojawia się na wyświetlaczu kiedy, przy
włączonym silniku, niemożliwe jest wybranie trybu
AUTO.
W przypadku gdy komunikat pozostanie
wyświetlany na wyświetlaczu zwrócić się
do ASO Fiata.
NADMIERNA TEMPERATURA SPRZĘGŁA PATRZ INSTRUKCJA
Komunikat pojawia się na wyświetlaczu wraz z
sygnałem akustycznym, kiedy ma miejsce przegrzanie
sprzęgła.
W tych warunkach ograniczyć nagłe ruszanie i zmianę
biegów lub w miarę możliwości zatrzymać pojazd
(wyłączając silnik) aż do przywrócenia warunków optymalnych.
W przypadku gdy komunikat pozostanie
wyświetlany na wyświetlaczu zwrócić się
do ASO Fiata.
W celu zachowania skuteczności sprzęgła
nie używać pedału przyspieszenia aby
utrzymać pojazd w bezruchu (na przykład
zatrzymując się na drodze po górę); przegrzanie
sprzęgła może spowodować jego uszkodzenie, użyć
natomiast pedału hamulca i nacisnąć pedał przyspieszenia tylko gdy podejmie się decyzję o ponownym ruszeniu;
NACISNĄĆ PEDAŁ HAMULCA
Komunikat pojawia się na wyświetlaczu wraz z
sygnałem akustycznym kiedy, w czasie próby uruchomienia, pedał hamulca nie zostanie wciśnięty.
NACISNĄĆ PEDAŁ HAMULCA - URUCHOMIENIE OPÓŹNIONE
Komunikaty wyświetlane są przez wyświetlacz alternatywnie i sekwencyjnie wraz z sygnałem akustycznym,
kiedy, w czasie próby uruchomienia, pedał hamulca nie
zostanie przez system rozpoznany jako działający.
W tym przypadku, zachowując kluczyk w pozycji AVV
przez przynajmniej 7 sekund, przy naciśnietym pedale
hamulca: silnik uruchomi się. System znajduje się w
sytuacji recovery (maksymalny dopuszczalny bieg: 3.)
13
OSTRZEŻENIE W przypadku, gdy żądanie uruchomienia zostanie wykonane w razie awarii skrzyni
biegów, wykonać " Uruchomienie opóźnione " (patrz
odnośne komunikaty): po przekręceniu kluczyka w
pozycję AVV przez przynajmniej 7 sekund, przy
naciśniętym pedale hamulca, silnik uruchomi się. System pozostanie w stanie recovery (maksymalny dopuszczalny bieg 3., tryb Automatyczny niedostępny).
Jeżeli silnik nie uruchomi się zwrócić się do ASO Fiat.
MANWER NIEMOŻLIWY
OSTRZEŻENIE Komunikaty wyświetlane są tylko,
jeżeli uruchomienie jest wykonywane przy włączonym
biegu innym niż bieg jałowy (N).
Komunikat pojawia się na wyświetlaczu w towarzystwie, w niektórych przypadkach, odnośnego sygnału
akustycznego, kiedy w niektórych warunkach, z powodów bezpieczeństwa, następuje próba wykonania
zmiany biegu bez uprzedniego wciśnięcia pedału hamulca.
W przypadku gdy komunikaty pozostaną
wyświetlane na wyświetlaczu zwrócić się
do ASO Fiata.
BIEG NIEDOSTĘPNY
Komunikat pojawia się na wyświetlaczu wraz z
sygnałem akustycznym w następujących przypadkach:
❒ kiedy, z powodu uszkodzenia systemu, nie jest
możliwa zmiana biegu;
lub
❒ kiedy, z powodu uszkodzenia systemu, możliwe jest
włączenie jedynie 1a (1), 2a (2), 3a (3) biegu lub
biegu wstecznego (R).
W przypadku gdy komunikaty pozostaną
wyświetlane na wyświetlaczu zwrócić się
do ASO Fiata.
14
Komunikat pojawia się na wyświetlaczy wraz z
sygnałem akustycznym, kiedy system nie akceptuje
zmiany biegu wykonanej za pomocą dźwigni sterowania, ponieważ brakuje kilka warunków koniecznych do
zaakceptowania zmiany biegu.
NACISNĄĆ HAMULEC I POWTÓRZYĆ MANEWR
W przypadku gdy komunikaty pozostaną
wyświetlone na wyświetlaczu zwrócić się
do ASO Fiata.
USTAWIĆ DŹWIGNIĘ ZMIANY BIEGU W
POZYCJI N (bieg jałowy)
Komunikat pojawia się na wyświetlaczu wraz z
sygnałem akustycznym, kiedy system żąda od kierowcy
wykonania manewru.
Po ustawieniu skrzyni biegów w (N) komunikat zniknie z wyświetlacza.
W przypadku gdy komunikaty pozostaną
wyświetlone na wyświetlaczu zwrócić się
do ASO Fiata.
HOLOWANIE SAMOCHODU
WYMIANA BEZPIECZNIKÓW
Upewnić się czy skrzynia biegów jest na luzie (N)
(sprawdzić usiłując popchać samochód) i postąpić tak
jak przy normalnym holowaniu samochodu z
mechaniczną skrzynią biegów (patrz opis w Instrukcji
obsługi).
Gdyby nie było możliwe ustawienie skrzyni biegów na
luzie, nie holować samochodu, ale zwrócić się do
ASO Fiata.
Odnośnie do rozmieszczenia bezpieczników, patrz
rysunki przedstawione w sekcji " Wymiana bezpieczników " w rozdziale " W razie awarii " w Instrukcji
obsługi.
BEZPIECZNIK
AMPER
Centralka skrzyni
biegów Dualogic
F84
10
Zasilanie (+ klucz) centralki skrzyni biegów
Dualogic
F16
7,5
15
WYKAZ CZYNNOŚCI OBSŁUGI
OKRESOWEJ
Wykaz czynności przeglądów okresowych przewiduje
kontrolę poziomu oleju sterowania skrzynią biegów
Dualogic co 30.000 km.
SPRAWDZANIE POZIOMÓW
OLEJ HYDRAULICZNEGO UKŁADU STEROWANIA SKRZYNIĄ BIEGÓW DUALOGIC
Odnośnie do sprawdzania poziomu oleju zwrócić się
do ASO Fiata.
Zużyty olej skrzyni biegów zawiera substancje szkodliwe dla środowiska. Odnośnie
do wymiany oleju zalecamy zwrócić się do
ASO Fiata, która wyposażona jest w odpowiednie
urządzenia do gromadzenia zużytego oleju z poszanowaniem środowiska i przepisów prawnych.
16
FILTR POWIETRZA
Odnośnie do wymiany filtra powietrza zwrócić się do ASO Fiata.
KODY SILNIKA – WERSJE NADWOZIA
Wersje
Kod typu silnika
Kod nadwozia
0.9 TwinAir 85KM
312A2000
312AXG11 09
1.2 8V Dualogic
169A4000
312AXA11 03F
1.2 8V Dualogic Start & Stop
169A4000
312AXA11 03C
1.4 16V Dualogic
169A3000
312AXC11 04F
1.4 16V Dualogic Start & Stop
169A3000
312AXC11 04G
OSIĄGI
Prędkość maksymalna po pierwszym okresie używania samochodu wynosi 173 km/h z silnikiem 0.9 TwinAir
85KM.
Prędkość maksymalna po pierwszym okresie używania samochodu wynosi 160 km/h z silnikiem 1.2 8V.
Prędkość maksymalna po pierwszym okresie używania samochodu wynosi 180 km/h z silnikiem 1.4 16V.
PRZENIESIENIE NAPĘDU
0.9 TwinAir 85KM - 1.2 8V - 1.4 16V
Skrzynia biegów
Sprzęgło
Napęd
Pięć biegów w przód plus bieg wsteczny z systemem sterowania elektrohydraulicznym kontrolowanym elektronicznie
Urządzenie elektrohydrauliczne sterowane elektronicznie
Przedni
17
MASY
Wersje
Masa bez obciążenia (z wszystkimi
płynami, zbiornikiem paliwa
napełnionym w 90% i bez opcji) (kg):
0.9 TwinAir 85KM
1,2 8V
1.4 16V
940
900
940
440
440
440
– osi przedniej:
830
770
830
– osi tylnej:
640
640
640
– całkowite:
1380
1340
1380
– przyczepa z hamulcem:
800
800
800
– przyczepa bez hamulca:
400
400
400
Maksymalne obciążenie dachu:
50
50
50
Maksymalne obciążenie kuli haka (przyczepa z hamulcem) (kg):
60
60
60
Nośność użytkowa (*)wraz z
kierowcą (kg):
Maksymalne dopuszczalne obciążenia
(kg) (**)
Obciążenia holowane (kg)
(*)W przypadku zastosowania wyposażenia specjalnego (dach otwierany, hak do holowania przyczepy, itd.), masa samochodu zwiększa
się i w konsekwencji zmniejsza się nośność użytkowa, w stosunku do maksymalnego dopuszczalnego obciążenia.
(**)Obciążenia, których nie wolno przekroczyć. Użytkownik odpowiedzialny jest za ułożenie ładunku w komorze bagażnika i/lub na
powierzchni ładunkowej, zgodnie z maksymalnymi dopuszczalnymi obciążeniami.
18
POJEMNOŚCI
0.9 TwinAir 85KM - 1.2 8V - 1.4 16V
System hydrauliczny siłowników skrzyni
biegów Dualogic
litry
kg
0,70
0,59
Zalecane paliwa Zalecane
produkty
TUTELA CAR CS SPEED Olej
specyficzny z dodatkiem typu
“ATF DEXRON III”
ZUŻYCIE PALIWA
Zużycie paliwa zgodnie z obowiązującą dyrektywą
europejską (litry / 100 km)
Cykl miejski
Cykl poza miastem
Cykl mieszany
0.9 TwinAir 85KM Start & Stop
4,6
3,6
4,0
1.2 8V Dualogic
6,2
4,3
5,0
1.2 8V Dualogic Start & Stop
5,6
4,1
4,7
1.4 16V Dualogic
7,1
5,0
5,8
1.4 16V Dualogic Start & Stop
6,7
5,0
5,6
Zużycie paliwa przedstawione w poniższej tabeli odnosi się do logiki AUTO-ECO dla 1.2 8V Dualogic i AUTO
dla 1.4 16V Dualogic
19
EMISJE CO2
Wartości emisji CO2, podane w poniższej tabeli, odnoszą się do zużycia w cyklu mieszanym.
EMISJE CO2 zgodnie z obowiązującą dyrektywą europejską
(g/100 km)
Wersje
0.9 TwinAir 85KM Start & Stop
92
1.2 8V Dualogic
115
1.2 8V Dualogic Start & Stop
110
1.4 16V Dualogic
135
1.4 16V Dualogic Start & Stop
130
Fiat Group Automobiles S.p.A. - Customer Services - Technical Services - Service Engineering
Largo Senatore G. Agnelli, 5 - 10040 Volvera - Turyn (Włochy)
Druk nr 603.95.091 - 07/2010 - Wydanie 2
20
PUNTO FL DUALOGIC PL:PUNTO RADIO SB05 ITA
21-10-2009
14:33
Pagina 1
F
I
A
T
P
U
N
POLSKA
Dane zawarte w tej publikacji podane sà jedynie w celu informacyjnym.
Fiat zastrzega sobie w ka˝dym momencie prawo do modyfikacji modeli opisanych w tej publikacji ze wzgl´dów technicznych lub handlowych.
W celu uzyskania dalszych informacji zapraszamy do stacji ASO Fiat.
Druk na papierze ekologicznym bez chloru.
D
U
A
L
O
G
I
C
T
O