REKLAMA

TC_Nova_System.pdf

tc electronic nova pl

instrukcja do tc nova w języku polskim


Pobierz plik - link do postu

NOVA System

INSTRUKCJA OBSŁUGI

SPIS TREŚCI
WSTĘP
Spis treści..............................................................................................................2
Wstęp.....................................................................................................................4

OBSŁUGA
NOVA System – panel przedni...............................................................................6
Obsługa..................................................................................................................7
NOVA System – panel tylny..................................................................................10

KONFIGURACJE
Podstawowa konfiguracja.....................................................................................11
NOVA System w pętli efektów wzmacniacza.......................................................12

OPCJE MENU
Wybór łańcucha efektów......................................................................................13
Ustawienie poziomów...........................................................................................15
Funkcja podbicia głośności (Boost)......................................................................17
Kontrolery nożne..................................................................................................18
Opcje urządzenia..................................................................................................20
Wbudowany stroik (tuner).....................................................................................22
MIDI......................................................................................................................23
Przywoływanie programów...................................................................................25
Edycja...................................................................................................................25
Zapisywanie..........................................................................................................26
Usuwanie..............................................................................................................26

EFEKTY
Przesterowanie (Drive)
Overdrive..............................................................................................................27
Distortion...............................................................................................................27
Kompresja
Wydłużająca wybrzmiewanie (Sustaining)...........................................................28
Perkusyjna (Percussive).......................................................................................28
Zaawansowana....................................................................................................28
Korekcja i bramka szumów
Korekcja (EQ).......................................................................................................30
Bramka szumów...................................................................................................30

2

Modulacja - Mod
Phaser..................................................................................................................32
Tremolo.................................................................................................................33
Panner..................................................................................................................34
Chorus..................................................................................................................35
Flanger..................................................................................................................36
Vibrato..................................................................................................................37
Modulacja - Pitch
Detune..................................................................................................................38
Whammy...............................................................................................................38
Octaver.................................................................................................................39
Pitch Shifter..........................................................................................................39
Delay
Standardowe parametry efektów delay................................................................41
Czysty delay cyfrowy............................................................................................42
Emulacja analogowego delaya.............................................................................42
Emulacja taśmowego delaya................................................................................42
Dynamiczny delay................................................................................................42
Ping Pong.............................................................................................................42
Podwójny Delay....................................................................................................42
Przesłuch delaya (Spillover).................................................................................42
Reverb
Standardowe parametry efektów reverb..............................................................44
Pogłos sprężynowy (Spring).................................................................................44
Hall........................................................................................................................44
Room....................................................................................................................44
Plate......................................................................................................................44

3

WSTĘP
NOVA System – cały arsenał efektów w jednym urządzeniu
Właściwy wybór
Nova System to kompletny, bezkompromisowy multiefekt podłogowy przeznaczony dla
gitarzysty poszukującego w pełni profesjonalnych rozwiązań. To pierwsze tego typu
urządzenie wyposażone w całkowicie analogową, programowalną sekcję
distortion/overdrive, której ustawienia możesz zapisywać w programach lub sterować na
żywo przy pomocy opcjonalnego pedału ekspresji. Nova System to właściwy wybór, jeśli
chcesz zastąpić rozbudowany zestaw rackowy czy pedalboard lub po prostu potrzebujesz
poręcznego, prostego w obsłudze urządzenia, które zapewni Ci perfekcyjne brzmienie.
Cała gama efektów w Nova System pochodzi prosto z naszego flagowego procesora TC
Electronic G-System. Najwyższej klasy kompresor, equalizer, bramka szumów, efekty
modulacyjne, pitch shifter, delay i pogłos – wszystko dostępne pod Twoimi stopami.
Jedyne czego Ci trzeba więcej to gitara i wzmacniacz.
Autentyczny analogowy przester
To co naprawdę wyróżnia Nova System na rynku efektów to NDT - Nova Drive Technology
– nowy, unikalny obwód przesteru, który łączy w sobie najlepsze cechy świata cyfrowego i
analogowego: wysokiej klasy analogowy efekt distortion/overdrive z pełną cyfrową
kontrolą. Nie ma tu mowy o popularnym ostatnio cyfrowym modelowaniu przesterów. Tor
sygnałowy NDT jest w stu procentach analogowy i fizycznie odseparowany od efektów
cyfrowych, jedynie jego potencjometry są sterowane cyfrowo. Dzięki temu masz
możliwość ustawiać, zapisywać i przywoływać z pamięci urządzenia tyle ustawień
przesteru, na ile mamy ochotę. Co więcej – przy pomocy opcjonalnego pedału ekspresji
użytkownik może na bieżąco kontrolować nasycenie przesteru, od lekkiego crunchu po
mocny distortion.
Najwyższej klasy efekty
Zaopatrzony w najlepsze efekty TC, Nova System to oczywisty wybór dla każdego
gitarzysty, który pragnie mieć prosty zestaw pozbawiony kompromisów na polu
brzmieniowym. Możesz zapisać Swoje ustawienia w aż 60 programach użytkownika. Do
tego dołączamy 30 programów fabrycznych, które w pełni zademonstrują Ci możliwości
tego znakomitego urządzenia.

4

Cechy NOVA System


Autentyczny analogowy efekt overdrive/distortion z możliwością kontroli na żywo i
zapisywania w programach użytkownika.



6 bloków efektowych wziętych wprost z TC Electronic G-System:
- Kompresor
- EQ + bramka szumów
- Efekty modulacyjne
- Pitch
- Delay
- Reverb



60 programów użytkownika i 30 fabrycznych



Dwa układy przełączników nożnych do wyboru
- bezpośredni dostęp do wszystkich efektów
- bezpośredni dostęp do programów



Wejście wysokoimpedancyjne HI-Z lub symetryczne + symetryczne wyjście stereo



Opcjonalny przełącznik nożny G-Switch rozszerza możliwości sterowania

5

OBSŁUGA
NOVA System – panel przedni

6

1 – Przełączniki wyboru / edycji efektów
Naciśnij raz aby przejść do trybu edycji aktualnie wybranego efektu. Naciśnij ponownie by
wybrać inny typ efektu. Naciśnij i przytrzymaj aby wyjść z trybu edycji efektu bez
zapisywania ustawień.
2 – Ulubione ustawienia efektów – VARIATION
Dla każdego efektu masz możliwość zapisania 4 natychmiastowo dostępnych wariantów.
Dzięki tej funkcji możesz z łatwością przywoływać z pamięci urządzenia swoje ulubione
ustawienia efektów przy tworzeniu nowych programów użytkownika.
Na przykład:


Naciśnij przycisk COMP aby przejść do edycji bloku kompresji.



Ustaw efekt używając gałek A-D.



Naciśnij i przytrzymaj pierwszy przycisk wariantu aby zapisać to ustawienie jako jedno
ze swoich ulubionych. Zwróć uwagę na to, że cały program użytkownika nie zostaje w
tym momencie zapisany.



Przywołaj inny program, w którym chciałbyś zastosować zapisane ustawienie
kompresji.



Naciśnij COMP a następnie pierwszy przycisk wariantu.



Twoje ulubione ustawienie kompresora #1 zostało przywołane z pamięci do obecnego
programu.

Dioda przycisku VARIATION
Jeśli dioda przycisku VARIATION się świeci, oznacza to, ze zapisałeś już pod tą pozycją
ulubione ustawienie efektu.
Aby usunąć wariację
Naciśnij i przytrzymaj „FACTORY DEFAULT” podczas naciskania przycisku VARIATION
dla pozycji, z której chcesz usunąć ustawienie.
3 – Ustawienie fabryczne
TC Electronic zapisało fabryczne ustawienie dla każdego z algorytmów. Naciśnij
FACTORY DEFAULT aby przywołać fabryczne ustawienie aktualnie wybranego efektu
Na przykład:
Załóżmy, że stworzyłeś ciekawy program w którym podoba Ci się ustawienie kompresji,
delaya, EQ, efektów modulacyjnych, jednak parametry pogłosu nie zostały najlepiej
dobrane i chciałbyś wrócić do pierwotnej wersji ustawień tego efektu.
Co radzi TC Electronic?


Zakładamy, że procesor jest w trybie edycji pogłosu, co sygnalizuje zielona dioda LED
przy bloku REVERB.



Naciśnij przycisk FACTORY DEFAULT aby przywrócić ustawienia efektu.
Każdy algorytm ma swoje ustawienie fabryczne.

7

4 – Enkodery edycji A-D
Enkodery edycji A – D służą do ustawienia parametrów.
5 – Wskazania tunera
W trybie Tunera ta część wyświetlacza wskazuje, czy obecnie grana nuta jest prawidłowo
nastrojona.
6 – Zapisywanie
Masz do wyboru dwie metody zapisywania programu. Nazywamy je „Szybkim zapisem”
oraz „Normalnym zapisem”. Z „szybkiego zapisu” będziesz korzystać zazwyczaj wtedy,
gdy wprowadzisz zmiany do programu i chcesz go zapisać pod tą samą nazwą i w tej
samej lokalizacji. „Normalnego zapisu” użyjesz, gdy zechcesz zmienić lokalizację
programu lub jego nazwę.
Szybki zapis – naciśnij i przytrzymaj STORE na 2 sekundy. Program zostanie zapisany w
tej samej lokalizacji.
Jeśli próbujesz zapisać program fabryczny używając „szybkiego zapisu”, zostaniesz
automatycznie przekierowany do trybu „normalnego zapisu”.
Normalny zapis – naciśnij STORE jednokrotnie:
Teraz masz do dyspozycji następujące ustawienia:


Enkoder A wybiera lokalizację programu



Enkoder B wybiera litery w nazwie programu



Enkoder C zmienia litery



Enkoder D wybiera przywrócenie, usunięcie lub zapisanie

Gdy dokonasz zmian naciśnij STORE aby potwierdzić zapis.
7 – Poziomy
Możesz zapisać poziomy wyjściowe osobno dla każdego programu. Wszystkie pozostałe
parametry w w menu poziomów są „globalne” i nie zmieniają się wraz z przełączaniem
programów.
Wszystkie parametry oznaczone z prawej strony literą „P” odnoszą się do programu.
8 – Przycisk MENU
Naciśnij przycisk aby przejść do następujących MENU:


Układ efektów w torze sygnałowym (Routing)



Zewnętrzne pedały sterujące (Pedal)



Modyfikatory (Modifiers)



MIDI



Funkcje użytkowe (Utility)

Opcje MENU zostały opisane w dalszej części niniejszej instrukcji.

8

9 – Diody statusu efektów
Diody LED statusu efektów wskazują aktualnie wybrany algorytm w każdym bloku.
10 – MOD
Włącza / wyłącza blok efektów modulacyjnych.
Dodatkowa funkcja:
Naciśnij i przytrzymaj aby przejść do wyższego banku programów.
11 – DELAY
Włącza / wyłącza blok delaya.
12 – BOOST
Włącza / wyłącza podbicie głośności. Dla każdego programu można ustawić inny poziom
podbicia, od 0 do 10 dB.
13 – TAP (Tempo)
Ten przycisk ma dwie funkcje.
Tap Tempo:
Wciskając przycisk co najmniej dwukrotnie w krótkich odstępach czasu ustawiasz globalne
tempo NOVA System. Możesz go użyć do efektów modulacyjnych i delaya.
Tuner:
Naciśnij i przytrzymaj przycisk aby przejść do trybu Tunera. Standardowo wszystkie
wyjścia zostaną wyciszone, możesz jednak to zmienić w menu Tunera wybierając między
wyciszeniem (mute) i przepuszczaniem sygnału (on) w ustawieniu „Tuner Out”. Parametry
stroika są automatycznie dostępne po przejściu do trybu Tunera.
14 – PITCH
Włącza / wyłącza efekty grupy pitch.
Dodatkowa funkcja:
Naciśnij i przytrzymaj aby przejść do niższego banku programów.
15 – REVERB lub PRESET 1
Ten przycisk ma dwie funkcje zależnie od ustawionego trybu działania urządzenia.
W trybie sterowania „Stomp” służy do włączania / wyłączania pogłosu.
W trybie „Preset” włącza program #1 aktualnie wybranego banku.
16 – COMP lub PRESET 2
W trybie „Stomp” włącza / wyłącza kompresor.
W trybie „Preset” włącza program #2 aktualnie wybranego banku.
17 – DRIVE lub PRESET 3
W trybie „Pedal” włącza / wyłącza przester.
W trybie „Stomp” włącza program #3 aktualnie wybranego banku.

9

Panel tylny

1- Gniazdo wejściowe Drive
Użyj tego gniazda, jeśli zamierzasz korzystać z programowalnego analogowego przesteru
wbudowanego w NOVA System. Użyj kabla z wtykiem ¼'' jack.
2 – Wejście liniowe
W przypadku umieszczenia NOVA System w pętli efektów wzmacniacza, wysyłka pętli
powinna być podłączona do wejścia Line In, aby ominąć sekcję przedwzmacniacza NOVA
System i korzystać z przedwzmacniacza wzmacniacza gitarowego.
3 / 4 – Wyjścia symetryczne
Wyjścia symetryczne typu jack ¼'' TRS. Używaj lewego wyjścia przy połączeniach MONO.
5 – Wejście / wyjście cyfrowe SPDIF
Wysyła i odbiera sygnał cyfrowy w standardzie SPDIF za pomocą standardowych gniazd
RCA.
6 / 7 / 8 – MIDI In / Thru / Out
Standardowe gniazda MIDI.
9 – Pedal In
Można użyć różnego rodzaju dodatkowych kontrolerów nożnych do sterowania
parametrami urządzenia.


Podłącz G-Switch aby zmieniać programy, a przyciski NOVA System wykorzystywać
wyłącznie do włączania / wyłączania efektów.



Podłącz pedał ekspresji lub głośności aby sterować parametrami procesora na żywo.
Dla optymalnych rezultatów pedał należy skalibrować. Funkcja ta znajduje się w menu
„Pedal”.



Za pomocą menu „Pedal” możesz wybrać jakim parametrem będzie sterował pedał
ekspresji / głośności.

10 – Zasilanie
Urządzenie akceptuje napięcia wejściowe od 100 do 240 VAC.

10

TYPOWE KONFIGURACJE
Podstawowa konfiguracja

To jest standardowa konfiguracja, w której połączono NOVA System z jednym
wzmacniaczem gitarowym (lub dwoma dla efektu STEREO), na którym ustawiono kanał
czysty. Wszystkie efekty, w tym przestery są generowane przez NOVA System.
Podłączony opcjonalny G-Switch automatycznie przełącza urządzenie do trybu Stomp.
Programy są przełączane za pomocą G-Switcha.
Połączenia


Podłącz gitarę do wejścia DRIVE



Podłącz lewe wyjście do wejścia wzmacniacza



Podłącz prawe wyjście do wejścia drugiego wzmacniacza (opcjonalnie)



Podłącz G-Switch (opcjonalnie) do wejścia Pedal

11

NOVA System w pętli efektów

W tej konfiguracji używamy sekcji przedwzmacniacza comba gitarowego dla uzyskania
przesteru. Wysyłka pętli wzmacniacza jest połączona z wejściem liniowym NOVA System,
dzięki czemu sekcja przesteru urządzenia jest pominięta w torze sygnałowym. Opcjonalny
pedał ekspresji umożliwia np. kontrolę głośności i innych parametrów.
Połączenia


Podłącz gitarę do wejścia wzmacniacza



Połącz wyjście „send” pętli efektów z wejściem liniowym NOVA System



Połącz lewe wyjście NOVA System z wejściem „return” wzmacniacza



W zestawie stereo połącz prawe wyjście NOVA z wejściem „return” drugiego
wzmacniacza.



Podłącz pedał ekspresji do gniazda Pedal

12

MENU – ROUTING
Wybór łańcucha efektów
Nova System oferuje trzy układy łańcucha efektów – szeregowy, szeregowo-równoległy i
równoległy.
Nawigacja


Naciśnij MENU



Wybierz „Routing” za pomocą enkodera D



Naciśnij MENU aby zatwierdzić



Ustaw wartości za pomocą enkoderów A, B i C



Zmień stronę ustawień za pomocą enkodera D



Zatwierdź naciskając MENU



Wyjdź naciskając ponownie MENU

Układ szeregowy (serial)

Szeregowy układ efektów łączy wszystkie bloki efektów w prosty łańcuch, na takiej samej
zasadzie jak łączone są ze sobą pojedyncze efekty gitarowe – każdy efekt ma wpływ na
następny.
Jeśli w tym układzie używa się jednocześnie efektu delay z długim czasem wybrzmienia
oraz pogłosu, może się zdarzyć, że nakładające się na siebie pogłosy i odbicia delaya
będą sobie przeszkadzać. W takim przypadku sugerujemy zastosowanie układu
szeregowo-równoległego, lub równoległego.

13

Układ szeregowo-równoległy (semi parallel)

Układ szeregowo równoległy łączy wszystkie efekty szeregowo, oprócz bloku Delay oraz
Reverb, które są połączone równolegle. W rezultacie efekty Delay i Reverb używane
jednocześnie nie będą nakładać się na siebie. Dźwięk pozostaje bardziej przejrzysty i
wyraźny.
Układ równoległy (parallel)

W układzie równoległym ten sam sygnał jest podawany do wszystkich bloków efektów,
dzięki czemu efekty nie wpływają na siebie.

14

MENU – POZIOMY
Menu poziomów (Levels)
Nawigacja
● Naciśnij LEVELS aby dostać się do menu edycji poziomów
● Użyj enkoderów A, B oraz C do ustawiania wartości
● Zmieniaj strony przy pomocy enkodera D
Standardowy zakres poziomów wynosi od -100 do 0 dB, o ile nie ma innej informacji.
Głośność (Volume)
Zakres: -100 dB do 0 dB
Kontrola głośności, która może być umiejscowiona zarówno przed jak i za pozostałymi
efektami. Pozycja kontroli głośności w łańcuchu efektów ustalana jest za pomocą
parametru Position.
Wzmocnienie wejściowe (Input Gain)
Zakres: 0 dB do 24 dB
Gitary różnią się między sobą poziomami wyjściowymi. Również efekty, które podłączysz
przed NOVA System mogą mieć różne poziomy głośności. Poniższa informacja pomoże Ci
zoptymalizować ustawienie wzmocnienia wejściowego.



Włącz każdy efekt jaki znajduje się w łańcuchu przed NOVA System
Uderzaj w struny jak najmocniej
Dopasuj „gain” do momentu aż pojawi się „0”



Następnie obniż poziom o kilka dB:



Ustawiłeś prawidłowy poziom wejściowy




Wskaźnik przekroczenia poziomów szczytowych
Nieprawidłowe ustawienie wzmocnienia może sprawić, że wejście NOVA System będzie
się przesterować, co zostanie wskazane za pomocą niewielkiej kropki z prawej strony
wyświetlacza numerycznego.

Prawe i lewe wyjście (Left & Right Output)
Zakres: -100 do 0 dB
Osobne ustawienia dla prawego i lewego wyjścia. Te poziomy można przypisywać do
programów.

15

Wejście (Input)
Zakres: Drive lub liniowe
Wybiera wejście. Wybierz „Drive” jeśli podłączyłeś gitarę do wejścia Drive i zamierzasz
korzystać z bloku przesterów.
Wybierz „Line” jeśli podłączyłeś gitarę do wejścia liniowego.
Pozycja kontroli głośności (Volume Position)
Parametr głośności zazwyczaj jest pod kontrolą pedału ekspresji. Jeśli podłączysz pedał
ekspresji do gniazda Pedal urządzenia, będzie on domyślnie kontrolował ten parametr.
Parametr Volume Position definiuje punkt w łańcuchu efektów, w którym dołączony jest
kontroler głośności
Pre: Głośność jest kontrolowana tuż za sekcją Drive i przed efektami
Post: Głośność jest kontrolowana za efektami
Tryb zaawansowany
Zakres: Wł / Wył
Wybierz „on” aby uzyskać dostęp dobardziej zaawansowanych parametrów menu
poziomów. W trybie zaawansowanym nie działa automatyczna kalkulacja zgodności
poziomów wejścia z wyjściem.
Boost Max
Zakres: 0 do 10 dB
To ustawienie decyduje o maksymalnym zakresie podbicia funkcji Boost urządzenia. W
świecie cyfrowym 0 dBFS jest maksymalnym poziomem głośności. Przy wyłączonej funkcji
Boost poziom głośności ulega obniżeniu o wartość poziomu podbicia. Jeśli używasz trybu
zaawansowanego i funkcji Boost, możesz dostosować poziomy wyjściowe za pomocą
parametru Output Range.
Jeśli wybierzesz tryb zaawansowany, jednak nigdy nie korzystasz z opcji Boost, ustaw
Boost Max na 0.
Zakres wyjść
Opcje: 2 dBu, 8 dBu, 14 dBu lub 20 dBu
To którą opcje wybierzesz zależy od ustawienia wzmocnienia wejściowego. Im wyższe jest
wzmocnienie wejściowe tym niższą wartość powinien mieć parametr zakresu wyjść.
Źródło wejściowe (Input source)
Zakres: analogowe lub cyfrowe
Domyślnie ustawione jest wejście analogowe. Jeśli zamierzasz korzystać z wejścia SPDIF,
powinieneś wybrać parametetr „Digital”. Zwróć uwagę na to, że sygnał wyjściowy jest
zawsze obecny zarówno na wejściach cyfrowych jak i analogowych.

16

Wzmocnienie wejścia cyfrowego (Digital InGain)
Za pomocą tego parametru możesz ustawić prawidłowy poziom wejścia cyfrowego.
Wybierz ustawienie o kilka dB niższe niż to przy którym pojawia się cyfrowe
przesterowanie. Dzięki temu uzyskasz najlepszy stosunek sygnału do szumu.
Dither
Zakres: Wyłączone, 20 bit, 16 bit lub 8 bit
Wyjście cyfrowe NOVA System działa z rozdzielczością 24 bit. Jeśli podłączasz NOVA
System do urządzenia z inną rozdzielczością bitową, parametr Dither musi być ustawiony
zgodnie z odbiornikiem.
Podbicie (Boost)
Czy nie byłoby miło jeśli mógłbyś za pomocą jednego przycisku podbić głośność sygnału
na czas grania solówki? Dzięki funkcji Boost w NOVA System jest to naprawdę łatwe.
– naciśnij LEVELS aby przejść do menu poziomów
– wybierz „Advanced” i ustaw ten parametr na „on”
– przewiń strony do BoostMax i ustaw maksymalny poziom podbicia




następnie wyjdź z MENU i wybierz program dla którego chcesz ustawić poziom
podbicia
Naciśnij DRIVE i ustaw poziom podbicia w zakresie maksymalnego poziomu podbicia.

Dodatkowe parametry powiązane z funkcją Boost
Blokada podbicia (boost lock):
Zakres: wł / wył
Kiedy funkcja boost lock jest ustawiona na „on”, masz możliwość podbicia głośności we
wszystkich programach o wartość ustawioną jako Boost Max. Parametr Boost Max
znajdziesz w menu poziomów (Levels).
Poziom podbicia (boost level)
Poziom podbicia może być ustawiony osobno dla każdego programu w zakresie
parametru Max boost. Ten zakres ustawisz w menu poziomów (Levels).

17

MENU – KONTROLERY NOŻNE
MENU Pedals
Nawigacja
● Naciśnij MENU
● Wybierz Pedal za pomocą enkodera D
● Naciśnij MENU aby zatwierdzić
● Ustaw wartości używając enkoderów A, B oraz C
● Zmieniaj strony za pomocą enkodera D
● Zatwierdź zmiany naciskając MENU jeśli & lt; menu & gt; świeci po prawej stronie ekranu
● Wyjdź naciskając ponownie MENU
Możesz podłączyć pedał ekspresji do NOVA System aby zdalnie sterować wybranymi
parametrami.
W tym menu możesz przypisać parametry efektów do pedału ekspresji, skalibrować pedał
ekspresji podłączony do NOVA System a także zaprogramować charakterystykę pedału za
pomocą parametrów min, mid oraz max.
Na przykład

Podłączenie pedału ekspresji
Zależnie od typu pedału ekspresji należy użyć albo standardowego kabla mono ¼'' TS-TS
lub stereo ¼'' TRS-TRS.

Jeśli nie jesteś pewien jakiego kabla użyć być może będziesz musiał wypróbować obie
opcje. NOVA System mierzy sygnał na wyjściu pedału ekspresji, w związku z tym
wystarczy jeden kabel do podłączenia pedału do procesora.
Przypisanie parametru
Przypisywanie parametru do pedału ekspresji podłączonego do wejścia „Pedal Input”
● Wejdź do menu Pedal





Wybierz parametr z listy
Naciśnij MENU aby zatwierdzić
Ustaw wartość minimalną, środkową i maksymalną

18

Min – Mid – Max
Zakres: 0-100%
Te wartości ustalają charakterystykę odpowiedzi pedału ekspresji.
Master
Jeśli pedał ekspresji jest podłączony do procesora i zostanie przywołany program, NOVA
System może być skonfigurowany tak by wartość sterowanego parametru była zgodna z
pozycją pedału ekspresji lub wartością zapisaną w programie.
Preset: Zostaje przywołana wartość parametru zapisana w programie, pozycja pedału
ekspresji jest ignorowana.
Pedal: Pozycja pedału ekspresji jest identyfikowana w momencie zmiany programu,
wartość zapisana w programie jest ignorowana.
Typ
Wybierz między pedałem ekspresji (Expression) oraz G-Switchem zależnie od tego jakie
urządzenie podłączyłeś do wejścia procesora. Pedały ekspresji należy kalibrować (zobacz
niżej). G-Switch podłączony i ustawiony jako typ pedału pozwala na zmianę programów,
wszystkie przełączniki Nova System służą wówczas do aktywowania efektów.
Kalibracja pedału ekspresji
Aby uzyskać najlepsze warunki pracy pedału ekspresji NOVA System musi być
skalibrowany. Podążaj za poniższymi wskazówkami.



Upewnij się, że podłączyłeś pedał ekspresji do wejścia procesora
Wybierz „Calbrate” z menu Pedal



Naciśnij MENU
Na wyświetlaczu powinno się pojawić



Ustaw pedał w pozycji minimalnej („pięta do dołu”) i naciśnij MENU



Na wyświetlaczu powinno się pojawić



Ustaw pedał w pozycji maksymalnej („palec do dołu”) i naciśnij MENU



Proces kalibracji powinien zakończyć się pomyślnie



19

MENU – OPCJE URZĄDZENIA (UTILITY)
Nawigacja
● Naciśnij MENU
● Wybierz Utility za pomocą enkodera D
● Naciśnij MENU aby zatwierdzić
● Ustaw wartości używając enkoderów A, B oraz C
● Zmieniaj strony za pomocą enkodera D
Wyjdź naciskając ponownie MENU
FX Mute
Parametr FX Mute definiuje zachowanie efektów Delay i Reverb przy zmianie programu
oraz wyłączaniu efektu.
Wyciszenie miękkie (soft):
Efekty będą naturalnie wybrzmiewać.
Wyciszenie natychmiastowe (hard):
Efekty zostaną natychmiast wyciszone.
Tap Master
Program zawiera zarówno parametr podziału w odniesieniu do globalnego tempa jak i
ustalone czasy powtórzeń delaya. Parametr tap tempo master ustala, który parametr
zostanie wzięty pod uwagę przy zmianie programu.
Preset:
W tym trybie powtórzenia delaya odtwarzane są zgodnie z ustawieniami czasowymi
zapisanymi w programie. Kiedy tylko nabijesz tempo przy pomocy przycisku Tap,
powtórzenia będą odtwarzane zgodnie z nowym tempem.
Global:
W tym trybie wartość czasu powtórzeń zapisana w programie jest ignorowana.
Boost Lock
Zakres: wł / wył
Kiedy funkcja Boost Lock jest włączona, podbicie zawsze podnosi poziom o wartość
ustaloną parametrem Boost Max.
EQ Lock
Zakres: wł / wył
Jeśli włączone, aktualne ustawienia korekcji będą użyte we wszystkich programach.
Routing Lock
Zakres: wł / wył
Jeśli włączone, ustala globalnie układ łańcucha efektów.

20

Factory Bank Lock
Zakres: wł / wył
NOVA System wyposażony jest w szeroki wybór programów fabrycznych w celu
zademonstrowania mnogości brzmień i efektów możliwych do uzyskania przy pomocy
urządzenia. Jeśli chcesz, możesz wyłączyć dostęp do tych programów (aby na przykład
nie włączyć ich niechcący podczas występów na żywo). Aby to uczynić, ustaw parametr
Factory Bank Lock na „on”.
Footswitch
Zakres: Pedal lub Preset
W trybie Pedal wszystkie przełączniki nożne służą do włączania / wyłączania efektów
(+Tap Tempo). W tym trybie można również przełączać banki i programy.
Zmiana programów
Naciśnij i przytrzymaj jeden z trzech przycisków wyboru programu.
Zmiana banku
– Naciśnij i przytrzymaj jeden z dwóch przycisków zmiany banków (MOD lub PITCH).
Diody przycisków wyboru programów i banków będą migać sygnalizując, że jesteś w
trybie wyboru banku.
– Teraz naciśnij MOD lub PITCH aby przejść do innego banku.
Tryb programu (domyślne ustawienie)
W tym trybie trzy dolne przyciski służą do przełączania programów. Przyciski wyboru
banku działają tak jak w trybie Pedal.
Kąt patrzenia (View Angle)
Pomaga ustalić najlepszy kąt patrzenia dla ekranu LCD.
Przywróć ustawienia fabryczne (Clear System)
Przywraca ustawienia fabryczne. Naciśnij Menu aby wykonać i zatwierdź.

21

TUNER
Nawigacja
● Aby włączyć Tuner , naciśnij i przytrzymaj przełącznik TAP TEMPO
● Ustaw wartości używając enkoderów A, B oraz C
● Zmieniaj strony za pomocą enkodera D
● Naciśnij dowolny przełącznik nożny aby wyjść
W trybie Tunera można ustawić następujące parametry.
Tuner Out
Mute:
Wycisza wyjście w trybie Tunera.
On:
Wyjście nie jest wyciszone w trybie Tunera.
Tuner Ref
Zakres: 420 – 460 Hz
Za pomocą tego parametru ustawisz odniesienie Tunera. Domyślne ustawienie to 440 Hz.
Przykład – strojenie gitary:
● Naciśnij i przytrzymaj przełącznik nożny w dolnym prawym rogu dopóki nie
przejdziesz do trybu Tunera.



Uderz np. strunę A i pozwól jej wybrzmieć

Jeśli grany dźwięk znajduje się w zakresie +/- 100 centów w okolicy dźwięku „A” Tuner
rozpozna nutę A i wskaże czy grany dźwięk jest zbyt niski, zbyt wysoki czy nastrojony.
Zbyt wysoko

Zbyt nisko

Nastrojone

22

MIDI
Menu ustawień MIDI
Nawigacja
● Naciśnij MENU
● Wybierz MIDI Setup używając enkodera D
● Naciśnij MENU aby przejść do edycji ustawień MIDI
● Ustaw wartości używając enkodera C
● Zmieniaj strony za pomocą enkodera D

Kanał MIDI
Zakres: Wyłączone, 1 do 16 lub Omni
W trybie Omni NOVA System odbiera komunikaty MIDI na wszystkich kanałach. Przy
ustawieniu „Off” NOVA System ignoruje przychodzące dane MIDI.
Program Change In
Zakres: wł / wył
Określa czy NOVA System ma reagować na przychodzące komunikaty typu Program
Change.
Program Change Out
Zakres: wł / wył
Ten parametr wraz z Mapą Programów określa komunikaty Program Change wysyłane
przez NOVA System przy zmianie programów.
Off: Komunikaty Program Change nie są wysyłane
On: Komunikaty Program Change są wysyłane przy zmianie programu.
PrgMap – Mapa Programów
Funkcja Mapy Programów umożliwia przypisanie przychodzących komunikatów Program
Change z zewnętrznego urządzenia do przywołania wybranych programów.
W poniższym przykładzie odebrany przez NOVA System komunikat PC#1 przywoła
program #2 w banku fabrycznym #0.

Programy fabryczne są oznaczone literą „F”, programy użytkownika mieszczą się w
zakresie 00-1 do 20-3.
Ustawienie PrgMap wpływa również na komunikaty wysyłane przez NOVA System, tak
więc w powyższym przykładzie, przywołanie programu F0-2 spowoduje wysłanie
komunikatu PC #1 na wyjście MIDI OUT.
Przywrócenie domyślnej mapy
Naciśnij MENU aby zresetować mapę.
23

SysEx ID
Zakres: 0 do 126 – ALL
Ustawia ID dla NOVA System do komunikacji przy pomocy komunikatów SysEx.
Dump System*
Aby stworzyć kopię zapasową całego systemu należy nacisnąć MENU. Wszystkie
podstawowe ustawienia NOVA System i wszystkie programy użytkownika zostaną
przesłane przez MIDI jako zrzut danych MIDI.
Dump Bank*
Cały bank użytkownika może zostać wysłany przez MIDI jako zrzut danych MIDI.
W jaki sposób tworzyć kopie zapasowe danych za pomocą MIDI:
● Podłącz wyjście MIDI OUT NOVA System do wejścia MIDI sekwencera
● Ustaw w sekwencerze nagrywanie na wszystkich kanałach („Omni”)
● Wybierz funkcję Dump System lub Dump Bank i naciśnij MENU
Zalecamy korzystania z komputera ze standardowym interfejsem MIDI.
Zegar MIDI
Dzięki tej funkcji NOVA System może być ustawiony na tryb nasłuchu komunikatów MIDI
Clock pojawiających się na wejściu MIDI i dostosowywać globalne tempo do odbieranych
wartości.
MENU MIDI CC
To menu pozwala na włączanie / wyłączanie efektów, korzystanie z funkcji Tap Tempo i
kontrolę parametru przypisanego do pedału ekspresji w czasie rzeczywistym przy pomocy
zewnętrznego urządzenia MIDI.
Nawigacja
● Naciśnij MENU
● Wybierz MIDI CC i naciśnij MENU
● Ustaw parametry używając enkodera D
● Ustaw wartości MIDI CC używając enkoderów A, B i C
MIDI CC
Możesz przypisać komunikat MIDI CC do każdej funkcji.
Parametry, które można kontrolować
Parametr
Nazwa w menu
Tap Tempo
Tap Tempo
Drive
DRV Off / On
Kompresor
CMP Off / On
Bramka Szumów
NG Off / On
EQ
EQ Off / On
Podbicie
BST Off / On
Modulacje
MOD Off / On
Pitch
PIT Off / On
Delay
DLY Off / On
Reverb
REV Off / On
Pedał ekspresji
Exp Pedal

Wartości
: Wył, MIDI CC od 0 do 127
: Wył, MIDI CC od 0 do 127
: Wył, MIDI CC od 0 do 127
: Wył, MIDI CC od 0 do 127
: Wył, MIDI CC od 0 do 127
: Wył, MIDI CC od 0 do 127
: Wył, MIDI CC od 0 do 127
: Wył, MIDI CC od 0 do 127
: Wył, MIDI CC od 0 do 127
: Wył, MIDI CC od 0 do 127
: Wył, MIDI CC od 0 do 127
24

Przywoływanie programów i edycja
Przywoływanie
Przywołanie programu może odbywać się na dwa sposoby – zależnie od tego czy
urządzenie pracuje w trybie Preset czy Pedal.
W trybie PRESET
Programy są przywoływane za pomocą przycisków oznaczonych 1, 2 i 3.

Aby przejść do następnego banku naciśnij i przytrzymaj przycisk MOD:

Aby przejść do poprzedniego banku naciśnij i przytrzymaj przycisk PITCH:

W trybie PEDAL
Programy przywoływane są przy pomocy przycisków 1, 2 i 3. W tym trybie aby przywołać
program należy wcisnąć i przytrzymać przycisk przez co najmniej pół sekundy. Banki
wybiera się tak samo jak w trybie Preset.
Edycja
Gdy zostanie wciśnięty jeden z siedmiu przycisków edycji efektów NOVA System,
urządzenie przejdzie do trybu edycji.
W trybie edycji można wykonywać następujące zmiany:
Wybór efektów: Naciśnij jeden z przycisków edycji efektów aby przejść do trybu edycji.
Na przykład: wybrano edycję Drive

Naciśnij przycisk edycji kilkakrotnie aż zostanie wybrany pożądany algorytm.
Włącz / wyłącz efekt: Chociaż możesz edytować efekt, blok może być nieaktywny. Efekty
można włączać / wyłączać wciskając odpowiadający im przycisk.

25

Wyjście z menu edycji bez zapisywania zmian: Jeśli chcesz wyjść z trybu edycji bez
zapisania zmian, możesz to zrobić na dwa sposoby. Naciśnij MENU lub naciśnij i
przytrzymaj przycisk EFFECTS EDIT efektu, który aktualnie edytujesz.
Kropka na numerycznym wyświetlaczu wskazuje, że obecny program był edytowany.

Zapisywanie
Masz do wyboru dwie metody zapisywania programu. Nazywamy je „Szybkim zapisem”
oraz „Normalnym zapisem”. Z „szybkiego zapisu” będziesz korzystać zazwyczaj wtedy,
gdy wprowadzisz zmiany do programu i chcesz go zapisać pod tą samą nazwą i w tej
samej lokalizacji. „Normalnego zapisu” użyjesz, gdy zechcesz zmienić lokalizację
programu lub jego nazwę.
Szybki zapis – naciśnij i przytrzymaj STORE na 2 sekundy. Program zostanie zapisany w
tej samej lokalizacji.
Jeśli próbujesz zapisać program fabryczny używając „szybkiego zapisu”, zostaniesz
automatycznie przekierowany do trybu „normalnego zapisu”.
Normalny zapis – naciśnij STORE jednokrotnie:
Teraz masz do dyspozycji następujące ustawienia:


Enkoder A wybiera lokalizację programu



Enkoder B wybiera litery w nazwie programu



Enkoder C zmienia litery



Enkoder D wybiera przywrócenie, usunięcie lub zapisanie

Gdy dokonasz zmian naciśnij STORE aby zatwierdzić zapis.
Usuwanie
Programy w banku użytkownika mogą być również usuwane.


naciśnij STORE raz



Wybierz DELETE za pomocą enkodera D



Naciśnij STORE aby zatwierdzić

To wszystko!

26

EFEKTY – DRIVE
Nova Drive Technology – nowy, unikalny obwód przesteru, który łączy w sobie najlepsze
cechy świata cyfrowego i analogowego: wysokiej klasy analogowy efekt
distortion/overdrive z pełną cyfrową kontrolą. Nie ma tu mowy o popularnym ostatnio
cyfrowym modelowaniu przesterów. Tor sygnałowy NDT jest w stu procentach analogowy i
fizycznie odseparowany od efektów cyfrowych, jedynie jego potencjometry są sterowane
cyfrowo. Dzięki temu masz możliwość ustawiać, zapisywać i przywoływać z pamięci
urządzenia tyle ustawień przesteru, na ile mamy ochotę. Co więcej – przy pomocy
opcjonalnego pedału ekspresji użytkownik może na bieżąco kontrolować nasycenie
przesteru, od lekkiego crunchu po mocny distortion.

Overdrive
Efekt Overdrive emuluje klasyczne przesterowanie charakterystyczne dla
wzmacniaczy lampowych. Zakres efektu pozwala na uzyskanie zarówno subtelnych
przesterowań jak i prawdziwego hi-gainu do gry solowej.
Gain
Parametr Gain określa ilość przesterowania. Niższe wartości pozwalają na uzyskanie
czystej, pogrubionej barwy. Średnie ustawienia zapewniają ciekawe barwy typu crunch,
natomiast najwyższe ustawienia dostarczają mocnego przesteru typowego dla
rozkręconych wzmacniaczy lampowych.
Tone
Ustawia poziom wysokich częstotliwości.
Level
Ustawia poziom głośności efektu
Boost Level
Ustawia poziom podbicia – ten parametr jest ograniczony ustawieniem Boost Max.

Distortion
Efekt Distortion charakteryzuje się bardziej agresywnym i grubym brzmieniem niż
Overdrive z mniejszą definicją i czułością na dynamikę. Pozwala na uzyskanie
pełnych potężnych brzmień do gry rytmicznej i solowej.
Gain
Parametr Gain określa ilość przesterowania. Od grubego dynamicznego do
przekompresowanego lejącego się dźwięku.
Pozostałe parametry działają tak samo jak przy Overdrive.

27

EFEKTY - KOMPRESOR
Compressor
Kompresor służy do kontrolowania dynamiki sygnału. Może być wykorzystywany zarówno
do wyrównywania dynamiki (w związku z tym gitara wyróżnia się czystym brzmieniem)
oraz do bardziej radykalnych charakterystycznych efektów.

NOVA System oferuje trzy podstawowe typy kompresji, które pomogą dobrać najbardziej
odpowiednie brzmienie do różnych zastosowań.
Tryb Advanced Mode
W tym trybie jest dostęp do wszystkich popularnych parametrów kompresora, przez co
mamy pełną kontrolę nad efektem.
Tryby Sustaining Mode & Percussive Mode
W tych trybach NOVA System oferuje trochę mniej ustawień, ale za to bardzo efektywnych
w użytku. O ile tryb Sustaining Mode stosuje się do uzyskania bardziej ekstremalnych
efektów kompresji, o tyle tryb Percussive jest przeznaczony do pracy jako limiter.
Jak przedstawiono na rysunku, sygnał wyjściowy jest słumiony stosownie do ustalonej
proporcji Ratio po przekroczeniu przez sygnał wejściowy poziomu progowego Threshold.
Parametr Attack określa jak szybko sygnał jest tłumiony. Natomiast paramertem Gain
można kompensować utratę głośności sygnału, która występuje w wyniku zastosowania
kompresji.
Tryb Advanced Mode
Parametry:
Threshold
Zakres: od -40dB do 0dB
Gdy sygnał przekracza wartość progową punktu Threshold, jest aktywowany kompresor.
Sygnał przekraczający tą wartość jest dalej obrabiany zgodnie z ustawieniami parametrów
Ratio, Attack i Release.
Ratio
Zakres: Off, od 12:1 do Infinite:1
Ten parametr służy do regulacji stopnia kompresji sygnału.
Przykład: Przy ustawieniu wartości Ratio 2:1 sygnał wejściowy przekraczający punkt
Threshold o 4dB jest redukowany do poziomu niższego o 2dB na wyjściu. W ustawieniu
Infinite efekt działa jako limiter, wytłumiając jedynie szczyty sygnału zwane peakami.

28

Attack
Zakres: od 1ms do 140ms
Ten parametr odpowiada za szybkość działania kompresora. Im mniejsza wartość
parametru Attack, tym szybciej kompresor osiągnie ustaloną wartość parametru Ratio, od
momentu przekroczenia przez sygnał wartości progowej Threshold.
Release
Zakres: od 50ms do 2000ms
Parametr czasu aktywności kompresora.
Gain
Zakres: od -12 do +12dB
Ten parametr służy do kompensacji sygnału po zastosowaniu kompresji.
Enable
Zakres: On / Off
Status efektu. Wszystkie pozostałe ustawione parametry są zapisywane i przechowywane,
nawet jeśli efekt jest wyłączony.
Tryby Sustaining oraz Percussive
Rodzaje kompresora Sustaining i Percussive zawierają mniej możliwości ustawień niż
standardowy kompresor. Ich indywidualne strojenie pozwala w prosty sposób osiągnąć
zamierzony efekt w obu stylach.
Tryb Sustaining służy do uzyskania delikatnej kompresji, która na wiele sposobów
przedłuży wybrzmienie dźwięku, nie ingerując w niego. Tryb Percussive służy z kolei do
uzyskania ostrej, wyraźnej kompresji, podobnej do uzyskiwanej w kompresorach typu
StompBox.
Pomimo różnych zastosowań tryby te mają te same parametry:
Drive
Zakres: od 1 do 20
Kombinacja parametrów Threshold i Ratio określa stopień kompresji. Chociaż funkcja
Auto Make-up jest praktyczna, to przy skrajnych ustawieniach należy dosyć ostrożnie
zwiększać parametr Gain.
Response
Zakres: od 1 do 10
Ten parametr służy do regulowania długości działania kompresji. Im niższa wartość, tym
wyraźniej słychać kompresję.
Gain
Zakres: od -12 do +12dB
W zależności od ustawień parametrów Drive i Response może wystąpić potrzeba
zwiększenia głośności parametrem Gain kompensując trochę działanie efektu.
Enable
Zakres: On / Off
Status efektu.
29

EQ Parametric
NOVA System oferuje również trzypasmowy korektor parametryczny. Można go użyć do
kreowania brzmienia każdego ustawienia Preset indywidualnie, lub z wykorzystaniem
funkcji Lock w menu Utility jako globalne ustawienie korekcji – Master EQ.
Do regulacji każdego pasma służą następujące parametry:
Gain
Zakres: do -12dB do +12dB
Ten parametr służy do wzmocnienia, lub stłumienia zakresu częstotliwości zdefiniowanego
za pomocą pozostałych parametrów.
Freq
Zakres: od 20Hz do 20kHz
Parametr określający środkową częstotliwość z zakresu, który chcemy wzmocnić, lub
stłumić.
Width
Zakres: od 0.1 do 4 oktawy
Ten parametr określa szerokość zakresu wokół parametru środkowej częstotliwości.
Enable
Zakres: On / Off
Status efektu. Wszystkie pozostałe ustawione parametry są zapisywane i przechowywane,
nawet jeśli efekt jest wyłączony.

Noise Gate
Bramka szumów jest narzędziem służącym do tłumienia sygnału podczas przerw w grze
na gitarze. Tłumi szumy, brumy i inne hałasy, które pojawiają się w związku z użyciem
starych efektów, pedałów, a także często – świateł scenicznych.
Oczywiście bramka szumów nie jest podstawowym wyjściem w przypadku wystąpienia
niepożądanych szumów. Należy przede wszystkim zlokalizować i wyeliminować źródło ich
powstawania, którym mogą być słabej jakości, zużyte kable, nienajlepsza osłona
przetworników typu Single oraz źródła zasilania umiejscowione zbyt blisko kabli
sygnałowych.
Aczkolwiek pewna ilość szumów będzie zawsze obecna w zestawach gitarowych.
I do tego ma służyć bramka szumów, która ma za zadanie to stłumić podczas przerw w
grze. Należy zachować ostrożność przy regulacji parametrów Threshold oraz Release
Rate. Zbyt duża wartość Threshold może spowodować, że bramka zatrzyma sygnał
podczas delikatnej gry, natomiast w przypadku zbyt wysokiej wartości Release Rate zbyt
wolno będzie się otwierać i sprawi, że przepuszczany sygnał będzie pozbawiony ataku.
Optymalne ustawienia będą zależały od poziomu sygnału obecnego na wejściu NOVA
System, więc prawdopodobnie będą potrzebne osobne ustawienia do gry sygnałem
czystym i przesterowanym.
Bramka szumów znajduje się w bloku EQ Nova System.

30

Mode
Zakres: Hard / Soft
Ten parametr służy do wyboru trybu pracy bramki szumów, jak szybko zacznie tłumić
sygnał,
gdy jego poziom spadnie poniżej poziomu Threshold.
Threshold
Zakres: od -60dB do 0dB
Punkt Threshold określa od jakiego poziomu bramka szumów ma zacząć tłumić sygnał.
Najlepiel regulować ten parametr “na słuch”. Nie grając, ustawić potencjometr gitary na
maksimum i zwiększać wartość parametru Threshold od -60dB do punktu, w którym
osiągniemy pożądany poziom tłumienia.
Ten sposób konfiguracji bramki wymaga, ustawienia innej wartości parametru Max
Damping niż 0dB, który przy tej wartości oznacza brak tłumienia.
Max Damping
Zakres: od 0dB do 90dB
Jest to parametr odpowiadający za stopień tłumienia sygnału poniżej poziomu Threshold.
Może się wydawać, że należy ustawić maksymalną wartość tego parametru. Jednak przy
delikatnej grze będzie potrzeba mniej radykalnych ustawień. Ponieważ im więcej decybeli
potrzeba do otwarcia bramki, tym bardziej oczywisty staje się efekt, co prowadzi do
zatracenia subtelności gry. Oznacza to, że ustawienia bramki szumów należy dokonać
metodą eksperymentalną, pamiętając że nie ma jednego uniwersalnego ustawienia dla
wszystkich Presetów.
Speed – Release Speed
Zakres: od 3dB/sec do 200dB/sec
Parametr Release określa jak szybko sygnał jest uwolniony przez bramkę po
przekroczeniu poziomu Threshold. Oczywiście wartość tego parametru przy normalnej
grze powinna być jak najwyższa.
NG – Noise Gate
Zakres: Off / On
Status efektu. Wszystkie pozostałe ustawione parametry są zapisywane i przechowywane,
nawet jeśli bramka szumów jest wyłączona.

31

Phaser
Phaser jest oparty na czterech, ośmiu lub dwunastu filtrach pełnopasmowych
powodujących efekt grzebieniowy w całym paśmie dźwięku. Po połączeniu modulowanego
sygnału z bezpośrenim słychać efekt Phaser.
Speed
Zakres: od 0.050Hz do 20Hz
Parametr odpowiada za prędkość efektu.
Tempo
Zakres: Disable i od 1 do 1/32T
Jeśli została wybrana wartość z przedziału między 1 a 1/32T, globalne tempo NOVA
System jest przeliczane w zależności od tego parametru. Jeśli jest wybrana wartość
Ignore, szybkość efektu jest regulowana przez parametr Speed.
Uwaga: Parametr Tap Master zlokalizowany w menu Utility określa które tempo będzie
obowiązujące przy zmianie ustawienia Preset: tempo globalne, czy też prędkość
narzucona parametrem Speed.
Depth
Zakres: od 0 do 100%
Parametr intensywności efektu. Jego wartość odpowiada amplitudzie modulowanego
dźwięku.
Filter (rodzaj)
Zakres: 4, 8 lub 12
Ustawia ilość filtrów. Im mniej filtrów tym bardziej subtelny efekt.
Fb – Feedback
Zakres: od -100 do 100%
Ten parametr odpowiada za kontrolę wzbudzenia rezonansu Phasera. Ujemne wartości
służą do odwrócenia fazy.
Mix
Zakres: od 0 do 100%
Ten parametr reguluje stosunek bezpośredniego sygnału i poziomu Phasera w bloku
efektowym.
OutLev – Out Level
Zakres: od -100 do 0dB
Ten parametr służy do regulacji całkowitego poziomu efektu.
Enable
Zakres: On / Off
Status efektu.

32

Tremolo
Efekt Tremolo polega na zmianie poziomu sygnału sterowaniej przez oscylator niskich
częstotliwości LFO. NOVA System oferuje szerokie spektrum zastosowań tego efektu. Od
subtelnego, miękkiego Tremolo, do twardego, agresywnego.
Speed
Zakres: od 0.050Hz do 20Hz
Parametr odpowiada za prędkość efektu.
Tempo
Zakres: Ignore i od 1 do 1/32T
Jeśli została wybrana wartość z przedziału między 1 a 1/32T, globalne tempo NOVA
System jest przeliczane w zależności od tego parametru. Jeśli jest wybrana wartość
Ignore, szybkość efektu jest regulowana przez parametr Speed.
Uwaga: Parametr Tap Master zlokalizowany w menu Utility określa które tempo będzie
obowiązujące przy zmianie ustawienia Preset: tempo globalne, czy też prędkość
narzucona parametrem Speed.
Depth
Zakres: od 0 do 100%
Parametr intensywności efektu. Ustawienie wartości 100% oznacza, że sygnał jest
całkowicie tłumiony pomiędzy wierzchołkami fali dźwiękowej.
Type
Zakres: Soft (Sinus), lub Hard (Square)
Są 2 rodzaje kształtu przebiegu fali służące jako źródło modulacji sygnału. Wybór opcji
Hard wywołuje bardziej agresywne wrażenie.
Width
Zakres: od 0 do 100%
Szerokość efektu. Przykładowo, jeśli ustalimy wartość parametru 20% przy ustawieniu
parametru Type – Hard, oznacza to, że fala dźwiękowa będzie słyszalna przez 80%
okresu, a przez 20% wytłumiona. Przy ustawieniu Soft i wartości Width 50% otrzymamy
pełną sinusoidę, podczas gdy przy ustawieniu 0% i 100% otrzymamy odpowiednio krzywe
Crest-to-Peak i Peak-to-Crest.
Hi-Cut
Zakres: od 20Hz do 20kHz
Ten parametr jest filtrem dolnoprzepustowym redukującym w tym efekcie częstotliwości
wyższe od ustawionej wartości granicznej. Ta funkcja jest przydatna w przypadku, gdy
Tremolo za bardzo dominuje w całości brzmienia, a nie chcemy zmieniać wartości
parametru Depth.

33

Panner
Panner jest efektem, który rozdziela sygnał w panoramach. Należy go użyć, jeśli potrzeba
uzyskać ekstremalną perspektywę stereo.
Speed
Zakres: od 0.050Hz do 20Hz
Parametr odpowiada za prędkość efektu.
Tempo
Zakres: Ignore i od 2 do 1/32T
Jeśli została wybrana wartość z przedziału między 1 a 1/32T, globalne tempo NOVA
System jest przeliczane w zależności od tego parametru. Jeśli jest wybrana wartość
Ignore, szybkość efektu jest regulowana przez parametr Speed.
Uwaga: Parametr Tap Master zlokalizowany w menu Utility określa które tempo będzie
obowiązujące przy zmianie ustawienia Preset: tempo globalne, czy też prędkość
narzucona parametrem Speed.
Depth
Zakres: od 0 do 100%
Parametr intensywności efektu. Ustawienie wartości 100% oznacza, że sygnał będzie
całkowicie przełączany przemiennie z lewego kanału do prawego. W przypadku Pannera,
jak w większości efektów, subtelniejszy efekt i lepsze brzmienie uzyskamy stosując niższe
wartości tego parametru.

34

Chorus
Podstawą działania efektu typu Chorus jest rodzielenie sygnału, delikatna modulacja
wysokości i zmiksowanie go z sygnałem bezpośrednim.
Speed
Zakres: od 0.050Hz do 20Hz
Parametr odpowiada za prędkość efektu.
Tempo
Zakres: Ignore i od 1 do 1/32T
Jeśli została wybrana wartość z przedziału między 1 a 1/32T, globalne tempo NOVA
System jest przeliczane w zależności od tego parametru. Jeśli jest wybrana wartość
Ignore, szybkość efektu jest regulowana przez parametr Speed.
Uwaga: Parametr Tap Master zlokalizowany w menu Utility określa które tempo będzie
obowiązujące przy zmianie ustawienia Preset: tempo globalne, czy też prędkość
narzucona parametrem Speed.
Depth
Zakres: od 0 do 100%
Parametr intensywności efektu. Jego wartość odpowiada amplitudzie modulowanego
dźwięku.
Hi-Cut
Zakres: od 20Hz do 20kHz
Ten parametr jest filtrem dolnoprzepustowym redukującym w tym efekcie częstotliwości
wyższe od ustawionej wartości granicznej. Ta funkcja jest przydatna w przypadku, gdy
Chorus za bardzo dominuje w całości brzmienia, a regulacja parametrów Mix oraz OutLev
nie przynosi spodziewanych rezultatów.
Cho Dl – Chorus Delay
Zakres: od 0 do 50ms
Podstawą działania efektów typu Chorus, Flanger jest opóźnienie modulowane przez
oscylator niskich częstotliwości LFO. Ten parametr pozwala na zmianę długości tego
opóźnienia. Klasyczny Chorus oscyluje wokół wartości 10ms, Flanger – 5ms.
Mix
Zakres: od 0 do 100%
Ten parametr reguluje stosunek bezpośredniego sygnału i poziomu Chorusa w bloku
efektowym.

35

Flanger
Flanger należy do tej samej grupy efektów modulacyjnych jak Chorus. Taki sam jest też
mechanizm powstawania. Sygnał jest dzielony i poddany modulacji wysokości.
Jednak charakterystyczna barwa Flangera jest wynikiem nieznaczengo opóźnienia
jednego z sygnałów i ponownie podana na wejście algorytmu efektowego. Właśnie
parametr Feedback odpowiada za barwę Flangera.
Speed
Zakres: od 0.050Hz do 20Hz
Parametr odpowiada za prędkość efektu.
Tempo
Zakres: Ignore i od 1 do 1/32T
Jeśli została wybrana wartość z przedziału między 1 a 1/32T, globalne tempo NOVA
System jest przeliczane w zależności od tego parametru. Jeśli jest wybrana wartość
Ignore, szybkość efektu jest regulowana przez parametr Speed.
Uwaga: Parametr Tap Master zlokalizowany w menu Utility określa które tempo będzie
obowiązujące przy zmianie ustawienia Preset: tempo globalne, czy też prędkość
narzucona parametrem Speed.
Depth
Zakres: od 0 do 100%
Parametr intensywności efektu. Jego wartość odpowiada amplitudzie modulowanego
dźwięku.
Hi-Cut
Zakres: od 20Hz do 20kHz
Ten parametr jest filtrem dolnoprzepustowym redukującym w tym efekcie częstotliwości
wyższe od ustawionej wartości granicznej. Ta funkcja jest przydatna w przypadku, gdy
Flanger za bardzo dominuje w całości brzmienia, a regulacja parametrów Mix oraz OutLev
nie przynosi spodziewanych rezultatów.
FeedB – Feedback
Zakres: od -100 do 100%
Za pomocą tego parametru można sterować stopniem rezonansu modulowanego
opóźnienia, co determinuje brzmienie efektu. Jeśli wartość parametru Feedback jest
ustawiona za wysoko na 90, 95%, może to powodować wewnętrzene sprzężenie
objawiające się piskliwym hałasem, niepożądanym w tym efekcie. W związku z tym należy
bardzo ostrożnie operować tym parametrem przy wysokich głośnośniach. Ujemne wartości
parametru powodują odwrócenie fazy sygnału podawanego ponownie na wejście efektu.
FB Cut – Feedback hi-cut
Zakres: od 20Hz do 20kHz
Ten parametr służy do tłumienia najwyższych częstotliwości rezonansowych pojawiających
się po regulacji parametrem Feedback.

36

Fla Dl – Flanger Delay
Zakres: od 0 do 50ms
Typowe wartości opóźnienia sygnału dla Flangera oscylują 5ms, Chorusa – 10ms.
Poszukiwaczom swojego brzmienia NOVA System oferuje możliwość regulacji tego
parametru aż do 50ms
Mix
Zakres: od 0 do 100%
Ten parametr reguluje stosunek bezpośredniego sygnału i poziomu Flangera w bloku
efektowym.

Vibrato
Efekt Vibrato moduluje wysokość dźwięku sygnału wejściowego. Jest to efekt zbliżony to
techniki Vibrato stosowanej przez wokalistów. W przeciwieństwie do efektów Chorus i
Flanger, w efekcie Vibrato nie występuje mix sygnału modulowanego z bezpośrednim.
Speed
Zakres: od 0.050Hz do 20Hz
Parametr odpowiada za prędkość efektu.
Tempo
Zakres: Ignore i od 1 do 1/32T
Jeśli została wybrana wartość z przedziału między 1 a 1/32T, globalne tempo G-System
jest przeliczane w zależności od tego parametru. Jeśli jest wybrana wartość Ignore,
szybkość efektu jest regulowana przez parametr Speed.
Uwaga: Parametr Tap Master zlokalizowany w menu Utility określa które tempo będzie
obowiązujące przy zmianie ustawienia Preset: tempo globalne, czy też prędkość
narzucona parametrem Speed.
Depth
Zakres: od 0 do 100%
Parametr intensywności efektu. Jego wartość odpowiada amplitudzie modulowanego
dźwięku.
Hi-Cut
Zakres: od 20Hz do 17,8kHz
Ten parametr jest filtrem dolnoprzepustowym redukującym w tym efekcie częstotliwości
wyższe od ustawionej wartości granicznej. Ta funkcja jest przydatna w przypadku, gdy
Vibrato za bardzo dominuje w całości brzmienia.

37

Grupa – Pitch
Detune
W pewnym zakresie efekt Detune jest podobny do Chorusa. Sygnał źródłowy jest dzielony,
a jego określona część jest przestrajana od ustalaną wartość w granicach jednego
półtonu, 100 centów. Główna różnica między nimi polega na tym, że wielkość przestrojenia
w efekcie Detune jest niezmienna, generowane dźwięki są wyodrębnione jako
odgałęzienie sygnału bezpośredniego. Efekt ten zawiera dwa dodatkowe głosy.
Jeśli bezpośredni dźwięk sprawia wrażenie zbyt prostego i czystego, proponujemy
zastosować kilkucentowe przestrojenie na obu głosach – na przykład +2 centy na
pierwszym głosie i -3 centy na drugim.
Voice 1
Zakres: od -100 do 100
Parametr przestrojenia pierwszego głosu.
Voice 2
Zakres: od -100 do 100
Parametr przestrojenia drugiego głosu.
Delay 1
Zakres: od 0 do 350ms
Parametr określający Delay, opóźnienie pierwszego głosu.
Delay 2
Zakres: od 0 do 350ms
Parametr określający Delay, opóźnienie drugiego głosu.
Mix
Zakres: od 0 do 100%
Parametr regulujący natężenie efektu w stosunku do czystego sygnału.

Whammy
Efekt Whammy pozwala kontrolować wysokość dźwięku dodanego głosu za pomocą
kontrolera ekspresji. W fabrycznych ustawieniach Preset zawierających efekt Whammy
kontroler ekspresji podłączony do odpowiedniego wejścia automatycznie przejmuje
funkcję sterowania paramertem Pitch, pracując jako Whammy Pedal.
Pitch
Zakres: od 0 do 100%
Parametr służący do ustalenia zakresu zmiany wysokości dźwięku w zależności od
ustawienia jego wielkości parametrem Range. Płynna regulacja w tym zakresie odbywa
się za pomocą kontrolera ekspresji.
Dir – Direction
Zakres: Up / Down
Parametr determinujący kierunek zmian wysokości dźwięku, pracy kontrolera ekspresji.
Domyślnie, zmiana wysokości dźwięku w górę jest zgodna ruchem “wciskania” kontrolera
w podłoże.

38

Range
Zakres: 1-Oct lub 2-Oct
Parametr determinujący zakres efektu. Dla uzyskania subtelnego efektu polecamy użyć
ustawienia 1-Oct. Do bardziej ekstremalnych efektów 2-Oct.

Octaver
Octaver jest efektem generującym dodatkowy dźwięk w ustalonej odległości od
podstawowego o jedną, lub dwie oktawy, zarówno powyżej, jak i poniżej dźwięku
bezpośredniego.
Dir – Direction
Zakres: Up / Down
Parametr decydujący czy dodatkowy dźwięk ma być powyżej, czy poniżej podstawowego.
Range
Zakres: 1 lub 2 oktawy
Parametr determinujący interwał od dźwięku podstawowego.
Mix
Zakres: od 0 do 100%
Parametr regulujący natężenie efektu w stosunku do czystego sygnału.

Pitch Shifter
Pitch Shifter w NOVA System oferuje dwa głosy w wyrażonej w centach, regulowanej
odległości od tonu podstawowego. Zakres regulacji efektu wynosi jedną oktawę w górę,
lub w dół. Obróbka sygnału w NOVA System odbywa się tak szybko, że nie słychać
żadnego “szukania” dźwięków, jak to się zdarzało w starszych typach Octaver'ów.
Obniżając jeden z głosów o -1200 centów (100 centów przypada na jeden półton),
ustawiając parametr Mix na poziomie 100% i tłumiąc w ten sposób sygnał bezpośredni,
otrzymamy przyzwoitą symulację gitary basowej.
Voice 1
Zakres: od -1200 do 1200 centów
Ten parametr określa odległość pierwszego głosu od dźwięku podstawowego. Jako, że
100 centów to jeden półton, można ustawić w pełni dowolną odległość głosu od tonu
postawowego w obrębie jednej oktawy w górę i w dół.
Voice 2
Zakres: od -1200 do 1200 centów
Ten parametr określa odległość drugiego głosu od dźwięku podstawowego. Podobnie jak
z pierwszym, można ustawić w pełni dowolną odległość głosu od tonu postawowego w
obrębie jednej oktawy w górę i w dół.
Pan 1
Zakres: od -50 do 50
Parametr służący do ustalania pierwszego głosu w panoramie stereo.
Pan 2
Zakres: od -50 do 50
Parametr służący do ustalania drugiego głosu w panoramie stereo.
39

Delay 1
Zakres: od 0 do 350ms
Parametr Delay, opóźnienie pierwszego głosu
Delay 2
Zakres: od 0 do 350ms
Parametr Delay, opóźnienie drugiego głosu
FB1
Zakres: od 0 do 100%
Parametr Feedback. Determinuje ilość powtórzeń Delay'a pierwszego głosu.
FB2
Zakres: od 0 do 100%
Parametr Feedback. Determinuje ilość powtórzeń Delay'a drugiego głosu.
Mix
Zakres: od 0 do 100%
Parametr regulujący natężenie efektu w stosunku do czystego sygnału.
OutLev – Out Level
Zakres: od -100 do 0dB
Ten parametr służy do regulacji poziomu każdego z głosów.

40

Grupa - Delay
Poza standardowymi rodzajami efektów Delay NOVA System oferuje użytkownikom kilka
dodatkowych, które powinny pokryć wszystkie potencjalne potrzeby.
– Clean
– Analog
– Tape
– Ping Pong
– Dynamic Delay
– Dual Delay
Wszystkie zostały wyposażone w funkcję Spillover, która pozwala im wybrzmiewać
pomimo przełączenia ustawienia Preset na inne. Tempo powtórzeń efektu można
uzależnić od globalnego tempa NOVA System, lub też przyporządkować do
nadchodzących komunikatów MIDI.

Delay - podstawowe parametry
Poniższe parametry są identyczne dla wszystkich rodzajów Delay'a. Parametry
charakterystyczne zostały opisane w odpowiednich sekcjach.
Delay
Zakres: od 0 do 1800ms
Parametr determinujący odstęp między powtórzeniami Delay'a. Nazywany również
długością Delaya.
Tempo
Zakres: Ignore i od 1 do 1/32T
Jeśli została wybrana wartość z przedziału między 1 a 1/32T, globalne tempo NOVA
System jest przeliczane w zależności od tego parametru. Jeśli jest wybrana wartość
Ignore, szybkość efektu jest regulowana przez parametr Speed.
Uwaga: Parametr Tap Master zlokalizowany w menu Utility określa które tempo będzie
obowiązujące przy zmianie ustawienia Preset: tempo globalne, czy też prędkość
narzucona parametrem Speed.
Fb – Feedback
Zakres: od 0 do 120%
Ten parametr reguluje ilość powtórzeń Delay'a oraz stopień zapętlenia sygnału.
Uwaga: Sugerujemy zachować szczególną ostrożność używając wewnętrznego
sterowania Feedback przy wartościach powyżej 100%, ze względu na funkcję Spillover,
która zwykle pozwala efektowi wybrzmieć, a w najwyższych ustawieniach go wzbudza i
prowadzi do wewnętrznego sprzężenia. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, aby ją
powstrzymać są tylko dwie możliwości:
– przełączyć ustawienie na inny rodzaj Delay'a;
– przełączyć dwukrotnie z rzędu inne ustawienia Preset zawierające aktywny efekt Delay.
LoCut – Feedback Lo-Cut
Zakres: od 20Hz do 20kHz
Filtr górnoprzepustowy. Parametr służący do tłumienia częstotliwości poniżej ustalonej
wartości. Podobnie jak parametr Feedback Hi-Cut, odpowiednie ich użycie sprawia, że
odbicia efektu ograniczone w górnej i dolnej części pasma częstotliwości lepiej
wkomponowują się w całość brzmienia.
41

HiCut – Feedback Hi-Cut
Zakres: od 20Hz do 20kHz
W cyfrowej technologii każde powtórzenie Delay'a jest bardzo precyzyjnym
odzwierciedleniem wchodzącego sygnału. Ale szczególnie przy długich czasach
powtórzeń, te krystaliczne odbcicia mogą przeszkadzać w grze i zaśmiecać brzmienie.
Aby to zrównoważyć można użyć parametru Feedback Hi-Cut, który działając jako filtr
dolnoprzepustowy wytłumi wysokie częstotliwości, powyżej ustalonej wartości emulując
efekt taśmowego, lub analogowego Delay'a.

Clean
Single Delay jest najprostszym i najbardziej podstawowym rodzajem Delay'a na pokładzie
G-System. Zawiera jedną linię opóźniającą, sterowaną jedynie za pomocą
podstawowych parametrów.

Analog
Ten delay emuluje klasyczny efekt analogowy, włączając w to przesterowanie, które
pojawia się, gdy parametr feedback jest ustawiony na 100%.
Drive
Zakres: do 0 do 24dB
Użyj tego parametru aby symulować klasyczne przesterowanie analogowego efektu delay.

Tape Delay
Ten rodzaj jest symulacją historycznego Delay'a taśmowego, włącznie z trzaskami, które
pojawiają się gdy parametr Feedback przekroczy wartość 100%. Najlepsze efekty można
uzyskać przy dużych wartościach parametru Feedback z użyciem filtrów górno i
dolnoprzepustowych. Do regulacji ustawień Tape Delay służą przedstawione powyżej
podstawowe parametry oraz:
Drive
Zakres: do 0 do 24dB
Ten parametr jest bardzo przydatny, jeśli chcemy dodać brzmienia charakterystycznego
dla starych analogowych Delay'ów taśmowych takich jak: nierównomierność przesuwu
taśmy, trzaski i utrata wysokich częstotliwości.

Ping Pong
Ping Pong Delay pozwala wykreować charakterystyczny efekt stereofoniczny objawiający
się naprzemiennymi odbiciami w obu kanałach, przy jednoczesnym zachowaniu
oryginalnej pozycji sygnału wejściowego. Za szerokość obrazu stereo odpowiada parametr
Width. Do regulacji ustawień Lo-Fi Delay służą podstawowe parametry oraz:
Width
Zakres: do 0 do 100%
Parametr ten odpowiada za to jak bardzo oddalone od środka bazy stereo mają być
odbicia Delay'a.

Dynamic Delay
Efekt Dynamic Delay pozwala uzależnić poziom efektu na wyjściu od dynamiki sygnału
obecnego na wejściu. Oznacza to, że poziom efektu będzie mały podczas gry i wzrośnie w
przerwach, lub celowych wyciszeniach.

42

Do regulacji ustawień Dynamic Delay służą podstawowe parametry oraz:
Offset
Zakres: od 0 do 200
Ten parametr służy do opóźnienia odbić w prawym kanale. Aby uzyskać poszerzoną bazę
stereo, odbicia Delay'a nie powinny odzywać się synchronicznie w obu kanałach.
Ustawienie wartości parametru Offset na kilka milisekund spowoduje wrażenie
poszerzonego stereo. Przy wyższych wartościach tego parametru uzyskamy efekt od typu
Slap Back Delay, do dużo bardziej ekstremalnych brzmień.
Sense – Sensitivity
Zakres: od -50 do 0dB
Parametr czułości. Służy do określenia punktu granicznego pomiędzy sygnałem gitarowym
a odbiciami Delay'a. Określa od jakiej wartości poziomu sygnału wejściowego będą
słyszalne powtórzenia.
Damp
Zakres: od 0 do 100dB
Ten parametr odpowiada za określenie wartości tłumienia powtórzeń Delay'a w zależności
od obecności sygnału wejściowego.
Release
Zakres: od 20 do 1000ms
Parametr określa jak szybko mają przestać być powtórzenia efektu w zależności od
zaniknięcia
sygnalu na wejściu.

Dual Delay
Dual Delay oferuje dwa osobne algorytmy Delay, pracujące w niezależnych tempach, z
osobnymi filtrami górno i dolnoprzepustowymi oraz ustwieniami panoramy.
Do regulacji ustawień Dual Delay służą podstawowe parametry oraz:
Pan1 & Pan2
Zakres: od 50L do 50R
Parametry odpowiadające za usytuowanie w panoramie powtórzeń linii Delay.

43

Grupa - Reverbs
Rodzaje pogłosów
NOVA System oferuje cztery klasyczne rodzaje pogłosów, sterowane takimi samymi
parametrami, ale różniące się brzmieniem.
Spring
Algorytm Spring został zaprojektowany, żeby odtworzyć brzmienie starych sprężynowych
pogłosów, takich jak używane we wzmacniaczach typu Vintage.
Hall
Algorytm Hall tworzy symulacje dużych i bardzo dużych pomieszczeń z zachowaniem
naturalnej charakterystyki sygnału źródłowego. Idealny, jeśli potrzeba subtelnego pogłosu
ze średnimi i długimi okresami wartości szczytowej Decay.
Room
Algorytm Living Room wytwarza wrażenie stosunkowo małego, dobrze umeblowanego
pokoju, w którym pewna część odbitego dźwięku jest pochłaniana przez miękkie materiały,
a źródłowy sygnał jest wielokrotnie odbity od ścian pomieszczenia.
Plate
Zanim nastała era cyfrowej obróbki dźwięku, do wytworzenia pogłosu używano sprężyn
pogłosowych oraz dużych metalowych płyt, które miały jasne i rozproszone brzmienie.
Algorytmy Plate służą raczej do wyróżnienia sygnału.
Te skrócone opisy mają na celu pomoc w wyborze algorymu do konkretnych potrzeb.
Warto poświęcić trochę czasu na wsłuchanie się w różnice między nimi oraz
poeksperymentowanie z ustawieniami parametrów.

Reverb - podstawowe parametry
Decay
Zakres: od 0.1 do 20 sekund
Parametr Decay określa długość rozproszenia pola pogłosu. Długość jest zdefiniowana
jako czas rozproszenia do poziomu około 60dB.
PreDly – Pre Delay
Zakres: od 0 do 100ms
Parametr ten określa krótke opóźnienie pomiędzy sygnałem bezpośrednim a
rozproszeniem pogłosu.
Shape
Zakres: Round, Square, lub Curved
Parametr określający kształt symulowanego pomieszczenia, mający wpływ na akustykę
Size
Zakres: Small, Medium, lub Large
Mimo iż parametrem Decay Time można regulować długość rozproszenia pogłosu od od
0.1 do 20 sekund dla każdego typu Reverb, to wybór wielkości pomieszczenia może
przybliżyć do pożądanego brzmienia. Aby osiągnąć naturalnie brzmiące emulacje dużych
pomieszczeń z długim czasem rozproszenia, wybierz Large. Medium i Small do
mniejszych. Konstruowanie idealnego brzmienia nie zawsze polega na oczywistych
posunięciach. Możesz odkryć coś ciekawego “płynąc pod prąd”.
44

Hi Col & Lo Col (High Color / Low Color)
Zakres Hi Color: Wool, Warm, Real, Clear, Bright, Crisp oraz Glass.
Zakres Lo Color: Thick, Round, Real, Light, Tight, Thin, oraz NoBass
Te parametry odpowiadają za charakterystyki częstotliwościowe zastosowanego pogłosu.
Odpowiednio dobrane oba parametry są w stanie bardzo mocno zmienić barwę efektu.
Od ciemnego, rozległego do jasnego, sypkiego.
Hi Lev & Lo Lev (High Level / Low Level)
Zakres: od -25 do 25
Te parametry służą do wzmocnienia, lub stłumienia wybranych charakterystyk pogłosu.
Early
Zakres: od -100 do 0dB
Ten parametr służy do regulacji poziomu wczesnych odbić pogłosu.
RevLev – Reverb Level
Zakres: od -100 do 0dB
Ten parametr reguluje wielkość pola pogłosu.
Diff – Diffuse
Zakres: od -25 do 25
Ten parametr służy do dostrojenia gęstości pogłosu. Jest dostosowywany automatycznie
podczas regulacji parametrem Decay Time i pozwala zredukować do minimum drgania
pogłosu.
Mix
Zakres: od 0 do 100%
Parametr regulujący natężenie efektu w stosunku do czystego sygnału.

45