REKLAMA

GIULIETTA_TCT.pdf

Alfa Romeo Giulietta MY2014 - instrukcja obsługi (komplet)

Instrukcja obsługi MY2014 facelifting Blue&Me Uconnect Uconnect Radio Nav TCT LPG


Pobierz plik - link do postu

Skrzyƒ biegów ALFA TCT

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

18-11-2011

11:20

Pagina 1

W tym uzupełnieniu są opisane wszystkie
główne parametry automatycznej skrzyni
biegów Alfa TCT z podwójnym sprzęgłem
suchym o 6 przełożeniach znajdującej się w
samochodzie.
W celu prawidłowego używania skrzyni biegów niezbędne jest przeczytanie zawartości tego Uzupełnienia, aby dowiedzieć się
od początku, jakie operacje są prawidłowe
i możliwe do wykonania.
Odnośnie wszystkich innych informacji patrz
opisy podane w Instrukcji obsługi.

Używanie skrzyni biegów .................................................................................2
Dźwignia wybierania biegów ............................................................................2
Wyświetlacz ...................................................................................................2
Pozycja dźwigni ..............................................................................................3
Uruchamianie silnika ........................................................................................4
System Start & Stop .........................................................................................5
Wyłączenie silnika ...........................................................................................5
Jazda samochodem .........................................................................................6
Tryb jazdy automatyczny ..................................................................................7
Tryb jazdy sekwencyjny ....................................................................................8
Sygnalizacja akustyczna ...................................................................................9
Parkowanie samochodu ...................................................................................9
Holowanie samochodu ......................................................................................9
Ostrzeżenia ogólne ..........................................................................................9
Lampki sygnalizacyjne i komunikaty ................................................................10
Wymiana bezpieczników ................................................................................11
Obsługa i konserwacja ...................................................................................11
Sprawdzenie poziomu.....................................................................................12
Kody silników – wersje nadwozia ...................................................................12
Napęd ..........................................................................................................13
Silnik............................................................................................................13
Osiągi...........................................................................................................14
Masy............................................................................................................14
Materiały eksploatacyjne ................................................................................15
Zużycie paliwa ..............................................................................................16
Emisje CO2 ...................................................................................................16

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

SPIS TREÂCI

1

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

U˚YWANIE
SKRZYNI BIEGÓW

2

18-11-2011

11:20

Pagina 2

DèWIGNIA WYBIERANIA
BIEGÓW rys. 1

Samochód wyposażony jest w automatyczną
skrzynię biegów Alfa TCT z 6 prędkościami zarządzaną elektronicznie, w której zmiana biegów odbywa się automatycznie w zależności od
chwilowych parametrów używania samochodu
(prędkości samochodu, nachylenia drogi i pozycji pedału przyspieszenia).
Nowa skrzynia biegów wyposażona jest w absolutną nowość, ponieważ połączona jest z systemem Start & Stop, najnowszym alternatywnym
rozwiązaniem technicznym zastosowanym w tradycyjnych automatycznych skrzyniach biegów
z konwertorem momentu.
Możliwe jest wybranie manualnej zmiany biegów w każdym dostępnym przypadku, po ustawieniu dźwigni wybierania biegów w pozycji trybu sekwencyjnego.

P = Parkowanie
R = Bieg wsteczny
N = Luz
D = Drive, jazda w przód automatyczna
+ = Przejście do przełożenia wyższego w trybie
sekwencyjnym

WYÂWIETLACZ
Na ekranie wyświetlane są:
– w trybie jazdy automatycznym wybrany bieg
(P, R, N, D) rys. 3;
– w trybie jazdy sekwencyjnym, włączonym
ręcznie, przełożenie wyższe lub niższe, odpowiednio za pomocą wskazania numerycznego
rys. 4.

– = Przejście do przełożenia niższego w trybie
sekwencyjnym.
W przypadku używania dźwigni w trybie sekwencyjnym, po przesunięciu jej z D w lewo, pozycje dźwigni po przesunięciu w stronę + lub w stronę –, są niestabilne.
Dźwignia wybierania biegów wyposażona jest
w przycisk A, który należy koniecznie nacisnąć
przy przesuwaniu dźwigni w pozycję P lub R
(rys. 2 wersje z kierownicą z prawej strony).

rys. 3

rys. 1

A0K0264m

rys. 2

A0K0265m

A0K0150m

rys. 4

A0K0151m

POZYCJE DèWIGNI
Parkowanie (P)
Pozycji P odpowiada pozycja luzu skrzyni biegów,
która powoduje zablokowanie mechaniczne kół
napędowych. Włączaj ją tylko w zatrzymanym
samochodzie i ewentualnie zaciągnij także hamulec ręczny.
Gdy kluczyk w wyłączniku zapłonu znajduje się
w pozycji MAR lub gdy włączony jest silnik czy
przy wyłączaniu silnika, jeśli dźwignia zmiany
biegów nie jest ustawiona w sposób właściwy
w pozycji P, lampka na dźwigni zmiany biegów
zaczyna migać w odniesieniu do litery P. W tym
przypadku należy dokończyć manewr właściwego ustawienia dźwigni w pozycję P.
W przypadku gdy samochód
znajduje się na pochyłej drodze,
zaciągnij zawsze hamulec ręczny,
PRZED ustawieniem dźwigni wybierania
biegów w pozycji P.

18-11-2011

11:20

Pagina 3

Tylko przy dźwigni znajdującej się w pozycji P
możliwe jest wyjęcia kluczyka z wyłącznika zapłonu. Przesunięcie dźwigni z P do D musi być
wykonane wyłącznie w samochodzie zatrzymanym i silniku na biegu jałowym.
Przejście z P w jakąkolwiek inną pozycję dźwigni wybierania biegów, przy kluczyku w wyłączniku zapłonu w pozycji MAR, można wykonać
tylko przy naciśniętym pedale hamulca
i naciskaniu na przycisk dźwigni wybierania biegów A-rys. 1.

W przypadku rozładowania akumulatora, aby odblokować dźwignię konieczne jest wyjęcie osłony i działanie na dźwignię A-rys. 5.

OSTRZEŻENIE Nie opuszczaj NIGDY samochodu bez wcześniejszego ustawienia dźwigni
wybierania biegów w P.

Bieg wsteczny (R)
Przy dźwigni w pozycji R nie jest możliwe uruchomienie silnika.
Włączać bieg wsteczny tylko w samochodzie zatrzymanym, silniku
na biegu jałowym i przy pedale
przyspieszenia całkowicie zwolnionym.

Przejście z R do N lub D jest swobodne, natomiast
aby przejść z R do P, należy nacisnąć przycisk
dźwigni wybierania biegów podczas pracy silnika
na biegu jałowym.

Luz (N)
Opowiada pozycji luzu w normalnej skrzyni biegów sterowanej manualnie.
Przy dźwigni w pozycji N, możliwe jest uruchomienie silnika.
Wybierać pozycję N luzu w przypadku dłuższego postoju.

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

Aby przesunąć dźwignię z pozycji N, zdjąć nogę z pedału przyspieszenia i upewnić się, czy silnik jest ustabilizowany na biegu jałowym.
Przejście z pozycji N do D jest swobodne natomiast aby przejść z N do R lub P konieczne jest
naciśnięcie przycisku na dźwigni wybierania biegów.

rys. 5

A0K0262m

3

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

Drive (D – jazda do przodu
automatyczna)
Używać tej pozycji dźwigni w normalnych warunkach jazdy.
Przejście z pozycji D do N jest swobodne natomiast
aby przejść z D do R lub P konieczne jest naciśnięcie przycisku na dźwigni wybierania biegów.

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

Tryb sekwencyjny (+/−)

4

Po przesunięciu dźwigni z pozycji D, po stronie
(TIP) do pozycji stabilnej, ma miejsce użycie
skrzyni biegów w trybie sekwencyjnym. Po przesunięciu dźwigni w pozycję niestabilną + lub –
następuje zmiana biegów.

18-11-2011

11:20

Pagina 4

Podsumowanie

URUCHOMIENIE SILNIKA

Wszystkie przejścia dźwigni wybierania biegów
muszą być wykonywane wyłącznie w samochodzie zatrzymanym i silniku na biegu jałowym.

Samochód wyposażony jest w elektroniczne
urządzenie blokujące silnik. W przypadku nieuruchomienia silnika patrz opis podany w „System
Alfa Romeo CODE”, w rozdziale „Poznawanie
samochodu” Instrukcji obsługi, do której uzupełnienie to jest dołączone.

– Pozycja P powoduje zablokowanie mechaniczne kół napędowych;
– Przejście z P
R jest dozwolone tylko przy
naciśniętym pedale hamulca i naciśniętym przycisku na dźwigni wybierania biegów;
– Przejście z R

N jest swobodne;

– Przejście z N

D jest swobodne;

– Przejście z D
bodne;

Tryb sekwencyjny jest swo-

– Przejście z Trybu sekwencyjnego
swobodne;
– Przejście z D

D jest

N jest swobodne;

– Przejście z N
R jest dozwolone tylko przy
naciśniętym przycisku na dźwigni wybierania biegów;
– Przejście z R
P jest dozwolone tylko przy
naciśniętym przycisku na dźwigni wybierania biegów.

Uruchomienie jest dozwolone tylko przy dźwigni
wybierania biegów w pozycji P lub N (z lub bez
naciśniętego pedału hamulca). Przy uruchamianiu silnika system znajduje się w pozycji N lub
P (ta ostatnia pozycja odpowiada luzowi, ale samochód ma koła zablokowane mechanicznie).

SYSTEM START & STOP
Po zatrzymaniu samochodu, w przypadku aktywnego systemu Start & Stop (patrz Instrukcja
obsługi, do której uzupełnienie to jest dołączone), silnik gaśnie, gdy dźwignia wybierania biegów znajduje się w pozycji różnej od R.
System Start & Stop nie interweniuje gdy dźwignia
wybierania biegów jest w pozycji R, aby ułatwić
manewr parkowania samochodu.
W przypadku zatrzymania samochodu na drodze
pochyłej, wyłączenie silnika zostaje dezaktywowane, aby funkcja „HILL HOLDER” pozostała dostępna, ta ostatnia jest aktywna tylko przy silniku
uruchomionym „jak opisano w rozdziale „Poznawanie samochodu” w Instrukcji obsługi, do której
uzupełnienie to jest dołączone.

18-11-2011

11:20

Pagina 5

Ponowne uruchomienie automatyczne silnika następuje gdy:
– Pedał hamulca zostanie zwolniony i dźwignia
nie znajduje się w pozycji N lub P;
– dźwignia zostanie przesunięta w pozycję niestabilną +, – lub R;
– dźwignia zostanie przesunięta z D w lewo
w tryb sekwencyjny.
– zostaną naciśnięte dźwignie pod kierownicą +
lub – (dla wersji/rynków, gdzie przewidziano).
Podczas sekwencji wyłączania i ponownego uruchamiania silnika, system przechodzi na automatyczne włączenie luzu i na wyświetlaczu pojawi się wskazanie N.

OSTRZEŻENIE W niektórych warunkach (na
przykład na niewielkim pochyleniu drogi i pedale hamulca nie naciśniętym całkowicie) wyłączenie silnika nie zostanie dezaktywowane. W tym
przypadku naciśnąć do oporu pedał hamulca, aby
utrzymać dostępną funkcję „HILL HOLDER” i uruchomić ponownie silnik, naciskając na dźwignię
wybierania biegów lub dźwignie pod kierownicą (dla wersji/rynków, gdzie przewidziano), jak
opisano to poprzednio.

WY¸ÑCZENIE SILNIKA
Wyłączenie silnika możliwe jest w każdej pozycji dźwigni wybierania biegów.

Wersje ze Start & Stop
Aby wyłączyć silnik, konieczne jest zatrzymanie samochodu poprzez odpowiednie naciśnięcie
na pedał hamulca: jeśli nacisk na pedał hamulca nie będzie wystarczający, silnik nie zostanie
zatrzymany. Można to wykorzystać, gdy zamierza się nie spowodować wyłączenia silnika
w specyficznych warunkach ruchu drogowego.

Wyciàganie kluczyka
z wy∏àcznika zap∏onu
Kluczyk z wyłącznika zapłonu można wyjąć tylko gdy dźwignia wybierania biegów znajduje się
w pozycji P:
❒ w przypadku wyłączenia silnika z dźwignią w
pozycji P możliwe jest wyciągnięcie kluczyka w przeciągu 30 sekund;
❒ w przypadku wyłączenia silnika z dźwigną
w pozycji innej niż P przez czas 5 sekund migać będzie literka P na wyświetlaczu w zestawie wskaźników i na dźwigni zmiany biegów. Jednocześnie uaktywniona zostanie
odnośna sygnalizacja akustyczna. Przesunąć
dźwignię w pozycję P w przeciągu 5 sekund:
po wykonaniu tej operacji możliwe będzie,
przez czas 30 sekund, wyciągnięcie kluczyka
z wyłącznika zapłonu.

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

5

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

W obu tych przypadkach, jeśli nie zachowane będą wskazane czasy i warunki, nastąpi zablokowanie automatyczne kluczyka w wyłączniku zapłonu. W celu wyciągnięcia kluczyka konieczne
jest przekręcenie go w pozycję MAR a następnie
w pozycję STOP.

18-11-2011

11:21

Pagina 6

RUSZANIE SAMOCHODEM
Aby ruszyć samochodem z pozycji P, nacisnąć pedał hamulca i naciskając przycisk dźwigni wybierania biegów, przesunąć dźwignię w żądaną pozycję (D, R lub sekwencyjną).

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

Na wyświetlaczu pojawi się włączony bieg.

6

W przypadku rozładowania akumulatora, jeżeli kluczyk jest włożony do wyłącznika zapłonu, pozostanie w nim zablokowany. Aby wyjąć
mechanicznie kluczyk, wykonać następującą procedurę: zaciągnąć hamulec ręczny i włożyć śrubokręt z wyposażenia
w przystosowany otwór pod deską rozdzielczą A-rys. 6 i wywierając lekki nacisk
wyjąć kluczyk z wyłącznika zapłonu.

Po zwolnieniu pedału hamulca samochód rozpocznie powolną jazdę do przodu lub do tyłu, gdy
tylko manewr zostanie wykonany (efekt creeping
– „pełzania”). Nie jest konieczne naciskanie pedału przyspieszenia.
OSTRZEŻENIE Przypadek niezgodności pomiędzy rzeczywiście włączonym biegiem, wyświetlanym na wyświetlaczu w zestawie wskaźników i pozycją dźwigni wybierania biegów,
sygnalizowany jest miganiem, na panelu, literą
odpowiadającą pozycji tej dźwigni i towarzyszy
jej sygnalizacja akustyczna.
Ten przypadek nie należy rozumieć jako nieprawidłowe funkcjonowanie ale po prostu jako żądanie przez system powtórzenia manewru.

OSTRZEŻENIE Przy silniku uruchomionym
i samochodzie zatrzymanym, w trybie sekwencyjnym, żądanie włączenia 2. biegu nie zostanie zaakceptowane przez system (z lub bez naciśnietego pedału hamulca).
Jeżeli przy włączonym 1. lub wstecznym biegu
(R), wystąpią poniżej podane warunki:
– nachylenie drogi większe od 5%;
– przegrzanie sprzęgła;
– moment silnika stały przez określony czas (na
przykład, jeżeli koła samochodu uderzają w krawężnik lub samochód stoi na wzniesieniu);
ruszenie samochodu nastąpi po naciśnięciu pedału przyspieszenia.

OSTRZEŻENIE Przy zaciągniętym hamulcu
ręcznym i zwolnionym pedale hamulca, silniku
na biegu jałowym i dźwigni wybierania biegów
w pozycji D, R lub sekwencyjnej, zwracać maksymalną uwagę, ponieważ samochód może ruszyć bez naciskania na pedał przyspieszenia.
Ten przypadek można wykorzystać, gdy samochód stoi na płaskiej powierzchni podczas manewru ciasnego parkowania zwracając uwagę,
aby naciskać tylko na pedał hamulca.

rys. 6

A0K0261m

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

Możliwe jest wybranie pozycji D podczas funkcjonowania sekwencyjnego w każdych warunkach jazdy.
W trybie jazdy automatycznej, przełożenie optymalne dobierane jest przez centralkę kontroli
elektronicznej skrzyni biegów w zależności od
prędkości samochodu, obciążenia silnika (pozycja pedału przyspieszenia) i nachylenia drogi.
W celu gwałtownego przyspieszenia samochodem nacisnąć do oporu pedał przyspieszenia.
System sterowania skrzynią biegów spowoduje
włączenie biegu niższego (funkcja Kick-down).

11:21

Pagina 7

Integracja z DNA

Sugerowanie jazdy

Uaktywniając system „Alfa DNA” rys. 7, można wybrać trzy różne tryby jazdy:

Podczas jazdy w trybie automatycznym (pozycja dźwigni wybierania biegów w D) jeżeli chcemy zmienić bieg za pomocą dźwigni (rys. 8)
znajdujących się pod kierownicą, system przechodzi w tryb całkowicie manualny, z odpowiednią informacją na wyświetlaczu pokazującym
włączony bieg, przez określony czas około 5 sekund, po upłynięciu którego, bez dalszego działania na dźwignie, system powraca do funkcjonowania w trybie automatycznym (D) i
wyświetla tę informację na wyświetlaczu.

– „Normal”: zmiany biegów przy niskich obrotach
silnika, uprzywilejowany komfort i zmniejszenie zużycia paliwa;
– „Dynamic”: zmiany biegów przy bardzo wysokich obrotach silnika, uprzywilejowana jazda
sportowa;
– „All Weather”: program jazdy na drogach o niskiej przyczepności (na przykład, śnieg, lód, błoto, itp.).

OSTRZEŻENIE W przypadku jazdy po drogach o niskiej przyczepności (śnieg, lód, itp.) unikać uaktywniania trybu funkcjonowania Kick-down.

rys. 7

A0K0263m

rys. 8

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

TRYB JAZDY
AUTOMATYCZNY

18-11-2011

A0K0260m

7

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

TRYB JAZDY SEKWENCYJNY
W trybie jazdy sekwencyjnym automatyczna
skrzynia biegów funkcjonuje jak skrzynia biegów
manualna.

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

Zmiana biegu za
pomocà dêwigni
wybierania biegów

8

Z pozycji D przesunąć dźwignię w bok (w lewo)
w pozycję sekwencyjną:
– przesunięcie dźwigni w stronę +: włączenie
przełożenia wyższego;

18-11-2011

11:21

Pagina 8

Zmiana biegów poprzez
przyciski w kierownicy
(dla wersji/rynków, gdzie przewidziano)
W niektórych wersjach możliwa jest zmiana biegów naciskając na przyciski pod kierownicą
rys. 9.
Aby móc używać sterowania na kierownicy dźwignia zmiany biegów musi być w pozycji sekwencyjnej lub w pozycji D:
– Za pomocą dźwigni + przy kierownicy (przez
pociągnięcie dźwigni w stronę kierowcy, patrz
rys. 10): włączenie biegu wyższego;

– przesunięcie dźwigni w stronę –: włączenie
przełożenia niższego.

Na skutek nieprawidłowego
użytkowania dźwigni (pchnięcie dźwigni w kierunku deski
rozdzielczej, patrz rys. 11), można spowodować ich uszkodzenie.

– za pomocą dźwigni − przy kierownicy (przez
pociągnięcie dźwigni w stronę kierowcy, patrz
rys. 10): włączenie biegu niższego..

Prawidłowa pozycja dźwigni w Trybie Sekwencyjnym sygnalizowana jest podświetleniem symboli + i – i równoczesnym zgaszeniem symbolu D.

W przypadku zatrzymania samochodu z włączonym biegiem w pozycji wyższej od 1. biegu,
skrzynia biegów ustawi się automatycznie na
1. biegu.

Włączenie przełożenia niższego lub wyższego
zostanie zaakceptowane tylko jeżeli obroty silnika to umożliwiają.

Włączony bieg wyświetlany jest na wyświetlaczu.
rys. 10

rys. 9

A0K0260m

A0K0269m

rys. 11

A0K0271m

SYGNALIZACJA
AKUSTYCZNA
Ze względów bezpieczeństwa wyemitowany zostanie sygnał akustyczny, gdy:
– zostaną otwarte drzwi po stronie kierowcy przy
uruchomionym silniku i dźwigni zmiany biegów
w pozycji różnej od P;
– zostanie wyłączony silnik przy dźwigni wybierania biegów w pozycji różnej od P.
W samochodzie zatrzymanym, przy uruchomionym silniku i włączonym biegu (1), (D) lub (R)
system uaktywnia sygnał akustyczny i ustawia
ponadto automatycznie skrzynię biegów na luzie (N) gdy:
– nie zostanie naciśnięty pedał przyspieszenia
i/lub hamulca przez przynajmniej 3 minuty w sytuacji creeping nieaktywnej (np. przy zaciągniętym hamulcu ręcznym);
– zostanie naciśnięty pedał hamulca przez czas
dłuższy od 10 minut;
– zostaną otwarte drzwi po stronie kierowcy
w sytuacji creeping nieaktywnej (na przykład
przy zaciągniętym hamulcu ręcznym) bez naciskania pedału przyspieszenie i/lub hamulca;
– zostanie rozpoznane uszkodzenie skrzyni biegów.

18-11-2011

11:21

Pagina 9

OSTRZEŻENIE Przejście na luz (N) sterowane przez system, powoduje sytuację niezgodności pomiędzy pozycją dźwigni wybierania biegów i włączonym biegiem w skrzyni biegów.
Dlatego manewrowi temu towarzyszy sygnalizacja akustyczna. Sygnalizacja akustyczna będzie
trwała do momentu ustawienia dźwigni wybierania biegów w pozycji P lub N, w celu przywrócenia zgodności.

PARKOWANIE SAMOCHODU
Aby zaparkować samochód bezpiecznie konieczne jest, przy utrzymywaniu nogi na pedale hamulca włączenie P i gdy samochód znajduje się
na drodze pochyłej zaciągnięcie hamulca ręcznego. Przed zwolnieniem pedału hamulca zaczekać na zniknięcie z wyświetlacza litery P.

OSTRZEŻENIE Nie opuszczaj NIGDY samochodu bez wcześniejszego ustawienia dźwigni
w pozycji P.

HOLOWANIE SAMOCHODU
Upewnić się, czy skrzynia biegów jest na luzie
(N), sprawdzając czy samochód się porusza po
pchnięciu i wykonać operacje jak przy normalnym holowaniu samochodu z mechaniczną skrzynią biegów (patrz Instrukcji obsługi).

OSTRZEŻENIE Gdy nie będzie możliwe ustawienie skrzyni biegów na luzie (N), nie holować samochodu, ale zwrócić się do ASO Alfa Romeo, a gdy dźwignia znajdzie się w pozycji P,
patrz tryb odblokowania opisany na stronie 3,
przed rozpoczęciem procedury holowania.

OSTRZE˚ENIA OGÓLNE
W zatrzymanym samochodzie i przy włączonym
biegu przytrzymać zawsze naciśnięty pedał hamulca, do momentu gdy zdecydujesz się ruszyć,
następnie zwolnić pedał hamulca i przyspieszać
stopniowo; Przy dłuższych postojach z uruchomionym silnikiem zalecamy utrzymać skrzynię
biegów na luzie (N).
Aby zachować sprawność sprzęgła nie używaj
pedału przyspieszenia, aby utrzymać zatrzymany samochód (na przykład: stojąc na skrzyżowaniu pod górę): przegrzanie sprzęgła może spowodować w rzeczywistości jego uszkodzenie.
Używaj natomiast pedału hamulca lub hamulca
ręcznego i naciśnij pedał przyspieszenia dopiero w momencie, gdy zdecydujemy się ruszyć.

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

9

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

Jeżeli przy włączonym biegu wstecznym (R), zdecydujemy się włączyć 1. bieg lub odwrotnie, można wykonać te operacje tylko wtedy, gdy samochód zatrzyma się zupełnie.

18-11-2011

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

10

Pomimo, że nie jest to absolutnie zalecane, jeżeli samochód znajduje się na zjeździe i okaże
się z nieprzewidzianych przyczyn konieczne ustawienie skrzyni biegów na luzie (N), po żądaniu
włączenia biegu, system włączy automatycznie,
w zależności od prędkości samochodu, bieg optymalny aby umożliwić prawidłowe przeniesienie
momentu napędowego na koła.

Pagina 10

LAMPKI SYGNALIZACYJNE
I KOMUNIKATY

t
Nie pozostawiać nigdy dzieci samych w niezabezpieczonym samochodzie. Opuszczając samochód wyjąć zawsze kluczyk z wyłącznika
zapłonu i zabrać go ze sobą.

11:21

Awaria automatycznej
skrzyni biegów

Po obróceniu kluczyka w wyłączniku zapłonu
w pozycję MAR lampka sygnalizacyjna zaświeci się, ale powinna zgasnąć po kilku sekundach.
Lampka sygnalizacyjna miga (jednocześnie pojawia się komunikat na wyświetlaczu + symbol
na wyświetlaczu i sygnał akustyczny), gdy zostanie rozpoznana awaria skrzyni biegów.

Komunikat o niedostępności trybu
automatycznego
W tym przypadku konieczne jest przesunięcie
dźwigni sterującej w tryb jazdy sekwencyjnej kontynuować jazdę wybierając manualnie bieg.

W przypadku awarii skrzyni biegów zwróć się możliwe jak najszybciej do ASO Alfa Romeo, aby
sprawdzić układ.

Komunikaty widoczne w zestawie wskaźników
połączone z zaświeceniem się lampki są:

Komunikat o niekompatybilności
żądanego manewru

Komunikat o konieczności
skontrolowania skrzyni biegów

Komunikat ten pojawia się na wyświetlaczu, kiedy wykonywany jest manewr niezgodny z właściwym działaniem systemu (na przykład, próba włączenia biegu wstecznego, gdy samochód
jest w ruchu). Oprócz komunikatu pojawiającego
się na wyświetlaczu emitowany jest sygnał akustyczny.

Komunikat o niedostępności biegu
Komunikat o niedostępności trybu
ręcznego
W tym przypadku tryb jazdy sekwencyjny nie
jest dostępny i skrzynia biegów jest ustawiona
w trybie funkcjonowania automatycznego.

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

Zaświecanie się lampki sygnalizacyjnej è (dla
wersji. rynków, gdzie przewidziano) w zestawie
wskaźników, a także pojawianie się odnośnego komunikatu na wyświetlaczu, oznacza przegrzanie sprzęgła. W tej sytuacji konieczne jest
ograniczenie zmiany biegów i/lub zmiana warunków użycia, do momentu przywrócenia normalnych warunków działania.
Jeśli jazda będzie kontynuowana, w zestawie
wskaźników lampka sygnalizacyjna è, zgaśnie
i zaświeci się lampka sygnalizacyjna t, jednocześnie na wyświetlaczu pojawi się odpowiedni komunikat, aby zasygnalizować awarię skrzyni biegów. W tymprzypadku należy
natychmiast zatrzymać samochód, zaciągnąć hamulec ręczny, wyłączyć silnik i odczekać 5 minut: po upłynięciu tego czasu przywrócone zostaną normalne warunki użytkowania skrzyni
biegów.
W razie, gdyby awaria skrzyni biegów nie ustępowała, należy zwrócić się do ASO Alfa Romeo.

11:21

Pagina 11

WYMIANA
BEZPIECZNIKÓW

OBSŁUGA
I KONSERWACJA

Elementy automatycznej skrzyni biegów zabezpieczone są specyficznymi bezpiecznikami. W celu ewentualnej ich wymiany zwrócić się do ASO
Alfa Romeo.

WYKAZ CZYNNOÂCI
PRZEGLÑDÓW
OKRESOWYCH

Odnośnie wszystkich innych bezpieczników patrz
Instrukcja obsługi.

Wykaz czynności obsługi okresowej przewiduje,
dodatkowo do wszystkich czynności już opisanych (patrz to co przedstawiono w Instrukcji obsługi w rozdziale „Obsługa i konserwacja”), także sprawdzenie i ewentualne uzupełnienie
poziomu oleju w automatycznej skrzyni biegów
co 120.000 km (benzynowych) lub 105.000
km (olej napędowy).

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

Komunikat o przegrzaniu sprzęgła

18-11-2011

11

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

18-11-2011

11:21

Pagina 12

SPRAWDZENIE POZIOMU
OLEJ SYSTEMU STEROWANIA SKRZYNIÑ BIEGÓW ALFA TCT
Aby sprawdzić poziomu oleju sterującego skrzynią biegów, zwrócić się wyłącznie do ASO Alfa Romeo.

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

Zużyty olej skrzyni biegów zawiera substancje szkodliwe dla środowiska. Aby wymienić olej, zalecamy zwrócić się do
ASO Alfa Romeo, która wyposażona jest w odpowiednie urządzenia do gromadzenia zużytego oleju zgodnie
z przepisami o ochronie środowiska.

KODY SILNIKÓW – WERSJE NADWOZIA
Kod silnika

Wersje nadwozia

1.4 Turbo Multi Air 163KM TCT (*)

955A8000

940FXG11 13
940FXG11 13B (**)

1.4 Turbo Multi Air 170KM TCT

94OA2000

940FXB11 10
940FXB11 10B (**)

94OA7000

940FXH11 14
940FXH11 14B (**)

94OA4000

940FXE11 11
940FXE11 11B (**)

2.0 JTDM 163KM TCT (*)
2.0 JTDM 170KM TCT

(*)Dla wersji/rynków gdzie przewidziano
(**) Wyposażone w większe zaciski hamulcowe

12

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

18-11-2011

11:21

Pagina 13

NAP¢D
1.4 Turbo Multi Air 163/170KM TCT – 2.0 JTDM 163/170KM TCT
Automatycznie z podwójnym sprzęgłem

Skrzynia biegów

6 przełożeń

Przeniesienie napędu

OPIS

1.4 Turbo Multi Air 163KM TCT
1.4 Turbo Multi Air 170KM TCT

Kod typu

2.0 JTDM 163KM TCT
2.0 JTDM 170KM TCT

94OA2000
955A8000 (*)
Otto

Cykl
Ilość i ułożenie cylindrów

940A4000
940A7000 (*)
Diesel

4 w rzędzie

4 w rzędzie

Średnica i skok tłoka

mm

72,0 x 84,0

83 x 90,4

Pojemność całkowita

cm3

1368

1956

9,8

16,5

Stopień sprężania
Moc maksymalna (CEE)
przy prędkości obrotowej
Moment maksymalny (CEE)
przy prędkości obrotowej

kW
KM
obr/min

125
170
5500

120 (*)
163 (*)
5500 (*)

125
170
4000

120 (*)
163 (*)
4000 (*)

Nm
kgm
obr/min

NORMAL
230
23,4
2250

DYNAMIC
250
25,4
2500

NORMAL
320
32,5
1500

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

SILNIK

DYNAMIC
350
35,6
1750

Świece zapłonowe
Paliwo

(*)Dla wersji/rynków gdzie przewidziano

NGK IKR9F8
Benzyna zielona bezołowiowa 95 LO lub 98 LO
(Specyfikacja EN228)


Olej napędowy dla napędu samochodów
(Specyfikacja EN590)

13

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

18-11-2011

11:21

Pagina 14

OSIÑGI
Prędkość maksymalna (km/h)

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s)

1.4 Turbo Multi Air 163/170KM TCT

218

7,7

2.0 JTDM 163/170KM TCT

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

Wersja

218

7,9

MASY

(kg)

1.4 Turbo Multi Air 163/170 KM TCT

2.0 JTDM 163/170 KM TCT

Masa bez obciążenia (z wszystkimi płynami,
zbiornik paliwa napełniony w 90% i bez opcji):

1305

1335

Nośność użytkowa (*) razem z kierowcą:

505

505

Maksymalne dopuszczalne obciążenie (**)
– osi przedniej:
– osi tylnej:
– całkowite:

1100
850
1810

1100
850
1840

Obciążenia holowane
– przyczepa z hamulcem:
– przyczepa bez hamulca:

1300
500

1300
500

Maksymalne obciążenie dachu:

50

50

Maksymalne obciążenie kuli haka
(przyczepa z hamulcem):

60

60

(*)

W przypadku zastosowania wyposażenia specjalnego (dach otwierany, hak do holowania przyczepy itp.) masa zwiększa się i w konsekwencji zmniejsza się
obciążenie użytkowe w stosunku do maksymalnych dopuszczalnych obciążeń.
(**) Obciążenia, których nie wolno przekraczać. Użytkownik odpowiedzialny jest za ułożenie ładunku w komorze bagażnika i/lub na powierzchni ładunkowej zgodnie
z maksymalnymi dopuszczalnymi obciążeniami.

14

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

18-11-2011

11:21

Pagina 15

MATERIA¸Y EKSPLOATACYJNE
ZALECANE PRODUKTY I ICH CHARAKTERYSTYKI
Charakterystyki jakościowe materiałów
eksploatacyjnych dla prawidłowego
funkcjonowania samochodu

Materiały
eksploatacyjne
oryginalne

Okres
wymiany

Olej do
automatycznej
skrzyni biegów

Olej syntetyczny o lepkości SAE 75W-85
Klasyfikacja FIAT 9.55550-MZ6

TUTELA TRANSMISSION
GEARFORCE
Contractual Technical
Reference N° F002.F10

Zgodnie z Wykazem
czynności przeglądów
okresowych

Płyn do
siłownika
elektrohydraulicznego

Płyn specyficzny do siłowników
elektrohydraulicznych wybieraków przełożeń
Klasyfikacja FIAT 9.55550-SA1

TUTELA CAR CS SPEED
Contractual Technical
Reference N° F005.F98

Zgodnie z Wykazem
czynności przeglądów
okresowych

SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

Zastosowanie

15

604_38_445PL Alfa_Giulietta_Cambio_TCT_1ed.qxd

18-11-2011

11:21

Pagina 16

ZU˚YCIE PALIWA
ZU˚YCIE PALIWA ZGODNIE Z OBOWIÑZUJÑCÑ DYREKTYWÑ EUROPEJSKÑ (litry/100 km)
2.0 JTDM 163/170KM TCT

Cykl miejski
SKRZYNIA BIEGÓW ALFA TCT

1.4 Turbo Multi Air 163/170KM TCT
6,7

5,3

Cykl poza miejski

4,3

4,0

Cyk mieszany

5,2

4,5

EMISJA CO2
Wartości emisji CO2 odnoszą się do zużycia w cyklu mieszanym.

EMISJA CO2 ZGODNIE Z OBOWIÑZUJÑCÑ DYREKTYWÑ EUROPEJSKÑ
1.4 Turbo Multi Air 163/170KM TCT: 121 g/km
2.0 JTDM 163/170KM TCT: 119 g/km

PARTS & SERVICES
TECHNICAL SERVICES – SERVICE ENGINEERING
Largo Senatore G. Agnelli, 3 – 10040 Volvera – Torino (Italia)
Fiat Group Automobiles S.p.A.
Publikacja nr 60438445PL – 1. edycja – 11/2011
Zarezerwowane prawa własności. Reprodukcja nawet częściowa
zabroniona bez autoryzacji pisemnej Fiat Group Automobiles S.p.A.

16

SERVICE

COP. ALFA MITO TCT PL

26-03-2010

12:34

Pagina 1

POLSKA

Skrzyƒ biegów ALFA TCT

Alfa Services