W załącznikach dodałem polską instrukcję, oraz przetłumaczoną wersję angielskiej instrukcji. Informacja dotycząca smarowania silnika znajduje się w tej pierwszej, polskiej. W jednej z tych instrukcji podana jest informacja że kill switch należy podłączyć do białego przewodu i masy. Jest to jak wiadomo błędna informacja. Przycisk powinien być podłączony równolegle do zasilania cewki zapłonowej, a biały przewód służący do zasilania oświetlenia typu rowerowego można zaizolować i pozostawić niepodłączony.
Instrukcja montaŜu silników F50 i F80
NaleŜy przeczytać instrukcję zanim zacznie się montaŜ silnika.
Niektórym kupującym ten silnik montaŜ moŜe zająć 2 godziny innym 2 dni. Nie jest waŜne
ile Ci to zajmie najwaŜniejsza jest przyjemność ze złoŜenia tego właściwie. Miłej zabawy.
Najłatwiej jest zainstalować ten silnik w 26” ramie roweru o grubości 25 mm. MoŜna go
zamontować w kaŜdym rodzaju roweru aczkolwiek najlepiej pasuje do standardowych
rowerów. Niektóre silniki mają w komplecie uchwyt do zamontowania na niestandardowej
ramie. JeŜeli właściwie zamontujesz i będziesz utrzymywał silnik czeka Cię wiele kilometrów
przyjemnej i bezawaryjnej jazdy.
Strona nr -1-
Zamocowany silnik
INSTALACJA TYLNEJ ZĘBATKI
KROK 1.
Są dwie gumowe zębatki. Przetnij jedną z nich. Przecinaj tylko między otworami
KROK 2.
Zamontuj ją pomiędzy szprychami
Strona nr -2-
KROK 3.
Zamontuj tą nieprzeciętną na zewnątrz szprych
KROK 4.
PrzełóŜ dziewięć śrub przez zębatkę i załóŜ podkładki od wewnątrz. Dokręć wszystkie śruby
i sprawdź czy śruby nie są zbyt mocno dokręcone i czy zębatka się kręci właściwie.
Odchylenie nie moŜe być większe niŜ 1,5mm z obu stron. KaŜde odchylenie moŜe być
naprawione przez obrót koła i poluzowanie zębatki aby właściwie wszystko ustawić. Upewnij
się Ŝe śruby są właściwie dokręcone. Uwaga ząbki zębatki są wygięte do środka. Dzięki temu
łańcuch jest bliŜej środka koła i szprych i pozwala na lepsze usunięcie zabrudzeń na tyle
roweru.
Strona nr -3-
KROK 4 ZAKOŃCZENIE
Na zdjęciu jest pokazane jak to wygląda po skończeniu.
MONTOWANIE SILNIKA DO RAMY
KROK 5
Montowanie silnika do ramy. Jest to przedni montaŜ silnika. Niektóry rowery mają duŜej
średnicy dolną ramę przez co zasłonięty jest wlot powietrza w takim przypadku musisz uŜyć
dodatkowych części które są w zestawie. UŜyj rozpórki zamieszczonej w zestawie (nie ma go
w zestawie SkyStar). śeby zamontować tą rozpórkę naleŜy wywiercić dziurę w ramie. Choć
lepszą metodą jest wymienienie śrub na dłuŜsze (tak jak na rysunku poniŜej). Później
zamontuj mocowanie silnika które jest w zestawie w ten sposób nie musisz wiercić dziury w
ramie. Później naleŜy odciąć nadmiar śrub.
Tak wygląda zamontowany silnik jeśli trzeba wywiercić dziurę. MoŜesz dać dłuŜszą śrubę i
zgiąć rurę wydechową. Aby zgiąć rurę włóŜ ją w imadło i uŜyj drewienek aby ją zablokować
a później zegnij ją.
Strona nr -4-
KROK 5
Uwaga nie zapominaj o tym Ŝe wlot powietrza nie moŜe być zasłonięty. Zawór powietrza
musi być zamontowany w dół. JeŜeli bidon będzie przeszkadzał w montaŜu to zdemontuj go.
INSTALACJA STEROWANIA
KROK 6
Delikatnie nasmaruj prawą stronę manetki. Nasmaruj ze wszystkich stron a następnie zdejmij
rączkę.
Strona nr -5-
KROK 7
Zamontuj dźwignie
Na zdjęciu poniŜej widać jak powinny być podłączone przewody do silnika
KROK 8
Skręć zawór filtra w zbiorniku a następnie zamontuj silnik. W trakcie montaŜu zbiornika
uwaŜaj aby nie przycisnąć Ŝadnych przewodów mocowaniem.
Strona nr -6-
KROK 9
Zamontuj cewkę. Aby zamocować przewody uŜyj opasek zaciskowych. Maksymalny prąd
jaki moŜe być podłączony do generatora to 5A i 7.5V jeśli podłączysz większe to zniszczysz
silnik.
Sprawdzanie oporności iskrownika
Z niebieskiego do czarnego 323 omy z czarnego do białego 2.3 oma.
Jeśli świeca zapłonowa ma naciągnięty kapturek usuń go tak aby moŜna było załoŜyć
nakładkę na świece. JeŜeli nie uda Ci się zdjąć kapturka ze świecy moŜesz zniszczyć
nakładkę.
Strona nr -7-
Na rysunku poniŜej jest jak powinno wyglądać zamontowane luźno koło pasowe jest
opuszczane aby moŜna było naciągnąć łańcuch podnosząc je.
KROK 10
Strona nr -8-
Zdejmij boczną obudowę i wyjmij świecę. Następnie nałóŜ łańcuch na zębatkę i zamontuj z
powrotem obudowę łańcucha. Wyjęcie świecy zapłonowej pomaga w łatwiejszym nałoŜeniu
łańcucha na zębatkę.
KROK 11
Nasmaruj łańcuch smarem
KROK 12
Rozepnij łańcuch a następnie go skróć do odpowiedniej długości i złącz z powrotem. Pamiętaj
aby łańcuch nie był zbyt krótki. Upewnij się Ŝe łańcuch nie jest zbytnio naciągnięty.
Zamontuj osłonkę łańcucha. Przytnij rurę jeśli to jest konieczne.
Strona nr -9-
KROK 13
Zamontuj rurę wydechową. Jeśli trzeba ją wygiąć wygnij ją ale uwaŜaj aby niczego nie
uszkodzić w trakcie tej operacji. Nie wyginaj rury wydechowej jeśli jest juŜ przymocowana
do silnika. Rura wydechowa jest z bardzo mocnej stali o wiele mocniejszej niŜ jej mocowanie
w silniku.
KROK 14
Zamontuj gaźnik, sprawdź dokręcenie wszystkich śrub za wyjątkiem zaworu paliwa z reguły
naleŜy lekko dokręcić śruby. Po zamontowaniu gaźnika podłącz do niego przewód paliwowy.
Nie zapomnij o zamontowaniu filtra paliwa właściwe zamontowanie tego filtra spowoduje Ŝe
silnik będzie odpowiednio działał. MontaŜ silnika jest zakończony przygotuj mieszankę oleju
i benzyny aby zalać nią silnik. Uwaga przez pierwsze 500km nie moŜesz zbytnio obciąŜać
silnika i jeździć na maksymalnych obrotach.
Strona nr -10-
Uwaga w trakcie jazdy łańcuch musi być zasłonięty. Przez pierwsze 500 km musisz uŜywać
mieszanki 16:1 i nie jeździć dłuŜej niŜ 30min. Po przejechaniu 500km mieszanka paliwa
powinna mieć skład 20:1. NaleŜy uŜywać tylko i wyłącznie najwyŜszej jakości oleju
silnikowego.
INSTALACJA GAŹNIKA
KROK 1
Zdejmij kapturek z gaźnika i rozłóŜ wszystkie części.
KROK 2
PrzełóŜ kabel przez środek osłonki.
Strona nr -11-
KROK 3
ObłóŜ kabel osłonką a następnie na końcu zamontuj spręŜynę
KROK 4
Naciągnij spręŜynę i trzymaj nałóŜ końcówkę trzymaj naciągniętą spręŜynę aŜ włoŜysz
osłonkę do gaźnika.
Strona nr -12-
Strona nr -13-
UWAGA
Nie korzystaj z silnika bez zamontowanego wyłącznika. UŜywanie silnika bez niego moŜe
grozić powaŜnymi uszkodzeniami ciała gdyŜ nie będziesz mógł nagle wyhamować w nagłej
potrzebie. Nie jest zalecane hamowanie wyłącznie hamulcami roweru.
KONSERWACJA SILNIKA
1. Smarowanie
a. Usuń prawą osłonkę silnika
b. Nasmaruj łańcuch
c. Zamontuj osłonkę z powrotem
2. Gaźnik
W zaleŜności od zakurzenia silnika naleŜy czyścić co 5 do 20 h uŜywania poprzez zdjęcie
osłonki filtra wyjęcie filtra i umyciu go w czynniku odtłuszczającym. Upewnij się Ŝe filtr jest
suchy zanim go zamontujesz z powrotem
3. Świece
Wyjmij świecę i sprawdź czy nie ma na niej Ŝadnego nalotu grubość końcówki musi wynosić
6-7mm jeŜeli jest większa wyczyść ją. Świecę naleŜy sprawdzać co 20h jazdy. JeŜeli trzeba
wymienić świecę to zamontuj NGK BP-6L jeŜeli nie znajdziesz takiej mogą być jeszcze
ewentualnie NGK B-6L lub NGK R7-HS
4. System wydechowy.
Co 20h uŜytkowania naleŜy sprawdzić droŜność rury wydechowej. Rura musi być
przymocowana do ramy lub silnika. Metoda czyszczenia.
a. Zdemontuj rurę wydechową
b. Wyczyść ją odtłuszczaczem ze wszelkiego rodzaju narośli
c. Wysusz
d. Zamontuj z powrotem
5. Łańcuch
Strona nr -14-
Za kaŜdym razem po jeździe naleŜy:
a. Pchać rower przez jakiś czas do tyłu aby łańcuch się cofnął
b. Naciśnij łańcuch na środku na górze aby sprawdzić jego napięcie
c. Naciągnij łańcuch jeśli luz jest większy niŜ 15 mm
d. JeŜeli łańcuch wolno się obraca naleŜy nasmarować go smarem grafitowym.
6. Biegi
Zdejmij osłonkę i nasmaruj małą ilością smaru skrzynie biegów pamiętaj aby nie dać zbyt
duŜo smaru. Regularne smarowanie pomaga w cichej zmianie biegów i cichszym ich
działaniem
INFORMACJE OGÓLNE
Stosuj się do wszystkich przepisów ruchu drogowego. Zawsze zakładaj kask ochronny.
Pamiętaj Ŝe masz silnik spalinowy i inni uczestnicy ruchu mogą Cię nie zauwaŜyć. Nie jeździ
na rowerze po drogach tylko dla pieszych. Nie uŜywaj roweru w niewłaściwy sposób.
Sprawdź lokalne przepisy odnośnie uŜywania roweru z silnikiem spalinowym.
URUCHAMIANIE I OBSŁUGA ROWERU Z SILNIKIEM
WAśNE PRZECZYTAJ TO ZANIM WSIĄDZIESZ NA ROWER
Rodzaj mieszanki paliwa
Silnik ten wymaga mieszanki paliwa i oleju. Przez pierwsze 500km naleŜy uŜywać mieszanki
składającej się ze stosunku benzyny do oleju 16:1. Po przejechaniu 500km naleŜy zmienić
mieszanki w stosunku 20:1 benzyny do oleju.
Mieszaj benzynę z olejem przed wlaniem do baku.
Przez pierwsze 500km nie przekraczaj prędkości 20km/h po przejechaniu 500km moŜesz juŜ
jeździć szybciej.
UŜywaj tylko oleju wysokiej jakości.
UWAGA: Wytrzyj z silnika kaŜde wylane paliwo. Nigdy nie dolewaj paliwa do rozgrzanego
silnika. MoŜe to spowodować poŜar i powaŜne uszkodzenia. Silnik odpalaj co najmniej 3m od
jakichkolwiek zbiorników paliwa. Nigdy nie uruchamiaj silnika bez lub z nie dokręconym
korkiem od baku. Nigdy nie zostawiaj silnika z odkręconym korkiem paliwa.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Otwórz zawór paliwa
ObniŜ przycisk od gaźnika
podnieś cewkę do góry. Jest to mały przełącznik po prawej stronie gaźnika.
Przekręć manetkę
Zacznij pedałować (przy pierwszym rozruchu najlepiej zjeŜdŜaj z górki)
Puść manetkę i pedałuj dopóki silnik nie zacznie pracować
Aby zwiększyć prędkość przekręć w dół aby zmniejszyć w górę
Przełącz przełącznik na pozycje uruchomionego silnika
Aby wyłączyć silnik wciśnij przycisk ‘kill’. Pamiętaj Ŝe po wyłączeniu silnika musisz
odciąć dopływ paliwa
10. Przed jazdą sprawdź czy wszystko działa poprawnie a w szczególności hamulce
11. Uwaga naleŜy zwracać szczególną uwagę na właściwą mieszankę paliwa aby nie
zniszczyć silnika
Lista części zamiennych do silników F50 i F80
Numer części
Nazwa części
F1
Silnik F50
F2
Silnik F80
Strona nr -15-
Świeca zapłonowa
Uszczelka wydechu
Zębatka 44 zębowa
Małe koło zębate
Zestaw do instalacji zębatki
F50 zestaw pierścieni tłokowych
F80 zestaw pierścieni tłokowych
Łańcuch
Łańcuch
Uchwyt
Koło pasowe łańcucha
Wydech
Przewody zaciskowe
Przewody przyspieszenia
Bucking bar
Przycisk ‘kill’
Gaźnik
Zbiornik paliwa
Korek paliwa
Przełącznik paliwa
Nylonowe koło
Osłonka łańcucha
F50 przednia uszczelka
F80 przednia uszczelka
Mniejsza uszczelka
F50 tłok
F80 tłok
F50 przedni cylinder
F80 przedni cylinder
F50 tułów
F80 tułów
F3
F4
F5
F7
F8
F9
F10
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F23
F24
F25
F28
F29
F30
F31
F32
F33
F34
F35
F36
F37
F38
IMPORTER
PPHU Lewandowski Artur
Rybacka Street 25
84-100 Puck
Poland
VAT_No: PL5881136043
tel. +48510659466
fax. +48586732180
skype: lewandowskiartur
Strona nr -16-
Dodatek A – wersja ze sprzęgłem odśrodkowym
W przypadku sprzęgła odśrodkowego w silnikach GGG nie potrzebne jest sprzęgło uruchamiane dźwignią. Na
kierownicy naleŜy zamontować tylko wyłącznik silnika i manetkę gazu. NaleŜy pamiętać, Ŝe rowery napędzane silnikami
spalinowymi muszą mieć sprawne hamulce. Dobrym rozwiązaniem są hamulce tarczowe.
1. NaleŜy okresowo sprawdzić poziom oleju w sprzęgle odśrodkowym. Aby to zrobić naleŜy wyjąć korek po prawej stronie
osłony. Sprzęgło pracuje w kąpieli olejowej, który je chłodzi.
2.Do sprzęgła odśrodkowego wlewamy 80ml oleju przekładniowego o lepkości 30wt, w początkowym okresie
zaleca się dodać do oleju dodatek uszczelniający do oleju silnikowego, np. Mobil Medic ENGINE STOP
LEAK A. Zatrzymuje on wszelkie drobne wycieki oleju z silnika, regenerując uszczelki gumowe. Przywraca
pierścieniom uszczelniającym ich pierwotne właściwości, podnosi kompresję, zwiększa moc silnika. Dolewanie
oleju wraz z dodatkiem uszczelniającym powinno się robić na rozgrzanym silniku.
3. naleŜy pociągnąć za linkę rozruchową z boku silnika aby go uruchomić
3. Na początku naleŜy przyśpieszać delikatnie dopóki silnik się nie rozgrzeje
Strona nr -17-
Dodatek B – połączenie przewodów
UWAGA: Końcówka białego przewodu z silnika powinna być zaizolowana, nie
moŜe dotykać metalowych części silnika ani roweru. Zwarcie moŜe
spowodować przepalenie prądnicy (magneto) w silniku.
Strona nr -18-
KARTA GWARANCYJNA
Na silnik spalinowy udziela się gwarancji na okres 12
miesięcy od daty sprzedaŜy. Gwarancja zapewnia bezpłatne
dostarczenie części zamiennych, usterek wynikających z
błędów wykonawczych lub ukrytych wad materiałowych w
terminie 30 dni od daty zgłoszenia wyrobu do naprawy. Okres
gwarancji ulega przedłuŜeniu o czas trwania naprawy.
Gwarancja nie obejmuje uszkodzeń wyrobu w wyniku
niewłaściwego zainstalowania, przeciąŜenia oraz uŜytkowania
niezgodnie z przeznaczeniem, samodzielnego dokonywania
przeróbek.
Warunkiem rozpatrzenia i uznania roszczeń gwarancyjnych
jest:
- pisemne zgłoszenie reklamacji wraz z opisem problemu
wraz z dołączoną kopią dowodu zakupu (paragon lub
faktura VAT)
- stosowanie wyrobu zgodnie z przeznaczeniem.
Inne obowiązki i uprawnienia wynikające z tytułu gwarancji
zawarte są w przepisach Kodeksu Cywilnego.
Strona nr -19-