Witam Aktualnie jestem po montażu haka holowniczego oryginalnego dla peugeota 3008 - wyszło to dość fajnie i mam nadzieje że ta instrukcja okażę się pomocna gdyż sam szukałem i nic podobnego nie udało mi się znaleźć. Potrzebujesz pobrać ten plik a brak ci punktów? - Napisz.
G
L
A
P
S
S
O
N
HAK 3008
Montaż
N
Może ten manual nie będzie zbytnio popularny ale sam szukałem info w sieci i musze
powiedzied że nie znalazłem tego wiele i do pewnych spraw musiałem dochodzid sam na
zasadzie oględzin w aucie.
O
Ale wracając do tematu.
Mój zestaw to oryginalny wypinany hak peugeot 3008 z oryginalnym modułem BSC
nazywanym również BSR.
Dlaczego taki zestaw ?
L
A
P
S
S
Po pierwsze - dlatego że moje auto jest wyposażone w czujniki parkowania
Po drugie - jestem wrogiem druciarstwa w aucie czyli nie podoba mi się dopinanie czegoś do
instalacji na zasadzie spinek na kablach i chioskie moduły.
Po trzecie – po co kombinowad z pruciem instalacji jak już w aucie mamy wszystko co
potrzeba. Czyli wyprowadzenie plusa do przyczepy oraz linie CAN do sterowania światłami
przyczepy.
Po zdjęciu lewego tylnego poszycia bagażnika ukaże nam się właśnie taki zestaw
G
Sterowanie modułem
Gruby czerwony plus
Ważna biała kostka –
wyprowadzone tu są stałe plusy –
u mnie był jeden i tutaj
dokonałem zmiany musiałem
zrobid mostek zasilania miałem
tylko plus na żółtym a do świateł
stop wymagany był jeszcze plus na
niebieski kabel.
O
N
Jedyne co nam pozostaje to
zakup haka
najlepiej z modułem
i wiązka gniazda przyczepy
Mi udało się taki zestaw kupid za 450zł – dlatego uważam że nie było sensu kupowania
podróbki gdzie trzeba jeszcze ryd w instalacji a wydad trzeba za wypinany hak o wiele więcej.
Ale sprawa samego haka jest w zasadzie drugorzędna – hak może byd dowolny – licza się w
zasadzie zmieny w instalacji elektrycznej – co nie zmienia faktu ze nadal będę polecał hak
wypinany aby nie oszpecad pojazdu.
A
P
S
S
Nie będę opisywał zakładania samego haka bo to zakręcenie 8 śrub i nie ma co opisywad
Stałe szpilki są zamontowane w ramie a od tyłu pojazdu należy odkręcid pod zderzakiem po
dwie śruby z każdej strony aby docisnąd tam łapy tylne haka i dokręcid potem na powrót
tymi śrubami.
Hak nasuwamy od dołu na szpilki i zakręcamy nakrętki i po sprawie.
Inna sprawa to sama elektryk
Tutaj należy zdjąd boczek w bagażniku.
Odkręcamy jak na obrazku białe strzałki- kolejnośd dowolna
G
L
Oczywiście na obrazku jest już zdjęta osłona pasa ale normalnie najpierw odkręcamy śruby a
następnie można dopiero zdjąd tę górną osłonę gdyż jest ona na wspólnych śrubach z
boczkiem – mocowana jest tylko na dwóch górnych śrubach reszta to plastikowe zatrzaski
które puszczają dośd swobodnie – po prostu odciągamy te nakładkę – powinna zejśd bez
większych oporów.
Tutaj należy wspomnied że po lekkim odchyleniu obudowy pasa należy rozpiąd połaczenia
elektryczne gniazda zasilania tylnego ( zapalniczki )
N
Kolejny etap to wyjęcie latarki oraz obudowy latarki która mocowana jest śruba centralną i
reszta to znowu zatrzaski
Najlepiej podważad od tyłu samochodu od strony klamki foteli tylnych na boczku.
Następnie należy rozpiąd połączenia elektryczne ładowarki.
S
S
O
Tu włożyd palec i w górę
odciagnac zatrzaski ramki
G
L
A
P
Kolejna rzecz to zdjęcie ramki ( obudowy ) klamki fotela.
Sama klamka pozostaje zamocowana do karoserii ale aby zdjąd boczek musimy zdjąd ramkę
Ramka ma mocowania po dwa u góry i u dołu.
Należy włożyd palec za boczek i odciągnąd górne zatrzaski – wysunąd lekko ramkę i wtedy
uda się odpiąd dolne zatrzaski ramki.
Następnie rozpinamy połączenie osłony za siedzeniami z demontowanym boczkiem
Wyjmujemy korek – należy wyciąganad go ze spora siłą ( wygląda na jednorazowy ale
powinno dac się go zastosowad ponownie)
Tutaj należy ciągnąc miarowo w tył pojazdu za osłonę za siedzeniami aby rozpiąd ją od
boczku – są dośd mocno zapięte zatrzaskami dlatego trzeba zrobid to z uwagą aby czegoś nie
połamad
S
O
N
Tak to należy zrobid
A
P
S
Teraz należy wyjąd tylne poszycie aby móc uwolnid boczek.
W tym celu odkręcamy trzy śruby od wnętrza pojazdu które mocują tylna osłonę ścianki
bagażnika
G
L
A następnie chwytając za dół osłony najlepiej w dwóch miejscach dłoomi i energicznie ale nie
gwałtownie należy poszarpnac w górę za całą osłonę – powinna bez
większych oporów wyskoczyd z zatrzasków.
Teraz jeszcze należy częściowo zdjąd uszczelkę klapy tylnej
W tym momencie uwolniliśmy nasz boczek.
Po jego odstawieniu znajdziemy jak już wcześniej wskazałem
okablowanie dodatkowe ale również na odwrocie boczku otwory
technologiczne służące do przymocowania modułu. Jeżeli będzie to
również możliwe warto odkręcid linkę klapy tylnej w celu ułatwienia
odstawienia boczku.
N
O
S
S
Moduł do zastosowania to
P
Testowałem również moduł od peugeota 407 i z powodzeniem sterował światłami – nie
wysyłał jednak informacji do BSI i podłączonej przyczepie zatem nie był w stanie obsługiwad
parktronika – ale może przyczyna leży tylko po stronie wiązki i pinów modułu ( inna w 407 –
czyli inaczej sygnalizowana zapięta przyczepa)
G
L
A
Zamontowany moduł
Podpinamy wszystko elektrycznie oryginalnymi wiązkami ( a jak nie mamy wiązki gniazda
przyczepy to musimy dorobid kabel ???? a to już inna bajka).
S
S
O
N
Pamiętamy o dopięciu masy do zacisku i o stałych plusach na wcześniej na samym wstępie
wskazanej wtyczce białej i u mnie niebieskim kablu.
Ta wiązka podaje stałe plusy na małe przekaźniki wiązki celem zasilenia świateł stopu.
Poniżej schemat blokowy okablowania
Na oryginalnej wiązce znajdują się przekaźniki
G
L
A
P
Wtyczka 16VGR - to wiązka gniazda przyczepy.
Kabel do gniazda przyczepy wyprowadzamy poprzez boczek w dół do nadkola i za nadkolem
po belce mocowania haka do gniazda.
P
S
S
O
N
Tutaj sięgając głęboko w dół na ścianie zewnętrznej idzie odnaleźd miejsce ( otwór do
nadkola)
G
L
A
Po podłączeniu elektrycznym wszystkich elementów należy wykonad odpowiednie
telekodowanie układu BSI.
Można to dokonad w dwojaki sposób
Pierwszy sposób
Wchodzimy w BSI
TELEKODOWANIE
OPCJE KLIENT
O
N
RÓŻNE
P
S
S
MODUŁ ZARZĄDZAJĄCY PRZYCZEPY ZMIENIAMY Z BRAK NA OBECNY
G
L
A
Teraz można po podpięciu przyczepy sprawdzid czy działa rozpoznanie jej podłączenia – jest
ono kluczowe w przypadku wyposażenia auta w parktronic
Wchodzimy w pomiar parametrów dla BSI
O
N
I powinniśmy widzied wciśnięta wtyczkę przyczepy jako obecnośd przyczepy TAK
SPOSÓB DRUGI
P
S
S
Po rozpoznaniu auta przez PP2000
W oknie jak poniżej wybieramy wyposażenie dodatkowe
G
L
A
Wybieramy hak holowniczy i zmieniamy na obecny
Teraz wykonujemy sprawdzenia wszystkich świateł na wtyczce za pomocą przyczepy lub
kontrolki jak wszystko działa bez zarzutu –to składamy nasze auto.
G
L
A
P
S
S
O
N
Tutaj warto zwrócid uwagę że w schowku bocznym w boczku mamy do dyspozycji okienko –
tak ustawiamy nasze przekaźniki i bezpieczniki wiązki abyśmy do zarówno bezpieczników i
przekaźników mieli łatwy dostęp
Zapewne w tym miejscu znajduje się oryginalnie mostek na którym są te urządzenia i
obwody zamocowane jednak ja w swoim aucie nie posiadałem takowych.
Życzę udanego montażu.