Witam, zawieszenie zostało wymienione - co ważne przed zaczęciem prac nalezy wyposażyć się w narzędzia chociaż średniej półki, inaczej więcej nerw na tym zjemy niż wykonamy roboty. Jako że mam urlop, pozwoliłem sobie stworzyć krótki pdf z wymianą pokazaną na moim przykładzie (wraz ze zdjęciami) być może komuś się przyda, jako że nie ma w dziale samochodów kategorii FAQ to załączam plik w moim poście. Pozdrawiam P.S wymiana pokazana na przykładzie Audi A6, aczkolwiek dokładnie identycznie powinno wyglądać to w VW Passat B5/B5FL, Audi A4 oraz Skodzie SuperB.
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
Przygotowanie
– Wszystkie potrzebne wahacze, końcówki drążków, łączniki stabilizatora, śruby montażowe.
Ja nabyłem kompletne zawieszenie z wszystkimi wahaczami oraz śrubami montażowymi.
Uwagę należy zwrócić na wahacze dolne przednie gdyż występują dwa rodzaje – przed
liftem stalowa zwrotnica szeroki sworzeń, natomiast po lifcie zwrotnica aluminiowa
sworzeń węższy.
– Narzędzia, potrzebne będą dobre klucze płaskie 18, 17, 16 ,15, 13 po dwie sztuki. Co
najmniej po jednej sztuce nasadek 16, 18 gdyż płaskimi kluczami nie wszędzie dojdziemy.
Fajnie jest mieć również klucz dynamometryczny – każdy element dokręcony powinien być
z odpowiednim momentem. Dodatkowo konieczny będzie lewarek, oraz dwie kobyłki pod
samochód (mogą być drewniane pieńki, stare felgi samochodowe – coś co utrzyma nam
stabilnie cały przód auta w powietrzu). Nie wspomnę już, o kilku butelkach porządnego
odrdzewiacza. Fajnie również mieć stalową brechę/łom do wyciągania sworzni wahaczy dolnych ze
zwrotnicy. Opcjonalnie warto zaopatrzyć się w kilka butelek piwa ;)
– Dwa, trzy dni przed rozpoczęciem wymiany spryskujemy wszystkie śruby odrdzewiaczem
(głównie chodzi o śrubę trzymającą wahacze górne w zwrotnicy). Proces ten powtarzamy
dwa, trzy dni pod rząd oraz w dniu wymiany.
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
Wymiana wahaczy górnych
1. Jeśli mamy duże felgi które uniemożliwią nam później dokręcenie wahaczy górnych kiedy
auto stoi na kołach, odmierzamy sobie położenie górnych wahaczy w pozycji kiedy auto stoi
jeszcze na kołach. Podnosimy samochód po wymienianej stronie i ściągamy koło,
podkładamy pod samochód kobyłkę aby trzymał nam się bezpiecznie i stabilnie. Zacznijmy
od odkręcenia nakrętki śruby trzymającej wahacze górne w zwrotnicy (nakrętka 15, a śruba
bodajże 16). Śruba bardzo często nie chce wyjść, zakładając że użyliśmy kilka dni wcześniej
odrdzewiacza, odkręciliśmy nakrętkę a śruby dalej nie można wybić używamy wiertarki z
udarem, palnika lub czegokolwiek co mamy pod ręką a pomoże nam się jej pozbyć.
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
2. Po wybiciu śruby ze zwrotnicy, wybijamy sworznie wahaczy górnych ze zwrotnicy
(pamiętając o zmierzeniu ich położenia kiedy auto stoi jeszcze na kołach).
3. Otwieramy maskę, ściągamy plastikowe podszybie i odkręcamy (nasadka 16 z przedłużką)
wszystkie trzy śruby trzymające nam łożysko amortyzatora w nadwoziu.
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
4. Odkręcamy amortyzator od wahacza dolnego przedniego (śruba bodajże 18 i nakrętka
również)
5. Teraz można wkręcić w tarczę jedną szpilkę koła, bądź spróbować ręcznie opuścić całą
zwrotnicę, i wyjąć całą kolumnę Mcpherson'a z nadwozia.
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
6. Mając całą kolumnę poza samochodem, odkręcamy stare wahacze (nakrętka 15, śruba 16) i
wstawiamy w ich miejsce nowe. Należy je ustawić w pozycji w której będą pracowały (to co
zmierzyliśmy kiedy auto stało jeszcze na kołach) ponieważ skręcone na maksa w
nieodpowiedniej pozycji będą miały skróconą żywotność kiedy auto stanie na kołach. Śruby
wahaczy dokręcamy z momentem 55Nm + 1/4 obrotu.
7. Po wkręceniu nowych wahaczy montujemy sobie całą kolumnę z powrotem do auta.
Najpierw dokręcamy nakrętki pod maską (jeszcze nie na maksa, przyłapujemy je jedynie do
wyczucia oporu). Następnie wbijamy sworznie wahaczy do zwrotnicy, wkładamy NOWĄ
śrubę zabezpieczającą a nakrętkę dokręcamy z momentem 40Nm. Teraz przykręcamy
amortyzator do wahacza dolnego przedniego z momentem 90Nm. W tej chwili powinno
wyglądać to tak
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
8. Pozostało założyć koło, postawić samochód na ziemi i dokręcić nakrętki trzymające łożysko
amortyzatora pod maską z momentem 75Nm, założyć plastikowe podszybie. Analogicznie
wymieniamy drugą stronę.
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
Wymiana wahaczy dolnych
1. Podnosimy samochód z obydwóch stron, podkładamy kobyłki (koła nie mogą stykać się z
ziemią gdyż stabilizator będzię nam prężył) i ściągamy koło po wymienianej stronie.
Zaczniemy od wahacza przedniego, odkręcamy nakrętkę sworznia wahacza przy zwrotnicy
(18), odkręcamy amortyzator od wahacza (18), łącznik stabilizatora od wahacza (15 bodajże
nakrętka, śruba 16), oraz odkręcamy i wyciągamy śrubę mocującą wahacz w podwoziu (18).
2. W tej chwili można wybić wahacz ze zwrotnicy (warto użyć masywnego łoma, gdyż bez
użycia siły na pewno się nie podda) i szykujemy nowy wahacz.
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
3. Montujemy nowy wahacz, przykręcamy go do podwozia (nie do końca, z wyczuciem aby
swobodnie się obracał), wkładamy sworzeń wahacza do zwrotnicy i skręcamy z momentem
100Nm dla zwrotnic stalowych, 110Nm dla zwrotnic aluminiowych. Przykręcamy
amortyzator do wahacza z momentem 90Nm oraz łącznik stabilizatora do wahacza z
momentem 40Nm (jeśli zachodzi potrzeba to łącznik stabilizatora również dajemy nowy)
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
4. Odkręcamy wahacz dolny tylny od podwozia (śruba 18 nakrętka 18) oraz wahacz od
zwrotnicy (nakrętka 18) również warto użyć jakiegoś łomu gdyż łatwo ze zwrotnicy wahacz
nam nie wyjdzie.
5. Wstawiamy wahacz dolny tylny na swoje miejsce, przykręcamy do podwozia z umiarem
(powinien poruszać się z niewielkim oporem) oraz sworzeń wahacza do zwrotnicy z
momentem 100Nm dla zwrotnicy stalowej i 110Nm dla zwrotnicy aluminiowej.
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
6. Zakładamy koło, opuszczamy samochód i kołyszemy nim intensywnie aby wszystko się
ładnie ułożyło. Wchodzimy teraz pod auto (musi stać na kołach) i dokręcamy wahacz dolny
przedni oraz dolny tylny do podwozia z momentem 70Nm. To by było na tyle w kwestii
wymiany wahaczy dolnych, pamiętać należy aby zawsze zakładać NOWE śruby oraz
nakrętki. Jeśli nie mamy klucza dynamometrycznego możemy wszystko skręcić po prostu
na wyczucie (z tego co wiem niektórzy tak właśnie robią) jednak z uwagi na fakt że jest to
jednak zawieszenie ja nie ryzykowałem, zresztą klucz taki można pożyczyć na parę godzin
od znajomego.
Wymiana końcówek drążka
1. Odchylamy osłonę drążka, kluczem 19 łapiemy za śrubę drążka natomiast kluczem 22
luzujemy nakrętkę końcówki drążka
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
2. Odkręcamy nakrętkę (15) która poluzuje nam końcówkę drążka, oraz nakrętkę od góry (13)
która reguluje nam wysokość końcówki drążka (warto odmierzyć sobie jak obecnie mamy
ustawioną końcówkę – mechanik będzie miał mniej roboty).
3. Wybijamy końcówkę ze zwrotnicy, i wykręcamy ją z drążka kierowniczego (warto liczyć
obroty aby nowy wkręcić na tyle samo obrotów – mechanik będzie miał mniej pracy przy
ustawianiu zbieżności).
Wymiana zawieszenia wielowahaczowego w
Audi A4/A6, Passat B5/B5FL, Skoda SuperB
4. Wkręcamy nową końcówkę na wymaganą ilość obrotów, wkładamy sworzeń do zwrotnicy,
regulujemy wysokość śrubą 13 od góry (ustawiamy mniej więcej tak jak poprzednia), i
dokręcamy nakrętkę 15 blokującą sworzeń. Teraz wystarczy dokręcić nakrętkę 22 na
końcówce drążka blokując kluczem 19 drążek kierowniczy aby się nam nie obracał.
Całość przy użyciu dobrych narzędzi, wcześniejszym
opryskaniu wszystkiego odrdzewiaczem zajmuje od około 7 do
około 11-12 godzin w zależności od tego czy wszystkie śruby,
nakrętki puszczą nam bez problemu. Po całej wymianie
koniecznie udajemy się na ustawienie zbieżności do
wyspecjalizowanego warsztatu z odpowiednim sprzętem!
Autor Łukasz W
Kopiowanie i rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą autora.