Witam, po wymianie sprzęgła pojawił się problem z kaliracją sprzęgła. Bezpośrednio po wynianie sprzęgła skrzynie reagowała na zminę biegów teraz tylko miga N. Pierwszą kalibarację wykonałem manualną według zaleceń <Blu Prinata>( w załączniku procedura). Następne kalibracje już były wykonywane Techstermem i za każdym razem dostaję komunikat w programie jak w załączniku drugim. Dodam, że wysprzęglik wyjąłem przesmarowałem sprawdzony i działa. Jakieś pomysły?
Instrukcja wymiany sprzęgła w skrzyniach MMT Toyota: ADT330265 / ADT330266 / ADT330274
Zastosowanie: Toyota Aygo / Auris / Corolla / Yaris
Data edycji: 08/2012
Skrzynia biegów Toyoty MMT jest typem, który pozwala
na sekwencyjną ręczną zmianę przełożeń.
Rysunek 1
Zamiast rozwiązania ze standardowych skrzyń
automatycznych
wykorzystujących
przetwornik
momentu
obrotowego
MMT
wykorzystuje
konwencjonalne sprzęgło sterowane elektronicznie.
Możemy łatwo stwierdzić, czy pojazd posiada ten typ
skrzyni bo nie będzie miał pedału sprzęgła i lewarek
zmiany biegów bedzie miał schemat przełożeń
zamieszczony na Rysunku 1.
R
M
+
R
N
-
N
-
LHD
Aby wymienić zestaw sprzęgła będziecie musieli na
nowo ustawić parametry serwa i siłownika. Urządzenie
diagnostyczne Toyoty IT2 może przeprowadzić tą procedurę.
Jeśli nie posiadacie takiego sprzętu to Blue Print przygotował
dla Was niniejszy biuletyn umożliwiający przeprowadzenie
skutecznej naprawy.
M
+
E
E
RHD
Rysunek 2
TC
Podczas wymiany siłownik musi być ustawiony w pozycji
zaciśniętej sprzęgła– to daje pewność pełnego zwolnienia
sprzęgła. Jeśli mechanizm znajdzie się w innym położeniu
może zostać uszkodzony.
16 15 14 13 12 11 10 9
Poniżej przedstawiamy procedurę jaką musicie przestrzegać:
8
1.
Upewnij się, że zapłon jest wyłączony a dźwignia zmiany
biegów ustawiona jest w pozycji „N”.
7
6
5
4
DLC3
2. mostkuj gniazda 4 i 13 w DLC3 (lub złączu OBD) jak
Z
pokazano na Rysunku 2.
3
2
1
CG
3. Włącz zapłon, nie wciskaj pedału hamulca.
4. ciśnij pedał hamulca 7 lub więcej razy w czasie 3 sekund i przytrzymaj.
W
5. uść pedał hamulca. Sygnał dźwiękowy powinien zadzwonić 2 razy w odstępie 0.25 sekundy.
P
6. Wciśnij i trzymaj pedał hamulca.
7. Ciągle trzymając wciśnięty pedał hamulca wykonaj poniższą sekwencję dźwignią zmiany biegów.
1
N
2
E
3
M
4
+
5
M
6
+
7
M
8
+
9
M
10
+
11
M
12
E
13
N
9. ciśnij i puść pedał hamulca ponownie. Sygnał dźwiękowy uruchomi się 1 raz
W
potwierdzając, że sprzęgło ustawiło się w zaciśniętej pozycji.
Ciąg dalszy...
UWAGA: Wskazówki opisane w tym biuletynie mają charakter informacyjny i opisane są w formie sugestii. Blue Print zaleca przeprowadzanie napraw
przez wykwalifikowanych mechaników dysponujących odpowiednim zapleczem informacyjnym i technicznym w warsztacie do tego przystosowanym. Blue
Print i jego klienci nie ponoszą odpowiedzialności za złą interpretację tego biuletynu lub niepoprawny montaż części przez mechanika. Zdjęcia jak i rysunki
umieszczone są w celach porównawczych i mogą się różnić od rzeczywistych części zamontowanych w pojeździe.
INF134/BP/PL/Aug’12
8. Puść pedał hamulca.
Jeśli sygnał dźwiękowy nie uruchomi się, wyłącz zapłon i poczekaj 15 sekund zanim zaczniesz procedurę od
początku.
10.
Wciśnij pedał minimum 3 razy w ciągu 2 sekund i przytrzymaj. Puść pedał hamulca. Sygnał dźwiękowy
włączy się dwukrotnie z przerwą 0.25sekundy.
11. Wciśnij ponownie pedał hamulca, przytrzymaj i przesuń dźwignię zmiany biegów w pozycję “-“.
12. Puść pedał hamulca.
13. Wyłącz zapłon i poczekaj minimum 10 sekund.
14. Zdemontuj kabel mostkujący.
15. Wymień zestaw sprzęgła.
Po wymianie sprzęgła konieczna jest kalibracja jednostki sterującej, sprzęgła i skrzyni biegów.
16. Upewnij się, że zapłon jest wyłączony a dźwignia zmiany biegów jest w pozycji “N”.
17. Zmostkuj ponownie gniazda w złączu diagnostycznym jak w pkt.2.
18. Poczekaj minimum 10 sekund zanim włączysz zapłon.
19. ciśnij pedał hamulca 7 lub więcej razy w czasie 3 sekund i puść. Sygnał dźwiękowy włączy się 2 razy w
W
odstępie 0.25 sekundy.
20. Teraz jesteś gotowy do kalibracji jednostki sterującej...
Wciśnij i przytrzymaj pedał hamulca i wykonaj poniższą sekwencję dźwignią zmiany biegów:
1
N
2
E
3
M
4
-
5
M
6
-
7
M
8
-
9
M
10
-
11
E
12
N
Puść pedał hamulca, następnie wciśnij go ponownie i od razu puść. Sygnał dźwiękowy włączy się dwukrotnie
potwierdzając zakończoną kalibrację jednostki sterującej.
21. Teraz kalibrujemy sprzęgło...
Wciśnij i przytrzymaj pedał hamulca i wykonaj poniższą sekwencję dźwignią zmiany biegów:
1
N
2
E
3
M
4
+
5
M
6
-
7
M
8
+
9
M
10
-
11
E
12
N
Puść pedał hamulca, nastepnie wciśnij go ponownie i od razu puść. Sygnał dźwiękowy włączy się trzykrotnie
potwierdzając zakończoną kalibrację sprzęgła.
22. Na końcu kalibrujemy skrzynię....
Wciśnij i przytrzymaj pedał hamulca i wykonaj poniższą sekwencję dźwignią zmiany biegów:
1
N
2
E
3
M
4
-
5
M
6
-
7
M
8
+
9
M
10
+
11
E
12
N
Ciąg dalszy...
UWAGA: Wskazówki opisane w tym biuletynie mają charakter informacyjny i opisane są w formie sugestii. Blue Print zaleca przeprowadzanie napraw przez
wykwalifikowanych mechaników dysponujących odpowiednim zapleczem informacyjnym i technicznym w warsztacie do tego przystosowanym. Blue Print i
jego klienci nie ponoszą odpowiedzialności za złą interpretację tego biuletynu lub niepoprawny montaż części przez mechanika. Zdjęcia jak i rysunki umieszczone
są w celach porównawczych i mogą się różnić od rzeczywistych części zamontowanych w pojeździe.
INF134/BP/PL/Aug’12
Puść pedał hamulca, nastepnie wciśnij go ponownie i od razu puść. Sygnał dźwiękowy
włączy się cztery razy potwierdzając zakończoną kalibrację skrzyni biegów.
Jeśli sygnał dźwiękowy nie włączy się, wyłącz zapłon i poczekaj co najmniej 15 sekund przed rozpoczęciem
procedury od punktu 16.
23.
Wciśnij pedał hamulca 3 lub więcej razy w ciągu 2 sekund. Puść pedał hamulca. Sygnał dźwiękowy włączy
się 2 razy w odstępie 0.25 sekundy.
24.
Przekręć klucz w stacyjce do pozycji OFF i poczekaj przynajmniej 10 sekund. Proces kalibracji został
zakończony.
25. Odłącz kabel mostkujący.
26.
Upewnij się że dźwignia zmiany biegów jest w pozycji “N”, włącz zapłon i odczekaj co najmniej 40 sekund.
27.
Wciśnij pedał hamulca i dopiero teraz uruchom silnik. Wskaźnik wybranego biegu na desce rozdzielczej
powinien migać wyświetlając „N” podczas uruchamiania silnika.
28.
Poczekaj co najmniej 10 sekund. Kalibracja jest przeprowadzona prawidłowo gdy pojazd po włączeniu biegu
jazdy i puszczeniu sprzęgła powoli samoczynnie rusza.
29. Niezbędny jest test drogowy aby w skrzyni zaprogramowac odpowiednie prędkości i ją zsynchornizować.
Poruszamy się autem w trybie ręcznym (M) zmieniając biegi w co najmniej 2 sekundowych odstępach po
osiągnięciu prędkości z tabeli.
Zmiana biegu
Pomiędzy 25-45 km/h (15-28 mph)
z 2 na 3
Pomiędzy 46-85 km/h (28-53 mph)
z 3 na 4
Pomiędzy 67-125 km/h (42-78 mph)
z 4 na 5
Bieg w dół
Prędkość
z 1 na 2
Bieg w górę
Zmiana
Pomiędzy 85-150 km/h (53-93 mph)
z 2 na 1
Pomiędzy 25-40 km/h (15-25 mph)
UWAGA: Wskazówki opisane w tym biuletynie mają charakter informacyjny i opisane są w formie sugestii. Blue Print zaleca przeprowadzanie napraw przez
wykwalifikowanych mechaników dysponujących odpowiednim zapleczem informacyjnym i technicznym w warsztacie do tego przystosowanym. Blue Print i
jego klienci nie ponoszą odpowiedzialności za złą interpretację tego biuletynu lub niepoprawny montaż części przez mechanika. Zdjęcia jak i rysunki umieszczone
są w celach porównawczych i mogą się różnić od rzeczywistych części zamontowanych w pojeździe.
INF134/BP/PL/Aug’12
Zawsze przestrzegaj obowiązujących ograniczeń prędkości.