REKLAMA

3603A.pdf

Megane III 1.5dCi - zapowietrzające się hamulce, tłuste tarcze, mikro nieszczelności?

Może faktycznie masz zapowietrzoną pompę ABS. Trzeba podłaczyć CLIPa Tutaj jest instrukcja jak to się robi.


Pobierz plik - link do postu

Nota techniczna

77 11 310 387
STYCZEŃ 2002

EDITION POLONAISE

3603A

Typ

Mégane
Scénic
38C

q

P/Rozdział

XAX

X

38C

30A

JAX

X

38C

30A

ODPOWIETRZENIE UKŁADU HAMULCOWEGO
Dotyczy również podrozdziału:

q

Service 0422

Silnik:
Skrzynia biegów:

30A

Dokumentacja podstawowa:
Podręcznik Napraw
312

-

W niniejszej nocie została opisana nowa metoda odpowietrzania układu hamulcowego w
modelach Mégane i Scénic. Nota ta anuluje i zastępuje metodę opisaną w poprzednich
Podręcznikach Napraw i Notach technicznych.

" Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały
opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu
redagowania tekstu.

Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla Renault.

Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji
procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki " .

Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również
używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez
wcześniejszej pisemnej zgody Renault.

© RENAULT 2002

SYSTEM ABS
138C
Odpowietrzanie układu hamulcowego

38C

NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE
Aparat do odpowietrzania układu hamulcowego,
homologowany przez Renault

UWAGA: magazyn dostarcza zespół hydrauliczny napełniony płynem.
Obowiązkowe czynności poprzedzające odpowietrzanie układów hamulcowych:
– sprawdzić szczelność układu,
– napełnić zbiornik płynu hamulcowego* do poziomu maxi,
– kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca, by doprowadzić do zetknięcia ruchomych elementów układu hamulcowego
(tłoki, okładziny, tarcze lub bębny),
– wyrównać poziom płynu hamulcowego* w zbiorniku,
– wyrównać poziom płynu hamulcowego* aparatu do odpowietrzania do maksimum. Wyregulować ciśnienie w
przedziale od 2 do 2,5 barów (zapoznać się z instrukcją obsługi).
* Płyn hamulcowy SAEJ 1703 DOT4.
W celu uzyskania maksymalnej siły hamowania w pojazdach wyposażonych w system kontroli toru jazdy Renault
zaleca stosowanie płynu hamulcowego o niskiej lepkości w niskiej temperaturze (maksymalnie 750 mm 2/s w temp. 40 °C).
Można wyróżnić dwa sposoby odpowietrzania układu hamulcowego:
– odpowietrzanie układu hamulcowego poza systemem regulacji, zwane odpowietrzaniem " klasycznym " lub
" konwencjonalnym " . Nie pozwala ono na odpowietrzenie wewnętrznych układów zespołu hydraulicznego systemu
ABS.
– odpowietrzanie wewnętrznych układów zespołu hydraulicznego ABS, zwane odpowietrzaniem systemu
regulacji układu hamulcowego.
Środki ostrożności, których należy przestrzegać podczas operacji odpowietrzania układu hamulcowego:
– sprawdzić poziom płynu hamulcowego układu hamulcowego oraz aparatu do odpowietrzania;
– w systemie regulacji układu hamulcowego nie powinny występować żadne usterki hydrauliczne, ani elektryczne.

38C-2

SYSTEM ABS
Odpowietrzanie układu hamulcowego

38C

Odpowietrzanie układu hamulcowego poza systemem regulacji
Środki ostrożności, których należy przestrzegać podczas operacji odpowietrzania układu hamulcowego:
– Połączenie z pojazdem powinno być odcięte, by nie doszło do zadziałania elektrozaworów zespołu hydraulicznego.
Procedurę tę, zwaną odpowietrzaniem konwencjonalnym, stosuje się w przypadku demontażu lub wymiany:
– sztywnego przewodu rurowego,
– elastycznego przewodu,
– zacisku.
Ustawić pojazd na podnośniku dwukolumnowym.
Podłączyć aparat do odpowietrzania do zbiornika płynu hamulcowego pojazdu, przestrzegając szczególnych
zaleceń związanych z jego stosowaniem (patrz instrukcja obsługi).
Założyć zbiorniki spustowe na wkręty odpowietrzające.
Odpowietrzyć układ przez otwarcie wkrętów odpowietrzających w następującej kolejności (pamiętać o ich
zamknięciu po zakończeniu operacji):
– obwód tylny prawy,
– obwód przedni lewy,
– obwód tylny lewy,
– obwód przedni prawy.
Po wyłączeniu silnika sprawdzić skok pedału.
Jeżeli skok jest nieprawidłowy, zacząć od nowa procedurę odpowietrzania.
Uzupełnić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku po odłączeniu przyrządu do odpowietrzania. Sprawdzić
dokręcenie wkrętów odpowietrzających oraz obecność zatyczek uszczelniających.
Jeżeli skok pedału stanie się nieprawidłowy podczas jazdy próbnej, postępować zgodnie z procedurą
odpowietrzania systemu regulacji układu hamulcowego.
Skuteczność oraz równowaga hamowania pojazdu mogą być sprawdzone na stanowisku kontrolnym hamowania
lub poprzez wykonanie jazdy próbnej.

38C-3

SYSTEM ABS
Odpowietrzanie układu hamulcowego

38C

Odpowietrzanie systemu regulacji układu hamulcowego
Procedura ta ma zastosowanie w następstwie demontażu albo wymiany jednego z następujących elementów:
– pompa hamulcowa,
– zespół hydrauliczny,
– płyn hamulcowy,
– zbiornik paliwa.
Ustawić pojazd na podnośniku dwukolumnowym.
Podłączyć:
– aparat do odpowietrzania do zbiornika płynu hamulcowego pojazdu (patrz instrukcja obsługi),
– przyrząd diagnostyczny.
Założyć zbiorniki spustowe.
Cykl odpowietrzania dzieli się na następujące etapy:
Otworzyć wkręt odpowietrzający tylnego, prawego koła.
Uruchomić elektrozawór tylnego, prawego koła (polecenie AC156).
Podczas uruchamiania elektrozaworu wcisnąć wolno pedał hamulca do oporu, a następnie powoli go zwolnić.
Wciśnięcie pedału umożliwia ustalenie w układzie hamulcowym napięcia równego lub wyższego niż 15 barów.
Zamknąć odpowiedni wkręt odpowietrzający.
Wykonać te czynności przy kolejnym zacisku.
Koniecznie przestrzegać wymaganej kolejności:
q
lewe, tylne koło (polecenie AC155)
q
lewe, przednie koło (polecenie AC153)
q
prawe, przednie koło (polecenie AC154)
Odłączyć aparat do odpowietrzania. Uzupełnić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku.Sprawdzić dokręcenie
wkrętów odpowietrzających oraz obecność zatyczek uszczelniających.
W trakcie jazdy próbnej, spowodować zadziałanie regulacji układu hamulcowego, w celu sprawdzenia, czy skok
pedału hamulca jest prawidłowy.
Jeżeli skok staje się długi, ponownie dokonać odpowietrzenia układu hamulcowego poza systemem regulacji
i odpowietrzenia układu hamulcowego aż do uzyskania prawidłowego skoku pedału hamulca.
W rezultacie możliwe będzie użycie większej ilości płynu hamulcowego niż przewiduje pojemność układu.

38C-4